Liten förhandstitt på mitt bygge..

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Den där bakdelen är bättre än porr tamigfan!
Ruggit kul o se att det finns väldigt kunniga här på forumet. Önskar bara man kunde lära sig allt :p
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Tack, hur går det med dina planer? minns att vi pratat utbildning etc..

Planerna tog mig till ergonomi-avdelningen på Volvo där jag f.t praktiserar i egenskap av CAD-konstruktör. saknar fysisk modellering, men kan vara rätt skoj att skapa virtuellt oxå. Sitter inte jättelångt från modellverkstaden heller ;)
Hur ser det ut med jobb nu när du är färdigutbildad? ljus och lykta eller fick du direkt efter examen?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Planerna tog mig till ergonomi-avdelningen på Volvo där jag f.t praktiserar i egenskap av CAD-konstruktör. saknar fysisk modellering, men kan vara rätt skoj att skapa virtuellt oxå. Sitter inte jättelångt från modellverkstaden heller ;)
Hur ser det ut med jobb nu när du är färdigutbildad? ljus och lykta eller fick du direkt efter examen?

Kul, ett bra ställe att komma in på :tummenupp
menar du KC eller lermodelleringen/design med modellverkstaden?
om det är modelleringen och du tjötar med folk där så får du hälsa till Tomas Gramming, liten surfarsnubbe, mkt duktig modellör som va min handledare när jag hade praktik där och han va också min examinator på examen.
Så det är konstruktion det lutar mot, inte 3D modellering?

Jobb ja, hade ett erbjudande från Kiska (KTM) men tog inte det, har pratat lite med CRC (MVagusta) och sökt på alla mcdesignbolag utanför japan, men det är skitsvårt utan erfarenhet, lite därför jag bygger den här hojen.
Jag ett jobb på G men tyvärr inget ännu.
 
Last edited:

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Kul, ett bra ställe att komma in på :tummenupp
menar du KC eller lermodelleringen/design med modellverkstaden?
om det är modelleringen och du tjötar med folk där så får du hälsa till Tomas Gramming, liten surfarsnubbe, mkt duktig modellör som va min handledare när jag hade praktik där och han va också min examinator på examen.
Så det är konstruktion det lutar mot, inte 3D modellering?

Jobb ja, hade ett erbjudande från Kiska (KTM) men tog inte det, har pratat lite med CRC (MVagusta) och sökt på alla mcdesignbolag utanför japan, men det är skitsvårt utan erfarenhet, lite därför jag bygger den här hojen.
Jag ett jobb på G men tyvärr inget ännu.

Lermodell/design. Känner ingen där personligen utan det är min kollega som har en kontakt därinne. Men kommer absolut hälsa om jag träffar på denna Tomas. Som utbildning är CAD-konstruktionen lite av en kombination, En hel del hållf. och matte plus CAD-biten, ung. 50/50. Fast just nu sitter jag o skapar en Catia-modell för att räkna ut bagagevolym vilket inte innefattar sådär hysteriskt mycket modellering. Tänker att om man först bara lyckas få jobb, kan man sedan jobba vidare mot dit man ämnar hamna. Vill definitivt mot den mer kreativa och designinriktade biten iaf. Sitta o snurra formler och siffror kan vara bra att kunna men knappast nåt jag vill göra på heltid.

Nåt fel på Japan eller? ;)
Rejält avis på dig som har tillgång till verkstad och riktig kunskap, saknar att manipulera fysiskt gentemot virtuellt. Riktigt snygga linjer du fått till. nån tidsplan?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Lermodell/design. Känner ingen där personligen utan det är min kollega som har en kontakt därinne. Men kommer absolut hälsa om jag träffar på denna Tomas. Som utbildning är CAD-konstruktionen lite av en kombination, En hel del hållf. och matte plus CAD-biten, ung. 50/50. Fast just nu sitter jag o skapar en Catia-modell för att räkna ut bagagevolym vilket inte innefattar sådär hysteriskt mycket modellering. Tänker att om man först bara lyckas få jobb, kan man sedan jobba vidare mot dit man ämnar hamna. Vill definitivt mot den mer kreativa och designinriktade biten iaf. Sitta o snurra formler och siffror kan vara bra att kunna men knappast nåt jag vill göra på heltid.

Nåt fel på Japan eller? ;)
Rejält avis på dig som har tillgång till verkstad och riktig kunskap, saknar att manipulera fysiskt gentemot virtuellt. Riktigt snygga linjer du fått till. nån tidsplan?

Ok då vet jag vart du sitter, gå ner till killarna i leran och tjöta lite, dom e trevliga, även han den högljudde :)
Låter som du har en plan och en bra sådan också.

Nej inget fel på japan alls, men de modellörerna där är överlägsna och det finns gott om ler-skolor där och det säga vara omöjligt att få jobb där.
sånna här grejer kan dom göra i lera, det kan INTE jag, eller jo, om jag ville bli bra på det så visst.
raycharles.jpg


Ja min verkstad/garage är hyffsat komplett snart, fast bättre kan det alltid bli.
tack tack, linjerna är ok men tittar man noga så ser man att ytorna inte är så värst bra, nu, sånt lägger man iofs inte tid på i så här tidigt skede..

Idag började jag på en sadel i hårt skum, så jag kan prov sitta, och la lera på tanken
sadel1.jpg


började karva lite i den men det får växa fram, har ritat 100 förslag men inget passar..
sadel2.jpg
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tycker bakdelen ser så lång ut *förvirrad*

ja jag är like förvirrad jag..

nejdå, den ska kortas, slutet på den har jag inte jobbat så mkt på, och svingen ska vara längre än 954 svingen, så det ger sig.
Inget av det ni ser nu är slutgiltigt, det kommer jag inte visa, inte här iaf.. hihi

Men bakdelen ska sluta bakom bakdäcket, nästan alla hojar jag inspireras av har vissa gemensamma drag som kommer synas i min, bakdelen är högre än tanken, går längst bak av allt på hojen, etc..
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det kunde man ju ha klurat ut, du är ju lite hemlich av dig ;):tungan

ja jo, men den ska ju premiärvisas nån gång, och "liten förhandstitt" heter ju tråden så..
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16


Riktigt Fett! :yoparty
Grymt bra jobbat! Ska bli intressant att se en bakdel som slutar så långt bak som du nämner! Ta den aggressiva designen från bakdelen över till tanken så blir den unik också! :banana
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Riktigt Fett! :yoparty
Grymt bra jobbat! Ska bli intressant att se en bakdel som slutar så långt bak som du nämner! Ta den aggressiva designen från bakdelen över till tanken så blir den unik också! :banana

tackar
finns ju några hojar vars bakdel slutar bakom däcket, inte vanligt iofs men jämns med är lika vanligt som som framför..

163295@Bimota-V-DUE.jpg

SB6%20blackred%20(1).jpg

sb8r2.jpg

bimota influerad tydligen:)

har du nått på G?
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
tackar
finns ju några hojar vars bakdel slutar bakom däcket, inte vanligt iofs men jämns med är lika vanligt som som framför..

163295@Bimota-V-DUE.jpg

bimota influerad tydligen:)

har du nått på G?

Jo, ska inte plasta så mkt som förra gången bara. (22 kåpdelar är lite mkt, men jag blev nöjd med resultatet.)

Duccen ska få nån del i kolfiber och ett par delar i vanlig glasfiber. Lite mer plåt och fräsjobb ska det bli den här gången. Kommer ha tillgång till en NC-fräs inom 2månader... :tummenupp :Rockbanan

Ja, det var flera favorithojar som har "lång" bakdel nu när du visar bilderna... Hade dålig koll där.. :gnissla

Tror du på att visa upp den färdiga hojen i höst eller är det för tidigt?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jo, ska inte plasta så mkt som förra gången bara. (22 kåpdelar är lite mkt, men jag blev nöjd med resultatet.)

Duccen ska få nån del i kolfiber och ett par delar i vanlig glasfiber. Lite mer plåt och fräsjobb ska det bli den här gången. Kommer ha tillgång till en NC-fräs inom 2månader... :tummenupp :Rockbanan

Ja, det var flera favorithojar som har "lång" bakdel nu när du visar bilderna... Hade dålig koll där.. :gnissla

Tror du på att visa upp den färdiga hojen i höst eller är det för tidigt?

ja.. massa lösa kåpbitar kräver egna fästen = högre vikt
har plastat massa kol ikväll, dock ej till hojen men airscoops till brors racer,
en fröjd att jobba med epoxy (vanligen kör jag polyester)

Jag kan spendera timmar framför min design-wall och studera VAD det egentligen är som gör hojarna snygga, lite som i skisslära du vet, varför ser det ut som det gör?
och en sak är bakdelslängden. (fast eg är det bara för att gå motströms, hehe )

nej nej,hojen är inte klar i höst, om ett år (vilket jag säger imorrn också osv)
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
ja.. massa lösa kåpbitar kräver egna fästen = högre vikt
har plastat massa kol ikväll, dock ej till hojen men airscoops till brors racer,
en fröjd att jobba med epoxy (vanligen kör jag polyester)

Jag kan spendera timmar framför min design-wall och studera VAD det egentligen är som gör hojarna snygga, lite som i skisslära du vet, varför ser det ut som det gör?
och en sak är bakdelslängden. (fast eg är det bara för att gå motströms, hehe )

nej nej,hojen är inte klar i höst, om ett år (vilket jag säger imorrn också osv)

högre vikt men nödvändigt för att få till den radikala designen.
Mer minimalistiskt den här gången.
Epoxy rocks! :yoparty

Men alla kåpor klar i höst? Eller slutgiltig lermodellen iallafall? Eller så har du mkt mindre tid till det här än vad jag hoppas.... :confused:
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
högre vikt men nödvändigt för att få till den radikala designen.
Mer minimalistiskt den här gången.
Epoxy rocks! :yoparty

Men alla kåpor klar i höst? Eller slutgiltig lermodellen iallafall? Eller så har du mkt mindre tid till det här än vad jag hoppas.... :confused:

kanske mja, leran kan vara klar, men iom att jag ska gjuta av, modellera vidare inre luft kanaler etc så tar det tid, och lampornas yttre ska modelleras så tar det tid.
hänger mkt på jobb eller inte, nu har jag inget så det går fort, men troligen har jag jobb om en vecka och då försvinner ju mesta tiden..

har du nått i tankarna? :tungan
 

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Ok då vet jag vart du sitter, gå ner till killarna i leran och tjöta lite, dom e trevliga, även han den högljudde :)
Låter som du har en plan och en bra sådan också.

Nej inget fel på japan alls, men de modellörerna där är överlägsna och det finns gott om ler-skolor där och det säga vara omöjligt att få jobb där.
sånna här grejer kan dom göra i lera, det kan INTE jag, eller jo, om jag ville bli bra på det så visst

Har lite dötid framför mig så kanske läge att vidga horisonterna och kolla läget därnere.
Och då förstår jag Japan-problemet. O på det har jag hört att japanska är lite halvklurigt att lära sig plus att de har lite lustiga arbetsrutiner....så kanske likagott såattsäga.
Vad är det för jobb som är på G?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Har lite dötid framför mig så kanske läge att vidga horisonterna och kolla läget därnere.
Och då förstår jag Japan-problemet. O på det har jag hört att japanska är lite halvklurigt att lära sig plus att de har lite lustiga arbetsrutiner....så kanske likagott såattsäga.
Vad är det för jobb som är på G?

Iofs så är jag löjligt torsk på japan och allt japanskt och har alltid velat åka dit, men tar jag inte ens jobbet på Kiska så är jag nog för feg,
fast målet har aldrig varit att jobba för nån annan, och slava som modellör åt en designer med konstiga ideer som inte funkar i praktiken ( inte ta åt sig nu marcus), utan tanken har hela tiden varit att göra hojar själv.

Det är ett jobb på ett modell och prototypbolag, inget att hoppa högt för men ett kneg iaf..
 
Last edited:

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
Iofs så är jag löjligt torsk på japan och allt japanskt och har alltid velat åka dit, men tar jag inte ens jobbet på Kiska så är jag nog för feg,
fast målet har aldrig varit att jobba för nån annan, och slava som modellör åt en designer med konstiga ideer som inte funkar i praktiken ( inte ta åt sig nu marcus), utan tanken har hela tiden varit att göra hojar själv.

Det är ett jobb på ett modell och prototypbolag, inget att hoppa högt för men ett kneg iaf..

Näe det är lugnt. Tror bestämt att mitt funkar utmärkt i praktiken men fråga mig igen efter 100mil och lite hårdkörning.. :D

Riktigt coolt att du var på väg till Kiska. De gör ju grym hojdesign! :yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top