Lite frågor om Yamaha YZ 80 -92/-93!

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Blir väl att köpa en ny kolv när man fått en mekhandbok så man vet säkert att man kan få ihop skiten :).




Såhär ser crossen ut nu:

Hur tycker ni Cylindern resp motorblocken ut, de borde väl fungera? Om inte, vad gör man då?
/Robin

Motorblocket ser kalas ut, cylindern såg inte lika kalas ut men (ursäkta och bli inte sur) kassa bilder med kassa kameror på motordelar säger inte allt här i världen.
Men allt beror på ambitionsnivån också.
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Motorblocket ser kalas ut, cylindern såg inte lika kalas ut men (ursäkta och bli inte sur) kassa bilder med kassa kameror på motordelar säger inte allt här i världen.
Men allt beror på ambitionsnivån också.

Låter bra att motorblocket såg okej ut, men tråkigt att du inte kunde ge mig en förklaring på varför inte cylindern såg så fin ut :va ?

Menar du det svarta som går från cylinder kronan ner till stiftet? Det är någon olja eller liknande, känns så iaf. Det känns väldigt slätt och fint iaf, får ta och kolla närmare!

Pfff, så kass är inte min kamera, finns ju värre bilder som är tagna med mobilkamera (kassa sådana). :tungan

Vad menar du med ambitionsnivån =P ?

/Robin
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
En sak är säker, den var LÖJLIGT hög innan haha! Motorblocket ser okej ut om det inte är något annat lull-lull som man inte ser på bilden. Cylindern är svårt att säga, men är det inge skador på nikasilbeläggningen (repor eller annat som man kan känna) så är det ingen fara. Hur är kolven?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Låter bra att motorblocket såg okej ut, men tråkigt att du inte kunde ge mig en förklaring på varför inte cylindern såg så fin ut :va ?

Menar du det svarta som går från cylinder kronan ner till stiftet? Det är någon olja eller liknande, känns så iaf. Det känns väldigt slätt och fint iaf, får ta och kolla närmare!

Pfff, så kass är inte min kamera, finns ju värre bilder som är tagna med mobilkamera (kassa sådana). :tungan

Vad menar du med ambitionsnivån =P ?

/Robin

Som skrivet, halvkassa bilder avslöjar inte en cylinders skick!
Och för den delen cylinderns mått heller...

Vad jag kunde se av bilderna ser det halvrisigt ut, men det beror ju på om du tänkt vinna ungdomsmästerskapet eller ska köra stubbracing.
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Kan passa på att fråga vilka skruvar som är värda att loctita?
Jag loctitar helst inne motor skruvarna etc, förräns jag vet att allt funkar. När det funkar så loctitar jag fast dom!

Så vilka skruvar bör loctitas rabbla upp alla! Kopplingsmuttrarna?


Det är inga repor, inga som man kan känna iaf!
Kolven är väl inte ny direkt! Men jag vet inte hur en riktigt dålig kolv skall se ut, slipade den med väldigt fint våtslippapper för att få bort små repor och olja som hade torkat in.
Är ju inga större repor eller liknande!



Men liksom har monterat ihop motorn nu iaf, det som jag kunnat montera ihop!

Växellådan!

Jag kollade på sprängskisser som jag skrev ut från datorn såg att jag satt ett clips fel och ändrade på det!

Jag provade att växla provisoriskt, funkade väl ganska okej, växlarna gick i.
Jag satte sedan på motorkåpan och växlarna går inte i, det går att växla men det går väldigt trögt!

Vad kan detta bero på?


Kopplingen!

Jag monterade kickdrevet och kopplingen osv.
Men så kollade jag på sprängskissen och där visas det 7lameller och 6mellanskivor.

Jag har 6lameller och 5mellanskivor. På lelles-mc så köper man 6lameller, men vet inte vad som är rätt!

Men jag vet inte riktigt hur det skall kännas när man monterat ihop kopplingen!
För tryckstången åker inte ut speciellt långt och jag kan röra på lamellerna verkar som om det fattas något.

Och så är det en bricka, som är 2-4mm tjock som har ett speciellt mönster som gör så att det går att sätta den vid kopplingen så den håller fast hela korgen.

På sprängskissen så visas det bara en sådan. Men jag har en lös nu, och har inget minne av vart den satt :rolleyes:


Och kopplingsarmen som sitter i motorn, är det vanligt att den går och dra upp för hand? För det går bara att trycka ner den och dra upp den..


Olja, etc!

Vad för växellådsolja skall jag köpa?
(Hur kommer oljan till växellådan, häller ju ner den på kopplingens sida, åker det över till andra sidan? Då måste jag ju hälla i rätt mängd?)

Vad för olja skall jag köpa för att blanda med bensinen?

Och vad skall jag ha för Glykol i kylaren?



Edit:

När jag monterar tex kopplingen, skall den ligga i ett oljebad innan eller hur är det?
 
Last edited:

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Editerade tidigare inlägg! Har fått ihop motorn tillfälligt iaf!

Skall köpas knaster, tändstift, handtag och lite sådant!

Olja osv, därför jag frågade vad för olja osv det skall vara :).

mvh robin
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top