Lithiumbatteri, en bra regulator/ rectifier

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hallå igen. Nu har jag bestämt mig för att testa Lithium Lifepo4 batteri på Viagran i sommar. Då jag köpt två Regulator Rectifiers från kina som båda gått sönder vill jag testa en som är riktigt bra och just för Lifepo4 lithium batterier.

Någon som kan rek en RR som kör Lithium batteri?

Kontakterna behöver inte passa Viragon utan mer ute efter en som är bra. Småbarn från Kina har ingen bra känsla för kvalite så tänkte handla något dyrt med arbetsgivaravgift inkluderat denna gång.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det säkraste för att veta att man får en äkta Shindengen är att köpa begagnad från en MC-demontering och gärna från nyare hoj.

FH020BA som jag har på min för tillfället sägs ge lägre utspänning än FH020AA som man kan läsa om överallt. (Bättre för Litium)

Men jag har inte testat och mätt tillräckligt än för att eventuellt kunna styrka detta påstående.

Jag har ju ett Landport Litium från thansen.se som du kanske minns...

Jag har skambudat till mig 2 st FH020BA från en känd demontering i Vilnius som har gratis frakt. Men du hittar dem på Bildelsbasen också alternativt.
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Supertack! Då har jag lite att googla vidare på.
Konstant spänning runt 14V skall vara bäst för dessa Litium batterier om jag förstår det rätt. :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Supertack! Då har jag lite att googla vidare på.
Konstant spänning runt 14V skall vara bäst för dessa Litium batterier om jag förstår det rätt. :)
Ja, 14,2 vad jag hört.

Annars var jag själv nyfiken på företaget ultimaterectifier.com. Ganska nystartat Holländarföretag som har kanon kundservice. Jag har mailat åtskilliga frågor och de har svarat på allt och även på söndagar. Har bara än sålänge köpt kontakter därifrån för jag hittade begagnade Shindengen att prova istället.

Deras regulator är en Mosfet av shunt typ.
De erbjuder även 3 års garanti och det låter bra för att vara elektronik.

T om Klarna hade de : )

 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ja, 14,2 vad jag hört.

Annars var jag själv nyfiken på företaget ultimaterectifier.com. Ganska nystartat Holländarföretag som har kanon kundservice. Jag har mailat åtskilliga frågor och de har svarat på allt och även på söndagar. Har bara än sålänge köpt kontakter därifrån för jag hittade begagnade Shindengen att prova istället.

Deras regulator är en Mosfet av shunt typ.
De erbjuder även 3 års garanti och det låter bra för att vara elektronik.

T om Klarna hade de : )

Sånt primeras. Är de hjälpsamma på det sättet så blir man ju stamkund! :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hallå igen. Nu har jag bestämt mig för att testa Lithium Lifepo4 batteri på Viagran i sommar. Då jag köpt två Regulator Rectifiers från kina som båda gått sönder vill jag testa en som är riktigt bra och just för Lifepo4 lithium batterier.

Någon som kan rek en RR som kör Lithium batteri?

Kontakterna behöver inte passa Viragon utan mer ute efter en som är bra. Småbarn från Kina har ingen bra känsla för kvalite så tänkte handla något dyrt med arbetsgivaravgift inkluderat denna gång.
Ja det skulle i så fall vara en laddare som uppfyller tex Biltemas krav för laddning, utdrag ur Biltemas manual till
Utdrag:
1732379580627.png
Det skulle alltså inte vara helt fel med en Regulator-Likriktare som i varje fall sänker laddspänningen och därmed laddströmmen om batteriet blir varmt.
Jag tror att i manualen till det Litiumbatteri Hayabusaman köpte stod det att högsta laddström var 3 Ampere.
Kan inte hitta 3A men hittar 1732381672999.png
i
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag har för mig Litiumbatteriet jag köpte kan laddas med så mycket som 20 Ampere.
Kan ha fel, men jag ska kolla.

Har kvar pappersmanualen tror jag...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja det skulle i så fall vara en laddare som uppfyller tex Biltemas krav för laddning, utdrag ur Biltemas manual till
Utdrag:
View attachment 506860
Det skulle alltså inte vara helt fel med en Regulator-Likriktare som i varje fall sänker laddspänningen och därmed laddströmmen om batteriet blir varmt.
Jag tror att i manualen till det Litiumbatteri Hayabusaman köpte stod det att högsta laddström var 3 Ampere.
Kan inte hitta 3A men hittar View attachment 506861
i
3A laddning är nog ett sätt att mörka dålig kvalite och slippa garantiansvar......
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det var då fan vad kunnig du var om Lithium batterier då! =)

Jag flög modellflyg när dom slog igenom, då var max i och urladdningsström 1C, när dom började tåla 4C uttag började man kunna flyga med dom, men dom laddades fortfarande med 1C.

När mer avancerade laddare och batteripackar med balanseringskablar blev vanliga började man kunna trycka i dom fortare, men hela tiden med ökad risk för brand, och sedan började man bygga in BMS i batteripackarna.

Så jag följde utvecklingen ganska nära, jag hade själv bara två elplan och en byggsats till ett tredje, men ville helst sluta flyga glödstift, men jag slutade flyga helt och hållet istället
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag flög modellflyg när dom slog igenom, då var max i och urladdningsström 1C, när dom började tåla 4C uttag började man kunna flyga med dom, men dom laddades fortfarande med 1C.

När mer avancerade laddare och batteripackar med balanseringskablar blev vanliga började man kunna trycka i dom fortare, men hela tiden med ökad risk för brand, och sedan började man bygga in BMS i batteripackarna.

Så jag följde utvecklingen ganska nära, jag hade själv bara två elplan och en byggsats till ett tredje, men ville helst sluta flyga glödstift, men jag slutade flyga helt och hållet istället
Har varit nära den hobbyn ett par gånger. Har kikat på C-123 byggen RC. Verkar hur kul som helst. Teknik + byggandet samt även flygandet. Mycket roligt där.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Men RC-modeller använder väl en annan kemi i batterierna?
Vill minnas att det brann en hel del på flyg dagarna.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag flög modellflyg när dom slog igenom, då var max i och urladdningsström 1C, när dom började tåla 4C uttag började man kunna flyga med dom, men dom laddades fortfarande med 1C.

När mer avancerade laddare och batteripackar med balanseringskablar blev vanliga började man kunna trycka i dom fortare, men hela tiden med ökad risk för brand, och sedan började man bygga in BMS i batteripackarna.

Så jag följde utvecklingen ganska nära, jag hade själv bara två elplan och en byggsats till ett tredje, men ville helst sluta flyga glödstift, men jag slutade flyga helt och hållet istället
Garagegrannen Tomas Leijon, lätt störd på modellflyg och hastighet men även bilar. Tyvärr ingen MC.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
1 C, 4 C, vad snackar ni?

Trodde man angav laddström i Ampere (A)?

Inget illa menat. Hänger inte med bara.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
1 C, 4 C, vad snackar ni?

Trodde man angav laddström i Ampere (A)?

Inget illa menat. Hänger inte med bara.

1C är alltså 1 gång totalkapaciteten, så ett 4Ah MC batteri kan laddas med 4A för att det ska bli 1C
Ett större MC batteri på 12Ah kan laddas med 12A för att få 1C

Men om man har en balanseringsladdare eller en bra inbyggd BMS (Battery Management System) så kan man trycka på med t.e.x 4C och ladda batteriet på en kvart istället för att det ska ta en timme.
4x4A för det lilla batteriet alltså 4C är 16A laddning...
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top