Lite om svetsar

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Snart jul, och önskar man sig inget dyrt, får man inget dyrt :tomten

1. Har ej 3-fas och tycker det är för dyrt för att få, kan man få sig en hygglig svets som går på 1 fas och 16A-säkring?
2. Flussfylld tråd, hört att det är mest skit men andra säger att det funkar riktigt bra. Vad säger Du?!
3. Vad kostar en gasflaska (att hyra?) och hur länge räcker den?
4. Intermittsfaktor har jag inte riktigt klämm på. Vet att det är hur länge man kan använda svetsen innan den överhettar, men hur tolkar man värdet? Tex Intermittensfaktor amp: 115–15 %?
5. Nån som testat Biltemas svetsar?


Tack så jättemycke! :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag håller på att snacka med ett företag just nu som har en svets-produkt som verkar enormt bra. Hör av mig med mer info så fort jag pratat lite mer med dom.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Swedie skrev:
Jag håller på att snacka med ett företag just nu som har en svets-produkt som verkar enormt bra. Hör av mig med mer info så fort jag pratat lite mer med dom.


Kanon! som du kanske förstår är jag på jakt på en billigare svets till hemmabruk.. PMa gärna såfort du vet! :)
 

Speep3

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Ort
STHML/Tallkrogen
Hoj
Triumph Speed Triple
Jag har en biltemasvets som jag köpte för 5 år sedan och den fungerar bra.
Jag har bla. svetsat ihop en båttrailer med den. Till enklare svetsjobb fungerar den men ska du svetsa mer avanserat bör du nog investera i en bättre.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Speep3 skrev:
Jag har en biltemasvets som jag köpte för 5 år sedan och den fungerar bra.
Jag har bla. svetsat ihop en båttrailer med den. Till enklare svetsjobb fungerar den men ska du svetsa mer avanserat bör du nog investera i en bättre.


Alright.. Hur hög strömstyrka har den? Med eller utan gas?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Speep3 skrev:
El pinnsvets, den billigast de hade ca 500 kr.
Strömstyrkan vet jag inte (sitter på jobbet) men det går bra med 10 amp säkring.

500spänn?! Pinsvets har jag inte ens funderat på, vet knappt vad det är.. Men man kan svetsa vanlig plåt och fyrkantsstål? Vore ju kanon om den gick på 10A-säkring, då kan man sleta med den upp till garaget också..
Är det "svetsinverter" som är pinsvets eller?

edit: eller "svetstransformator"? Dom har nån sån för 700 spänn men den går på 16A-säkring :gnissla
 
Last edited:

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
cRoC skrev:
500spänn?! Pinsvets har jag inte ens funderat på, vet knappt vad det är.. Men man kan svetsa vanlig plåt och fyrkantsstål? Vore ju kanon om den gick på 10A-säkring, då kan man sleta med den upp till garaget också..
Är det "svetsinverter" som är pinsvets eller?

Om du inte kan svetsa så ska du nog satsa på en mig/mag svets.. mkt lättare å smidigare än med pinne.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Bart skrev:
Om du inte kan svetsa så ska du nog satsa på en mig/mag svets.. mkt lättare å smidigare än med pinne.

Mig kan jag svetsa, men aldrig testat pinne.. Skitsamma om det är svårt, bara man inte behöver vara mensamedlem så kan jag nog lära mig det :)
 

Speep3

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Ort
STHML/Tallkrogen
Hoj
Triumph Speed Triple
cRoC skrev:
500spänn?! Pinsvets har jag inte ens funderat på, vet knappt vad det är.. Men man kan svetsa vanlig plåt och fyrkantsstål? Vore ju kanon om den gick på 10A-säkring, då kan man sleta med den upp till garaget också..
Är det "svetsinverter" som är pinsvets eller?

Vanlig plåt och fyrkantsstål går alldeles utmärkt efter lite träning. Jag har svetsat rostfritt med den också, 2mm stålplåt. tunnplåt kan vara svårt, bränner igenom lätt.
 

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
Köpte en själv mig en pinnsvets på clas ohlson i somras för 900:- och den fungerar utmärkt till att svetsa furkantsrör osv, inget för tunnplåt om man inte är riktigt duktig. Ska dock satsa på en bättre pinnsvets i framtiden så kom gärna med förslag vad som man kan tänkas köpa. Det är iaf roligt när det blir bra med pinnen och sen är det ju lite mer sport än mig :)
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
cRoC skrev:
Mig kan jag svetsa, men aldrig testat pinne.. Skitsamma om det är svårt, bara man inte behöver vara mensamedlem så kan jag nog lära mig det :)

Nej mensamedlem är nog inget krav för att lära sig köra med pinne :) men ändå.. ja har certifikat i båda å jag skulle nog välja mig/mag. Men pinne är alltid bra å kunna..
 

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
Bart skrev:
Nej mensamedlem är nog inget krav för att lära sig köra med pinne :) men ändå.. ja har certifikat i båda å jag skulle nog välja mig/mag. Men pinne är alltid bra å kunna..
Är ju roligt att svetsa med pinne, iaf när det går bra. Du som kan: Vad är det för skillnad på en sk inverter och en vanligt lågpris pinnsvets som jag har? Är det lättare med inverter? Min låter ju som en arg hund när man svetsar :(
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
Nykan skrev:
Är ju roligt att svetsa med pinne, iaf när det går bra. Du som kan: Vad är det för skillnad på en sk inverter och en vanligt lågpris pinnsvets som jag har? Är det lättare med inverter? Min låter ju som en arg hund när man svetsar :(

ja visst är det kul! Sånt har jag ingen direkt koll på..kanske går din på - en del billiga svetsar vet jag gör det.. då kan det låta lite konstigt..annars vet ja inte
 

Gunsten

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Jönköping
Hoj
ingen förtillfället
ett tips är bara att om du inte är så där jätte hajj på att svetsa, så behöver man oftast en lite bättre svets, många tänker " Men jag svetsar ju bara lite då och då, så jag köper en billig". Visst den används inte så ofta men när den väl ska användas blir man bara förbannad när inte matningen funkar som den ska, etc. Och en bra svets gör svetsningen snyggare. Och 3-fas svetsar är bättre efter som det är mer pulver i dom..! :tummenupp
 

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
Gunsten skrev:
ett tips är bara att om du inte är så där jätte hajj på att svetsa, så behöver man oftast en lite bättre svets, många tänker " Men jag svetsar ju bara lite då och då, så jag köper en billig". Visst den används inte så ofta men när den väl ska användas blir man bara förbannad när inte matningen funkar som den ska, etc. Och en bra svets gör svetsningen snyggare. Och 3-fas svetsar är bättre efter som det är mer pulver i dom..! :tummenupp
Har du nå tips på en bra och lättsvetsad pinnsvets? Vad är egentligen en inverter?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Gunsten skrev:
ett tips är bara att om du inte är så där jätte hajj på att svetsa, så behöver man oftast en lite bättre svets, många tänker " Men jag svetsar ju bara lite då och då, så jag köper en billig". Visst den används inte så ofta men när den väl ska användas blir man bara förbannad när inte matningen funkar som den ska, etc. Och en bra svets gör svetsningen snyggare. Och 3-fas svetsar är bättre efter som det är mer pulver i dom..! :tummenupp


Hehe jo det är klart, men har man begränsad ekonomi och kanske inte använder den så ofta så..
Vad är det som gör pinne svårt då? Är det trådmatning som i MIG? Är det svetstransformator som är pinne eller? Eller bågsvetsning som är pinne? kan inget om det ;)
 

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
cRoC skrev:
Hehe jo det är klart, men har man begränsad ekonomi och kanske inte använder den så ofta så..
Vad är det som gör pinne svårt då? Är det trådmatning som i MIG? Är det svetstransformator som är pinne eller? Eller bågsvetsning som är pinne? kan inget om det ;)
Finns ingen trådmatning, är helt enkelt en pinne som du för fram och tillbaka på arbetsstycket. Samt att du måste knacka bort slagg som blir när du svetsar med pinne.
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
cRoC skrev:
Hehe jo det är klart, men har man begränsad ekonomi och kanske inte använder den så ofta så..
Vad är det som gör pinne svårt då? Är det trådmatning som i MIG? Är det svetstransformator som är pinne eller? Eller bågsvetsning som är pinne? kan inget om det ;)

Du måste har rätt avstånd till materialet från pinnen, köra i rätt hastighet, pendla på ett rätt sätt,det är det som är svårt i början..men man lär sig! gå en kvällskurs vet ja! mm.. en pinne är helt enkelt en elektrod.. ser ut som en pinne och finns i flera storlekar, och till olika material,tex rostfritt mm
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top