Lite frågor om Yamaha YZ 80 -92/-93!

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Hejsan!

Jag köpte mig en Yamaha YZ 80 -92 för ett tag sen, som var i renoveringsskick!

Så har hållt på fixa till crossen ett bra tag nu..

Har fått tillbaka vevstaken från riktning (det heter inte riktning, är något annat ord som jag inte kommer på nu balansering kanske?) , så jag provmonterade den, men min bror och pappa tycker att den glider väldigt lätt igenom lagrerna, det går att släppa den försiktigt och den glider in.

Och när man sätter ihop blocken, så går det att röra vevaxeln, dvs alltihop i sidled 5mm ungefär. Och det skall väl inte vara så?


Och sen hade jag behövt en mekhandbok till den, inte hittat någon någonstans..

Är vissa saker som jag inte har någon koll på hur det ska sitta, eller hur hårt det skall sitta, som kopplingen etc.

Allting skall ju nästan momentdras, men vart finns momentnycklar? Har tänkt byta ut vissa skruver mot insex skruvar pga jag tycker dom är bättre än vanliga stjärnskruvar (Fick borra loss tre stycken, värma och knacka till slut så fick jag bort dom så byter ut dom till insex).


Mvh
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
En vev som varit isär riktas, ingenting annat. Den är redan balanserad men mäts och riktas om den är sned.

Att den glider på ramlagren behöver inte vara negativt, så länge det inte glappar radiellt (upp/ner eller fram/bak)

5mm i sidspel låter fel, kontrollera i mekhandbok om du glömt montera någon bricka...

Moment på bultar, en enkel tumregel

M5 5-8Nm beroende på kvalite på bult
M6 10Nm
M8 20Nm

Då blir det sällan total pannkaka, glöm inte gänglåsning på bultar som ska ha det. Hellre gänglåsning på en bult som inte behöver det än att missa på en som behöver.
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Okej! För vevstaken hade knäckts så köpte ny vevstake och skickade in den..

Jag har inte veven osv här, men har för mig att det gick att röra på veven upp och ner när den satt fast, inte mycket men det gick!

Om man satte i veven på en motorhalva så kunde man "vicka" på veven och den rörde sig lite lite!

Jag vet inte, för isåfall fattas det brickor!
Jag har ingen mekhandbok, hittade på blocket en som sålde en massa olika, men han hade inte den för min årsmodell! Och nu hittar jag inga mekhandböcker överhuvudtaget! =(.

Jaha okejdå, men vart kan man få tag på momentverktyg?

Skall jag ha gänglåsning på alla bultar? Skruvar osv, till kopplingen med? Det är fyra stjärnskruvar där med fjädrar. Bör man loctita dom med?
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Har svårt att tro att det är 5mm spel i sidled, men om det är det så är det väldigt fel!
1mm är inte dödsallvarligt direkt, även om det är ovanligt mycket. Att vevaxeln ramlar in i lagrerna är ganska vanligt på crossar, det ska dock inte glappa upp/ner. Bäst är om man får knacka ihop det litegrann.

Om det verkligen är 5mm spel i sidled så har du troligtvis fått tag på fel vevstake och vevtapp, men det borde den som renoverade veven märkt tycker man..
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Kan vara så att dina ramlager till veven kräver lagerlåsning just därför de glappar lite lite.

Bara skaffa en tub med flytande sörja o droppa på lite runt hela lagret innan du monterar o sen låta de torrka så ska du se att de slutar glappa :)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Claes Ohlsson, Jula, Biltema = momentnyckel

Margies Bookshop = verkstadshandbok
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Alien-Evern: Nej nej! Det är inte vevstaken som går att röras i sidled! Den rör sig väl inte ens 1mm. Det är hela vevaxeln! När jag monterat ihop motorhalvorna och vevaxeln sitter där så kan jag dra den från sida till sida typ!

Ferspeedboy: Hur vet jag om det verkligen är det som behövs? Kanske inte skall vara någonting, kan man läsa sig till det i mekhandboken? (om jag fixar mig den)

Chronic: Jag hittade ingen mekhandbok till Yahama YZ på deras hemsida..

Tack för tipsen :).
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Chronic: Jag hittade ingen mekhandbok till Yahama YZ på deras hemsida..

Tack för tipsen :).


Suck!!!!

Hade du en webshop, skulle du ödsla annonsutrymme på att lägga upp en mekhandbok till en SEXTON ÅR gammal barncross?

Lyft luren och ring , allt finns inte på internet ! ! ! ! ! !
 

olsson_84

crill
Gick med
19 Apr 2006
Ort
I en två'a
Hoj
H-Q v-twin med sidovang -29, H-Q cr250 -79
Gå in på ronayers.com klicka vidare på fishen och med lite tur så finns din hoj med där och dom har sprängskisser på hela hojen och då får du reda på om det ska sitta några skims i motor för det är lite väl mycket spel .
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Alien-Evern: Nej nej! Det är inte vevstaken som går att röras i sidled! Den rör sig väl inte ens 1mm. Det är hela vevaxeln! När jag monterat ihop motorhalvorna och vevaxeln sitter där så kan jag dra den från sida till sida typ!

Ferspeedboy: Hur vet jag om det verkligen är det som behövs? Kanske inte skall vara någonting, kan man läsa sig till det i mekhandboken? (om jag fixar mig den)

Chronic: Jag hittade ingen mekhandbok till Yahama YZ på deras hemsida..

Tack för tipsen :).

Äh jag tänkte om han hade satt ihop vevpartiet med en för kort vevtapp och för smal vevstake, då blir ju hela vevaxeln smalare. Men det är ju en galen tanke egentligen, sånt får inte hända på en rutinerad verkstad!
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Chronic: Mailade dom, dom hade ingen för -93'an.
Men hittade på en annan sida (TheMotorBookstore), men jag vet inte riktigt hur jag beställer, och det står att det kan ta upp till 8veckor. Borde väl finnas någon annan i sverige som tar hem dom?

Two stroke man: Okej, hur får du till det så? Klart jag har monterat ramlagrerna!

Kawwa: Tack där fanns min årsmodell med, borde väl vara den iaf! Yamaha YZ80E hette den, vet inte vad E't står för dock!

Alien-Evert: Kan vara så att vevaxeln/vevskinkorna är något smalare?
Då det är från en -96, köpt begagnad av en kille från blocket. Men de flesta delar är ju nästintill likadana på 93-96'an!

Har inte tänkt på det, men det är ju möjligt att det är något sådant, jävligt otur i sådana fall!

Förresten, bultar etc vart kan man köpa det? Är två bultar som går igenom motorn som har slitits, så dom är pinnsmala på vissa ställen :).

Tack för svaren!
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Chronic: Mailade dom, dom hade ingen för -93'an.
Men hittade på en annan sida (TheMotorBookstore), men jag vet inte riktigt hur jag beställer, och det står att det kan ta upp till 8veckor. Borde väl finnas någon annan i sverige som tar hem dom?

Two stroke man: Okej, hur får du till det så? Klart jag har monterat ramlagrerna!

Kawwa: Tack där fanns min årsmodell med, borde väl vara den iaf! Yamaha YZ80E hette den, vet inte vad E't står för dock!

Alien-Evert: Kan vara så att vevaxeln/vevskinkorna är något smalare?
Då det är från en -96, köpt begagnad av en kille från blocket. Men de flesta delar är ju nästintill likadana på 93-96'an!

Har inte tänkt på det, men det är ju möjligt att det är något sådant, jävligt otur i sådana fall!

Förresten, bultar etc vart kan man köpa det? Är två bultar som går igenom motorn som har slitits, så dom är pinnsmala på vissa ställen :).

Tack för svaren!


Ja, det är ju ganska otroligt om det verkligen är 5mm spel, men om det rör sig om 3mm så är det inte helt ömöjligt, bara smått otroligt hehe..

Skruvar, kolla med någon järnhandel, (typ vanlig järniabutik) de brukar ha en massa olika på lager eller ute i butiken, det bästa är nog insexor om det finns. Kolla även gängorna i blocket, om skruven är halvkass så är nog gängorna i blocket också rätt kassa, tyvärr. Men det går ju att stoppa heli-coil för ca: 200:- per gänga. Jaja, du får väl se, det är ju inte helt säkert att det är kasst i blocket. :)
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Jag kan passa på att ställa en annan fråga :).
Jag har försökt kolla om det är samma vevaxel på -93 och -96'an för vevaxeln jag har nu kommer från en -96'a likaså med ramlagrerna.

Och de är ju olika ramlager för varje sida av motorblocken? Det står iaf på vissa sidor att de har olika art-nr. :S

Najnaj! Jag hoppas fan inte gängorna i blocket är slitna..
Det var två långa bultar som går igenom hela motorn som håller fast den som blivit pinnsmala på vissa ställen :).

Det ser inte heller ut att vara skims på någon av sprängskisserna.


Jag köpte crossen för 2500 i ett riktigt uselt skick (kan posta bild på hur den såg ut när jag köpte den och i nuskicket)

Men, blocket hade små revor 0,5-1mm ner. Där vevaxeln sitter, jag har ingen aning om hur de uppkommit. De är vid vevskinkorna, på varsin sida där på blocket vid ramlagrerna (Vet inte vad det rummet heter :$).

Och jag har slipat till dom något, så de inte är speciellt djupa osv, men påverkar detta effekten någonting?

Och nu när jag köpt ny vevstake kanske jag ändå skulle passa på att köpa ny kolv? Men är det värt att köpa en ny kolv, om motorn går skit pga de revorna?

Och hur kör jag in en vevstake med resten av delarna?

Mvh Robin
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Jag kan passa på att ställa en annan fråga :).
Jag har försökt kolla om det är samma vevaxel på -93 och -96'an för vevaxeln jag har nu kommer från en -96'a likaså med ramlagrerna.

Mvh Robin

Gå in på länken som jag gav dig, slå upp artikelnummret på -93 och jämför sedan artikelnummret från -96.
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Verkar som det är olika! Men det kan ju vara likadan för det?
De kan ju vara samma storlek etc ändå, eller?

Yamaha -93: 4ES-11400-00-00 CRANKSHAFT ASSY

Yamaha -96: 4ES-11400-02-00 CRANKSHAFT ASSY


Jag har original vevaxeln, men den såg riktigt risig ut, rostig och lagrerna var kassa! Får väl skicka in den till det stället och be dom byta tillbaka och kanske fräscha upp den gamla med nya lager osv isåfall!

Men det är ingen som vet hur man går tillväga för att köpa mekhandboken från amerikat? :).

Tack för alla svaren! :)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Najnaj! Jag hoppas fan inte gängorna i blocket är slitna..
Det var två långa bultar som går igenom hela motorn som håller fast den som blivit pinnsmala på vissa ställen :).

Men, blocket hade små revor 0,5-1mm ner. Där vevaxeln sitter, jag har ingen aning om hur de uppkommit. De är vid vevskinkorna, på varsin sida där på blocket vid ramlagrerna (Vet inte vad det rummet heter :$).

Och jag har slipat till dom något, så de inte är speciellt djupa osv, men påverkar detta effekten någonting?

Och nu när jag köpt ny vevstake kanske jag ändå skulle passa på att köpa ny kolv? Men är det värt att köpa en ny kolv, om motorn går skit pga de revorna?

Och hur kör jag in en vevstake med resten av delarna?

Mvh Robin

Angående gängorna ,om du tar isär blocket igen så dra igenom en gängtapp för att rensa. Skulle de vara för dåliga kan man montera en heli-coil insatsgänga istället.

Angående reporna är det säkert sviter efter något lagerras någon gång i tiden, och om du tar bort topparna har du gjort helt rätt och det kommer inte påverka effekten märkbart.

Och vet du inte hur länge kolven gått skulle jag byta den på en gång.

Inkörning är enkelt, starta och varmkör den ordentligt sen är det klart.
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Blir väl att köpa en ny kolv när man fått en mekhandbok så man vet säkert att man kan få ihop skiten :).




Såhär ser crossen ut nu:



Köpesskicket:



Hur tycker ni Cylindern resp motorblocken ut, de borde väl fungera? Om inte, vad gör man då?

Cylindern:


Vid ramlagrerna:


/Robin
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top