Lite om svetsar

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Nykan skrev:
Finns ingen trådmatning, är helt enkelt en pinne som du för fram och tillbaka på arbetsstycket. Samt att du måste knacka bort slagg som blir när du svetsar med pinne.

Okej men det är ju skönt att slippa ha en till faktor som måste ställas in hela tiden beroende på godstjocklek, + att man slipper en kostnad för tråd..
Nykan går din pinne också på 10A säkring?
Någon som kan förklara vad pinnsvets heter när man tittar på biltemas, chlasolssons m.m hemsidor?

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
Husa..
cRoC skrev:
Okej men det är ju skönt att slippa ha en till faktor som måste ställas in hela tiden beroende på godstjocklek, + att man slipper en kostnad för tråd..
Nykan går din pinne också på 10A säkring?
Någon som kan förklara vad pinnsvets heter när man tittar på biltemas, chlasolssons m.m hemsidor?

Bågsvets kanske?

jookan

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
Zx9r -00
Bågsvetsningen är ju lite krongligare än Mig/Mag särskilt i tunt matrial är det är lätt att bränna igenom.
Men ska man bara göra små job så kan man ju ha en med fluss tråd för har för mig att gasflackorna är ganska dyra. :va
Men pinne är ju bra att ha fukar ju bra ute och så jue :tummenupp

Men om man inte har svetsat så mycket innan så kan det va jobbigt att börja med pinne..

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Som glad amatör skulle jag vilja påstå att det är ett rent helsike att svetsa med pinne.
Visst övning ger färdighet, men efter att Mig:en kom in i garaget hemma hos farsan så har inte pinnsvetsen gått en sekund.
Vi har en pinnsvets av ganska ok kvalite, inte den billigaste på sin tid iaf.
Men migsvetsen vi skaffade för 15år sedan ca var en Esab smashweld 180, 3fas iofs men jäklar vilken arbetshäst det varit!!
Mig med fluss i tråden har jag testat det funkar det gör det, men jäklar vad det stänker!
Man får ihop bitarna relativt ok, men tänk dock på att all tråd och elektroder är färskvara som måste förvaras torrt osv för att funka bra.
Nu har jag sagt mitt och låter proffsen rätta mig :banana
Men jag tycker trots allt att pinne är 100 gånger svårare än mig och då anser jag mig vara relativt duktig på mig iom att jag svetsat en jäkla massa med den. Men som sagt glad amatör! :)
//Tobbe

jookan

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
Zx9r -00
cRoC skrev:
Tack!

Nån som har en bild på en bra svetsfog gjord med pinnsvets? Funkar dem till aluminium också eller?

JO finns särskilda elektroder till det att köpa men det är inget jag kan rekomendera har testat en gång funkade inte så toppen bätre med Mig eller Tig till det..

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
cRoC skrev:
Tack!

Nån som har en bild på en bra svetsfog gjord med pinnsvets? Funkar dem till aluminium också eller?
Går ju att använda till alu men inget att rekomndera. Bifogar en bild på mitt dåpåställ som jag svetsade ihop med min pinne tredje gången jag svetsade. Fogarna syns ju inte men dom blir bra mycket snyggare än med mig om man är duktig. Croc: 10a säkring på min :)

Bifogat

• depåställ 1.jpg
    depåställ 1.jpg
    42.8 KB · Visningar: 700

jookan

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
Zx9r -00
Nykan skrev:
Går ju att använda till alu men inget att rekomndera. Bifogar en bild på mitt dåpåställ som jag svetsade ihop med min pinne tredje gången jag svetsade. Fogarna syns ju inte men dom blir bra mycket snyggare än med mig om man är duktig. Croc: 10a säkring på min :)

Du hade inte problem att bränna igenom??
tycker det är ett jäkla problem när man svetsar tunt med pinne för om man har för lång ström vill inte pinnen tända så lätt men klart har man tunna pinnar så går det nog toppen :)

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
Husa..
jookan skrev:
JO finns särskilda elektroder till det att köpa men det är inget jag kan rekomendera har testat en gång funkade inte så toppen bätre med Mig eller Tig till det..

Ok.. det är inte så lätt med mig lr tig heller :) smälter jävligt lätt..

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
Husa..
jookan skrev:
tycker det är ett jäkla problem när man svetsar tunt med pinne för om man har för lång ström vill inte pinnen tända så lätt men klart har man tunna pinnar så går det nog toppen :)

Du kan köpa en dosa som du håller i handen när du svetsar.. hög stöm när du ska tända pinnen sen skruvar du ner allt eftersom..

jookan

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
Zx9r -00
Bart skrev:
Ok.. det är inte så lätt med mig lr tig heller :) smälter jävligt lätt..

Jo vet :D skit svårt att se smältan sen rätt va det är så brakar allt i väg :hihi då blir man arg kan inte själv tiga Alu har bara kört med Mig det är ju som att köra Mag med vanlig tråd typ :)

jookan

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
Zx9r -00
Bart skrev:
Du kan köpa en dosa som du håller i handen när du svetsar.. hög stöm när du ska tända pinnen sen skruvar du ner allt eftersom..

jo vet men lite struligt om man ska häfta och så
men det är lite knep att svetsa med en sån med svetsade med en sån, när jag körde pinne på rör..
Men allt går ju att tränna in :tummenupp

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
Husa..
jookan skrev:
Jo vet :D skit svårt att se smältan sen rätt va det är så brakar allt i väg :hihi då blir man arg kan inte själv tiga Alu har bara kört med Mig det är ju som att köra Mag med vanlig tråd typ :)

Jag är ingen mästare på det heller.. har bara testat några gånger, har inga certifikat i det iaf..

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
jookan skrev:
Brände hål på några ställen, men har nu lyckes blivt bra mycket känsligare men visst bränner det ibland när det är tunnplåt.

jookan

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
Zx9r -00
Nykan skrev:
Brände hål på några ställen, men har nu lyckes blivt bra mycket känsligare men visst bränner det ibland när det är tunnplåt.

vad har du för pinna och kör med har för mig vi har ner till 1,5mm pinnar på jobbet dom borde gå att köra väldigt tunt gods..

jookan

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
Zx9r -00
Bart skrev:
Jag är ingen mästare på det heller.. har bara testat några gånger, har inga certifikat i det iaf..

Jag tog cert på pinne på rör och på rörtråd på rör men man blir ju va med dom när man inte jobbar med det specielt så har inte kvar mina längre.. :(

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
jookan skrev:
vad har du för pinna och kör med har för mig vi har ner till 1,5mm pinnar på jobbet dom borde gå att köra väldigt tunt gods..
2 mm använde jag till det, gick faktiskt relativt bra.

_Dan_

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
Olika
Jag antar att du bara ska bränna lite hemma...

1. Ja det finns svetsar för enfas som funkar med trefas om du köper en adapter och byter till 16amp (trög) säkring.

2. Du menar rörtråd, tokdyrt inget för dej. Fyllnaden fungerar precis som beläggningen på en elektrod (pinne), det är till för att skydda svetsningen.

3. Har för mig att dom mindre flaskorna går att köpa och fylla på, har dock ingen prisuppfattning om dom.

4. Intermittensfaktorn behöver du inte bry dig om om du ska svetsa bilen eller hojen. Den här till för större produktion när man fogar plåtar med lite större volym.

5. I regel får du vad du betalar för.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...