Linjera framdrev mot bakdrev

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
....
Jag håller inte med. Med tanke på gat- och racehojars höga åtdragningsmoment så är det uppenbart att man vill skapa en dragkraft i utgående axel som klämmer fast drevets sidor. Alltså att inte använda splinesen mellan utgående axel och drev som ryckutjämnare...
Tydligen hade nån på Triumph missat det här för som jag minns det var det på Triumphen Sprint RS jag kunde skruva av muttern med fingrarna när det var dags för drivpaketbyte.
Likaså verkar inte heller Suzuki fattat det för det var inga problem lossa muttern för mig med gamla kedjan på plats och en planka genom bakhjulet stöd mot svingen vare sig på SV650S eller GSX1300R.
Däremot verkar Kawasaki förstått det här, att dra främre drevmuttern så den är hopplös svår få loss. Eller är det att Kawa använder gänglåsning ? (Enligt en bekant som fick låna mina kedjeverktyg men fick åka till däckverkstad för få loss muttern. Efter misslyckats med mutterpicka tog den välbyggde däckaren fram en 2 meter lång hävarm och muttern gav sig inte innan han lyfte ZX10R med ägaren i sadeln från marken.)
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om man vill ha ett drev som sitter lite löst och sladdrigt på utgående axel så hade man knappast valt en mutter för dryga hundringen som säkring. Då hade man valt en låspinne för några ören...

Jag tror inte att du kan bedöma konstruktionen utifrån det lossdragningsmoment som krävs. Att avsiktligt montera ett drev "löst och sladdrigt" på en så pass kort splineskoppling är ett konstruktionsfel enligt vilken maskiningenjör som helst. Det må fungera med längre splineskopplingar typ kardanknutar och kardanstänger som har en längd som är flera gånger diametern, men knappast på ett motorcykeldrev där splineskopplingen ju är kortare än axelns diameter. Det är därför riskfritt att antaga att muttern är där för att hålla fast drevets sidor med en hög kraft.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Själv tycker jag det är en viss skillnad om det är en 400 hk turbomatad dragster, en encylindrig 800 cc motor eller en 8 hk veteran hoj. I det senaste fallet hade jag inte brytt mig alls om 3,25 mm fel..
Jag tänker precis tvärtom, om motorn bara har 8 hk, vill man inte kasta bort 0.5 hk på olinjerade drev.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tänker precis tvärtom, om motorn bara har 8 hk, vill man inte kasta bort 0.5 hk på olinjerade drev.
Jag tänkte mest att det är inte så stor chans kedjan kommer gå av på 8 hk maskinen innan du har tröttnat på den ! :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har gjort ett hjulbyte och det var ju en hel del mätande för att få fram var allt skulle sitta. Jag mätt väldigt mycket med original hjulet på så jag hade bra med måty för att sen kunde mäta in det nya hjulet.

Då det gäller framdrevets fastsättning så är det väl lite olika, på Hondan sitter det en låsbricka som vrids in i ett spår i axeln och skruvas fast i drevet och här blir drevet lite "glappt" och all kraft kommer att gå via splinesen på axeln till drevet, Trajan och KLR:en har en mutter som ska dras hårt så här sitter drevet stumt. Med bara tvåårigt gymnasium som största merit så tror jag ändå att det finns en tanke bakom kostruktionerna. I Hondan fall med den brutala effekten på hela 27 hp så är nog konstruktion nog stadig för att överföra kraften medans muttern på de kraftigare hojarna nog också har en funktion att fylla genom att ordenligt låsa drevet på axeln.

Har du mätt upp var du hade bakdrevet placerat i sida med original hjulet så får man väl räkna ut hur mycket som ska shimsade och sen kolla om det går och i sånt fall var det är vettigast att shimsa och hur mycket som ska shimsas. Andra alternativet om man inte kan shimsa är väl att svarva ut ett centrum från ett drev och sen anpassa en kuggkrans från ett annat drev att svesta fast den på centrumet med rätt offset, hade ett sånt drev på min Puch Montana då man inte kunde köpa mindre bakdrev än 36 och jag hade problem med att den varvade så jag behövde 32 nytt bak. Allan Millyard har ju gjort offsetdrev i en eller flera av sina videor.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top