Liten tjej söker liten första (sport)hoj, tips?

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Välkommen

Jag har precis blivit övertalad av min gamle man att bli medlem.

Tack för alla svar och idéer...

Mitt första mål är att få kortet i fickan (på tyska :rolleyes: ) Fast det skulle vara kul att ha en mc i garaget tills att det är klart.

Synd bara att man ska vara så kort att det styr valet av motorcykel.

Välkommen! Lycka till med sökandet, du kommer ha stor nytta av sporthoj.com. Här finns massa tips och trix inom allt du kan tänka dig i sporthojs väg.

Det är inte kortheten som utgör problemet inom mc-sport, problemet är att man har industridesignat för att anpassa till "normal" längd för män(om jag får säga det med egna ord). I värsta fall kan du ju alltid sänka hojen, det är alltid ett alternativ.

Mitt problem ligger inom personlig utrustning. Jag är så kort att om jag ska köpa ett helskinnställ så sitter mina puckar på ankeln. Men ett problem är för mig till för att lösa, så jag tänkte låta mig få sytt ett ställ som är personligen anpassningsbart.

Aufwidersehn!
 

Biffen_86

Emil
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Vagnhärad
Hoj
2007 Kawasaki ER6N
Szr660

Skulle precis säga SZR660, jag själv har en. Då jag har nytaget hojkort tyckte jag att dne värkade lämplig att börja med, då är inte heller så väldans lång så känns jätte bra när man når ned utan problem.

Den är väldigt pigg tycker jag, jag har ju desvärre inte kört så många hojjar. Annars så är ju sv650 alltid nått, testa en sån innan jag köpte min dom är inte så höga heller.
 

150MC #1

Liten tuva stjälper ofta stor Ducati
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati 749
Socio#2853 är mindre än din fru och håller god fart på sin 749. Hojen är sänkt (gaffel och ride height staget) och stövlarna har fått ca 10mm extra sula.

DSC_0297.JPG

Se där. Där var ju jag. Min kära vän Loppan (alias Frolic) och jag kan ALLA knep när det handlar om hur man ska köra sporthoj och inte nå ner med fötterna i backen. Visst då?
Jag; 1,51
Loppan; 1,48
Även syrran ingår i den vördnadsfulla klubben 150MC och mäter även hon hela 1,51 över backen. Hon kör sedan förra året en Suzuki SV650.

Kom ni och pip över era 1,60 hit och dit. Ni är ju skiiit-långa.:D

Skämt åsidor; vi skulle ljuga om vi sa att det var helt okomplicerat. Man får ta till alla knep som går, sänka, sula på stövlarna :)tummenupp ), sondera marken när man ska stanna, ge upp tanken på att man ska kunna förflytta hojjen sittandes på med hjälp av fötterna (lägg ner-kliv av och led helvetet)... Men det går!

Som första hoj; koncentrera dig på något som du kan övningsköra på.
Som andra hoj; välj den hoj du verkligen vill ha och anspassa den efter dig och inte tvärtom. Och skit i försäljare/macho-män/kvinnor som säger att det inte går. Allt går.

För övrigt så är min nuvarande inte "övernaturligt" sänkt utan fortfarande inom spannet för inställningar. (Till skillnad mot min förra; ett Monster 620, där gaffelbenen var uppskjutna tills det tog stopp vid styret och staget till bakdämparen var bytt till ett kortare.)

Lycka till!
 

olofma

Medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
CBR600 F4
Jag kan rekommendera en sån hoj jag kör nu, Honda CBR 600 F -00.

Det är en ganska vass hoj med 110hk och bra väghållning. Kör man bara normalt och icke varvar den snabbt och högt så är det en snäll och lättkörd hoj. Jag upplever min hoj som ganska låg i förhållande till polarnas Ninjor. Fotpinnarna är snällt placerade (till mitt stora förtret).

Sen när man vill köra fort och attackera kurvor hårt så går den utmärkt till det med :tummenupp
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
Vill slå ett slag för Ducati's Dark modeller efter som dom är lägre än dom ordinarie, inte mycket men dock
Har själv haft
Monster 800 dark 03
Monster S2R 1000 06
Monster S4R Testastretta 07

800:an kändes faktiskt lägst får jag säga
Inte direkt märkesfantisker :D :D
Testa Monster med tanke på 1098 mannen har så.....:yoparty :yoparty

Snubblade på denna sida :
http://www.mc-kompaniet.se/
Dom kanske har/tillverka nått till en hoj du vill ha..

MvH 2929
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Så himla låg är den väl inte. Har en kompis som är rätt kort och har en sv650, och hon tyckte det var lättare att nå ner på min gixxer. ER-6 kanske kan vara ett alternativ som sagt. Klart lägre och även den väldigt lättkörd och snäll.

Bakdelen är rätt hög på sv650 också, så hon har lite svårt att få över benet i ett tajt och fint skinnställ. :tuttar

Men det är väl bara att sätta ditt längre "dog bones" så är väl det lätt fixat ?

Tack Duckie. Det är alltför lätt att missa grundidéen och drömma sig bort bland allsköns gixxers, zxr, 749 etc. Det är ju såklart inte jag som bestämmer vilken hoj hon ska ha och hennes egen idé är att den ska vara just lätt, oöm etc... Jag vill inte påverka henne att köpa en racehoj som hon sedan inte känner att hon kan hantera eller i värsta fall blir rädd för. Det är hennes takt som gäller.

Så här långt ser det ut som att följande kandidater kan vara intresssanta.

SZR 660
SV 650
CBR 400RR (Eventuellt)

Inte helt nakna, inte alltför tråkiga. Den måste ju se bra ut också.

Tack för alla PM om hoj till salu... Vi bor i Tyskland så det är nog inte aktuellt att köpa en hoj från Sverige såvida den inte är EXTREMT billig...

Det är många som klassar SV650´n som ren nybörjar hoj .. dessa kan inte ha mer fel ..

I England finns det till och med tävlings-serier med bara SV, själv har jag haft hoj kort sen 2000 och trivs alldeles utmärkt med min SV.

Just för att den är så lätt och smidig att köra, har fin motorkaraktär, inget att ligga och köra på E4 men fan så kul när det svänger :tummenupp
 
Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Slår väl ett slag för SZR 660 då.

Flickvännen ville börja köra hoj, och det ville jag ju med att hon skulle göra så vi började leta. Monster var min första tanke, tillsammans med SV 650, men efter provsittning så kändes det inte bra för henne med någon av de hojarna (enda hon har kört innan i tvåhjulig väg var automat moppe vid något enstaka tillfälle).
Ögonen föll på en SZR 660 då den har väääldigt trevliga siffror om man är kort och helt grön på hojar, 159 kg och 690 mm sadelhöjd. Flickvännen tyckte om hur den såg ut och siffrorna talade för sig själva, så det blev en sån.
Den är dock väldigt encylindrig om man säger så, karaktär har den garanterat. Första växeln är hög med originaldrevningen, men å andra sidan så ska det ju läras med krypkörning och kopplingsslir. Och det lär man sig fort på en enstånka. Vi har dock drevat ner den med ett kugg mindre fram för att få den lite behagligare i stadstrafik.
Efter en liten lågfartsfadäs kan jag bara säga att den klarar sig väldigt gott när man lägger omkull den. En bula i ljudämparen (trottoarkant) och riktning av styret var det ända som hände, långa styränds vikter gjorde susen.
Men hon är mycket nöjd med den, och har utvecklats väldigt fort. Så fort att hon i helgen fick prova mitt nya monster, vilket hon klarade galant.

Så som en första hoj kan jag rekommendera den, liten och nätt med motor som inte kommer föra dig in i problem allt för fort. Billig försäkring, lågfartramlas bra, och med ett TZR 250 chassi så svänger det ruskigt fint.

Enda problemet egentligen är väl att det är så långt ner till styret när jaaaag ska putta runt den i garaget...
 

Trollydolly

Har precis köpt min första hoj
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Berlin
Hoj
2001, Suzuki sv650s
Tack än en gång för alla era svar. Jag hoppas ha mitt kort om 6-8 veckor. Fortare kan det i alla fall inte gå. Jag måste vänta på en massa byråkratiskt tjafs innan jag får göra min uppkörning och uppskrivning. Men jag kämpar på med en lite för hög Honda CBF 600. Jag hoppas att vi kan få tid till att titta på en Yamaha SZR 660 i helgen. Vi får se om det kan vara något. Det finns bara ett sätt att ta reda på det och det är väl att prova.
 

bjorta

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Riktigt jävla ful R6:a.
Tack än en gång för alla era svar. Jag hoppas ha mitt kort om 6-8 veckor. Fortare kan det i alla fall inte gå. Jag måste vänta på en massa byråkratiskt tjafs innan jag får göra min uppkörning och uppskrivning. Men jag kämpar på med en lite för hög Honda CBF 600. Jag hoppas att vi kan få tid till att titta på en Yamaha SZR 660 i helgen. Vi får se om det kan vara något. Det finns bara ett sätt att ta reda på det och det är väl att prova.

Jag tycker SZR660:n är en underskattad hoj, hoppas att du provkör en sådan.
Min sambo har haft en i några år och jag har kört den vid flera tillfällen, lika kul varje gång. Den är ju så lättsvängd, och effekt eller framförallt vrid finns det tillräckligt, måste nämna bromsarna också, ruggigt bra.

Originalavgaset bör bytas ut så man får fram det härliga enstånke-ljudet.

Trots att jag är 183 cm kör jag den ofta och gärna.

Lycka till med köpet om det inte redan är klart.
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Tack än en gång för alla era svar. Jag hoppas ha mitt kort om 6-8 veckor. Fortare kan det i alla fall inte gå. Jag måste vänta på en massa byråkratiskt tjafs innan jag får göra min uppkörning och uppskrivning. Men jag kämpar på med en lite för hög Honda CBF 600. Jag hoppas att vi kan få tid till att titta på en Yamaha SZR 660 i helgen. Vi får se om det kan vara något. Det finns bara ett sätt att ta reda på det och det är väl att prova.


Hej, jag svarade i din andra tråd om detta och rekommenderade då SV´n..
Jag har haft både SV och SZR och tycker att båda är lätta, smidiga hojar som man normalt inte tröttnar på oavsett om man är rutinerad eller nybörjare.
Mao borde båda passa ypperligt för dina behov. En skillnad är bara : Mycket småvägar så föredrar jag SZR, mycket landsväg så föredrar jag SV´n.

JAG föredrar ovanstående hojar alla dagar i veckan före CBR etc för jag tycker att de är mer personliga och med mer "själ"...men det är min personliga åsikt.

Vill du ha en prisvärd, låg sporthoj, billig försäkring (Tyskland ?) med massor av charm så ta någon av dem..:tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top