Lite till Italienskt

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
Kanon FuzzFuzz har du massor med bra pdf:er instruktionsböker & sånt till den???
Skulle ju vara hur bra som helst med tanke på att det blir 1:a gången man river i en Vespa.....

skrev lite fel årsmodell skulle stå 67 och kom på att det var en Vespa sprint desutom, dock ser jag absolut ingen skillnad på den och din :D
jag har original böckerna till den men dock vet jag inte hur stor skillnad det är på modellerna, kan scanna in böckerna och skicka till dig om du vill. Finns rätt så bra bilder och info har jag för mig :tummenupp

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Tack men polarn skickade en finfin länk http://www.scooterhelp.com/serial/VL3T.parts.book.html
Står säkert massor om din där med så det behövs inte men tack ändå.
Idag ska jag försöka ta mig till Italja bike center de har öppet hus, men jag tänke lägga vantarna på däckrängningsmaskinen.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Spännande att följa en lite annorlunda tråd med ett udda objekt :) Motorn ser lite... torr ut, eller... :D

(BTW. Trevligt med riktigt garage, jag vill också ha!! Trött på fattigt & trångt kallgarage och stångas med massa bilar och junk... :tungan)

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Var ute å körde lite Vespa idag så då blev man visst kvar i garaget ett litet tag & rev lite nu hade lösningspreyen gjort sitt å det var bara 1 skruv som satt idag . Men den fick jag med bort med slagmejseln. Så nu är tändplatta ( måste ha lite nya kablar) topp/ cylle & lite annat bortplockat & det ser helt OK ut än så länge bara lite sneda skruvar & annat småskit:tummenupp
Så en värdelös mobilbild:

Bifogat

• IMG_20110608_221216.jpg
    IMG_20110608_221216.jpg
    157.2 KB · Visningar: 372

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Var ute & klyvde motorn ikväll. Fick isär det mesta men måste ha en specialare till kopplingen. Vevstaken glappade bara några cm så lite nya lager & tätningar + att jag måste hitta en motortvätt först för jävlar va bös det är överallt...Men alla kugg såg kanon ut så jag tror inte det ska vara några problem. Nu ska man lyssna vidare på alla fulla studenter tjoooohhho

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Fortsatt motorklyvning i slött tempo, koppling & vevsläng ute + aväxellåda osv, ska hitta nånstans att göra rent allt bara för fy va det ser ut. Micke från Gethipp var förbi & 1 A-4 med nya delar är på ingång, tydligen så hade jag alla svåra delar som man ej kan få tag i så det låter ju lovande.
Sen så hann jag ta en liten tur häromdagen på GS:en & träffade en gamal kompis som ville bli av med lite till Italjenskt så han körde hem en sånhär Lambretta Luna 50cc till mig (var ju svårt att motstå liksom). Så nu har jag min 1:a moppe någonsin:tummenupp med Bertone design desutom...

Bifogat

• IMG_20110613_201813.jpg
    IMG_20110613_201813.jpg
    196.2 KB · Visningar: 378

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Jaha vad gör man på semestern när lillan har vattkoppor:va
Jo åka & tvätta Vespamotor sen så har jag ställt tändnigen på Lunan & konstaterat att det sitter ett för stort munstycke i. Då den gick betydligt bättre utan luftfiltret, dock fortfarande piss. Så om nån vet vad man ska ha i den för det sitter nu en Bing på & det är ju knappast orginal.

Bifogat

• IMG_20110706_113546.jpg
    IMG_20110706_113546.jpg
    231.7 KB · Visningar: 381

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Idag är dagis stängt så hemma man idag då blir det storkok i köket:tummenupp
Vespacylle i citronsyra. Har beställt vevsläng & kolv som kommer nästa vecka & då kan man hena upp cyllen ca 0.1 ska den upp. Tyvärr så verkar det inte som om vi har en sån bom...så om nån vet nån bra i trakten med dia 57 bom så säg till.

Bifogat

• SAM_3152.jpg
    SAM_3152.jpg
    182.2 KB · Visningar: 405

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Jaha efter att långkoket blivit kart å man va mätt som en Gnu å sovfärdig så pallade jag mig ner till jobbet & fräste bort lite svets från växelplattan ( den som håller vajrar mm).
Det var ju lungt att få plant trotts att tappen å hålla i var konisk.
Det som var värre var att fästhålen + styrstiftshålet även blev igensvetsade. Men styrstiftshålet är nu broschat å klart så ska jag ta å slipa ner ett par M5 skruv så de blir vassa. Dessa ska få funka som körnare till vart fästhålen ska vara men det orkar jag inte idag. Denna detalj var det ända på motorn som var trasigt å jag tror att jag hjälpte till lite när den skulle demonteras men inte säker...

Bifogat

• SAM_3154.jpg
    SAM_3154.jpg
    178.7 KB · Visningar: 217
  • SAM_3156.jpg
    SAM_3156.jpg
    174.2 KB · Visningar: 236

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Sådär en hemgjord körnare sen så borra lite & vipps så satt den där den skulle:tummenupp
Bara hoppas att svetsen håller men det brukar ju inte vara nåt problem polarn har ju nyss köpt ny svets för 90papp eller nåt sånt ...

Bifogat

• SAM_3157.jpg
    SAM_3157.jpg
    167.6 KB · Visningar: 207
  • SAM_3158.jpg
    SAM_3158.jpg
    146.7 KB · Visningar: 232

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Jaha idag så känns det bra igen efter S.N.U.T.s Alzheimersfestival som jag besökte i Lördags( sist fick jag 1/2 ansiktsförlamning jag var där så....):tummenupp
Lyckades att få ungarna i sängs å klev ut i garaget vevsläng + de sista lagrena hade ju kommit.
Så var ju polarn förbi igår å hämtade cyllen för hening som visst skulle bli klart snart. Hade bara tänkt att dra i lagren men Vespans förra ägare kom förbi på sin mountainbike & försäkrade att det hade varit betydligt mera vin i ölglaset bara nåt gupp bortså det var bara å ta fram nån bärs å slänga ihop motorn. Vi satte bara vevslängen fel en gång idag & förmodligen allt annar helt rätt:D

Bifogat

• SAM_3174.jpg
    SAM_3174.jpg
    192.2 KB · Visningar: 214

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Hittade ju den nyhenade cyllen på ölverandan i Lördags, så efter lite filande på kolvringarna så sitter den nu på plats:tummenupp
Måste ta å lägga i kopplingen i lite olja å montera så att det finns nåt vettigt å dra runt motorn med när vi ska mäta sqischen ( stavas nog helt annorlunda) sen så kommer det nog en ny fram stötdämpare imorgon med.
så lite framåt:tummenupp
Köpte ny poketkamera Ricoh med fint sepialäge:tummenupp

Bifogat

• RIMG0042.jpg
    RIMG0042.jpg
    197.7 KB · Visningar: 166
  • RIMG0043.jpg
    RIMG0043.jpg
    186.5 KB · Visningar: 199

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Motorn ihop tändningen ställd:tummenupp
Ny framdämpare sen så satte jag dit ny hastighetsdrivning & bromsvajer tog bara 1,5 timmar att få genom de små hålen. Annars så målarst det mest på utbyggnaden som snart är färdig utvändigt har dock bara börjat att spackla inne så det tar nog ett tag till....

Bifogat

• R0010034.jpg
    R0010034.jpg
    159.3 KB · Visningar: 151

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Jaha nu är nästan hallen klar så jag har dragit mig tillbaka till garaget en sväng för att se om man är frisk efter 1 vecka i soffan & det var man väl inte riktigt fy fan va slut jag blev av att byta drivpaket på tjejens hoj.
Nu har vi även byggt ett litet Vespagarage som man kan lyfta hojar i :tummenupp Sp nu ska hon få nya packboxar å lite ojla med sen så kan man ställa undan den så att det blir lite mera plats för skruvande:tummenupp
Annars så är Vespan på hjul nu & jag håller på att försöker få i nya höljen å vajrar överallt. Ska testa dra med lite fiskelina så kanske det går lättare hur som så känns det som att det börjar finnas lite tid igen till garaget.
Just det idag var ju ungarna med å skruvade bort gaffeln:D

Bifogat

• R0010118.jpg
    R0010118.jpg
    185.2 KB · Visningar: 214
  • R0010119.jpg
    R0010119.jpg
    155.8 KB · Visningar: 191
  • R0010120.jpg
    R0010120.jpg
    179 KB · Visningar: 184

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Gick fintfint med gaffelmek förra ägarpucko hade locktightat bägge skruvarna från undersidan men efter att knackat i en större bits & värmt så gick det vägen med knacken. Sen så var det 1 mm fel ytterdia på p-boxen så det blev en lien utflykt till Janne på Italja i Arboga, så nu sitter allt fint ihop efter lite gäng rensning osv ska bara dit på hojen med. Känns fint att nåt som brukar att 1 timme tar 5 pust.....men då ingick det ju kaffe...med Janne.

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Jaha imorgon kommer man ha ont överallt, men nu är alla vajrar dragna:tummenupp
Dessvärre så hade jag glömt att få ut ställskruven till kopplingen & det är trångt så det går inte att borra men det ska tydligen finnas småborr man kan sätta i bitshållare å det har jag en liten smidig vinkel till.
Sen så ska bara lite ny el genom detta suger ...men va fan.

Bifogat

• R0010198.jpg
    R0010198.jpg
    171 KB · Visningar: 175
  • R0010199.jpg
    R0010199.jpg
    168.8 KB · Visningar: 156

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jaha imorgon kommer man ha ont överallt, men nu är alla vajrar dragna:tummenupp
Dessvärre så hade jag glömt att få ut ställskruven till kopplingen & det är trångt så det går inte att borra men det ska tydligen finnas småborr man kan sätta i bitshållare å det har jag en liten smidig vinkel till.
Sen så ska bara lite ny el genom detta suger ...men va fan.

Det tar sig, som mordbrännaren sa. Blir ju riktigt hårt när du kan styra runt med störtkruka av läder och tillhörande strut.

Vi ses väl på Öl & Whisky-festivalen i helgen?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping