Lista "äventyrshojar"

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
....... Typ BMW R1150GS, Honda Africa Twin eller Varadero, Transalp om jag inte skall piska så mycket motorväg. De flesta ägare av äventyrshojar kör ju inte så mycket i djungeln precis så man bör fundera över hur man kommer använda den. .....

Jag håller med Pebl om Transalpen. Hade en förut -> kanonrolig hoj men inte kul på motorväg. Bytte till V-strom 1000 -> lika kul som Transalpen, väger ungerfär lika mycket men har inga problem att piska motorväg. Så lägg till V-strom efter Varaderon på listan ovan.:tummenupp

Explorer58

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Sertão
Nu har jag har kört Yamaha XTZ660 Ténéré några år, och den modellen tycker jag platsar här. Däremot är jag tveksam till några av de andra hojarna på listan. OK, man kan säkert göra jättefina äventyrsresor med dem (eller så är de kanske äventyrliga att äga eller köra ...) men det gör dem inte till äventyrshojar i mina ögon. Några är snarare off-road-hojar och andra är mer allround-hojar.
Så här skulle jag vilja beskriva en riktig äventyrshoj:
- kåpa, vindruta och handtagsskydd
- sitthöjd: 850-875 mm
- fjädringsväg: 200-250 mm
- framhjul: 21” (möjligen 19")
- mellangrovt däckmönster
- stänkskärm nära framhjulet
- hasplåt
- stor tank, c:a 25 liter
- kraftig pakethållare
För att jag skulle tänka på att köpa den skulle den även behöva ha
- el-start
- insprutning
- centralstöd (inte nödvändigt men ett plus)
- kardan (inte nödvändigt men ett plus)
Vore den dessutom
- lätt, c:a 150 kg
vore den en riktig "killer", men något sådant finns inte i dag.

Vad vi kan hoppas på är att de nya restriktionerna i Dakar-rallyt (max 450 milliliters motorvolym) kan göra att det kommer fram mindre och lättare äventyrshojar än de stora bumsar som finns i dag.

Om man tar bort alla off-road och alla all-round från listan i de tidigare inläggen så blir bara följande kvar (även om man är lite generös):

Aprilia Pegaso Trail
Aprilia Capo Nord

Benelli Tre 1130 K Amazonas

BMW F 650 GS Dakar
BMW F 800 GS
BMW R 1150 GS
BMW R 1200 GS
BMW R 1200 GS Adventure

Cagiva Elephant
Cagiva Navigator

Highland Desert Storm

Honda NX 650 Dominator (dåligt vindskydd)
Honda XL 600/650 V Transalp
Honda XRV 750 Africa Twin
Honda XL 1000 V Varadero

Kawasaki KLE 500
Kawasaki KLR 650 Tengai

KTM 640 Adventure
KTM 950 Adventure
KTM 950 Adventure S
KTM 990 Adventure
KTM 990 Adventure S
KTM 990 Adventure R

Moto Guzzi Stelvio
Moto Guzzi Stelvio NTX

Moto Morini Granpasso 1200

Suzuki DR 650 RSE
Suzuki DR 750/800 "Dr Big"

Triumph Tiger 900/955

Yamaha XTZ 660 Ténéré
Yamaha XT 660Z Tenere
Yamaha XTZ 750 Super Ténéré

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Haha. Ja, en hoj bra pulver, kardan, stor tank osv osv som dessutom väger max 150 kg låter som en utopi tyvärr......

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Ska visst ha en grymt bra ABS samt sladdkontroll (heter det ju inte men ni fattar...)

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Honda CB 650 från 1981. Vi snackar äkta "äventyrshojj" av högsta bemärkelse.

:hihi

Edit: Ahaaa, ni menar äventyr som i en resa typ?

äh, min håller.

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Hur gick det för Mr Lund. Blev det något äventyr eller kraschade han på banan?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Problemet med den här typen av hojar är att vill man ha en hanterbar hoj att busa med så tvingas man välja bort långtouring på asfalt.

Stånkorna är perfekt för grus, men trist på asfaltstouring.

För de tyngre bumsarna är ju just för tunga och klumpiga - en KTM i 690 Rallye-stuk med parallelltwin på 800cc och maxvikt på 160 kg...det vore något det.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Problemet med den här typen av hojar är att vill man ha en hanterbar hoj att busa med så tvingas man välja bort långtouring på asfalt.

Stånkorna är perfekt för grus, men trist på asfaltstouring.

För de tyngre bumsarna är ju just för tunga och klumpiga - en KTM i 690 Rallye-stuk med parallelltwin på 800cc och maxvikt på 160 kg...det vore något det.

Det är ju en avvägning man måste göra. Ska man resa långt med packning eller grusbusa. De stora hojarna kan köra grus (såklart) men vidare busigt blir det inte.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Det är ju en avvägning man måste göra. Ska man resa långt med packning eller grusbusa. De stora hojarna kan köra grus (såklart) men vidare busigt blir det inte.

Det är ju just den avvägningen som blir så trist. Jag hade absolut varit spekulant på en ny tenere som den lilla stånkan ser ut, med lite vettigare fjädring och en lagom stöddig parallelltwin.

Den stora 1200an är ju bara för tragisk, klumpeduns.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
BMW och husqvarna har nåt på gång, 2012/2013 kanske vi ser något nytt och innovativt för grusbusare.

http://www.bike.se/nyheter/bmw-bekraftar-ny-husqvarna-med-twin-pa-900-kubik-91108

BMWHusqvarna_1.jpg

Vet inte om den nämnts här i tråden men Triumph har släppt Tiger 800 XC till i år vilken lovordats i tester/provkörningar.

triumph-tiger-800xc.jpg

Grymmaste hojen som byggts och som efter att massor av extra tillhehör monterats nästan är färdig, KTM 950 SE/R -07, Grusbus, touring, lättare enduro, Iron butt körning(SS1600K, väntar på verifiering) you name it.. funkar fan rätt bra till allt utom snabb och lång förflyttning på autobahn!

DSC01224.jpg

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
Det är ju just den avvägningen som blir så trist. Jag hade absolut varit spekulant på en ny tenere som den lilla stånkan ser ut, med lite vettigare fjädring och en lagom stöddig parallelltwin.

Den stora 1200an är ju bara för tragisk, klumpeduns.

Tragisk klumpeduns:rolleyes:.Har du testat?Har själv kört 1600mil i sommar med min och är mer än nöjd.självklart så är orginal strypningar i ecu,n som dom flesta nya hojar har borta sedan annat avgassystem:).Har provat dom flesta hojar och vill då påstå att denna är överlägsen i segmentet.Smidigheten själv:).Visst i skogen finns mycket smidigare modeller,men på grus och annat äventyr,krokiga vägar osv,så är den suverän.Finns ju INGEN annan hoj som kan mäta sig med den vad gäller elektroniska hjälpmedel.Går att åka sjukt fort på grus,har alltid varit emot antisladd osv,(värdelöst på bil och lastbil) men detta,inte undra på att dom åker fortare på bana idag med än utan. Det är ju ingen sporthoj,men kan nog ge dom flesta en match på krokiga vägar.Jag är en sådan som hela tiden letat efter det ultimata,valet stod imellan denna och Multistrada,men tyckte den var lite för dyr med all utr.Efter provtur några mil så kännde jag att valet var rätt.Visst duccen var något vassare,men det var allt.Lånade även hem en ny R1,a en helg:) visst grymt ljud,gjorde 295km/h efter mätarn,men sen då.Klart häftig i alla fall,men smaken är ju olika,det gäller bara att tänka ut vad man ska ha hojen till:)

Last edited:

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Tragisk klumpeduns:rolleyes:.Har du testat?Har själv kört 1600mil i sommar med min och är mer än nöjd.självklart så är orginal strypningar i ecu,n som dom flesta nya hojar har borta sedan annat avgassystem:).Har provat dom flesta hojar och vill då påstå att denna är överlägsen i segmentet.Smidigheten själv:).Visst i skogen finns mycket smidigare modeller,men på grus och annat äventyr,krokiga vägar osv,så är den suverän.Finns ju INGEN annan hoj som kan mäta sig med den vad gäller elektroniska hjälpmedel.Går att åka sjukt fort på grus,har alltid varit emot antisladd osv,(värdelöst på bil och lastbil) men detta,inte undra på att dom åker fortare på bana idag med än utan. Det är ju ingen sporthoj,men kan nog ge dom flesta en match på krokiga vägar.Jag är en sådan som hela tiden letat efter det ultimata,valet stod imellan denna och Multistrada,men tyckte den var lite för dyr med all utr.Efter provtur några mil så kännde jag att valet var rätt.Visst duccen var något vassare,men det var allt.Lånade även hem en ny R1,a en helg:) visst grymt ljud,gjorde 295km/h efter mätarn,men sen då.Klart häftig i alla fall,men smaken är ju olika,det gäller bara att tänka ut vad man ska ha hojen till:)

Det är bara att inse, den är för stor och tung för allvarligt äventyrsbusande. Visst, åka långtouring är det en bra hoj till - men för mig är det inte en äventyrshoj.

GS:en är även den för tung - för mig är den optimala äventyrshojen en 690 Enduro med en smidig twin på 800 kubik sisådär. :yoparty ...eller en lill-tenere med mer motor, och riktig fjädring, utan mer vikt.

Vi pratar om olika saker. ;)

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...