Lite till Italienskt

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Idag har jag ryckt ut all el & satt dit en ny tändspole:) dock så ser jag inte fram emot att dra den nya elen fast det var nödvändigt då många ställen inte hade kvar nån isolering på sladdarna.

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Jaha idag blev det en timme till. Rengörning av förgasare & den verkar vara helt ok så nu har den nya packningar osv. Dock så gick munstycket av :mad: men jag slog i en torx å fick ut resten så det lär man köpa nytt.
Vad tycks om det rena utrymmer som är under förgasaren då typ 10 mm gammal jord eller nåt....

Bifogat

• R0010205.jpg
    R0010205.jpg
    178.5 KB · Visningar: 225
  • R0010206.jpg
    R0010206.jpg
    174.9 KB · Visningar: 301

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Heder för att du orkar kämpa vidare med detta udda projekt :tummenupp Ska bli intressant att se fortsättningen.

Kanske kan planterna en blomma i jorden under förgasaren? :tungan

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Hehe å tack men det lutar åt grovdammsugaren.
Mmm det har varit skönt å få meka lite sen så kom Ministrys country projekt BuckSatan & his 666 shooters i lådan häromdan & eftersom ungarna stoppat i ca 6 cd i spelaren hemma så att den numera är död så passar det utmärkt att hänga i garaget:)
Idag så kom ett munstycke hemlevererat med så nu kan man skruva ihop hela förgasaren.
En sak mindre jag brukar ju tycka att det är roligare å bygga om saker men när man får tag i en såhär fin barntransport så måsre man ju sätta ihop det, var senast ute i Söndags å åkte med dottern på 3 år & grabben var skapligt sur på att inte han fick hänga på så nästa år kan ju alla ut å åka.

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Jaha idag följde grovdammsugaren ut i garaget sen så fick jag dit gummibälgen å förgasaren, så fick jag beställa lite m7 mutter å annat småbös. Å rätt som det var så kom det upp lite sladdar dock så var det den korta vägen så det finns lite till att pilla med.

Bifogat

• R0010227.jpg
    R0010227.jpg
    124 KB · Visningar: 172
  • R0010228.jpg
    R0010228.jpg
    178.8 KB · Visningar: 176

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Fick hem ett styrlås & det visade sig att man var tvungen å demontera hela styrstolpen & trä in underifrån...suck så nu väntar jag på nya kulor till styrlagter då endel av de gamla ligger inne i ramen & skvalpar.

Bifogat

• R0010323.jpg
    R0010323.jpg
    178.2 KB · Visningar: 190

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Då har man fått lite tid & ork att fortsätta med Vespan. Har väntat på lite delar men här om dagen så fick jag brytare , olja, ett svänghjul & soppakran.
Så idag har den fått olja & så har jag testat olika komponenter som ska ge gnista & den kommer dock bara lite när den vill så nästa grej är nog att ta bort tändplattan & sätta dit frächa kablar så att man kan utesluta kabelbrott när jag ändå ska byta brytare. Dock så känns det som man har mekat tillräckligt med el med tanke på hur länge det tog att fixa blinkersarna på SR:en...
Här är min provisoriska soppatank:tummenupp
Men felsökningstipps erhålles tacksammt.

Bifogat

• IMAG0081.jpg
    IMAG0081.jpg
    177.5 KB · Visningar: 131
  • IMAG0082.jpg
    IMAG0082.jpg
    179.9 KB · Visningar: 146

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Jaha då har den fått nya kablar & brytare.
Dock så upptäckte jag att det nya stiftet verkar va paj + att ena gängan i blocket till pinnbulten som håller toppen hade gett sig så det blir till att helicoila, men sån tur så ska man nog komma åt utan att plocka bort motorn:tummenupp

Bifogat

• IMG_20120330_224457.jpg
    IMG_20120330_224457.jpg
    162.1 KB · Visningar: 182

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Allt ihop dock så bröt jag av en kolvring men det hade polaren en liggandes så nu verkar det t&med att tända:tummenupp
Bra att kunna låna lite från jobbet.

Bifogat

• IMG_20120331_132254.jpg
    IMG_20120331_132254.jpg
    187.3 KB · Visningar: 207
  • IMG_20120331_132424.jpg
    IMG_20120331_132424.jpg
    176.4 KB · Visningar: 182

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Här går det inte lika snabbt som annars....Men efter att ha klippt äppelträd & annat skit så har det gått lite framåt :)
Fixat bak & fram broms som kärvade sen så startade den på 3dje kicken så jag tog en sväng på ca 6 kvarter men väl nästan hemma så stannade den...Bajs tänkte jag. Men idag har jag hittat felet kom nog nåt skit emellan svänghjulet vid montering så det blir till att slipa in det igen & fixa ny krysskil för den var helt av....se om man hinner med det imorrgon.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Fina ungarna måste stå och trampa av iver...
Härligt projekt!

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Fina ungarna måste stå och trampa av iver...
Härligt projekt!
Tackar & nu har jag fått slippasta & ny kil till svänghjulet så får väl sätta mig med en öl senare & gnida. Jo ungarna de undrar när det ska bli klart men i väntan så får de åka på GS:en med mig som de tycker är skitkul. Förra helgen åkte vi Vespa kortage i stan:tummenupp2012-05-26-12-37-06.jpg

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Bara att jobba på, kommer nog bli kalasbra! är själv lite vespafrälst. fick tag i en Vespa Rally 200 från 1973 under förra året. en ägare, inte startad sedan 1990 och förvarad i varmgarage :) jag har dock inte tillgång att skruva i något garage än...

vespa.jpg

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Fint polarn i Stockholm har ca 12 Vespor tror jag, men hur som så finns det mycket folk som kör där, är garaget på östgötagatan på Söder kvar???Där fanns Vespor minns jag. Annars kan jag rekomendera Micke som har http://www.gethip.se/ min lokala handlare:tummenupp sen är ju grejerna så små så bara skruva ut motorn & ha i kalsonglådan hemma när du mekar:tummenupp

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Fan att jag skulle läsa denna tråd, man blev på tok för sugen att skruva i vespan. Får nog överväga att ta in den i vardagsrummet, efter en ordentlig tvätt... Undera bara hur jag övertalar sambon??

Frågan är bara var man börjar? känns som man vill ge motorn en översyn, rengöra förgasaren och efter det se över bromsar och gaffel.

om den går runt kan man testa starta den eller bör man öppna motorn innan?

sportbike

Guest
Härligt projekt, vilken skillnad det är mellan att ta tag i och renovera en gammal fin vespa och att gå in hos en handlare, smälla platinakortet i disken och peka på en Panigale :tummenupp

Idag såg jag en gammal Lambretta med effektsystem och en motorklang som påminde om en CR 500, love it!

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Jag vet inte men jag tror att jag bara skulle testa spruta i lite smörja i tändstiftshålet & låta stå ett tag & sen känna på svänghjulet ifall den vill gå runt + göra rent förgasaren i med olja & sen testa att starta det värst som kan hända är att du får renovera som du ändå hade tänkt.
MEN MIN STARTADE PÅ 1:A KICKEN NU:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
SÅ NU SKA JAG UT & ÖLA:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Härligt projekt, vilken skillnad det är mellan att ta tag i och renovera en gammal fin vespa och att gå in hos en handlare, smälla platinakortet i disken och peka på en Panigale :tummenupp

Idag såg jag en gammal Lambretta med effektsystem och en motorklang som påminde om en CR 500, love it!
Visst är det & så skönt när det äntligen funkar för detta är det bygget som strulat mest (förutom min grästrimmer).
Har aldrig ens funderat på att köpa nåt nytt ,min 1:a hoj var ju en BSA från-36 så på sett & vis börjar man komma tillbaka till det mer & mer känns det som. A-bombers & backtävlingar mm. Minst lika kul som sporthojar men på ett helt annat sätt. Hur som så så länge man gör & kör nåt så brukar det vara kul jag vet för nästan alla jag känner är ju H-D posörer förutom de man är vän med då..

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Idag har jag hårdlödit en ögla till chokvajern monterat dit sadel & bönpall + testat lysena funkar skapligt bara att bak & fram inte lyser samtidigt så det får man väl kolla på nån dag hittade iallafall hur omkopplaren funkar:tummenupp

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping