JensT
Kör fort, sväng vänster
Jag köpte en Kawasaki Z200 A2 - 80 i vintras där enbart förgasarjustering behövdes enligt säljaren.
Det jag har för mig att säljaren gjort var att plana toppen och slipa ventilerna. I övrigt var motorn standard med nya delar, såsom kolvringar osv. Avgassystemet är helt öppet med en kapad ljuddämpare.
Det sitter en kinakopia av en PWK28 på.
Nu till problemet:
Jag körde hojen felfritt i flera dagar utan att ha gjort någonting på den alls efter att jag köpte den. Sedan bluddrade den till och dog helt plötsligt en dag när jag var på väg hem. Jag trodde det var förgasaren så jag plockade ned den och rengjorde samt ändrade munstycken till lite större. Samtidigt kollade jag att jag hade gnista.
Efter detta startade hojen och gick bättre än någonsin. Jag firade med att köra runt kvarteret i ösregnet. Nästa dag körde jag några kilometer till mitt garage. På väg därifrån hackade hojen till och dog. Av med förgasaren igen och rengöra och byta munstycken. Gnista fanns. Montera ihop allt och testa igen. Den var inte alls sugen på att starta.
Utan att slå av tändningen hör jag nu ett väsande ljud och det börjar lukta bränt. Där rök tändspolen samt en säkring. Nya införskaffades och monterades. Förgasaren plockas ihop och allt monteras. Halleluja, hojen startar och går!
(Jag antar att elsystemet inte är original och vid köpet varnades jag för att låta hojen stå med tändningen påslagen.)
I morse ska jag då ta och köra en längre testrunda. Den startar på första kicken. Detta känns bra. Jag kör en längre runda men håller mig hela tiden nära busslinjerna ifall den ska dö igen. Och mycket riktigt, efter cirka 15 minuters körning, mitt på Stureplan, börjar den hacka och innan den hinner dö förekommer jag den och stänger av tändningen och rullar till stopp. Väntar några minuter och försöker kicka. Ingenting.
VAD I HELVETE ÄR DET FÖR FEL!?
Mitt nästa projekt är nu att kolla ventilspelet. Om någon har några teorier, vad som helst, så lyssnar jag helhjärtat.
Här är skithögen:
Det jag har för mig att säljaren gjort var att plana toppen och slipa ventilerna. I övrigt var motorn standard med nya delar, såsom kolvringar osv. Avgassystemet är helt öppet med en kapad ljuddämpare.
Det sitter en kinakopia av en PWK28 på.
Nu till problemet:
Jag körde hojen felfritt i flera dagar utan att ha gjort någonting på den alls efter att jag köpte den. Sedan bluddrade den till och dog helt plötsligt en dag när jag var på väg hem. Jag trodde det var förgasaren så jag plockade ned den och rengjorde samt ändrade munstycken till lite större. Samtidigt kollade jag att jag hade gnista.
Efter detta startade hojen och gick bättre än någonsin. Jag firade med att köra runt kvarteret i ösregnet. Nästa dag körde jag några kilometer till mitt garage. På väg därifrån hackade hojen till och dog. Av med förgasaren igen och rengöra och byta munstycken. Gnista fanns. Montera ihop allt och testa igen. Den var inte alls sugen på att starta.
Utan att slå av tändningen hör jag nu ett väsande ljud och det börjar lukta bränt. Där rök tändspolen samt en säkring. Nya införskaffades och monterades. Förgasaren plockas ihop och allt monteras. Halleluja, hojen startar och går!
(Jag antar att elsystemet inte är original och vid köpet varnades jag för att låta hojen stå med tändningen påslagen.)
I morse ska jag då ta och köra en längre testrunda. Den startar på första kicken. Detta känns bra. Jag kör en längre runda men håller mig hela tiden nära busslinjerna ifall den ska dö igen. Och mycket riktigt, efter cirka 15 minuters körning, mitt på Stureplan, börjar den hacka och innan den hinner dö förekommer jag den och stänger av tändningen och rullar till stopp. Väntar några minuter och försöker kicka. Ingenting.
VAD I HELVETE ÄR DET FÖR FEL!?
Mitt nästa projekt är nu att kolla ventilspelet. Om någon har några teorier, vad som helst, så lyssnar jag helhjärtat.
Här är skithögen:
Last edited: