Liten förhandstitt på mitt bygge..

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vill bara visa lite vad som händer på skolan, gissar att ni som läser tråden är lite design intresserade så..

Nu har vi hämtat våran fullskale lerbil och efter jullovet ska vi sätta tänderna i den på allvar.
Idag har vi skrapat av topplagret lera, den va mycket skitig efter att ha stått i ett lager ett år.
Från början är detta Volvo SCC modellen, men den är omarbetat av elever i omgångar.
Det är ruskigt kul att få jobba med så här stora ytor, nackdelen är ju dock att det kommer att bli svårt att slita sig och dra hem till garaget nu..
Under jullovet ska jag börja jobba på hojen igen.

Bifogat

• lerbil2.jpg
    lerbil2.jpg
    45.9 KB · Visningar: 1,144
  • lerbil3.jpg
    lerbil3.jpg
    37.5 KB · Visningar: 1,199

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Kul projekt :tummenupp :tummenupp :tummenupp !

Appropå lerbygge... Det verkar spännande att leka med lera (flashback från dagis då man kladdade med modellera :D ). Du som pluggar lerdesign nu dårå, du råkar inte ha lite länkar eller litteraturtips på hur man går tillväga lite mer detaljerat sådär?

Hur gör man t.ex för att få fast leran på den "form" man vill börja bygga upp, om man t.ex vill göra en tank. Ska man bygga upp ett " träskelett" som man sedan klär med lera? Hur fäster man leran? Limmar man på klumpar, eller geggar den fast av sig själv?? Du säger att er lerbil har stått ett år... "stelnar" inte leran efter ett tag så den blir svår att jobba med?

Som sagt, jag är nyfiken på att hitta lite mer detaljerad info. Jag har iofs inte googlat runt efter detta ännu (hittar jag nått så uppdaterar jag mitt inlägg) men du R2 kanske bidra med lite tips eller så?

Tack på förhand!

/Tobbe

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
hm
det där med lera hemma på "hobbynivå" är faktiskt inte nått jag rekommenderar.
Anledningarna är,
leran är dyr som fan
leran säljs inte hur som helst
verktygen till lermodellering är dyra
modellen skall helst stå i ett klimatkontrollerat rum
och kanske framför allt, det är ruskigt svårt att göra ett snyggt jobb med lera.
vi pluggar alltså detta i två år, och betraktas knappt som nått annat än grundutbildade när vi går ut.
Alltså, om man är jätteduktig så blir resultatet bra.
Är man inte tränad på lera så blir resultatet inte alls bra.

visst det finns hobbyleror att köpa, men de har inte alls de egenskaper man får med riktig bil-lera.
Vill inte verka negativ, men mitt råd är att jobba med spackel istället.
Det är helt enkelt ett omfattande projekt som utan rätta grejorna och kunskapen troligen inte blir bra.

TSRD skrev:
Kul projekt :tummenupp :tummenupp :tummenupp !

Appropå lerbygge... Det verkar spännande att leka med lera (flashback från dagis då man kladdade med modellera :D ). Du som pluggar lerdesign nu dårå, du råkar inte ha lite länkar eller litteraturtips på hur man går tillväga lite mer detaljerat sådär?

Hur gör man t.ex för att få fast leran på den "form" man vill börja bygga upp, om man t.ex vill göra en tank. Ska man bygga upp ett " träskelett" som man sedan klär med lera? Hur fäster man leran? Limmar man på klumpar, eller geggar den fast av sig själv?? Du säger att er lerbil har stått ett år... "stelnar" inte leran efter ett tag så den blir svår att jobba med?

Som sagt, jag är nyfiken på att hitta lite mer detaljerad info. Jag har iofs inte googlat runt efter detta ännu (hittar jag nått så uppdaterar jag mitt inlägg) men du R2 kanske bidra med lite tips eller så?

Tack på förhand!

/Tobbe

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ninja zx6r
sånt där lera e ju skit kul att arbeta med jag och en klasskompisar gjorde en lerbil som slut projekt i 3an men den blev bara 50cm lång !
vad har du pluggat detta nånstans i 2år ?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
micke85 skrev:
sånt där lera e ju skit kul att arbeta med jag och en klasskompisar gjorde en lerbil som slut projekt i 3an men den blev bara 50cm lång !
vad har du pluggat detta nånstans i 2år ?
På Formakademin i Lidköping, Scandinaviens enda utbildning till modellör.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Idag har bror och jag tittat på ett system för uppmätning av hojen.
En typ av fixtur med absolut mitt som jag kan mäta fram symetrin från.
Vi planerade även luftburken och det nya spjällhus som komma skall.
I veckan har jag jobbat vidare på bakdelen och ska lägga ett par dagar på bygget nu under lovet.
Dock så är prio nu när det finns tid att sparka ut R1 och där efter helt återgå till bygget.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Jullovet är snart slut. Gått framåt något? Berätta gärna eller visa bilder :)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
H4 skrev:
Jullovet är snart slut. Gått framåt något? Berätta gärna eller visa bilder :)
ja jösses va lovet sprang iväg, och inte har det hänt mkt men R1an är snart ute...
Har mest byggt på mer cellplast på ställen där det saknades, och jagat lite linjer mellan bakdelen och tanken.
Bakdelen skall dock ändras en del sen.

Och jag måste bygga om "bakramen", nu hålls pluggen på plats av en träram, synlig på bilden under "sadeln", just där den syns är den för stor.
Typiska saker som framkommer när designen utvecklar sig efterhand.
Blir lite krångligt eftersom "ramen" nu är dimensionerad så att det går bra att sitta på sadeln, så måste det också vara fast med mindre ram...

Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
R2 skrev:
ja jösses va lovet sprang iväg, och inte har det hänt mkt men R1an är snart ute...
Har mest byggt på mer cellplast på ställen där det saknades, och jagat lite linjer mellan bakdelen och tanken.
Bakdelen skall dock ändras en del sen.

Och jag måste bygga om "bakramen", nu hålls pluggen på plats av en träram, synlig på bilden under "sadeln", just där den syns är den för stor.
Typiska saker som framkommer när designen utvecklar sig efterhand.
Blir lite krångligt eftersom "ramen" nu är dimensionerad så att det går bra att sitta på sadeln, så måste det också vara fast med mindre ram...

Nu börjar man se formen lite. Ser bra ut.

Ska baken vara sådär rund till slut? Som på Aprilia RS 125/250?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
H4 skrev:
Nu börjar man se formen lite. Ser bra ut.

Ska baken vara sådär rund till slut? Som på Aprilia RS 125/250?
Njae,,, det ska vinklas om en del.
Kan inte säga idag hur det ser ut på slutet, kommer ändra på det nu i detta stadiet, och sen när jag gjutit upp ett skal kommer jag nog ändra igen..

Måste sätta ett stopp till sist, annars ändrar jag in i evigheten...
Sen skulle jag varken säga eller visa bilder på den slutgiltiga formen innan allt är klart.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
statistiskt bevisat, killar med ZX7R -97 gillar mitt bygge.... :)

Jag tackar och bugar, synd bara att jag inte kan hålla ett högre tempo för er.

ZX7R är ju annars en hoj som håller mkt bra ännu i mina ögon, designen alltså, och kommer så göra länge till.
Idag va jag på färgaffärn och skulle köpa en halvliter svart, shit, det rasade iväg och blev dyrt... trots fet rabatt.
Men nu finns det slipgrund för ett bra tag framöver iaf.

Last edited:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Spännande projekt helt klart! Jag har inte kikat igenom alla inlägg men du har ingen skiss i 3D-program över hur det ska bli?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Torkel skrev:
Spännande projekt helt klart! Jag har inte kikat igenom alla inlägg men du har ingen skiss i 3D-program över hur det ska bli?
Jo på svingen, nya "underramen" och länkaget..

Men visa dom här? :blah
Men när kunskaperna i 3D modellering stiger så kan det komma bilder från det..

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
uppskjutet

Ja som ni redan anat så kommer tidsplanen inte att hålla.
Hojen skulle rullat innan sommaren -06 va slut, detta är nu totalt omöjligt och jag gissar på ett års förlängning.

Skolan med 27veckors praktik på annan ort t.ex gör det omöjligt att hålla önskat tempo.

:brinnerup

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...