Liten skåpbil att frakta sporthoj i

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Grabbar, allvarligt - inte för att vara otrevlig men var jag otydlig? :va

"Jag har sökt, men nästan alla trådar slutar med "varför skall du ha en så liten bil...." och "jag skruvade isär min hoj och körde den i en polo".

Helt ointressanta svar tyvärr.

Så...eftersom jag tokruttnade på att traila runt hojen med släp så skall vi växla en av bruksbilarna mot en liten, smidig skåpbil.

Den skall gå in i garaget (där dödar det bilar av transporter/jumpy/vito-typ direCkt) - och det skall gå att lasta en sporthoj UTAN problem, krångla med att ställa den på snedden, eller riva halva bilen för att lösa det etc.

Det skall även vara en komfortabel bil (har åkt Transporter ett tag, det är inte en komfortabel lösning ;) ) - som går snålt (liten diesel) och har det viktigaste (AC är ett krav, farthållare bonus)."

1. Jag har lite knepiga garageportar, transporter, etc, går inte in. PunGt.

2. Jag har levt med en transporter ett tag, det var som att bli av med lepra när den skeppades.

3. Jag har inte behov av att släpa med mig halva garaget när jag skall till banan.

Frågan är redan besvarad med Peters bild. :) Men vill ni prata vidare om transporters, etc, och förstöra en till tråd för framtida sökningar, go for it. :D

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Att den skulle vara nästan i klass med en personbil håller jag inte med om. Betydligt mer högljud än t.ex. en Passat. Vinkeln till gaspedalen blir jobbig i längden också. Sen är kanske andra skåpbilar ännu värre?

För att vara en skåpbil så är den väldigt tyst och bekväm och i det närmaste som en personbil. ;)

Sen kan du inte jämföra med passat som faktiskt är ganska tyst och bekväm redan från början... testa med typ Polo eller dylikt istället.

Jag har en Jumpy 2.0HDI -01, min sv1000s får jag ställa snett men den är 209cm lång, gsxr 750 -07 får jag fram att den är 204cm så det är möjligt att den går in rakt.

Annars så sitter väggen med ca 20 struvar och den plockar man bort väldigt lätt och då garanterar jag att din hoj går in rakt.

Nackdelar: ingen AC(på min), skulle vara 5 cm längre så hade det varit kanon.

Fördelar: lång som en personbil ungefär, och jag får in den i mitt garage:tummenupp

Men ville du lägga lite mer så kan du ju kolla efter 03-> med AC och ev. den 30 cm längre jumpyn.

Lycka till

Det är nog så att din hoj är lite lång.

Vet att VTR1000F, GSXR750 08:a, CBR600, ZX10 07:a, CBR1000RR och några fler funkar galant.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Grabbar, allvarligt - inte för att vara otrevlig men var jag otydlig? :va

...text...

Jadu, jumpy är det minsta du kommer och du ska lyckas få in hojen rak, annars får du köpa nån liten kangoo och skruva isär, så är det!PunGt

Det är nog så att din hoj är lite lång.

Vet att VTR1000F, GSXR750 08:a, CBR600, ZX10 07:a, CBR1000RR och några fler funkar galant.

Japp den är 4-7cm längre än vissa andra sporthojar:)

Last edited:

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
My bad, hittade dimentioner på caddyn 185cm hög och jumpyn 194:rolleyes:

Exakt, porten är lite styvt 192 med lagom vingel på talmetern...tar man bra fart löser det sig säkert. :hihi

Hursomhaver så har jag lånat en jumpy från frugans jobb vid tidigare geggmoppeäventyr, och även om det var mindre åt leprahållet än en Transporter, så är det inget jag kan tänka mig en 50-milatripp i stup i ett.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Exakt, porten är lite styvt 192 med lagom vingel på talmetern...tar man bra fart löser det sig säkert. :hihi

Hursomhaver så har jag lånat en jumpy från frugans jobb vid tidigare geggmoppeäventyr, och även om det var mindre åt leprahållet än en Transporter, så är det inget jag kan tänka mig en 50-milatripp i stup i ett.

Klenis.
Det blir extra mysigt när avgassystemet går av framför katten i höjd med Örebro påväg till Kinnekulle. :näsblod :yoparty

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Jag har själv gått i tankar inför nästa sässong att skaffa en bil istället för att harva omkring m släp.

Transporter T5, där får man in allt och lite till. Delar kåpor, tält det blir en del man ska ha med sig. Minus här är att man måste ha en bil till för familjen.

Multivan T5, här får man in hela familjen och kan mecka ur lite säten när det är rejsdags, nackdelen är att dom kostar en slant, samt meckandet med stolarna..

Caddy maxi, i minsta laget, trångt att lasta. fördel smidigheten.

Caddy maxi life, vad tror ni om den? mecka i och ur stolarna när familjen ska med? Får man plats med mc, tält, 2 backar m prylar, skyddsutrustning x2 osv..

Slänger in ett vildcard m Vivaro/traffic? åsikter om dessa?

:va

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"

min port är lägre, jag fick in en gammal t2 buss iaf.. borde ju en mindre buss gå in,, plats e skönt när man ska lasta mm.

Bifogat

• DSC00481.jpg
    DSC00481.jpg
    227 KB · Visningar: 112

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Någon som har koll på hur stor jänkarpiciks man behöver för o få plats med en normalsize sporthoj ?

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Hoj
07 CBR 1000 RR
Någon som har koll på hur stor jänkarpiciks man behöver för o få plats med en normalsize sporthoj ?

Jag får upp min CBR på våran skoda pickis! Men dock är det ju som TS skriver att det inte är så kul att åka långt med en sådan bil.
Men det finns väl inte så mycket mindre pickisar än en skoda!

/Gustav

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Slänger in ett vildcard m Vivaro
Har fått åka med en sån hem från Gälleråsen. Rymde utan problem ägarens Aprilia och min Traja. Samt ägarens campingutrustning och min ryggsäck. Och våra banåkar kläder, skydd osv. Samt aluminiumrampen för att rulla av/på. Diesel, inget att klaga på.
Nåja, den var nästan ny.

Last edited:

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Hitta en fin Caddy maxi, verkar dock vara eftertraktade med rätt högt begagnatpris.

Klenis.
Det blir extra mysigt när avgassystemet går av framför katten i höjd med Örebro påväg till Kinnekulle. :näsblod :yoparty

Äh den lät ju som en rallybil vilket var sjukt coolt:tummenupp

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Har haft en Chevrolet S10 stepside. Med trajja TT600 va läppen tvungen till att vara nere medans man med KTM 640'in kunde ha stängd läpp..

Får hem o mäta längden på Ninjan tror jag ;) S10 kan funka, fast kanske skulle ha något med långflak egentligen...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC