Liten förhandstitt på mitt bygge..

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Thunell skrev:
hur gåre ? :D

mera bilder :D

mvh
nej tyvärr, inte rört bygget..

Kraschpucken skrev:
Lägg till mig i listan!
:tummenupp
japp :)

Kan däremot berätta lite om det jag gör på skolan nu.
Fullskale bil i lera, så jäkla kul, och så ofantligt svårt.
Men med hjälp av en modellör med 35års erfarenhet tar man små kliv framåt..
Bilderna:
Ett parti på bakdelen gjordes om, ny lera läggs på.
Överskottsleran skrapas bort.
Ytan sicklas slät.
Vy på hela bilen, vi lyfter taket och vinklar om skuldran utmed sidan, mm..
 

Bifogat

  • rearfix1.JPG
    rearfix1.JPG
    36.3 KB · Visningar: 482
  • rearfix2.JPG
    rearfix2.JPG
    23.6 KB · Visningar: 477
  • rearfix3.JPG
    rearfix3.JPG
    29.3 KB · Visningar: 489
  • rearfix42.JPG
    rearfix42.JPG
    67.5 KB · Visningar: 683
Last edited:

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
R2 skrev:
nej tyvärr, inte rört bygget..


japp :)

Kan däremot berätta lite om det jag gör på skolan nu.
Fullskale bil i lera, så jäkla kul, och så ofantligt svårt.
Men med hjälp av en modellör med 35års erfarenhet tar man små kliv framåt..
Bilderna:
Ett parti på bakdelen gjordes om, ny lera läggs på.
Överskottsleran skrapas bort.
Ytan sicklas slät.
Vy på hela bilen, vi lyfter taket och vinklar om skuldran utmed sidan, mm..

volvo? 30
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
R2 skrev:
Gick han här i Skövde eller på Chalmers?

urk, ja visst, serie producerade, kan man ju snacka om.
Vector w8 gjorde väl 412kmh för en massa år sedan..
jo det stämmer , men jag retar mig på det av någon anledning..
edit, hittar bara uppgifter på 350 blås för vectorn nånn gång på -90talet, men har hört talas om 412, men jag ger mig väl då :huvet :brinnerup
Men wector blev väl aldrig riktigt "serietillverkad" om jag inte missminner mig.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
R2 skrev:
Gick han här i Skövde eller på Chalmers?

urk, ja visst, serie producerade, kan man ju snacka om.
Vector w8 gjorde väl 412kmh för en massa år sedan..
jo det stämmer , men jag retar mig på det av någon anledning..
edit, hittar bara uppgifter på 350 blås för vectorn nånn gång på -90talet, men har hört talas om 412, men jag ger mig väl då :huvet :brinnerup

ccr tänker du nog på.



Performance

Acceleration: 0-100 km/h (0–62 mph) 3.2 seconds
Top speed: 395+ km/h (242+ mph)
Standing quartermile: 9 seconds, end speed 235 km/h (146 mph)
Braking distance: 31 m (100–0 km/h)
Lateral g-force: 1.3 g
Fuel consumption: Highway travel: 13 l/100 km
Combined: 17 l/100 km

Fast den är ny byggd.

http://www.koenigsegg.se/thecars/index.asp?submenu=4

Jävligt snygg hoj föresten. Skynda dig nu vill se slutresultatet. :tungan
 

Bifogat

  • koenigsegg-ccr11-1024.jpg
    koenigsegg-ccr11-1024.jpg
    73.9 KB · Visningar: 383
  • koenigsegg-ccr09-1024.jpg
    koenigsegg-ccr09-1024.jpg
    74.5 KB · Visningar: 420

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
nej jag tänker inte CCR, wector va typ 10år före och snabbare.

slutresultatet på hojen kommer om ca 1½år, och då visas den nånn annanstans.
(om nu inte swedie betalar för det e klart :D )

Inga fler bilar nu tack.
prulle skrev:
ccr tänker du nog på.



Performance

Acceleration: 0-100 km/h (0–62 mph) 3.2 seconds
Top speed: 395+ km/h (242+ mph)
Standing quartermile: 9 seconds, end speed 235 km/h (146 mph)
Braking distance: 31 m (100–0 km/h)
Lateral g-force: 1.3 g
Fuel consumption: Highway travel: 13 l/100 km
Combined: 17 l/100 km

Fast den är ny byggd.

http://www.koenigsegg.se/thecars/index.asp?submenu=4

Jävligt snygg hoj föresten. Skynda dig nu vill se slutresultatet. :tungan
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Thunell skrev:
VART visas den då ? här på SH va ? ;D

Mvh.
inte här på sh skrev jag.
inte på initiativ av mig iaf.
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Hej!
Har nu läst igenom alla inläggen, mycket intressant. Jag håller själv på med en SRX-6 så det var synd att lera var svårt/dyrt. Jag har använt frigolit och börjar bli ganska trött på det kanske får ta en titt på bonocell istället.

Keep up the good work :tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tooby skrev:
Hej!
Har nu läst igenom alla inläggen, mycket intressant. Jag håller själv på med en SRX-6 så det var synd att lera var svårt/dyrt. Jag har använt frigolit och börjar bli ganska trött på det kanske får ta en titt på bonocell istället.

Keep up the good work :tummenupp
Ja så är det, just nu är jag på praktik på volvo design, jobbar med lera under mycket bra handledning hela dagarna.
Som dom säger, "när ni gått ut skolan, jobbat tre till fem år, då börjar ni kunna lera"
Man tappar hakan när man ser det dom skapar, och sen försöker man härma det, ser ju så lät ut...
men inte då, man kryper framåt i utvecklingen.
Frogolit ja, alltför "grovkornigt",och sen kommer det ju inte att tåla alla typer av plaster du eventuellt använder för skal gjutningen.
Epoxi skall nog funka, men polyester går inte.
Bonocell å andra sidan kan du hälla vilket lösningsmedel som helst (nja) över utan påverkan.
vad är det du bygger om på hojen?
bilder?
:tummenupp

ja just det, nånn som vet en planskiva av mått större till salu får gärna höra av sig.
 
Last edited:

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Hej!
Jag har byggt tank och sadel i frigolit. Lagt på ett tunt lager väv med epoxi, slipade sedan ur frigoliten (nästan allt), sedan ett lager på insidan -> stabilt till max. Spackel och färg sedan klart...Året efter tyckte jag att tanken blev för smal så därför har jag nu börjat om (om..om igen..). Funderat mycket på hur man ska få det symetriskt, det slutade med att jag skapade ena sidan i frigolit och sedan har jag sågat upp tanken i små skivor. Dessa ska sedan ritas upp på ny frigolit så att jag får både höger och vänster sida av tanken. Innan hade jag en tankdummy under glasfiberväven men nu tror jag att jag ska knacka en tank i plåt (håller på lite med silver på fritiden). Den ny frigolit tanken ska användas som mall för de olika plåtbitarna som ska göras. Allt tar lååång tid...(fru, barn och hus tar också lite tid)
 

Bifogat

  • tank_plåt.jpg
    tank_plåt.jpg
    57.6 KB · Visningar: 522
  • srx.jpg
    srx.jpg
    85.9 KB · Visningar: 847
  • tank.jpg
    tank.jpg
    41.4 KB · Visningar: 535

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
snyggt jobbat :tummenupp
din arbetsmetod är mycket enkel och ger snabbt resultat.
rapidprototyping, min branch ju,,

skapa en tråd om ditt bygge, många som missar här inne..

:tummenupp

Tooby skrev:
Hej!
Jag har byggt tank och sadel i frigolit. Lagt på ett tunt lager väv med epoxi, slipade sedan ur frigoliten (nästan allt), sedan ett lager på insidan -> stabilt till max. Spackel och färg sedan klart...Året efter tyckte jag att tanken blev för smal så därför har jag nu börjat om (om..om igen..). Funderat mycket på hur man ska få det symetriskt, det slutade med att jag skapade ena sidan i frigolit och sedan har jag sågat upp tanken i små skivor. Dessa ska sedan ritas upp på ny frigolit så att jag får både höger och vänster sida av tanken. Innan hade jag en tankdummy under glasfiberväven men nu tror jag att jag ska knacka en tank i plåt (håller på lite med silver på fritiden). Den ny frigolit tanken ska användas som mall för de olika plåtbitarna som ska göras. Allt tar lååång tid...(fru, barn och hus tar också lite tid)
 

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
Man blir verkligen fascinerad av att läsa om ditt bygge!

Jag känner verkligen själv hur jag skulle vilja modda om min egen hoj lite, men så plötsligt "plopp" välkommen tilbaka till verkligheten, garage finns, dock svårt med plats, men där det mesta sitter i är kunskapen, ekonomin och framförallt känslan att kunna göra något sådant.

Men mycket intressant att läsa om bygget där det finns en kreativ person som håller på med det.

Men du måste berätta vart fasen man kan få se slutresultatet sedan, annars kommer jag ju bli stortoki om jag inte får se hojjen!!

Fortsätt med ditt kanonbygge, slutresultatet måste allmänheten få se! :tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
*Foxen* skrev:
Man blir verkligen fascinerad av att läsa om ditt bygge!

Jag känner verkligen själv hur jag skulle vilja modda om min egen hoj lite, men så plötsligt "plopp" välkommen tilbaka till verkligheten, garage finns, dock svårt med plats, men där det mesta sitter i är kunskapen, ekonomin och framförallt känslan att kunna göra något sådant.

Men mycket intressant att läsa om bygget där det finns en kreativ person som håller på med det.

Men du måste berätta vart fasen man kan få se slutresultatet sedan, annars kommer jag ju bli stortoki om jag inte får se hojjen!!

Fortsätt med ditt kanonbygge, slutresultatet måste allmänheten få se! :tummenupp
tack tack
alltid kul att höra att nånn gillar detta.
nu är ett hinder ur världen, R1 -99an är klar och förhoppningsvis såld snart.
hoj6.jpg


sen följer jobb på en speedwayhoj, en sidecar och min egen R1 -04...
sen är det dags att rulla fram bygget igen, står undanställt i ett hörne nu.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja jag lägger ut nått som inte har med bygget att göra ibland ju,
men som rör vid ämnet design och modellering.
Denna backspagel har jag gjort på min praktik på volvodesign nu.
Cellplast stome, lera och en typ av folie över, även färg på vissa partier.

Klart kul men också lite svår uppgift, mest att få måtten rätt.
Men det va ytan och dess highlights som bedömdes hårdast.
För att inte tala om att få vara inne på volvos allra heligaste, jösses.
Ja med bygget händer inget, men det knyts kontaker när man är ute så där och förhoppningsvis kan exjobbet nästa vår vara mc releterat.
 

Bifogat

  • backspegel1.jpg
    backspegel1.jpg
    47.8 KB · Visningar: 546
  • backspegel2.jpg
    backspegel2.jpg
    26.5 KB · Visningar: 508
  • backspegel3.jpg
    backspegel3.jpg
    27 KB · Visningar: 511

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Mycket fint hantverk. Gladjande att se att det fortfarande finns ett intresse fran industrins sida att inse vardet i ett par skapande hander, nu nar det kanns som om ogat och handen mer och mer ersatts av databeraknade, nc-frasta, perfekta men sjallosa detaljer :tummenupp

Fan, nastan lite poetiskt,haha :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
southwick skrev:
Mycket fint hantverk. Gladjande att se att det fortfarande finns ett intresse fran industrins sida att inse vardet i ett par skapande hander, nu nar det kanns som om ogat och handen mer och mer ersatts av databeraknade, nc-frasta, perfekta men sjallosa detaljer :tummenupp

Fan, nastan lite poetiskt,haha :)
ja detta med modellering är på uppsving igen.
Inom just bilindustrin va yrket på väg bort för ca10 år sedan.
Man trodde att "det nya", alltså 3d modellering/cad/och 5axliga fräsar skulle fixa jobbet helt.
Men efter några år började det komma signaler om att designen inte vart tilltalande längre.
Nu fräser man dock bilarna till en total måttnoggranhet och kan få en yta som man måste ta på för att inse att den är maskinbearbetad.
Men, designen blir aldrig så som designteamet tänkt sig, det spelar ingen roll hur duktiga Alias-modellörer dom har eller hur lång tid dom får på sig, så är chefsdesignern inte nöjd, långt ifrån.
Och då kommer modellörens roll in, man kan ju lixom inte säga till fräsen etc att "muskeln på skuldran inte flyter ihop med linjen från bakluckan, den ska ha mer fart i sig"
Vilket man kan till en modellör, och han/hon jobbar fram ett nytt utseende i dialog med designern.
En bil har gjort helt utan männskilg hand(någonsin, inte volvo) den blev ok, men kostade enorma pengar i tid att ta fram.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tooby skrev:
2041568 Kul med bilderna. Det vore intressant med lite bilder från framtagningen.
Av backspegeln?
det har jag inga, fotoförbud där inne.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top