Lite om svetsar

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Pinne är alltså mer åt gassvetshållet? Tända (vad är det som brinner?) med tändare och använda "svetsstång"?
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
jookan skrev:
Jag tog cert på pinne på rör och på rörtråd på rör men man blir ju va med dom när man inte jobbar med det specielt så har inte kvar mina längre.. :(

Jag tog åxå på pinne å rör tråd stora å små rör+ mag små rör och blev nästan färdig med tig rostfria rör. men jag jobbar bara med mag så dom har gått ut för mig åxå..
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
cRoC skrev:
Pinne är alltså mer åt gassvetshållet? Tända (vad är det som brinner?) med tändare och använda "svetsstång"?

nej nej.. du har ett handtag som du sätter in pinnen i.. det är den som brinner.. gå in och kolla på www.hightech.se där finns det bilder..
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Bart skrev:
nej nej.. du har ett handtag som du sätter in pinnen i.. det är den som brinner.. gå in och kolla på www.hightech.se där finns det bilder..


"This site is under reconstruction." :/ Hur är priset på pinnar (och åtgång) om man jämför med tråd till mag?
 

Gunsten

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Jönköping
Hoj
ingen förtillfället
cRoC skrev:
Hehe jo det är klart, men har man begränsad ekonomi och kanske inte använder den så ofta så..
Vad är det som gör pinne svårt då? Är det trådmatning som i MIG? Är det svetstransformator som är pinne eller? Eller bågsvetsning som är pinne? kan inget om det ;)

Har inte stor erfarenhet av pinnsvets, men mitt tips är att köpa en bra mig/tig svets. Vet att dom är dyra men köp hellre en begagnad som kanske är ett par år gammal, än en billig t.ex. biltema svets (har aldrig svetsat med biltemas grejor, men av erfaranhet från biltema så tror jag inte på dom). Kan nästan garantera dig att den begnagnade håller längre!!
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
cRoC skrev:
"This site is under reconstruction." :/ Hur är priset på pinnar (och åtgång) om man jämför med tråd till mag?

Jag tror nog inte att det är så stor skillnad om man inte svetsar så mkt.. rätta mig om jag har fel.. (behöver inte köpa pinnar lr tråd..jobbet har ju)
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
Gunsten skrev:
Har inte stor erfarenhet av pinnsvets, men mitt tips är att köpa en bra mig/tig svets. Vet att dom är dyra men köp hellre en begagnad som kanske är ett par år gammal, än en billig t.ex. biltema svets (har aldrig svetsat med biltemas grejor, men av erfaranhet från biltema så tror jag inte på dom). Kan nästan garantera dig att den begnagnade håller längre!!

Hmm.. finns det mig/tig? pinne/tig finns ju..
 

jookan

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Zx9r -00
Bart skrev:
Jag tror nog inte att det är så stor skillnad om man inte svetsar så mkt.. rätta mig om jag har fel.. (behöver inte köpa pinnar lr tråd..jobbet har ju)

Vet inte heller riktigt men har för mig att pinnarna kostar lite.
Men det beror ju på lite vad man vill ha för märke och kvalite, dom har ju lite olicka egenskaper. (hur lätt svetsade dom är och så..)
Men kolla med typ svetsexperten eller nått dom säljer ju både svetsar och tråd och elektroder.
 

jookan

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Zx9r -00
Gunsten skrev:
Har inte stor erfarenhet av pinnsvets, men mitt tips är att köpa en bra mig/tig svets. Vet att dom är dyra men köp hellre en begagnad som kanske är ett par år gammal, än en billig t.ex. biltema svets (har aldrig svetsat med biltemas grejor, men av erfaranhet från biltema så tror jag inte på dom). Kan nästan garantera dig att den begnagnade håller längre!!


Mmm det tror jag med bätre att köpa en begagnad kvalitets svets för tror man bränner upp dom från biltema. Men vet inte har ingen egen erfaren het av dom..
 

Gunsten

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Jönköping
Hoj
ingen förtillfället
jookan skrev:
Jo det tror jag finns det inte svetsverk med allt i typ Mig, Mag, tig Och pinne
vet inte säkert men har bara fått för mig det.. :va
Finns la typ allt möjligt mig/tig, tjing/tjong... :tungan
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ska ta och testa en pinne imorgon, så får vi se om jag lägger ner idén eller köper en direkt ;) Någon som kan tipsa om billiga pinnar som går på 10A säkring? (hittade varken på biltemas eller chlas olssons hemsidor :/)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Är det bara jag som föredrar Dillons gassvets som 1a svets ?! Värma loss grejor,
böja saker, bygga div verktyg o ställningar m.m. m.m. Går utmärkt att svetsa
plåt med oxå, fast det slår sig mer än med mig/mag förstås. Dock inte alls som
med vanlig gassvets.

Den o vinkelslip fixar man mycket med.
Har 2 köpta 5l tuber, dom räcker länge.
/u
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Pratade med Aga så sent som förra veckan ang Mison.

Upp till 5kg så får du äga tuben själv.
En 5kg tub kostar ca 1800:- + moms att köpa.

En 20kg kostar ca 1300-1400 (vet ej om moms var med i det) att hyra per år.
Kostar ca 540:- att fylla.

Har en 20kg som tyvärr är tom och den vägrar Aga att befatta sig med.
Tänkte att jag skulle testa med flussfylld tråd för att se om det kan vara nått att ha.

Ang pinne så går det att sevtsa tun plåt med den med.
Jag har lagat rost på flera av mina gammla bilar med pinne och det har fungerat.
Tyvärr så är den lite känsligare (iaf den Esab och pinnar som jag har) än vad Mig:en är på att det skall vara helt plåtrent och inte rostigt.
Jäkligt lätt att blåsa rakt igenom som vissa skriver då det är lite halvmurket.
En annan nackdel är att det blir mycket varmare än migen (plåten slår sig) då man inte bara kan punkta fast bitarna.

På den migen som jag har så finns det även utag till pinnsvets (mag?) så det finns "kombi" svetsverk.
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
ulf_lundin skrev:
Är det bara jag som föredrar Dillons gassvets som 1a svets ?!
Jag har kollat lite efter Dillons men hittar inte vad det exakt är för nått?
Lust att förklara?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top