Linjära eller progressiva gaffelfjädrar

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vad är för- respektive nackdelarna med dem? Vad har ni som rejsar?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bingo skrev:
Vad är för- respektive nackdelarna med dem? Vad har ni som rejsar?

Man kan inte säga vad som är bäst det beror på applikationen, all fjädring måste ha ett visst mått av progresivitet då vi ine har obegränsad fjädringsväg, denna progresivitet kan åstakommas på två sätt. Antingen så bygger man in progresiviteten i shimsstacken eller så har man progresiviteten i fjädern. Ofta har man dock en kombination av de båda.

Vad har du för hoj och vad är det du vill åstakomma ?
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Boris JR skrev:
Man kan inte säga vad som är bäst det beror på applikationen, all fjädring måste ha ett visst mått av progresivitet då vi ine har obegränsad fjädringsväg, denna progresivitet kan åstakommas på två sätt. Antingen så bygger man in progresiviteten i shimsstacken eller så har man progresiviteten i fjädern. Ofta har man dock en kombination av de båda.

Vad har du för hoj och vad är det du vill åstakomma ?
Det är själva fjädrarna jag undrar över, alltså för- och nackdelar med fjädrar som har linjär respektive progressiv stigning ("lindning"). Jag fattar skillnaden i deras uppförande men är ute efter era praktiska erfarenheter. Frågan avser racingtillämpning.

Jag är ute efter en "bättre" gaffel. Gaffelns främsta brist nu, och den som är billigast att åtgärda, är för mjuka fjädrar :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För mjuka fjädrar såtillvida att gaffeln bottnar vid banåka eller för mjukt såtillvida att du med din vikt får för mycket häng?

Misstänker att det är det första du tänker på...

Är gaffeln för mjuk såtillvida att den bottnar vid bromsning och cykeln svajjar etc så kan detta delvis kompenseras med en större fjäderkonstant (hårdare fjäder) samt en fjäder med ökad progresivitet då shimsstacken i gatcyklar ofta är väldigt linjär i sin karraktär.

Detta blir dock långt ifrån perfekt då man döljer den bristfälliga shimsstacken med en väldigt progresiv fjäder som i sin tur förstör gaffelns förmåga att anpassa progresiviteten beroende på hastigheten i fjädringsrörelsen.

Kort
1 Linjära fjädrar är bäst om man med gaffelns övriga inställningsmöjligheter kan nå önskad progresivitet
2. Progresiva fjädrar är att föredra då man av kostnad/konstruktionsskäl inte lägger all progresivitet i gaffelns övriga delar.

OBS jag är inte fjädringstekniker så ta det jag säger med en nypa salt
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nu är jag inte med i RR-svängen, men lite intresserad ändå.

Menar man med en linjär fjäder en som har en karakteristik ungefär som:
F = k*x? (k är fjäderkonstanten, x är hoptryckningen, F är fjäderkraften)

Hur kan man i så fall approximera en progressiv fjäder?
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
PacMan skrev:
Nu är jag inte med i RR-svängen, men lite intresserad ändå.

Menar man med en linjär fjäder en som har en karakteristik ungefär som:
F = k*x? (k är fjäderkonstanten, x är hoptryckningen, F är fjäderkraften)

Hur kan man i så fall approximera en progressiv fjäder?

F= k*x+m :mattias
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
bissmark skrev:

m=utgångsvärdet det du har från början då x=0. Men i detta fallet borde m vara lika med 0 eftersom om man inte trycker ihop fjädern så blir självklart kraften på fjädern lika med 0.
 
Last edited:

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Och F är nog eg. Y vilket ger räta linjens ekvation. Fjäderkonstanten betecknas oftast som C.
 
Last edited:

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Var fick du eg ifrån? Du kanske menar mg (massan * tyngdaccelerationen)?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Marcin_go skrev:
m=utgångsvärdet det du har från början då x=0. Men i detta fallet borde m vara lika med 0 eftersom om man inte trycker ihop fjädern så blir självklart kraften på fjädern lika med 0.

Precis min tanke också.

Är det nån som kan tala om hur motsvarande uttryck för en progressiv fjäder skulle se ut? :)
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
PacMan skrev:
Menar du för en linjär eller progressiv fjäder? Vad är m?

En linjär ekvation har alltiden en variabel som kan variera i värde dvs tex m. Läs om räta linjers ekvation :tummenupp
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Medin skrev:
En linjär ekvation har altiden en variabel som kan variera i värde dvs tex m. Läs om räta linjers ekvation :tummenupp

Ja ok, fast för "min" fjäder gällde F = k*x och inget annat, dvs. m=0. :)
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Men eftersom din hoj belastar fjädern så har m ett visst värde. Det beror på vad man utgår ifrån.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Men vad är era praktiska erfarenheter? Är det ingen som har bytt från det ena till det andra och som kan skriva något om vilken skillnad det blev :confused:
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Marcin_go skrev:
Men eftersom din hoj belastar fjädern så har m ett visst värde. Det beror på vad man utgår ifrån.

Jag sa ingenting om att fjädern satt på nån hoj och heller ingenting om att det fanns gravitation där fjädern befann sig. Vad jag undrade var vad man menar när man säger "progressiv fjäder", om kraften t.ex. kan ses relaterad till fjäderns utdragning eller hoptryckning genom en andragradsekvation eller om det kanske är ett exponentiellt beroende...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
PacMan skrev:
Vad jag undrade var vad man menar när man säger "progressiv fjäder"...
Bild 1, progressiv fjäder. Bild 2, linjär fjäder. Det är vad jag menar.
 

Bifogat

  • progressive II.jpg
    progressive II.jpg
    12.9 KB · Visningar: 178
  • linear II.jpg
    linear II.jpg
    18.3 KB · Visningar: 138

MC Doktorn

Guest
Lånar tråden och spekulerar

Många fjädrings tillverkarna använder linjära fjädrar och antar att det ökar möjlighet att använda olja med lägre viskositet för att erhålla en jämnare bättre fjädrings respons.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top