Lita inte på ryggsäckar!

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Skulle för en gångs skull ta hojjen till jobbet. Packade ryggsäcken, en Haglöfs Tight Medium. Stoppade ner matlåta, en tröjja, skivbromslås och så mina byxor med mobil samt nycklar i fickorna i.
Brukar ha mobil och plånbok i skinnstället, men fickorna är så små se det var skönt att stoppa det i byxorna som låg i ryggsäcken.

"Knyter ihop" de båda dragkedjorna med flärparna som sitter på för att inte väskan ska gå upp.
Påbörjar resan från Knivsta mot Kista. Kör givetvis småvägarna eftersom det är mycket roligare.

Väl framme på jobbet tar jag av mig ryggsäcken för att ta fram skivbromslås samt nyckelknippan med nyckel till styrlås samt skivbromslås. Vad ser jag? Jo väskan är helt öppen!!:huvet
Allt ligger kvar i, förutom byxorna med alla mina nycklar samt mobilen i.
Får lite smått panik, tänker inte låta hojjen stå olåst på gatan och är inte så sugen på att gå med skinnstället på jobbet då jag saknade byxorna.

Eftersom allt annat var kvar och väskan var helt öppen tänker jag att byxorna måste ramlat ut nyligen.
Problemet är att jag åkte E4an sista biten mellan Häggvik och Kista så jag kan inte se vägen när jag åker tillbaka.
Siktar på att åka hem innan tjejen hunnit dra hemifrån för att sätta på mig byxor och hämta reservnycklar till bilen så jag kan ta den till jobbet och fortsätta letandet.

Hoppas att någon sett brallorna och ringer senast slagna nummer från mobilen eller att jag ska få syn på dom.

Åker hela vägen hem utan att se byxorna.
MEN, ca 2km hemifrån ser jag brallorna ligga mitt i vägen. Tar upp dom och känner något löst vid mobilen. Fuck någon har kört över den. Men som tur var hade bara batteriluckan lossnat i fallet.:tummenupp

Så jag har alltså åkt 2-3mil med öppen väska utan att någonting annat åkt ut. Tur jag inte wheelade någonting ;)

Så jag drar hem ställer hojjen i garaget och tar bilen till jobbet. Slutet gott allting gott.

Så vad har vi lärt oss av detta?
Att haglöfs ryggsäckar suger, eller rättare sagt deras dragkedjor. Den hade liksom öppnat sig där den inte ska öppna sig.

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Påminner om DQ när han spred sina tillhörigheter på motorvägen runt Göteborg. :D

Tur att tu hittade byxorna!

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Skulle för en gångs skull ta hojjen till jobbet. Packade ryggsäcken

Been there, done that.

Drog du så att blixtlåsflärpen var "längst ner" på väskan? Då väskor öppnat sig för mig är det när flärpen varit högst upp, och även om jag bundit fast dom har de dragits ner av fartvinden.

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Jag har åkt massor med min Haglöfs tight rygga, som är från typ 95, inga problem alls. Brukar dock dra ner båda dragkedjorna på en sida.

Skönt att du inte loosade några grejer dock!! :)

/I

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
ja du hade ju onekligen lite tur i oturen ,,
jag har haft och har haglövs ryggor och har kört nere i sydeuropa och nord Norge med dom och har inte haft samma osis som du ,, och det är väl tur för min del ,, jag personligen litar 100% på dessa ryggor,men man får ju inte packa dom till bristningsgränsen för då spricker alla dragkedjor,,
därmed inte sagt att du gjorde det ,, absolut inte.

hur som ,, tur det gick bra för dig i slutändan i allafall ,,

mvh jocke

Skulle för en gångs skull ta hojjen till jobbet. Packade ryggsäcken, en Haglöfs Tight Medium. Stoppade ner matlåta, en tröjja, skivbromslås och så mina byxor med mobil samt nycklar i fickorna i.
Brukar ha mobil och plånbok i skinnstället, men fickorna är så små se det var skönt att stoppa det i byxorna som låg i ryggsäcken.

"Knyter ihop" de båda dragkedjorna med flärparna som sitter på för att inte väskan ska gå upp.
Påbörjar resan från Knivsta mot Kista. Kör givetvis småvägarna eftersom det är mycket roligare.

Väl framme på jobbet tar jag av mig ryggsäcken för att ta fram skivbromslås samt nyckelknippan med nyckel till styrlås samt skivbromslås. Vad ser jag? Jo väskan är helt öppen!!:huvet
Får lite smått panik, tänker inte låta hojjen stå olåst på gatan och är inte så sugen på att gå med skinnstället på jobbet då jag saknade byxorna.

Eftersom allt annat var kvar och väskan var helt öppen tänker jag att byxorna måste ramlat ut nyligen.
Problemet är att jag åkte E4an sista biten mellan Häggvik och Kista så jag kan inte se vägen när jag åker tillbaka.
Siktar på att åka hem innan tjejen hunnit dra hemifrån för att sätta på mig byxor och hämta reservnycklar till bilen så jag kan ta den till jobbet och fortsätta letandet.

Hoppas att någon sett brallorna och ringer senast slagna nummer från mobilen eller att jag ska få syn på dom.

MEN, ca 2km hemifrån ser jag brallorna ligga mitt i vägen. Tar upp dom och känner något löst vid mobilen. Fuck någon har kört över den. Men som tur var hade bara batteriluckan lossnat i fallet.:tummenupp

Så jag har alltså åkt 2-3mil med öppen väska utan att någonting annat åkt ut. Tur jag inte wheelade någonting ;)

Så jag drar hem ställer hojjen i garaget och tar bilen till jobbet. Slutet gott allting gott.

Att haglöfs ryggsäckar suger, eller rättare sagt deras dragkedjor. Den hade liksom öppnat sig där den inte ska öppna sig.

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Geggmoppe
Sätt en liten karbinhake i båda dragkedjornas "handtags" hål så att de hålls ihop, eller ännu bättre köp en Shosho utan dragkedja ;-)

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
kan ju dela med mig av min gamla historia

Tänkte dela med mig lite av hur allt gick helt fel förra onsdan.

Hade min trajja till försäljning några dagar och fick samtal från en kille i Skåne som ville ha hojjen, skönt med folk som inte börjar tjaffsa och försöker pruta utan att ens ha sett hojjen, vi bestämmer att han ska komma upp på Onsdan med släp. På tisdan tvättar jag av hojjen ordentligt och kollar av så servicebok mm ligger där det ska.

Onsdag: Tar R1:an till jobbet så att jag kan ta mig in till stan snabbt när de ringer, vid 15 tiden ringer Johan ( köparen ) och de börjar närma sig så jag hoppar på hojjen och sticker till stan för att möta upp dem vid garaget, han har med sig en polare som skall provköra hojjen eftersom han själv inte har KK än. Det tar en bra stund innan hans polare kommer tillbaka eftersom det börjar bli mycket trafik, själv börjar man tycka det är så där lagom varmt att stå i solen i skinnställ. :sun:

När polarn kommer tillbaka ställer vi upp hojjarna för lite fotografering, måste ha kvar lite bilder på Trajjan och framför allt på båda hojjarna tillsammans, sen ställer vi ner dem i garaget och ska gå genom serviceboken... då hittar jag inte den :kliahuvet den låg ju där dan innan. Vi går upp till lägenheten för jag fick för mig att jag kanske tog upp den dit. Går upp och rotar genom alla tänkbara ställen men hittar inte boken. Ber då grabbarna att sätta sig på ett kafe och ta en fika, själv springer jag bort till garaget igen, i solen och i skinnstället, nu är man lagom blöt.

Rotar genom hela bilen och börjar fundera ordentligt vart fan den kan ha tagit vägen, kom då på att jag monterade ur anslutningen till batteriladdaren och i samband med det plocade jag ur boken och la på ett vattenrör i garaget, där låg den :banana :bumping:

Plockar upp grabbarna och vi sticker iväg till banken, får en postväxel på 40000:- och resten sätter han in kontant, då är klockan 17:03 och föreningssparbanken svarar inte så min bank kan inte verifiera postväxeln :dumihuvet

Jaja får väl sätta in den dan efter, vi skriver alla papper och jag ska lämna nycklarna till honom, upptäcker då att ena paret är borta :huvet va fan kan de ha tagit vägen. Ökar takten lite för att komma till garaget så fort som möjligt... när vi kommer ner så ser jag att nycklarna sitter i låset för kutsen, glömde dem i all hets när jag letade servicebok.

Så nu är allt löst och de kan sticka iväg med hojjen, tar lite kort när de åker iväg och får själv lite bråttom eftersom jag ska till Vallentuna och provköra en motard.

Packar in allt i ryggsäcken och sätter fart mot Valentuna, provkör hojjen åker sen vidare till Kårsta för att hälsa på en polare och visa upp R1:an, tänkte dra vidare till Kain men han var inte hemma så jag tar en tur via Åkersberga och lite andra vägar hem, testar även lite hur hojjen uppför sig över 250 km/h, fan va den ligger bra på vägen :yoparty

Väl hemma är det dags att titta på korten från dagen... jag min jävla idiot har fotat allt utan att ha minneskortet i kameran :huvet :dumihuvet :bankahuve jag a det blir visst inga bilder på gamla hojjen :(

Jaja, får väl lösa det sen, nu är det inlösning av postväxel som gäller, kollar ryggsäcken och upptäcker att facket där postväxeln låg har öppnats av fartvinden och allt har blåst ut någonstans längst vägen, förmodigen den sträcka där jag testade hojjen i lite högre hastighet. FAN; FAN; FAN :huvet hur i helvete kunde det hända, både postväxel och ägarbytespapper är borta, den fickan har aldrig gått upp förut, inte ens tenderat till att gå upp.

Ringer spärrservice direkt men de kan bara spärra kort, postväxel måste köparen spärra hos sin bank säger de. Ringer honom direkt och förklarar läget, han ringer telefonbanken och de kan inte göra något men säger att ifall han går till sitt bankkontor dan efter så skall de kunna lösa det.

Jag funderade på om jag skulle sticka ut och leta me insåg att jag inte skulle hitta något i mörkter på en 5 mil lång sträcka, får vänta till torsdan och se vad hans bank säger.

Torsdag: Johan ringer mig och säger att hans bank inte kan göra något åt det här. AHHHHH, PANIK, va fan ska man göra? Jag kastar mig på hojjen direkt och åker fram och tillbaka ett par gånger men hittar ingenting. Börjar dock fundera lite och fråga runt, inser att det måste gå att lösa det här, han måste ha fått fel svar från banken. Nu är det dock så sent att jag inte hinner göra mer.

Fredag: Går till min bank, de säger att de inte kan göra något utan att jag får gå till utställande bank men de säger i alla fall att man skall kunna spärra postväxlar.
Går till Föreningssparbanken i Kista och får snacka med en väldigt hjälpsam kille som letar upp all info som behövs, spärrar postväxeln och förklarar vad som kommer att hända nu.

Postväxeln kommer att efterlysas hos alla bakner och förmodligen även i dagstidningar om den inte dyker upp inom 3-4 månader så skall det upp i tingsrätten där de beslutar att postväxeln är "död" och efter ca 6 månader får jag mina pengar. Då kändes det riktigt bra igen, spelar ingen roll att jag får vänta så länge bara jag får igen pengarna. Som tur är åkte vi till Barcelona över helgen med jobbet så man fick dricka massor med bärs och glömma allt.

Vart en jävligt lång historia men nu vet jag i alla fal latt postväxlar går att spärra och att jag aldrig att stoppa saker i fickor som stängs med dragkedjan uppåt.

Var förbi banken för 2-3 veckor sedan och det verkar vara 3-4 månader kvar till jag får pengarna.

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Been there, done that.

Drog du så att blixtlåsflärpen var "längst ner" på väskan? Då väskor öppnat sig för mig är det när flärpen varit högst upp, och även om jag bundit fast dom har de dragits ner av fartvinden.

Ja, jag hade båda blixtlåshandtagen längst ner på väskan.

ja du hade ju onekligen lite tur i oturen ,,
jag har haft och har haglövs ryggor och har kört nere i sydeuropa och nord Norge med dom och har inte haft samma osis som du ,, och det är väl tur för min del ,, jag personligen litar 100% på dessa ryggor,men man får ju inte packa dom till bristningsgränsen för då spricker alla dragkedjor,,
därmed inte sagt att du gjorde det ,, absolut inte.

hur som ,, tur det gick bra för dig i slutändan i allafall ,,

mvh jocke

Hade den inte ens halvfull, fanns massor av plats kvar. Måste fått ett dåligt exemplar :)

Sätt en liten karbinhake i båda dragkedjornas "handtags" hål så att de hålls ihop, eller ännu bättre köp en Shosho utan dragkedja ;-)

Hade inte spelat någon roll. Min fastlåsning med repflärparna som sitter på "handtagen" satt som dom skulle. Dragkejdan hade liksom öppnat sig på mitten, dvs gått sönder. Duvet som det blir när man stänger en dragkedja men den är ändå öppen.
Okulärbesiktigade stängningen innan jag drog dessutom :tummenupp

kan ju dela med mig av min gamla historia

Var förbi banken för 2-3 veckor sedan och det verkar vara 3-4 månader kvar till jag får pengarna.

Ja just det, det var du. Läste den där storyn förut. Lite värre för dig kanske. Hoppas det löser sig.

Last edited:

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Jag har spridit all min packning från en Haglöfs Tight väska mellan Stallarholmen och Mariefred,. Som tur var hittade jag det mesta som låg i väskan. :tummenupp

Men lovar att man blev chockad när man tog av sig väskan och upptäcker att det mesta är borta,. Och väskan helt öppen. :huvet

Man har lärt sig en läxa och knyter i dagens läge ihop båda dragkedjelåsen, så de inte går att dra isär.:yoparty

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06

Man har lärt sig en läxa och knyter i dagens läge ihop båda dragkedjelåsen, så de inte går att dra isär.:yoparty

Hehe så har jag alltid gjort, men det hjälpte inte i detta fallet.
Får köpa packväskor att ha på sidan. ;) Kommer aldrig mer att lite på en ryggsäck

Last edited:

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Har tidigare lyckats sprida ut lite kläder på motorvägen just ur en Haglöfs Tight Medium... fast den gången hittade jag allt och löste ett "världsproblem"

Hade länge undrat varför man ibland såg skor utspridda på vägen, funderade på om det kunde vara folk som kastar dem ur bilen men lyckades lösa detta genom att själv sprida ut mina kängor med 500 meters mellanrum :D

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Hehe så har jag alltid gjort, men det hjälpte inte i detta fallet.
Får köpa packväskor att ha på sidan. ;) Kommer aldrig mer att lite på en ryggsäck

Verkar som att dragkedjorna blir utslitna efter ett tag. Min rygga delar sig jämt i dragkedjan men den är också 5-6 år nu så det kan jag ta. Tänker definitivt köpa en ny haglöfs, de är ju snygga nu! :)

payton

payton
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
z750s kawasaki 2006
Köp en magväska i stället den är liten å smidig.Kostar en 100 lapp.Då har du inga problem med att tappa värdesaker.
/payton:)

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Har tidigare lyckats sprida ut lite kläder på motorvägen just ur en Haglöfs Tight Medium... fast den gången hittade jag allt och löste ett "världsproblem"

Hade länge undrat varför man ibland såg skor utspridda på vägen, funderade på om det kunde vara folk som kastar dem ur bilen men lyckades lösa detta genom att själv sprida ut mina kängor med 500 meters mellanrum :D

Hehe det ligger någonting i det där, har inte riktigt reflekterat över det, mer än att man funderar på varför det ligger skor och kläder längst vägen.
Trasiga ryggsäckar ligger nog bakom en hel del av "nedskärpningarna" :D

Verkar som att dragkedjorna blir utslitna efter ett tag. Min rygga delar sig jämt i dragkedjan men den är också 5-6 år nu så det kan jag ta. Tänker definitivt köpa en ny haglöfs, de är ju snygga nu! :)

Jo, den jag har är några år, så den har gjort sitt helt enkelt.

Köp en magväska i stället den är liten å smidig.Kostar en 100 lapp.Då har du inga problem med att tappa värdesaker.
/payton:)

Gillar inte magväskor, och ska man ha matlåda och ombyte så får det inte plats. Skulle vara för värdesaker man inte får plats med. Men från och med nu ska jag aldrig lägga saker av värde; mobil, plånbok och snus etc i ryggsäcken. ;)

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Köp en Boblbee istället - inga jävla blixtlås! Fungerar alltid kanon och håller sig stängd oavsett hur man kör.

Fungerar dessutom som en extra ryggskena. :tummenupp

http://www.boblbee.com/

Förresten, skönt att det löste sig!

Tack för tipset. Var köper man dessa i Butik och hur mycket kostar de?

Jo, det var grymt skönt att hitta grejerna. Annars hade jag fått köra omkring på hojjen hela dagen och kvällen tills frugan kom hem och kunde släppa in mig i lyan :)

Kom just på hur bökigt det är att beskriva en dragkedja och alla dess "delar" :D

Last edited:

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Min Haglöfs Tight Small har öppnat sig vid 2 tillfällen, är dock osäker på om jag stängde ordentligt men jag utgår från det. Tappad mobil bägge gångerna :huvet
Dock märkte jag att den öppnade sig första gången det hände då det ryckte till utav helvete och när jag kollade i backspegeln så såg jag ett byxben fladdra som fan :D

en liten karbinhake är nog det bästa om man måste åka med rygga utan att vara orolig. Hade ryggsäcksnojja hur länge som helst efter det och fick ibland stanna bara för att kolla.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag kör med Berghaus [1] istället - de är gjorda för att behålla sitt innehåll oavsett hur man vrider och vänder på dem :)

[1] De tillverkar bl.a. militära väskor och ryggsäckar, med helt andra krav på hållbarhet och funktion.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln