Lite frågor angående Husaberg fc550 02

fredde85

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Hemse
Hoj
Husaberg FC 550 02
Har köpt en sådan men då jag är ganska novis på motorcyklar i allmänhet o husaberg.

Så har jag en liten halvt pinsam fråga jag fattade inte riktigt vart choken sitter o vilken som var bensinkran tycker inte de ser ut som de gjort på tidigare hojar man vart i kontakt med så om någon har en bild eller liknande så man vet va de är o hur de nu funkar skicka gärna:va
 

fredde85

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Hemse
Hoj
Husaberg FC 550 02
Ok någon som vet vet var man kan ladda ner en gratis instruktionsbok eller liknande. Har sökt lite men inte hittat någon som är gratis och funkat än. Kanske en verkstadshandbok med kanske
 

fredde85

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Hemse
Hoj
Husaberg FC 550 02
Ja de får väl utebli med körning på ett tag då ja inte lyckats starta den ännu startade den dock när ja kollade på den men då hade dock gamla ägaren startat den första gången
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Hej,

Jag hade en FE 501 -02. På den satt choken direkt på förgasaren. En liten "pinne" med ett runt och platt huvud. Den ska man dra ut tills man känenr ett klick. Därefter är det bara att dra runt motorn tills du känenr att den är i det övre läget och sedan kicka. Insåg nu att jag saknar min gamla husa :(

Vet inte om jag bryter mot några forumregler då jag ej kommit med ett svar för just din model.
 

fredde85

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Hemse
Hoj
Husaberg FC 550 02
Ok ja de enda ja hittat som ja tror är choken är en pinne som sagt med en svart rund plast grej på. Men ja har ju gjort så att jag dragit ut den sen kan vrida på den så den sitter kvar i de öppna läget men de kanske är fel ska den alltså dras ut ännu längre?

Sen är ju vänster kick lite småjobbigt också. Jo man lär väl få träna ett tag en 250 är väl de ja lyckats starta innan men de är ju 300cc mindre de hehe. Samt en 400 från 82 som va rätt trög men de va nog förgasaren
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Husan är kinkig som tusan, leta övre dödläge...stå och torrtrampa funkar inte alls.

Beroende på hur den är bestyckad med...så kan den kräva diverse ritualer innan den vill starta, lägg lite tid på studier här http://husaberg.org/forum/ - rätt bestyckning kan nog bespara dig lite svära.

Så har du turen att ha köpt en årsmodell som har ett elsystem designat av en värdig arvtagare till Lucas (aka mannen som uppfann mörkret), SEM-statorn som sitter i din hoj är *oduglig*.
Men det går att få den omlindad den dagen den ger upp (om den inte redan gjort det)...

/J
 

fredde85

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Hemse
Hoj
Husaberg FC 550 02
Ok övre död läge säger så som han starta den som hade den innan så gjorde han som så att man tryckte till man kände motstånd sen tryckte man tills de blev ett klick eller ett hack med kicken sen släppa upp den helt sen kicka så har ja gjort men dock ej lyckats än. Sen är ja inte helt säker på choken heller hur den ska vara när mans startar
 

fredde85

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Hemse
Hoj
Husaberg FC 550 02
Någon choke som på denna kan jag inte hitta på min de enda jag har liknande på min är den de kallar för hot start device den sitter dock ej på samma sätt som den gör där men de är de ja tror är choken annars vet ja inte var den är??
 

fredde85

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Hemse
Hoj
Husaberg FC 550 02
Ok då va de choke ja hittat iallafall men har väl inte direkt skruvat den 90 grader spelar ingen roll vilket håll antar jag. Ok tack för tipset om manualer de ska ja ladda hem senare. Bara testa snart igen. Hur brukar du kicka för att starta din 550. De är väl rätt teknik so. Saknas än så länge sen väger man ju inte mer än 75-80 o inte överdrivet stark så kan. Og. Inte starta den på ren styrka hehe
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
75-80 kilo ska nog räcka, bara du får in tekniken.
Nu är väl min LC4 ganska lättstartad jämfört med andra fyrtaktare har jag hört, men trampa runt tills det tar stopp, alltså tills du känner ett helvetes motstånd, trampa förbi den punkten försiktigt så inte kolven går för långt, sen när motståndet minskat en aning så trampar du till för hövding och by bara :)

Vet inte hur mycket erfarenhet du har, men som de flesta skulle gjort så rekommenderar jag dig till en grov känga eller någon form av crosstövel till foten du startar med ifall kicken slår tillbaka.
Sen är det bra om du inte har kicken i hålfoten enligt egna erfarenheter, slår den upp i hålfoten så skickas ditt knä med stor sannolikhet upp i styret med en ordentlig smäll..
Har du istället kicken ungefär under trampdynan så glider foten istället av bakåt vid eventuellt bakslag :)
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Om den är orginal bör det sitta en dellorto förgasare och SEM tändsystem på den.
Kan vara lite besvärligt dom första gångerna att få fart på en sådan.

Jag hade en FC550 -03 och som skrivits tidigare, trampa ner sakta tills du får kolven i rätt läge, släpp upp kicken tills det klickar till (har för mig det ska göra det!?), Trampa till av bara den!
Håll inte benet rakt med kicken i läget nere om den baktänder för då gör det ont!

Jag har för mig jag chokade och gasade en eller två gånger så axpumpen sprutade in lite extrasoppa innan jag kickade, ha ingen gas när du kickar.
 

Alledenstore

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Ulricehamn
Hoj
Husaberg FS570
Ok då va de choke ja hittat iallafall men har väl inte direkt skruvat den 90 grader spelar ingen roll vilket håll antar jag. Ok tack för tipset om manualer de ska ja ladda hem senare. Bara testa snart igen. Hur brukar du kicka för att starta din 550. De är väl rätt teknik so. Saknas än så länge sen väger man ju inte mer än 75-80 o inte överdrivet stark så kan. Og. Inte starta den på ren styrka hehe

Yepp det är choken du har hittat, jag har likadan choke på min 501. 75-80kg räcker verkligen till att starta, själv väger jag 75 och kickar utan problem, dock så är Husabergor som tidigare nämnt ofta kinkiga vid kallstart, ibland går min igång direkt, ibland tar det bra många kick. :tummenupp
 

fredde85

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Hemse
Hoj
Husaberg FC 550 02
Skulle kolla stift idag om de fanns gnista men de verkade de inte göra så ett nytt är beställt kan väl ha surat ner sig då de luktade mkt bensin om de. Men sedan så lossnade tändkabeln uppe någonstans men har inte en aning om den gick sönder eller går att sätta dit igen?

http://www.24mx.se/tandhatt-med-kabel-ngk-racing-1


de satt en sådan på o de är den delen som lossnat som den ser ut på bilden?
 

fredde85

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Hemse
Hoj
Husaberg FC 550 02
Ok men kabeln då har den bara lossnat eller då ser ut precis som den på bilden som mx säljer
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Ok då va de choke ja hittat iallafall men har väl inte direkt skruvat den 90 grader spelar ingen roll vilket håll antar jag. Ok tack för tipset om manualer de ska ja ladda hem senare. Bara testa snart igen. Hur brukar du kicka för att starta din 550. De är väl rätt teknik so. Saknas än så länge sen väger man ju inte mer än 75-80 o inte överdrivet stark så kan. Og. Inte starta den på ren styrka hehe
Du måste kicka med kraft genom hela slaget annars startar den inte. Kicken ska mao hela vägen ner till fotpinnen innan du slutar och absolut ingen gas när du kickar för då ökar du risken för bakslag. Husorna brukar bli svårstartade om ventilerna inte står helt rätt och tyvärr så är SEM-statorn inte den bästa, i manualen hittar du vilka värden statorn skall ha.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Ok men kabeln då har den bara lossnat eller då ser ut precis som den på bilden som mx säljer

Helt rätt att börja med att kolla om det finns gnista!

Har inte kikat så noga, men oftast är tändkabeln "gängade" på i båda ändar.
Dvs universal.

Tändhatten kan skilja, olika fattning mot stiftet beroende på tjocklek osv
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top