Liten stånka hostar till och dör när den blir varm

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Hojlös
Jag köpte en Kawasaki Z200 A2 - 80 i vintras där enbart förgasarjustering behövdes enligt säljaren.
Det jag har för mig att säljaren gjort var att plana toppen och slipa ventilerna. I övrigt var motorn standard med nya delar, såsom kolvringar osv. Avgassystemet är helt öppet med en kapad ljuddämpare.
Det sitter en kinakopia av en PWK28 på.

Nu till problemet:
Jag körde hojen felfritt i flera dagar utan att ha gjort någonting på den alls efter att jag köpte den. Sedan bluddrade den till och dog helt plötsligt en dag när jag var på väg hem. Jag trodde det var förgasaren så jag plockade ned den och rengjorde samt ändrade munstycken till lite större. Samtidigt kollade jag att jag hade gnista.

Efter detta startade hojen och gick bättre än någonsin. Jag firade med att köra runt kvarteret i ösregnet. Nästa dag körde jag några kilometer till mitt garage. På väg därifrån hackade hojen till och dog. Av med förgasaren igen och rengöra och byta munstycken. Gnista fanns. Montera ihop allt och testa igen. Den var inte alls sugen på att starta.

Utan att slå av tändningen hör jag nu ett väsande ljud och det börjar lukta bränt. Där rök tändspolen samt en säkring. Nya införskaffades och monterades. Förgasaren plockas ihop och allt monteras. Halleluja, hojen startar och går!

(Jag antar att elsystemet inte är original och vid köpet varnades jag för att låta hojen stå med tändningen påslagen.)

I morse ska jag då ta och köra en längre testrunda. Den startar på första kicken. Detta känns bra. Jag kör en längre runda men håller mig hela tiden nära busslinjerna ifall den ska dö igen. Och mycket riktigt, efter cirka 15 minuters körning, mitt på Stureplan, börjar den hacka och innan den hinner dö förekommer jag den och stänger av tändningen och rullar till stopp. Väntar några minuter och försöker kicka. Ingenting.

VAD I HELVETE ÄR DET FÖR FEL!?

Mitt nästa projekt är nu att kolla ventilspelet. Om någon har några teorier, vad som helst, så lyssnar jag helhjärtat.

Här är skithögen:
bild (2).JPG
 
Last edited:

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna sm 125 -07 (såld)
Nu ska jag göra en fuling och ANTA,
detta kanske är lite långsikitgt, men jag hade en opel förut som hade PRECIS samma fel som din hoj verkar ha, problemet var då att tändningssystemet blev överhettat och därmed så dog den. Sedan så fick man vänta en rätt lång stund innan den gick igång igen.
Du sade nämligen att tändspolen tog stryk av att stå på, så kanske det är elsystemet som det är fel på?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det är en medlem här på SH som byggt den.
Kanske finns en byggtråd där du kan få mer svar.

Jag tycker det låter som något med tändningen. Brukade ju kunna bli sådär på gamla moppar när det begav sig. När motorn blir varm så blir det skit av allt. Sen skulle det kunna vara något jidder med förgasaren.
Ventilerna är alltid bra att kolla, sen skulle jag kika på kolven också så det inte är så att den värmenyper av någon dum anledning.

Hur känns hojen när den väl går?
 

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Hojlös
Här går det undan med svaren. Jag älskar Sporthoj (och dess medlemmar).

Hojen går bra när den går. Det konstiga är att jag faktiskt körde med den i flera dagar utan problem. Den har alltid startat på första eller andra kicken. Motorn känns stark och drar bra. Jag kan höra ventilerna när jag släpper på gasen men sådant kommer man aldrig ifrån.

Fan, jag som hoppades det var något enklare än elsystemet. Jag hatar el. Men, det kanske är dags att lära sig något nu. Om det är någon som vet hur jag hittar byggtråden så skäms inte för er. Släng upp den.

Edit: jag hittade den - http://www.sporthoj.com/forum/showt...ans-Kz200&highlight=byggtr%E5d+kawasaki+kz200
Står tyvärr inte mycket av värde där.
 
Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Kan vara undertryck i tanken... Innan du plockar ner henne igen så testa att köra utan tanklock
 

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Typ Göteborg
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Av nån anledning hängde jag upp mig på regnet...

Jag tänker sträcka på forumsreglerna och tipsa om att kolla luftfiltret, att det inte kläggat igen eller e dyblött.

Har den gnista även när den inte fungerar/går? Tänker oisolerad sladd eller liknande.
 

SwedeAce

There is no spoon
Gick med
21 Dec 2004
Ort
Örebro
Hoj
Meanstreak 1600 - 02
Hej,

Hade likanande problem dock med min r1 99 för några år sen. Jag kopplade ur stödkontakten och byte bränslefiltret och problemet försvann för mig. Man kunde köra ca 15 min sen dog den. Hoppas det hjälper dig.
 

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Hojlös
De gånger jag har kollat gnista har det funnits. Så jag har svårt att tro att det är ett elproblem. Luftfiltret är språjlans nytt liksom bensinfilter.

Det fina är att jag får en liten föraning om att hojen ska dö för den börjar låta knasigt samtidigt som den börjar hacka. Ljudet blir mindre dovt ur avgasröret, liksom klarare och tunnare smällar. Jag får då ge alltmer gas innan den slutligen dör.

Min bästa teori är ventilerna men så är jag också total novis.

Jag har laborerat en del med bestyckningen och den går väldigt fett, men det är för att den inte ska bluddra vid fullt gaspådrag. Nu tycker jag mig hittat en fin inställning där den går bra på både lågfart och högfart. Det kommer dock en del svartrök ur röret och tändstiftet blir galet sotigt illa kvickt.

Om det säger någon någonting så har jag trottelnålen i mittersta läget, lågfartsmunstycket är 42 och högfart är 112.
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Hur är flödet ur bensinkranen (för det har du väl på den?) i samband med att den dör?
Om dåligt bör du göra soprent i tank, kran och filter samt kolla eventuell vakuumstyrning av kranen.
 

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Hojlös
Flödet ur bensinkranen är perfekt. Bensinfilter och slang är helt nytt. Först trodde jag stoppet berodde på smuts i förgasaren för den förre ägaren nämnde att tanken hade lite rost i sig. Därför plockade jag ned förgasaren första gången och gjorde rent och lade till ett filter. När den stannade andra gången trodde jag att jag slarvat med rengöringen av förgasaren så den åkte av igen.

Det jag anser vara lite konstigt, och varför jag inte är övertygad om att det är ventilerna, är för att varje gång jag plockar ned förgasaren och bestyckar om, och är noggrann som få med monteringen, så brukar den starta fint igen. Förutom den där gången då jag brände tändspolen.

Men när den väl dött vill den inte starta igen. Inte ens när den fått vila ett tag. Den kan hosta igång någon minut men det är inget som håller. Detta får mig att misstänka att det är förgasaren det är fel på. Det är alltså en kinakopia av en Keihin PWK 28 som sitter på. Original är det en Keihin 26 som den förre ägaren hävdade är meningslös att montera tillbaka så hojen inte får så mycket bränsle som den ska ha nu när den är nyplanad/portad bla bla bla.

Det ska tilläggas att pwk28 är en tvåtaktsförgasare. Varför den sitter på vet jag inte och vad som skiljer den mot en fyrtaktsförgasare vet jag inte heller. Finns det en annan förgasare jag borde prova istället, förutom orginalet?

Nu ska jag ut och testa era tips. Kolla om tändspolen blir för varm. Kolla ventilspel. Kolla undertryck i tanken. Jag återkommer.
 
Last edited:

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Hojlös
Hahaha! Att det skulle vara så förbannat enkelt ...

Anledningen till att hojen dör är för att den är den går för fett. Stiftet sotar igen på bara några minuter. Så nu ska jag börja om med de minsta munstyckena, en näve tändstift och jobba mig uppåt. Tack för all hjälp.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top