Lite funderingar över varvtider på gelleråsen??

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Naturligtvis så började jag ,sportarn,och belse71 babbla tider runt gelleråsen och vi kom fram till att ett snabbt varv för oss ligger runt 1min 40s. Detta har malt i min skalle nu ett dygn nu och.....faaan heller att det tar 1,40runt på åsen det måste för helvete vara rena tuktuk tempo! :va Har jag fel:confused:
De riktigt snabba typ pappunen smäller väl runt på ca:1,06 kan det då ta mig 35s till för att komma runt? Vad tror ni????
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det betvivlar jag skarpt, 1.20-tider är gediget raskt gattempo, tror mig ha sett någon filmsnutt från min andra körning på åsen när man tuffade till sig lite på eftermiddagen och halkade runt på lite över 1.30. :)

Och det gick fortare i söndags på eftermiddagen, men varvtider är ointressant, det är bara farligt att försöka åka fortare, bättre att få till "känslan" att det stämmer. :)

/J - har inte ens använt laptimern på duccen :D
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Det betvivlar jag skarpt, 1.20-tider är gediget raskt gattempo, tror mig ha sett någon filmsnutt från min andra körning på åsen när man tuffade till sig lite på eftermiddagen och halkade runt på lite över 1.30. :)

Och det gick fortare i söndags på eftermiddagen, men varvtider är ointressant, det är bara farligt att försöka åka fortare, bättre att få till "känslan" att det stämmer. :)

/J - har inte ens använt laptimern på duccen :D

Nästa år ska vi fan laptajma så knappen blir utnött! :fakta :D
 

m1cke

Medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Southside
Hoj
YZF R1
Kollade lite när jag var på gåsen i maj, körde då i mellangruppen. Låg på ca 1.20, det var helt omöjligt att få till ett "fritt varv" (mycket folk på banan) så man kunde aldrig få en ordentlig uppfattning om vad man skulle kunna köra...


Oj sorry om det bara var för lakritsremsan, men ett svar iaf.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...det blir ju ofta pannkaka av det man behöver träna på om man kommer in för fort med (rookie som man är), blir lätt överstressat in i böj, så har man sabbat nästa kurva med troligtvis. :D

Nä...varvtider är rätt ointressant för vanliga dödliga som tränar körteknik.... :fakta
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Kollade lite när jag var på gåsen i maj, körde då i mellangruppen. Låg på ca 1.20, det var helt omöjligt att få till ett "fritt varv" (mycket folk på banan) så man kunde aldrig få en ordentlig uppfattning om vad man skulle kunna köra...

Då är jag alltså inte helt ute och snurrar! 1,40 måste ju vara rena driving miss daisy!!!:banana elakt fin retta har du åxå;)

...det blir ju ofta pannkaka av det man behöver träna på om man kommer in för fort med (rookie som man är), blir lätt överstressat in i böj, så har man sabbat nästa kurva med troligtvis. :D

Nä...varvtider är rätt ointressant för vanliga dödliga som tränar körteknik.... :fakta

Med körtekniken kommer väl hastigheten lr fel ute igen??
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Med körtekniken kommer väl hastigheten lr fel ute igen??

Exakt...men att börja bomba för att få ned varvtider är att börja i fel ände, varje gång jag provar att bromsa sent på rakan blir det bara skit, man är inte ifatt hojen innan utgången på esset. :hihi
 
Last edited:

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Nästa år ska vi fan laptajma så knappen blir utnött! :fakta :D


Tills dess skall jag nöta in sittställningen perfekt i lekparkerna och sen blir det no mercy för svålarna.Sjukt vad vi skall rita lakrits på banorna nästa år:tummenupp

Exakt...men att börja bomba för att få ned varvtider är att börja i fel ände, varje gång jag provar att bromsa sent på rakan blir det bara skit, man är inte ifatt hojen innan utgången på esset. :hihi

Varje gång jag bromsar sent ser jag en gubbe med skägg som skimrar:D
 
Last edited:

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Tills dess skall jag nöta in sittställningen perfekt i lekparkerna och sen blir det no mercy för svålarna.Sjukt vad vi skall rita lakrits på banorna nästa år:tummenupp

Varje gång jag bromsar sent ser jag en gubbe med skägg som skimrar:D

Gubbe med skimrande skägg.... Om du har sett jultomten så har du bromsat lite för tidigt. Om du bromsar ytterligare lite senare så kommer du se en annan gubbe, vars son visst klöv ett hav :D.

1.40 låter som en ganska tam tid. Jag är övertygad om att det går fortare än så för er. Har ingen i depån klockat er?
Sen tycker jag inte att du ska lyssna för mycket på SGM. Han har blivit SMC skadad :D. "Bomba" efter vad du känner att du hanterar, så kommer tiderna av sig självt.

/En som aldrig gått en SMC kurs men som ändå överlevt 13 år med hojkort.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Gubbe med skimrande skägg.... Om du har sett jultomten så har du bromsat lite för tidigt. Om du bromsar ytterligare lite senare så kommer du se en annan gubbe, vars son visst klöv ett hav :D.

1.40 låter som en ganska tam tid. Jag är övertygad om att det går fortare än så för er. Har ingen i depån klockat er?
Sen tycker jag inte att du ska lyssna för mycket på SGM. Han har blivit SMC skadad :D. "Bomba" efter vad du känner att du hanterar, så kommer tiderna av sig självt.

/En som aldrig gått en SMC kurs men som ändå överlevt 13 år med hojkort.

Jag var inte av iaf i söndags. :hihi

Faktum kvarstår, försöka för mycket blir pannkaka om man gör fel saker. :) Eller så är jag bara allmänt oduglig. :hihi
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Snackar vi genomsnittlig tid så tog det nog mer än 1.40 runt banan för dig med tanke på att du tog dig tid att åka och tvätta hojen emellanåt....

Lyssna på tipsen du får på SMC-kursen är ett bra sätt att få till en mjuk och fin körstil och ett steg i rätt riktning att skapa marginaler i din körning. Sedan kan du ju alltid dra iväg på någon bandag, dedikerad för körning med laptimer och bombrepor, för att få upp tempot. Men kom ihåg att ska man kunna utföra en övning och långsamt öka farten kan man inte ligga på +90% av kapaciteten, då har man ju fullt upp med att hålla sig på hjulen. Kom bara inte dragande med bombrepor och laptimers till SMC-kursen. Då blir det nog inte så många fler kombinationer av gulvästade personer och åktips för din del! Det är ju bra mycket billigare med en "vanlig" bandag om man bara vill bomba lite med, finns ett bra utbud för detta ändamål med.

Ökar kraschstatistiken på SMC-kurserna blir de nog tyvärr inte så långlivade, så på den fronten ska det nog inte utökas. Har för mig att det talats löst om att det ska komma ytterligare steg som är inriktade på mer banåkning, någon form av racingskola. Vi får väl se hur intresset skulle vara för en sådan sak och om det är praktiskt genomförbart!
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Gubbe med skimrande skägg.... Om du har sett jultomten så har du bromsat lite för tidigt. Om du bromsar ytterligare lite senare så kommer du se en annan gubbe, vars son visst klöv ett hav :D.

QUOTE]

Moses? Bromsar man ännu senare träffar man en kille med horn:D
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Snackar vi genomsnittlig tid så tog det nog mer än 1.40 runt banan för dig med tanke på att du tog dig tid att åka och tvätta hojen emellanåt....

Lyssna på tipsen du får på SMC-kursen är ett bra sätt att få till en mjuk och fin körstil och ett steg i rätt riktning att skapa marginaler i din körning. Sedan kan du ju alltid dra iväg på någon bandag, dedikerad för körning med laptimer och bombrepor, för att få upp tempot. Men kom ihåg att ska man kunna utföra en övning och långsamt öka farten kan man inte ligga på +90% av kapaciteten, då har man ju fullt upp med att hålla sig på hjulen. Kom bara inte dragande med bombrepor och laptimers till SMC-kursen. Då blir det nog inte så många fler kombinationer av gulvästade personer och åktips för din del! Det är ju bra mycket billigare med en "vanlig" bandag om man bara vill bomba lite med, finns ett bra utbud för detta ändamål med.

Ökar kraschstatistiken på SMC-kurserna blir de nog tyvärr inte så långlivade, så på den fronten ska det nog inte utökas. Har för mig att det talats löst om att det ska komma ytterligare steg som är inriktade på mer banåkning, någon form av racingskola. Vi får väl se hur intresset skulle vara för en sådan sak och om det är praktiskt genomförbart!

Naturligtvis handlade inte smc-kursen om att sänka tiderna runt gelleråsen.Intresset för hur fort vi tar oss runt är inte så sjukt stort som det kanske framställdes i tråden, dock kändes det som att 1,40 är riktigt långsamt därav tråden:) den lilla avåkningen som nämndes räknas inte då jag hävdar att jag endast "tappade" hojen:tummenupp:D Racing kan jag bara glömma då jag knappast har vad som krävs för att bli Uber snabb och jag gör hellre inget än halvdant!:)
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top