Lite funderingar över varvtider på gelleråsen??

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Speklulera i tider kan man göra, men det är ju som vi diskuterade idag gabor, "fel" forum för det spörsmålet..vad man VET är dock att när det väl börjar gå fortare, och flytet infinner sig, så går det nog trots allt ändå saktare än vad man tror, trots att man passerar folk hela dagen, sen är det så att folk som skall köra på sina 80% vilka kör på 80? Några kör nog på 70 andra på 95, det är ju i allra högsta grad en väldigt objektiv bedömning från gubbe till gumma

Man kan bara titta på Ezzos 1:11 repa på film/tuben ser inte såååå märkvärdigt ut på film iaf, men fy fan när man sitter brevid och tittar..uj uj.. så kollar man pxscare`s körning på video som körde i din grupp, ser ju ut att gå direkt sakta på film..FAST man vet att så ÄR inte fallet i verkligheten(han filmade aldrig helt varv, massa klipp)

Vill man ändå förstå att det inte går så fort när man själv tycker det så är det bara anmäla sig i snabbaste gruppen, i racingworld, el actionspictures så får man se sig förnedrad då folk leker med en och varvar en..och vet ju att även på dessa bandagar så är det ingen tidtagning, för det är oxå för att han skojig övningsdag, ingen träning inför tävling så att klocka där och sno spår i inbromsningar är bannlyst.

Vet en kille som för några år sedan körde i långsamma gruppen på actionpictures, det var det värsta tempot han hade kört någonsin och han blev frånåkt hela dagen, och han kör ifrån oss med på bana gabor:krama

Last edited:

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Varför skulle du vara det, du verkar ju vara en hyvens kille ju?
Att ens komma på tanken....:rolleyes:

Ha ha !!:D äntligen en bild som återger mig:tummenupp

Speklulera i tider kan man göra, men det är ju som vi diskuterade idag gabor, "fel" forum för det spörsmålet..vad man VET är dock att när det väl börjar gå fortare, och flytet infinner sig, så går det nog trots allt ändå saktare än vad man tror, trots att man passerar folk hela dagen, sen är det så att folk som skall köra på sina 80% vilka kör på 80? Några kör nog på 70 andra på 95, det är ju i allra högsta grad en väldigt objektiv bedömning från gubbe till gumma

Man kan bara titta på Ezzos 1:11 repa på film/tuben ser inte såååå märkvärdigt ut på film iaf, men fy fan när man sitter brevid och tittar..uj uj.. så kollar man killen med skägg och blå r1 som körde i din grupp, ser ju ut att gå direkt sakta på film..FAST man vet att så ÄR inte fallet i verkligheten(han filmade aldrig helt varv, massa klipp)

Vill man ändå förstå att det inte går så fort när man själv tycker det så är det bara anmäla sig i snabbaste gruppen, i racingworld, el actionspictures så får man se sig förnedrad då folk leker med en och varvar en..och vet ju att även på dessa bandagar så är det ingen tidtagning, för det är oxå för att han skojig övningsdag, ingen träning inför tävling så att klocka där och sno spår i inbromsningar är bannlyst.

Vet en kille som för några år sedan körde i långsamma gruppen på actionpictures, det var det värsta tempot han hade kört någonsin och han blev frånåkt hela dagen, och han kör ifråm oss med på bana gabor:krama

Oj vad svårt det är att få fram en vettig tid runt gelleråsen! Folk svammlar om än det ena än det andra om hur sakta/fort det är brukligt att köra! Jag fiskar inte efter att få fram att JAG är snabb lr sölig utan vad en medioker förare gör runt banan ! Ligger tiden runt 2,5min så är jag beredd att köpa det med jag vill bara veta OM det är så...phuuu låter som det blitt några som blev trampade på tårna tror jag!Inte min mening!!!!!

Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
. så kollar man killen med skägg och blå r1 som körde i din grupp, ser ju ut att gå direkt sakta på film..FAST man vet att så ÄR inte fallet i verkligheten(han filmade aldrig helt varv, massa klipp)

Är det mig du menar så heter jag Hansi :)

Skägg, hårtofs, blå R1 :)

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle

Oj vad svårt det är att få fram en vettig tid runt gelleråsen! Folk svammlar om än det ena än det andra om hur sakta/fort det är brukligt att köra! Jag fiskar inte efter att få fram att JAG är snabb lr sölig utan vad en medioker förare gör runt banan ! Ligger tiden runt 2,5min så är jag beredd att köpa det med jag vill bara veta OM det är så...phuuu låter som det blitt några som blev trampade på tårna tror jag!Inte min mening!!!!!

Ca-tider kan jag väl prestera
1,40 Medel i lugn grupp
1,30 Medel i medelgrupp och snabb i lugn grupp
1,20 Medelsnabb i snabb grupp och snabb i medelgrupp
1,17 Snabb i snabb grupp och MIN snabbaste varvtid på Gelleråsen
1,15 Väldigt snabbt i snabb grupp men kvalar knappt in i Rookie 1000
1,09 Dom snabbaste i Rookie 1000
1,05 Eliten i ProSuperbike

Nu har du några tider och bita i, statistik-gabor:D
OBS tiderna är uppskattade.

gabor2

Gick med
29 Jan 2006
Hoj
1,40 Medel i lugn grupp

Jaaaaa.... äntligen!!! Värre än så här är det inte :) Danke Arwe ännu en gång full av vishet:tummenupp

gabor2

Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Kollade lite snabbt på filmerna, näst sista passet hade jag tre varv där det inte var alltför mycket trafikstockning c:a

1.37
1.45
1.32

ja sedär! Nu kommer infon som jag söker:tummenuppAmbitionen är inte att jaga upp tempot då jag håller med instruktören macca om att man inte skall använda smc:s kurs till att förbättra varvtiderna men det är aldrig av ondo att veta :)

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
ja sedär! Nu kommer infon som jag söker:tummenuppAmbitionen är inte att jaga upp tempot då jag håller med instruktören macca om att man inte skall använda smc:s kurs till att förbättra varvtiderna men det är aldrig av ondo att veta :)

Här är en film på de tre varven, så ser du ungefär vilket tempo det handlar om. Inte mycket gasande, min rygg pallar inte att tvärnita inför varje kurva så jag försöker hålla ett skönt flyt bara. Hade det varit färre hojar framför hade det väl gått ett par sekunder snabbare.

[YOUTUBE-ID]<object width="853" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube-nocookie.com/v/_z_qZ0HMSEQ&hl=sv&fs=1&hd=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube-nocookie.com/v/_z_qZ0HMSEQ&hl=sv&fs=1&hd=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="853" height="505"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Exakt...men att börja bomba för att få ned varvtider är att börja i fel ände, varje gång jag provar att bromsa sent på rakan blir det bara skit, man är inte ifatt hojen innan utgången på esset. :hihi

Detta stämmer! Även duktigt erfarna med 100-tals banmil bakom sig som försöker pressa på och kör lite lite snabbare på någon raka än normalt så resultarer det i lite lägre ingångs och kurvhastighet när de kommer "ur" sitt tidigare flyt, innan rutinen sätter sig för dem.

Även på tal om flyt och "Bomba" skiten så gjordes ett test på en gocartbana, var en som bombade fan allt vad han kunde med pallnitar i princip, sen körde han UTAN att använda sig av bromsen, tror ni det var någon skillnad? Den var försumbar på Pepparrotsbanan i Enköping(visst, så är alla gocartbanor inte lika så det kan bli skillnad)

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Är det mig du menar så heter jag Hansi :)

Skägg, hårtofs, blå R1 :)

JApp, dig jag menade :tummenupp

MAN älskar ju att spåna, spekulera och annalysera saker:tummenupp

Last edited:

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13

Äntligen någon som håller med mig om något :)

Klart man ska passa på att gasa lite när man är på en bana, man får bara inte glömma bort huvudsyftet om man går på just SMC-kurser! Sedan är det faktiskt inte helt fel att tänka i termer av varvtider då man testar t.ex. olika broms- och svängpunkter, ingångshastigheter i kurva osv. för att lära sig var det finns mest att tjäna både vad gäller fart, marginaler och skojfaktor... :tummenupp

Ses på banan!

/Mattias

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Lite mer varvtider

Var på Gelleråsen i helgen och kikade på SM i roadracing här är några tider, så ni vet vad ni har och sikta på:rolleyes:

Rookie 1000
Bästa kvaltid på söndagen 1,08,565
Sista kvaltid på söndagen 1,14,385
Sen har dom en regel som säger att för att komma med i racet så måste man komma på en tid som är inom 115% efter den snabbaste. Den tiden hade inneburit att man måste ha kört på 1,18,849:yoparty

Rookie 600
Bästa kvaltid på söndagen 1,09,019
Sista kvaltid på söndagen 1,15.844
115% av den snabbaste 1,19,372

Sir:C (Joakim) här på forumet var enda Västeråsare som var med i Rookieklasserna och han körde i Rookie 1000, en fin 12:e plats på söndagen och en bästa tid på 1,11,022:Bugar:yoparty

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
Fast de har ju bättre däck, juh! :rolleyes: Med de däcken hade vi ju kört strax under minuten, eller hur grabbar! :yoparty :banana :tungan

Nej, men allvarligt kan det vara en viktig tankeställare innan någon börjar ge sig ut för att jaga dessa tider med ett par 3 år gamla Bridgestone Battlax BT021:eek:r.

Last edited:

Koktkorv

Mördartjyvar finns dom ?
Gick med
19 Apr 2008
Hoj
Yamaha R1
Ähh våra gamla puckar till däck funkar för våra 2,5minutersvarv :D

Fast de har ju bättre däck, juh! :rolleyes: Med de däcken hade vi ju kört strax under minuten, eller hur grabbar! :yoparty :banana :tungan

Nej, men allvarligt kan det vara en viktig tankeställare innan någon börjar ge sig ut för att jaga dessa tider med ett par 3 år gamla Bridgestone Battlax BT021:eek:r.

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Var på Gelleråsen i helgen och kikade på SM i roadracing här är några tider, så ni vet vad ni har och sikta på:rolleyes:

Rookie 1000
Bästa kvaltid på söndagen 1,08,565
Sista kvaltid på söndagen 1,14,385
Sen har dom en regel som säger att för att komma med i racet så måste man komma på en tid som är inom 115% efter den snabbaste. Den tiden hade inneburit att man måste ha kört på 1,18,849:yoparty

1:08:565....!?!! När ska dom sluta ha så bråttom i Rookie 1000 :huvet.

Sist jag var på Gelleråsen körde jag 1:15 tider på ett begagnat medium slicks bakdäck DOT märkt nånstans i mitten av 2004. Så det funkar att köra hyffsade tider med dåliga däck om man bara kan vänja sig med att köra med hjärtat i halsgropen :D.

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
1:08:565....!?!! När ska dom sluta ha så bråttom i Rookie 1000 :huvet.

Sist jag var på Gelleråsen körde jag 1:15 tider på ett begagnat medium slicks bakdäck DOT märkt nånstans i mitten av 2004. Så det funkar att köra hyffsade tider med dåliga däck om man bara kan vänja sig med att köra med hjärtat i halsgropen :D.

Det är ju långt under 1,18 ialla fall, som var inom 115% från första kvaltid:va:)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1,40 Medel i lugn grupp

Tycker det låter lite långsamt, eller så är jag oväntat snabb :D

Körde enligt kameran 1.22 - 1.23 på någorlunda fria varv första gången på Åsen med SuperDuken... Och då har man inte mer än knappt 200+ (mätarfart) på rakan tack vare hela 120 häst.

Jag är inte "snabb", åker med knäskrap, men nätt och jämnt.. Blir frånåkt av motarder som kan köra..

Ser 1.18 som ett rimligt mål om man får ett par dars "uppvärmning" i vår, och en dag till på Åsen efter det. man lär sig ändå ganska fort när man är dålig :D

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!