Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tydligen hade nån på Triumph missat det här för som jag minns det var det på Triumphen Sprint RS jag kunde skruva av muttern med fingrarna när det var dags för drivpaketbyte.....
Jag håller inte med. Med tanke på gat- och racehojars höga åtdragningsmoment så är det uppenbart att man vill skapa en dragkraft i utgående axel som klämmer fast drevets sidor. Alltså att inte använda splinesen mellan utgående axel och drev som ryckutjämnare...
Likaså verkar inte heller Suzuki fattat det för det var inga problem lossa muttern för mig med gamla kedjan på plats och en planka genom bakhjulet stöd mot svingen vare sig på SV650S eller GSX1300R.
Däremot verkar Kawasaki förstått det här, att dra främre drevmuttern så den är hopplös svår få loss. Eller är det att Kawa använder gänglåsning ? (Enligt en bekant som fick låna mina kedjeverktyg men fick åka till däckverkstad för få loss muttern. Efter misslyckats med mutterpicka tog den välbyggde däckaren fram en 2 meter lång hävarm och muttern gav sig inte innan han lyfte ZX10R med ägaren i sadeln från marken.)
Last edited: