Lithium Ion A123 Batteripack

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Skrev ju i en annan tråd att jag skulle lägga upp en liten tråd ang. mitt A123 batteri-bygge så:

Köpte 12st 26650 celler från Hong Kong till min KTM 950SM.

Blir ett 4x3 pack som borde räcka ett tag.

Tänkte först se om jag kunde klara mig från att löda ihop packet genom att tillverka en hållare för cellerna, det skulle även underlätta om man måste byta ut någon cell. Iden var nog bra men det blev inte så bra.

Skärbräda som isolator, 2mm kopparplåt för interna förbindningar, M4 gängstång för att hålla ihop paketet och skapa kontakttryck mot cellerna, det som saknas på bilden är 2st 4mm aluminiumplåtar utanför plasten för att få ett jämt tryck.

9b201183930PMd1a6.jpg

9b201184019PMb197.jpg

77201184051PMc658.jpg


Märkte att när jag skruvade åt muttrarna var det något som gav med sig inuti packet, skruvade isär allt och upptäckte att minuspolen på cellerna är väldigt svag. Blir det för högt tryck så trycks polen inåt.

Tyckte att det blev lite för osäkert för drar man åt skruvarna ordentligt ställer sig isolerbrickan runt minuspolen på kopparskenan och då vet man inte hur bra kontakt det blir mot polen.

5d201185212PMad93.jpg


Eftersom jag tagit bort lödblecken som satt på cellerna (som ändå inte satt så bra) började jag med att tillverka nya bleck, fräste ett pressverktyg och gjorde lite prov.

d7201185551PM3673.jpg

6f201185628PM7936.jpg


Provpressning i mjuk 0,5mm kopparplåt (rörsvep).

bf201185746PMf9bf.jpg


Provpressning i 1mm hård kopparplåt (från 15mm kopparrör), testade även att tenna plåten.

b7201190042PM5e59.jpg


Verkar fungera bra så vidare till nästa del, fixtur för att hålla cellerna vid limmning.

30201190235PMd23c.jpg


4mm aluminiumplåt för att hålla en bit skärbräda, borrade ur brunnar så papprören passade med ca. 0.5mm avstånd mellan cellerna.

51201190527PM2acb.jpg


Tänkte expoxilimma rören mot varandra och ev. lägga lite glasfiber runt utsidan, måste man byta någon cell borde det gå att löda loss blecken, trycka ut cellen och stoppa dit en ny.

Så långt har jag kommit hittils, uppdaterar eftersom om hur det går.

//Marcus
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Kommit lite längre:

Rören limmade med epoxi, limmade dom i fixturen utan celler och då blev dom inte på samma höjd. Skar bort rörets nervikningen runt minuspolen och då gick det att centrera cellerna.

54201164616PM12d6.jpg



Kapade ut lödbleck från ett 25mm kopparrör, mindre radie på 25mm så det blir mindre att räta ut och den är lite tjockare också (1,25mm).

3c201165127PM3948.jpg


Rätning i skruvstycket.

2f201165232PM7989.jpg


Pressbockad.

9a201165403PM05e5.jpg


Lite Dremel och fil.

7b201165533PM5462.jpg


Borde nog borra dom också så inte övertrycksventilen på cellen blir pluggad.


Nästa del att tillverka kan bli lite knepig, blecken som förbinder cellerna så dom blir parallellkopplade men det ska nog gå.

//Marcus
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Koolt.
Hur hade det varit att köra med fjädrar mot varje pol? Som när man kör vanliga batterier. Kanske inte skulle klarat startströmmar och så?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Fjäder mot polen tror jag inte skulle fungera så bra pga. hela strömmen måste då gå igenom fjädern.

Ett alternativ som jag funderade på är att ha fjädrande kontaktbleck istället, tänk något liknande mitt första försök men
med fjädrar mellan kopparblecken och isolerskivan.

Ska nog prova att göra en sådan konstruktion till Kawan om
jag hittar tjockare plast som är hårdare än skärbrädan.

//Marcus
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Dom knepiga bitarna var visst enklare än jag trodde att göra.
Med en liten modifiering kunde samma pressverktyg användas till dessa bockningar.


Kortade ner ena sidan av övre verktyget och borrade in ett styrstift,
nu gick det att pressa bockningen från två håll och
stiftet såg till att bockningen kom på rätt plats eftersom
jag borrat hålen innan bockningen.

14201110718PM547a.jpg


Blev ganska bra.

f4201110926PM25eb.jpg



Hålet för stiftet blev också perfekt som borrfixtur för avluftningshålen i lödblecken,
skulle borrat dom hålen innan bockningen men jag glömde helt bort dom.

4b201111355PM9040.jpg



Inte lött ännu men det börjar se ut som ett batteri.

79201111552PM590a.jpg

a3201111643PM69ce.jpg



Har funderingar på att slakta ett blybatteri passande KTM:en och
använda det som låda så det är därför anslutningarna bara är raka plåtar än så länge.


//Marcus
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Var inte riktigt nöjd med parallellkopplingsblecket pga. kontaktytan mot cellerna i mitten så jag gjorde ett nytt verktyg och nya bleck.

1mm nerfräsning för styrning av blecket, 2,5mm djupa bottenhål för att
få frigång mot cellens kant.

d2020111054469eb2.jpg


10mm axel för att pressa ner plåten i gropen.
Hålet längst till vänster är för om jag får för mig att göra nya lödbleck av den nya modellen.

9002011105545289c.jpg


In med plåten, på med locket så är det laddat och klar för pressning i skruvstycket.

2902011105629a263.jpg



Blir betydligt bättre kontaktarea om man jämför, nya modellen överst.

0c0201110570520dc.jpg


//Marcus
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Tycker det är lite roligt att tillverka saker så det är därför det kanske
blir lite överarbetat ibland. :D

Mycket bilder blir det men..... :)


Eftersom parallellkopplingsblecken blev ganska OK så var man såklart missnöjd med lödblecken,
ville ha större anliggning och så breda bleck som det var möjligt på en 26650-cell.


Det som tar tid är att få till radien på blecket så jag gjorde en enkel press-stans istället för att fila.

7b3201144317Pc87a.jpg



Man stoppar in en 12mm bred plåtremsa, drar åt skruvarna, stoppar dit stansen och pressar i skruvstycket.

Har även ett 2mm styrhål som borras ur för att styra plåten vid pressningen av kontaktytorna i det andra verktyget.

Ökade även upp hålen i parallellverktyget till 12mm för att få större anliggningsyta mot cellen.

2c3201144411Pab97.jpg



Nya 12mm blecket till höger, gamla 10mm till vänster, nya parallellbleck över och under.

22220111109576ce0.jpg



//Marcus
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag följer den här tråden med spänning, det är underbart å se din energi å vilja att få det perfekt! Jag är klart impad över alla pressverktyg du slänger ihop :tummenupp Har du en fräs, eller gör du det på frihand med borrmaskin?

Kämpa på nu bara så vi får se slutresultatet! :tummenupp
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Haha, galet seriöst! En annan hade slängt runt med eltejpen och en lampkabel och varit ute och kört på mindre än 20min!

Bra jobbat ;)
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Har du en fräs, eller gör du det på frihand med borrmaskin?

Har en ZX45D3 (bänkfräs på 320kg) och vanliga handverktyg.
Skissar i AutoCad och har digitalskalor på fräsen. :yoparty
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Kommit lite längre, snidade ihop ett litet böjverktyg för att böja till anslutningen.
Tänkte använda 16mm² kabel som löds mot batteriet och ringkabelskor i andra änden.

Radien är lite stor men tänkte göra ett pressverktyg för att pressa fast kabeln innan lödning.

534201182229P1633.jpg


124201182329P33ca.jpg
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Gör och gör om igen så blir det bättre. :)

Varför ska jag löda dit en kabelstump med en ringkabelsko när jag redan har kabelskor på cykeln. :huvet

Gjorde ett nytt anhåll till bockverktyget och bockade om blecken, blev ganska smutt.

866201194605Pd2f9.jpg



Snart bara lödningen och ev. inplastning kvar. :banana

3d6201194849P0015.jpg
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Kul bygge!

Vad blir vikten?

Ingen aning men jag kan väga det när allt är klart.


Blir nog start-test av KTM:en i helgen, packet förutom ev. inbyggnad är klart. :banana


Tenning av celler.

45920111207239123.jpg


Tenning av blecken, man bör tenna bägge sidor när man ändå håller på.
ed92011120826abf3.jpg



Lödd med en 75W lödkolv med kapad spets, fick lägga lite tenn på översidan av blecken för värmeöverföringens skull så det ser lite kletigt ut.

ff92011121337584e.jpg



Balansering efter laddning med Blinky-balanseraren provisoriskt inkopplad med krokodilklämmor och en slaktad hårddisk-kabel.
Ska nog skaffa bättre kablar och löda in dom permanent på packet

3292011112509dc77.jpg


Det märktes att det finns lite kraft i cellerna, råkade kortsluta en cell med krokodilklämman och det tog nog bara någon 10-dels sekund så var den röd och sen blixtrade det till och nosen var borta. :brinnerup
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Tänkte skriva en liten halvtidsrapport hur det fungerat hittills,
har nu kört med mitt LiFePo4 A123-pack sen jag tog ut cykeln i mars och
jag måste säga att det fungerat perfekt.

Det är en dj**la snurr på startmotorn och
det verkar gå att starta hur många gånger som helst på kort tid.

Jag balanserade alla celler innan jag monterade packet i cykeln och
sen har jag bara kört förutom när jag hade packet utlånat några veckor,
när den var utlånad blev den laddad några gånger med en vanlig "dum" laddare.

Tog och kollade balanseringen idag och tycker det ser ganska bra ut,
packet är ett 4S3P och cellspänningen låg inom 0,04V.

Cellspänning:
3,41 3,37 3,41 3,37
3,37 3,38 3,37 3,37
3,37 3,37 3,37 3,37

Polspänning: 13,44V

Ojämnast är cellerna närmast anslutningarna men det kan bero på att det blivit lite kört senaste veckorna och
jag mätte direkt efter jag kört några kilometer.

Hittills är jag nöjd iallafall. :)
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
A123 Systems 26650-celler, urladdningsskydd? aldrig hört talas om att celler har sådana skydd så troligtvis utan.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
A123 Systems 26650-celler, urladdningsskydd? aldrig hört talas om att celler har sådana skydd så troligtvis utan.

Mina 18650-celler (3,7V 3200mAh) bryter vid 2.75V och 4.20V via den inbyggda kretsen i varje cell. :tummenupp

Dal-Mausen
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Aha men dom där är väl Li-Ion.

Kör med A123 celler som är en annan typ av batterier, tåligare, lämpligare spänning för att bygga ett 12V batteri och kan lämna 120A under en kort stund.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top