korvgubbe skrev:
Kan du förklara det där för mig som barar talar svenska?
....jag är som sagt gröngöling så jag hör gärna en liten förklaring så jag kanske lär mig något. Ska spela med tösen och lite kollegor i kväll så alla tips är om inte annat välkommna.
Jag kategoriserar mig själv också som nybörjare, men visst har det blivit många pokertimmar under året som varit. Nåväl, i korthet beräknas implicita odds (Eng. - implied odds) på summan du förväntas vinna om du drar till din hand vs pengarna du förväntas satsa för att fortsätta spela/dra till river. (Grovt förklarat.)
Du kan lära dig mycket här:
Sveriges bästa poker-community -
www.pokerforum.nu (IMHO).
Vill du börja spela seriöst bör du börja med att köpa Dan Glimnes "Pokerhandboken", om du inte redan har den. Den har kommit ut under en ny tryckning ganska nyligen.
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9132331967
Läs den och spela MYCKET för att få rutin. (Jag spelade själv ca 5-6h per dag i fyra månaders tid när det var som mest i år.) Därefter kan du gå vidare till Sklanskys böcker. Själv fokuserar jag på THE även om jag lirat lite mörkpoker (det är ju det vi svenskar normalt spelat i alla tider) samt Omaha.
Tänk också på att cash game vs turneringslir skiljer sig lite åt i när och hur man måste agera.
Som sagt, jag är förhållandevis kass, men det finns minst en lirare här på forumet som, trots att han är skåning,
är riktigt vass. Men han får tillkännage sig själv i denna tråd.