NSR_Martin
Vill man så kan man.
Godafton.
Pillat lite igaraget ikväll... Två saker jag funderar över.
För det första finns det fyra elektronikdosor, två lite mindre, i storlek som ett blinkrelä, och två lite större.... Vad är dom till för? ett blinkrelä och en CDI box, men sen?...
En liten har två kontaktstift, den andra lilla har fyra, den med fyra borde va blinkrelä eller? Ska ev byta det nämligen, men vore ändå kul om man visste va allt är till för...
Sen kommer vi till det andra, såg att gaswiren delade sig, en går till förgasarn som vanligt, den andra går ner till en liten håla med lock på i motorblocket, nyfiken som man är skruvade jag bort locket, i där hittar jag som en ventil, som styrs av gaswiren... Olja kommer in från oljetanken, går genom manicken och ut till förgasaren, det ser även ut som om olja kan gå in till vevhuset genom den väggen allt sitter i.... Ska inte oljan va beroende av varvtalet, inte gaspådrag?... Eller är det så att om man gasar mycket, går det mesta till cylindern, om man typ rullar ner för en backe, så går det mesta direkt till vevhuset.... Eller hur funkar det hela? Och vad är manickens uppgift?
Pillat lite igaraget ikväll... Två saker jag funderar över.
För det första finns det fyra elektronikdosor, två lite mindre, i storlek som ett blinkrelä, och två lite större.... Vad är dom till för? ett blinkrelä och en CDI box, men sen?...
En liten har två kontaktstift, den andra lilla har fyra, den med fyra borde va blinkrelä eller? Ska ev byta det nämligen, men vore ändå kul om man visste va allt är till för...
Sen kommer vi till det andra, såg att gaswiren delade sig, en går till förgasarn som vanligt, den andra går ner till en liten håla med lock på i motorblocket, nyfiken som man är skruvade jag bort locket, i där hittar jag som en ventil, som styrs av gaswiren... Olja kommer in från oljetanken, går genom manicken och ut till förgasaren, det ser även ut som om olja kan gå in till vevhuset genom den väggen allt sitter i.... Ska inte oljan va beroende av varvtalet, inte gaspådrag?... Eller är det så att om man gasar mycket, går det mesta till cylindern, om man typ rullar ner för en backe, så går det mesta direkt till vevhuset.... Eller hur funkar det hela? Och vad är manickens uppgift?