Lite funderingar över varvtider på gelleråsen??

Sir:C

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1000 K6 banhoj/KTM 530 -08
Var på Gelleråsen i helgen och kikade på SM i roadracing här är några tider, så ni vet vad ni har och sikta på:rolleyes:

Sir:C (Joakim) här på forumet var enda Västeråsare som var med i Rookieklasserna och han körde i Rookie 1000, en fin 12:e plats på söndagen och en bästa tid på 1,11,022:Bugar:yoparty

Inte så högt jag skäms ju...körde långsamare i år än förra ju..:gnissla
Ville ju åka 9or i år...men så blev det ju inte. Blir till nästa år ist..:yoparty

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Att ta tider från Pro Superbike och sen tänka ja en 10-15sek långsammare än de borde ju inte vara så svårt är tankevurpa nr1.:huvet
Det går inte att fatta hur fort de kör:brinnerup

Finns många som "åker fort på gata" som blir rundningsmärken när det kommer till att åka fort på bana. Här handlar det om att där du normalt tar det lungt dvs i en kurva åka fort som satan mot allt sunt förnuft. Att åka 1.25på Gelleråsen är ganska fort för någon som åk hoj några år och provat bana några gånger.

Sen när denna person åker 1.25 är det lätt att säga det är ju bara förbättra sig ett par sekunder så är man ju nere i 1.20. Det är ju lätt i teorin :tungan.

Tror jag känner igen dig från Hälla, skulle dra till med en gissning att du och Sportis skulle ligga på 1.25-1.30 tider på Gåsen efter lite nötande.

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Att ta tider från Pro Superbike och sen tänka ja en 10-15sek långsammare än de borde ju inte vara så svårt är tankevurpa nr1.:huvet
Det går inte att fatta hur fort de kör:brinnerup

Finns många som "åker fort på gata" som blir rundningsmärken när det kommer till att åka fort på bana. Här handlar det om att där du normalt tar det lungt dvs i en kurva åka fort som satan mot allt sunt förnuft. Att åka 1.25på Gelleråsen är ganska fort för någon som åk hoj några år och provat bana några gånger.

Sen när denna person åker 1.25 är det lätt att säga det är ju bara förbättra sig ett par sekunder så är man ju nere i 1.20. Det är ju lätt i teorin :tungan.

Tror jag känner igen dig från Hälla, skulle dra till med en gissning att du och Sportis skulle ligga på 1.25-1.30 tider på Gåsen efter lite nötande.

Antar att det är mig du känner igen från hälla!Det är nog ganska normala tider 1,25 för den som saknar ambitionen för att åka riktigt snabbt.Det duger mer än väl för mig då jag aldrig ens försökt åka allt vad jag tror mig klara av och skulle klockan stanna efter 1,30 så är det bra det med :banana:)

mike andersson

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
YZ 450 -08 Motard
Fast de har ju bättre däck, juh! :rolleyes: Med de däcken hade vi ju kört strax under minuten, eller hur grabbar! :yoparty :banana :tungan

Nej, men allvarligt kan det vara en viktig tankeställare innan någon börjar ge sig ut för att jaga dessa tider med ett par 3 år gamla Bridgestone Battlax BT021:eek:r.

Det med däck ska man ta med ro. körde 12tider med ett däck från -04 förra året på åsen. det kanske inte är optimalt med det funkar.

mike andersson

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
YZ 450 -08 Motard
Jo, fast det lär väl ändå vara rejäl greppskillnad mellan racedäck och sporttouringdäck?!?

Jo det har du rätt i..... Men det jag ville få fram var att alldeles för många tittar på hur gamla däcken är och sen spänner sig pga att de tycker däcken släpper hit och dit. O visst släpper det om man sitter och spänner sig och inte litar på sakerna. Man måste våga åka avslappnat då känner man var gränsen går. Oftast=)

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
QUOTE=ak4;4458840]Själv är jag så snabb så jag går inte att mäta...;):tungan[/QUOTE]

Även om du har blivit snabbare(har sett minsann din utveckling sist jag såg dig köra bana:tummenupp)Så räcker min 600 med 98 hk till ännu to beat you girl:krama:tummenupp

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
QUOTE=ak4;4458840]Själv är jag så snabb så jag går inte att mäta...;):tungan

Även om du har blivit snabbare(har sett minsann din utveckling sist jag såg dig köra bana:tummenupp)Så räcker min 600 med 98 hk till ännu to beat you girl:krama:tummenupp[/QUOTE]

Jag tror ju då att hon bara ville var en fin och snäll flicka som inte vill stöta sig med farbrorn på touring moppen och släppte om honom:D(öppet mål:banana):krama

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Ca-tider kan jag väl prestera
1,40 Medel i lugn grupp
1,30 Medel i medelgrupp och snabb i lugn grupp
1,20 Medelsnabb i snabb grupp och snabb i medelgrupp
1,17 Snabb i snabb grupp och MIN snabbaste varvtid på Gelleråsen
1,15 Väldigt snabbt i snabb grupp men kvalar knappt in i Rookie 1000
1,09 Dom snabbaste i Rookie 1000
1,05 Eliten i ProSuperbike
OBS tiderna är uppskattade.

Bra översikt på ca.tider och jag hoppas alla tar dessa som enbart riktlinjer på tider. Jag har lotsat runt deltagare på Gelleråsen som tyckt 1:45 är grymt fort likaså tycker någon annan att 1:12 inte är tillräckligt fort.....

Det jag vill säga är att strunta i att bry er om andras tider, koncentrera er på er själva eftersom vi alla har olika erfarenhet och referenser.
Det viktiga är att vi har roligt och att vi har det under säkra förhållanden, och det gäller både på bana och gata.

Min personliga åsikt är också:
1. Om du vill öva/träna/utbilda dig för att bli säkrare förare i trafik(och bana), kör då SMC kurs.:)
2. Om du vill köra fortare, pressa dina tider, bli snabbare etc , kör bandagar med t.ex. www.Racetrack.nu www.Racingworld.se www.Actionpics.se eller liknande arrangör.:tummenupp
3. Vill du köra seriöst fort.......ta roadracinglicens och träna "på riktigt" :D

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Det jag vill säga är att strunta i att bry er om andras tider, koncentrera er på er själva eftersom vi alla har olika erfarenhet och referenser.
Det viktiga är att vi har roligt och att vi har det under säkra förhållanden, och det gäller både på bana och gata.

Min personliga åsikt är också:
1. Om du vill öva/träna/utbilda dig för att bli säkrare förare i trafik(och bana), kör då SMC kurs.:)
2. Om du vill köra fortare, pressa dina tider, bli snabbare etc , kör bandagar med t.ex. www.Racetrack.nu www.Racingworld.se www.Actionpics.se eller liknande arrangör.:tummenupp
3. Vill du köra seriöst fort.......ta roadracinglicens och träna "på riktigt" :D

Mycket bra inlägg:tummenupp

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...