Lite funderingar efter en kväll i garaget...

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
NSR_Martin skrev:
Känns ändå inte riktigt som nån anledning till att sätta två så pass stora dosor...
Nej iofs men sa inte Padde att det skulle vara en strypning elr är de bara ja som har fått för mig det, hehe?
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
zpeppy skrev:
Nej iofs men sa inte Padde att det skulle vara en strypning elr är de bara ja som har fått för mig det, hehe?
Det är inte padde som sagt, folk som skickat in till han så han lagt upp tråden... Men det finns ju hur många rykten o olika strypningar som helst verkar det som...
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Jopp VISSA av dom nya modellerna av NSR är strypta i CDI. Därav 2. Dock är det lite svårt att hålla koll på vilka det är osv för NSR i europa finns det flera olika modeller av fast det är samma årsmodell osv. Alså olika strypa. Men 2 av dom 4 doserna är CDI boxar. Ska man vara 100% säker på att den inte är strypt i CDI´n får man köpa nya helt ostrypta från tyskland för ca 3-4000:-. Har även hört att dessa strypningarna inte ska göra så stor skillnad.

Alså fixa avgasröret + insuget så kan man nog säga att den går helt ostrypt.

Det är den sista dosan mer jag undrar över. Att NSR har 2 CDI boxar har jag läst alltid men den sista du snackar om vet jag inte heller vad det är.. Måste ta reda på det.

EDIT: Kan skriva lite om strypningarna på NSR bara för jag har så jälla mycket tid. Det finns en i avgasröret, antingen i mynningen eller nån dm in i röret, dvs dra in en ståltråd där och ni kommer känna stop. Den i mynnigen kan man bara slå ut eller slå av lopporna och sedan lyfta ur den. Den längre in i avgasröret får vinkelslipen komma fram för att få ut. Det ska tydligen inte ge så jätte mycket att ta ur den ur original systemet och sen är det ju alltid bra att ha originalet kvar så att satsa på effektsystem måste nog vara det bästa om man nu ska pilla ut strypningarna. Blir ju lite goare ljud också. Sen sitter nästa strypning i insuget, Bara plocka av som vanligt så ser man en fet bricka som ligger där, bara väck med den. Den stypningen gör nästan ingen skillnad i acceleration eller stryka om men den modellen av NSR jag har gör det nästan 10 km/h+ i toppfart utan den. Helt strypt 11kw ska den göra runt 130-135km/h, utan den brickan runt 140km/h efter ett tag runt 145km/h. I den andra CDI boxen är den också strypt som sagt och vad jag hört om den ska den nästan inte göra någon effektskillnad men är man i behov av att känna att man vill prova byta den kostar den runt 3500:- har jag för mig från Tyskland. Nya har jag inte hittat några sånna men det finns på ebay. I luftburken sitter ingen strypning och koniskt på NSR skulle tydligen inte göra nån effektskillnad alls. Bara ljud, Man kunde möjligvis få ur nått minimalt om man monterade ett koniskt på den (jioyt) eller vad den heter som går från förgasaren till luftburken dvs den gummibiten. Varför man skulle montera den där på och vinna något har jag ingen aning om det var Ebos som sa det till mig när jag frågade, Annars får man köpa ett vinklat filter. Vilket filter det var om det var KN eller universal kvitta. Fast igentligen så kan man ju inte montera filtert direkt på förgasaren ändå på NSR så det är väl den lättaste lösningen. När jag provade ha konsikt på min kände iaf inte jag nån effektskillnad men en viss huvudverk efter ett tag. Tyskimporterade NSRér kan också ha "Blackbox", en varvtalsbegränsare så dom gör 80-90km/h. Dessa brukar man hitta under tanken eller sadeln och ser dom ganska snabbt. Det är en liten grå dosa. Men går hojen över 100km/h så är det inte vanligt att dom är strypta där, det är vid 80-90km/h dom har nån regler där nere. Sen vilken modell man har och var den är strypt är bara att leta själv. Det är väldigt olika på NSR. Ostrypt i Insug och avgasrör ska dom prestera runt 160-165km/h.
 
Last edited:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Lyfter tråden igen...

Mekade lite nyss, skulle trycka till startmotorknappen, men kom på att jag inte hade kontakten ihopkopplad nere vid motorn, hursomhelst så klickade relät som satt där bak vid tanken, så det måste ju va relät för startmotorn, helt enkelt!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
NSR_Martin skrev:
Lyfter tråden igen...

Mekade lite nyss, skulle trycka till startmotorknappen, men kom på att jag inte hade kontakten ihopkopplad nere vid motorn, hursomhelst så klickade relät som satt där bak vid tanken, så det måste ju va relät för startmotorn, helt enkelt!


:klappar
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
NSR_Martin skrev:
Ska kolla det med avgasporten sen när jag skruvat ihop hojen o fått igång den...

Om man har det, vad gör man då?
Går det inte att se om den öppnar eller stänger vid låga/höga varv?.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Ja du kan ju se hur servot rör sig. Vars hade du ditt varvtalstopp då? Under tanken eller mer bakåt vid baklyset?
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
AndersJohansson skrev:
Ja du kan ju se hur servot rör sig. Vars hade du ditt varvtalstopp då? Under tanken eller mer bakåt vid baklyset?
Varvtalbegränsaren menar du? Den kunde bara varva upp till 8k när jag fick den, då jag inte visste nått om det bad jag dom ta bort det på servicen, tror den satt bak vid lyset, nu jag kan inte kännt av nått varvtalsstopp allls.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
NSR_Martin skrev:
Varvtalbegränsaren menar du? Den kunde bara varva upp till 8k när jag fick den, då jag inte visste nått om det bad jag dom ta bort det på servicen, tror den satt bak vid lyset, nu jag kan inte kännt av nått varvtalsstopp allls.


Ja varvtalsbegränsaren. Ja men hade du den bakvid lyset så ska den gå fullt ut förutsatt att den är ostrypt i övrigt. (Insugningsbegränsning och plugg i kröken)
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
AndersJohansson skrev:
Ja varvtalsbegränsaren. Ja men hade du den bakvid lyset så ska den gå fullt ut förutsatt att den är ostrypt i övrigt. (Insugningsbegränsning och plugg i kröken)
Okej, va bra, får hoppas det är så då...

Insuget är kollat, finns inget. Avgasröret vet jag inte, men jag har som du kanske vet köpt ett Jolly Moto så det löser sig....

Har bytt från CRM cylinder, topplock och avgasportar i vinter med, så nu är allt NSR, ger nog några hästar det med.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
NSR_Martin skrev:
Okej, va bra, får hoppas det är så då...

Insuget är kollat, finns inget. Avgasröret vet jag inte, men jag har som du kanske vet köpt ett Jolly Moto så det löser sig....

Har bytt från CRM cylinder, topplock och avgasportar i vinter med, så nu är allt NSR, ger nog några hästar det med.
Dom 10 hästarna vi snackade om är nog inte helt omöjliga.. :rolleyes: Tror att det är ganska realistiskt.. nu får vi hoppas att den går bra :yoparty

Ska vi se om jag får ihop min hoj nåt mer nu också då :)
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
NSR_Martin skrev:
Okej, va bra, får hoppas det är så då...

Insuget är kollat, finns inget. Avgasröret vet jag inte, men jag har som du kanske vet köpt ett Jolly Moto så det löser sig....

Andra svetsfogen in sitter där en strpyning i ditt rör.

NSR_Martin skrev:
Har bytt från CRM cylinder, topplock och avgasportar i vinter med, så nu är allt NSR, ger nog några hästar det med.

Gör iprencip ingenting, ska bara vara topplocket till NSR som ska prestera lite bättre. Dock har jag aldrig kört NSR med CRM grejor så jag vet inte om det är nån större skillnad gällande när effekten kommer osv men det ska inte vara någon större skillnad.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
philsson skrev:
Dom 10 hästarna vi snackade om är nog inte helt omöjliga.. :rolleyes: Tror att det är ganska realistiskt.. nu får vi hoppas att den går bra :yoparty

Ska vi se om jag får ihop min hoj nåt mer nu också då :)

10 hästar om han byter rör? Det kan han ju lätt räkna med eftersom hans gammla rör är strypt till 15 hästar. Och efter bytet kommer Jollyt prestera någorlunda bättre än avstrpyt original rör dvs 25 hästar + 1-3..
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top