Lite funderingar efter en kväll i garaget...

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Godafton.

Pillat lite igaraget ikväll... Två saker jag funderar över.

För det första finns det fyra elektronikdosor, två lite mindre, i storlek som ett blinkrelä, och två lite större.... Vad är dom till för? ett blinkrelä och en CDI box, men sen?...
En liten har två kontaktstift, den andra lilla har fyra, den med fyra borde va blinkrelä eller? Ska ev byta det nämligen, men vore ändå kul om man visste va allt är till för...

Sen kommer vi till det andra, såg att gaswiren delade sig, en går till förgasarn som vanligt, den andra går ner till en liten håla med lock på i motorblocket, nyfiken som man är skruvade jag bort locket, i där hittar jag som en ventil, som styrs av gaswiren... Olja kommer in från oljetanken, går genom manicken och ut till förgasaren, det ser även ut som om olja kan gå in till vevhuset genom den väggen allt sitter i.... Ska inte oljan va beroende av varvtalet, inte gaspådrag?... Eller är det så att om man gasar mycket, går det mesta till cylindern, om man typ rullar ner för en backe, så går det mesta direkt till vevhuset.... Eller hur funkar det hela? Och vad är manickens uppgift?
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
Det går ingen till vevhuset! En från oljetanken ner till pumpen som pumpar vidare oljan till förgasaren. 2 Slangar :tummenupp
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Ja den du ska byta är nog blinkersrelät. Om den är fyrkantig fast avlång. Som klickar när blinkers är på.

Dom andra, kan vara cdi boxen som du sa sen likriktare som går till tänding och hela köret. sen vette fan.



Ja oljan styrs av gaspådraget inte av varvtalet. Alltså, detstomer du gasaar detsto mer olja kommer det.
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
DJM skrev:
Ja oljan styrs av gaspådraget inte av varvtalet. Alltså, detstomer du gasaar detsto mer olja kommer det.

Ja så funkade till och med moppen den viren byte jag jö ett antal gånger :va
 

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Ort
Mullsjö (Jönköping)
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Den till vevhuset kan vara en vakuumslang som styr pumpen.

Ju mer varv, desto mer vaccum, desto mer olja!

Eller? :va

Tar med blinkrelät på tisdag. OK martin?
(Säljer antagligen moppen imorn med!)
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
De doserna kan vara förstärkare så du får full spänning fram till ex. lampor.
Men det beror på vad det e för kontakter, vilket numer det e på den tex 31=jord osv.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
SolitudE skrev:
Den till vevhuset kan vara en vakuumslang som styr pumpen.

Ju mer varv, desto mer vaccum, desto mer olja!

Eller? :va

Tar med blinkrelät på tisdag. OK martin?
(Säljer antagligen moppen imorn med!)


vaccum?

ne, du styr öppningen med vajer.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
NSR_Martin skrev:
Godafton.
Pillat lite igaraget ikväll... Två saker jag funderar över.
För det första finns det fyra elektronikdosor, två lite mindre, i storlek som ett blinkrelä, och två lite större.... Vad är dom till för? ett blinkrelä och en CDI box, men sen?...

Dom andra 2 har jag inte heller kommigt fram till vad dom är till för "innu".

EDIT: Den har 2 CDI boxar så det är bara en box jag inte vet vad det är.


NSR_Martin skrev:
En liten har två kontaktstift, den andra lilla har fyra, den med fyra borde va blinkrelä eller? Ska ev byta det nämligen, men vore ändå kul om man visste va allt är till för...

Den med 2 är blinkreläet på NSR, Ska du ha mini blinkers ska du köpa ett 23w blinkrelä utan glödvakt eller vad det heter så kan det inte bli fel.

EDIT: Ett blinkrelä har 2 eller 3 stift, i fallet på NSR 2.

NSR_Martin skrev:
Sen kommer vi till det andra, såg att gaswiren delade sig, en går till förgasarn som vanligt, den andra går ner till en liten håla med lock på i motorblocket, nyfiken som man är skruvade jag bort locket, i där hittar jag som en ventil, som styrs av gaswiren...

Det är oljepumpen du ser där, Pilla inte där eller skruva på nått mer än du vet vad det är, tänk också på att efter du satt på oljetanken igen måste du lufta den pumpen och det gör du med att lossa en liten skruv, Kan kanske fixa bild på vilken av dom du ska lössna, för jobbigt och riskabelt att försöka förklara.

NSR_Martin skrev:
Olja kommer in från oljetanken, går genom manicken och ut till förgasaren, det ser även ut som om olja kan gå in till vevhuset genom den väggen allt sitter i.... Ska inte oljan va beroende av varvtalet, inte gaspådrag?... Eller är det så att om man gasar mycket, går det mesta till cylindern, om man typ rullar ner för en backe, så går det mesta direkt till vevhuset.... Eller hur funkar det hela? Och vad är manickens uppgift?

Det funkar så att wiren delas upp i 2 wirar där och en går till förgasaren (förståss) och den andra till olje pumpen och desstomer du gasar desstomer rör sig den brickan du ser wiren sitter på och dessomer olja får den. Det går ingen olja in i vevhuset, Den ger bara olja till förgasaren. Om du kollar på vänster sidan om brickan på pumpen finns där en liten markering, Där kan du kolla om pumpen är rätt inställd i max läge tror jag det var.
 
Last edited:

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Anton_Ljunghusen skrev:
Glödtrådsvakt

Ja precis. Det är ju bra om du ska köra med miniblinkers (NSR_Martin) för då kvittar det om det slår på några w på höger eller vänster sidan dvs så den inte får jämt från båda hållen för den styrs inte av det.
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
det är ju så att pumpen drivs på vevaxeln alltså blir den vartalsberoende.
sedan belastar man motorn vid gaspådrag. därav en wire kopplad till gasreglaget
alltså får motorn ganska lämpligt mycket olja beroende på belastning och varvtal.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
frew skrev:
det är ju så att pumpen drivs på vevaxeln alltså blir den vartalsberoende.
sedan belastar man motorn vid gaspådrag. därav en wire kopplad till gasreglaget
alltså får motorn ganska lämpligt mycket olja beroende på belastning och varvtal.


ja men pumpen är gjord så att den ger maxxeffekt på ett lågt varvtal så det spelar ingen roll ingentligen.
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
frew skrev:
det är ju så att pumpen drivs på vevaxeln alltså blir den vartalsberoende.
sedan belastar man motorn vid gaspådrag. därav en wire kopplad till gasreglaget
alltså får motorn ganska lämpligt mycket olja beroende på belastning och varvtal.

WORD!
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
frew skrev:
det är ju så att pumpen drivs på vevaxeln alltså blir den vartalsberoende.
sedan belastar man motorn vid gaspådrag. därav en wire kopplad till gasreglaget
alltså får motorn ganska lämpligt mycket olja beroende på belastning och varvtal.
Så va det ja, tänkte inte på att det är pump och ventil i ett. Då har man det klart för sig hur det funkar...

Tack för hjälpen alla! :Bugar
Skumt med den sissta dosan...

Padde, lugnt, jag har inte rört oljepumpen nått, bara tittat....
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
DJM skrev:
ja men pumpen är gjord så att den ger maxxeffekt på ett lågt varvtal så det spelar ingen roll ingentligen.
pumpens vartal är ju direkt beroende av motorns vartal alltså kan den omöjligt pumpa lika mycket på t.ex. 3000rpm som 11000rpm.
fast det är för typ av pump vet jag ej
men eftersom den kräver drivning från motorn borde den pumpa mer vid ökat varvtal.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
frew skrev:
pumpens vartal är ju direkt beroende av motorns vartal alltså kan den omöjligt pumpa lika mycket på t.ex. 3000rpm som 11000rpm.
fast det är för typ av pump vet jag ej
men eftersom den kräver drivning från motorn borde den pumpa mer vid ökat varvtal.


jepp, du har helt rätt. Men det är så lite den pumpar hela tiden så det är inte så stor skillnad.
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
NSR_Martin skrev:
Skumt med den sissta dosan...

Kan den kanske vara en styrenhet till avgasporten?

På Aprilia AF1/RS finns det iaf en box som får signaler från tändningen och sedan skickar signaler vidare till avgasportsmotorn.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
NatoN skrev:
Kan den kanske vara en styrenhet till avgasporten?

På Aprilia AF1/RS finns det iaf en box som får signaler från tändningen och sedan skickar signaler vidare till avgasportsmotorn.
tänkte också på det... nåt lustigt är det ju..
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top