Lithiumbatteri, en bra regulator/ rectifier

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Du kan betala med pengarna du ska få av den nigerianske prinsen som mailade.....
De pengarna ska komma nästa vecka, var bara problem med kontot. Skönt, ska sluta jobba nästa vecka. Flyger ner till Nigeria med Heart Aerospace i deras ES-30 som blir klart "snart" enligt dem. De har tom visat ett dugligt RC flygplan.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja det skulle i så fall vara en laddare som uppfyller tex Biltemas krav för laddning, utdrag ur Biltemas manual till
Utdrag:
View attachment 506860
Det skulle alltså inte vara helt fel med en Regulator-Likriktare som i varje fall sänker laddspänningen och därmed laddströmmen om batteriet blir varmt.
Jag tror att i manualen till det Litiumbatteri Hayabusaman köpte stod det att högsta laddström var 3 Ampere.
Kan inte hitta 3A men hittar View attachment 506861
i
Jag har inte märkt att det batteriet jag har nu blir varmt överhuvudtaget. Vare sig sittande i mc eller av batteriladdaren, men man har ju inte haft det sålänge heller....
Screenshot_20241129_015952_Chrome.jpg

Jag uppdaterade till Biltemas 4A-laddare från den där 1,5/2A-laddaren jag köpte först. De verkar bra hela den där serien med blåa laddare som dessutom inte väger mycket jämfört mot tidigare modeller och jag gillar att man ser spänningen samt laddstapel. Och även att man kan se batterispänningen innan man börjar ladda.
Screenshot_20241129_013702_Biltema.jpg


Jag gick även och tänkte om man skulle köpa ytterligare en 8Amp eller 10Amp-laddaren för jag gillar om man slipper vänta en hel dag på ett batteri. Samt användas om man behöver ladda upp husvagnsbatteriet. (Ej litiumbatteri i den)

Men litiumbatteriet har inte varit helt eller halvt urladdat än heller, men menar du att det egentligen eller i teorin inte bör laddas upp för snabbt med för många Ampere till skillnad då från ett blybatteri?

Eller förstår jag fel?

Nej, jag vet inte riktigt vad jag pratar om heller : ) 👍 Men vad betyder dessa saker då?Screenshot_20241129_015018_Chrome.jpg
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har inte märkt att det batteriet jag har nu blir varmt överhuvudtaget. Vare sig sittande i mc eller av batteriladdaren, men man har ju inte haft det sålänge heller....
View attachment 507077

Jag uppdaterade till Biltemas 4A-laddare från den där 1,5/2A-laddaren jag köpte först. De verkar bra hela den där serien med blåa laddare som dessutom inte väger mycket jämfört mot tidigare modeller och jag gillar att man ser spänningen samt laddstapel. Och även att man kan se batterispänningen innan man börjar ladda.
View attachment 507076


Jag gick även och tänkte om man skulle köpa ytterligare en 8Amp eller 10Amp-laddaren för jag gillar om man slipper vänta en hel dag på ett batteri. Samt användas om man behöver ladda upp husvagnsbatteriet. (Ej litiumbatteri i den)

Men litiumbatteriet har inte varit helt eller halvt urladdat än heller, men menar du att det egentligen eller i teorin inte bör laddas upp för snabbt med för många Ampere till skillnad då från ett blybatteri?

Eller förstår jag fel?

Nej, jag vet inte riktigt vad jag pratar om heller : ) 👍 Men vad betyder dessa saker då?View attachment 507074
Som jag fattat det så är det inre motståndet i Blybatterier så stort
så det går att utan risk lägga på 14,3 Volt DC från generatorn på en bil på ett batteri som inte orkat starta bilen utan där man fått igång bilen med startkablar och hjälparens bil.
Läs inlägg #11 och #13 om Lithium batterier.
Eftersom batteriet är på 4Ah blir 1C laddning = 4A och det ska alltså utan risk enligt #11 kunna laddas med 4A (fulladdat efter högst 1 timme) eller mindre tex 1,5 A (fulladdat efter högst 2 timmar 40 minuter)
OVAN GÄLLER BARA över 0 °C, under 0 °C är det en god ide att inte försöka ladda batteriet alls. Och jag har nyligen läst att redan under +5 °C är det dags för försiktighet = Lite lägre laddström (0,5C / 0,1C ?) med Litiumbatterier. Tydligen rör sig Lithiumjonerna vid laddning från Katod till Anod där dom går in i grafitanoden vid laddning och lägger sig mellan kolatomerna. Men under 0 °C stor risk Lithiumjonerna och redan under +5 °C bildar små korn "dentriter" på ytan av anoden och dom här kornen kan tränga igenom membramet mellan anod och katod och kortsluta battericellen. Och då stor risk för brand.
På EL-bilar används tydligen värmepumpar # för att värma batteriet vid behov innan laddning.
# Bilägaren köper alltså el vintertid enbart för att värma batteriet så batteriet sedan kan laddas. Annars går det inte ladda batteriet utan batteriet förstörs. Kortsluts.
Det jag misstänker är att vid för snabb laddning X över 1C vid normala temperaturer hinner inte lithiumjonerna att gå in i grafitanoden utan bildar dendriter som så småningom kortsluter batteriet. Undvikes så klart.
Ett sätt undvika för snabb laddning efter start av motorn är att alltid ha batteriet laddat före start.
I varmgarage vid temperaturer ute nära eller under 0 °C med låg ström under 1C tex 1,5 A ( högst 2h40 min innan fullladdat) eller 0,8 A högst 5h innan fulladdat. Innan hojen startas.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja det skulle i så fall vara en laddare som uppfyller tex Biltemas krav för laddning, utdrag ur Biltemas manual till
Utdrag:
View attachment 506860
Det skulle alltså inte vara helt fel med en Regulator-Likriktare som i varje fall sänker laddspänningen och därmed laddströmmen om batteriet blir varmt.
Jag tror att i manualen till det Litiumbatteri Hayabusaman köpte stod det att högsta laddström var 3 Ampere.
Kan inte hitta 3A men hittar View attachment 506861
i
Jag hittade originalkartongen till Litiumbatteriet.

Å så fick Busan ett oljebyte med filter : )
 

Bifogat

  • 20241206_083711.jpg
    20241206_083711.jpg
    1.7 MB · Visningar: 20
  • 20241206_083632.jpg
    20241206_083632.jpg
    1.8 MB · Visningar: 21
  • 20241206_120107.jpg
    20241206_120107.jpg
    2 MB · Visningar: 20

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hittade originalkartongen till Litiumbatteriet.

Å så fick Busan ett oljebyte med filter : )
Då vet vi att standardladdström är 2 Ampere , dvs Biltemas laddare som ger 1,5 A överskrider inte angivna 2 Ampere, om batteriet är på 4Ah rekommenderar alltså fabrikanten 0,5C ( eller mindre). Då återstår frågan om villka villkor som ska vara uppfyllda för för 20A = 5C ????????
Om jag fattat det rätt ? :va
Den står varmt och gott hoppas jag, ingen laddning under 0C av litiumbatteri utan värmare, bilar har värmare......
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Då vet vi att standardladdström är 2 Ampere , dvs Biltemas laddare som ger 1,5 A överskrider inte angivna 2 Ampere, om batteriet är på 4Ah rekommenderar alltså fabrikanten 0,5C ( eller mindre). Då återstår frågan om villka villkor som ska vara uppfyllda för för 20A = 5C ????????
Om jag fattat det rätt ? :va
Den står varmt och gott hoppas jag, ingen laddning under 0C av litiumbatteri utan värmare, bilar har värmare......
Aldrig haft den i kallförvaring.

Däremot mitt förra litium som dog laddades säkert någon gång i minusgrader när jag hade det löst. Inget jag minns men kan ha skett som sagt.

Ja, jag fattar inte riktigt vad som menas med "max 20A"
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Då återstår frågan om villka villkor som ska vara uppfyllda för för 20A = 5C ????????
Om jag fattat det rätt ? :va
Den står varmt och gott hoppas jag, ingen laddning under 0C av litiumbatteri utan värmare, bilar har värmare......

Så här tolkar JAG det:
Du KAN enstaka gång kräma på med 20A, men ska du återkommande ladda ur till 10% och sedan ladda upp till fullt ska du ladda med 1C
(till exempel om det används som drivbatteri i en leksaksbil för barn, elektrisk gräsklippare eller dylikt)

Det har som sagt med självbalansering av cellerna att göra.
Om batterier sällan töms mer än ner till 70% så blir det inte så mycket obalans.

(EDIT: Avancerad gissning från min sida, ta reda på fakta från batteritillverkaren)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Läste noggrannare i #26
BMS En styrenhet skyddar batteriet mot över- och underurladdning.
Det verkar finnas inbyggt skydd som klarar vilka laddningar som helst.
Med reservationen 20A
Det jag funderar lite på det är att det inte står någon maximal laddspänning.
Bara maximal laddström.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det här tolkar jag som 14,5v. Men i övrigt så hör man 14,2 rekommenderas.

15v som absolut bristningsgräns. Men det gäller väl blybatterier också?
 

Bifogat

  • Screenshot_20241207_081417_Chrome.jpg
    Screenshot_20241207_081417_Chrome.jpg
    292.6 KB · Visningar: 9
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har en sån här på ingående nu också. Suttit på någon fyrhjuling, årsmodell 2021 så är väl fräsch förmodligen. Kanske ett felköp eller ett onödigt köp, känns som om jag samlar på laddningsregulatorer nu. 🤣
Men det är ju rätt intressant vinterhobby detta fast jag djupgående inte vet vad jag håller på med.
Screenshot_20241207_034317_eBay.jpg
En SH775BA serie/open
Men inte från Öststaterna denna gång. 😁

Men FH020BA shunt mosfet'en jag har monterad nu gör nog ett tillräckligt bra jobb i praktiken, men vi får se.

Å så en från Ultimate Rectifier lär väl provas också innan man blir pensionär.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här tolkar jag som 14,5v. Men i övrigt så hör man 14,2 rekommenderas.

15v som absolut bristningsgräns. Men det gäller väl blybatterier också?
Ja då har dom ju också angivet spänning, lägst 14 Volt (för fulladdat) och Max 15 Volt. :)
Dom vanliga Regulatorerna-Likriktarna ger 14,3 Volt, jag gissar att detta (14,3 V) valts som någon sorts branchstandard för att kunna standardisera tex lampor. Det skulle ju vara jobbigt om varje fordom hade "egna" lampor med egen rekommenderad spänning.
Och samma spänning (14,3 Volt) har ju med glödlampor varit en förutsättning för att få rätt belysning på vägen.
Det här kan givetvis vara fel
men jag gjorde om diagrammet i Figure 2 till 6 Celler och fick nedan
1733557126006.png
Den valda Branchstandarden skulle alltså vara max laddspänning för ett vanligt blybatteri vid +40 °C. Och i Europa och USA (Detroit) är det ju större delen av året svalare än +40 °C.
Och är laddspänningen för hög/batteritemperaturen över +40 °C så var det ju förr bara att fylla på batterivatten när nivån sjönk i battericellerna.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Skyddar BMS om batteriet laddas under 0°?
Alltså, känner BMS av temperaturen så att en laddare eller laddströmen från generatorn inte kan ladda batteriet förens det är uppvärmt om jag förstått rätt?


Så tillbaka till det här med 1C och 4C, som blir 16C väl på ett 4A-batteri? Är det lugnt då alltså att använda t ex Biltemas 10A-laddare?

Eller är det bara korkat ändå för livslängden alltså?
Nu har jag inte skaffat någon 10A-laddare än men...
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skyddar BMS om batteriet laddas under 0°?
Alltså, känner BMS av temperaturen så att en laddare eller laddströmen från generatorn inte kan ladda batteriet förens det är uppvärmt om jag förstått rätt?


Så tillbaka till det här med 1C och 4C, som blir 16C väl på ett 4A-batteri? Är det lugnt då alltså att använda t ex Biltemas 10A-laddare?

Eller är det bara korkat ändå för livslängden alltså?
Nu har jag inte skaffat någon 10A-laddare än men...
Jag tycker det är onödigt att ladda fortare än nödvändigt. Ett 4 Ah batteri är ju från tomt till laddat med 1,5A laddat på mindre än 3 h. Sätter man ett tidur på den laddaren som bryter strömmen en gång/dygn så är batteriet alltid laddat. Förutsätter givetvis varmgarage.
Citat från inlägg #11
"Lithium batterier som laddas under 1C brukar anses kunna självbalansera cellerna, så det är förmodligen därför en del skriver ut konservativa siffror."
Dvs att ladda under 1C (inte 1 C utan lägre än 1C, med ett 4Ah batteri, tex 1,5A eller ännu hellre 0,8 A är båda UNDER 1C)
Tydligen är det så att Lithiumbatterier precis som moderna Blybatterier (tex Gel) mår bäst av långsam laddning med konstant spänning i garaget.
Så varför stressa ? Jag hade byggt en laddare för underhållsladdning som håller 14,0 Volt konstant i garaget, likaså om jag hade det i hojen ställt in laddspänningen på 14,0 Volt.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Funderat på Regulator/Likriktare till Litiumbatteri i MC. Om det står att standardladdning är 2A på ett 4Ah batteri, dvs 0,5C om jag ska teoretisera det mer. Då borde ju den ideala Regulator/Likriktare på motorcykeln ladda batteriet med 2A. Dvs styrningen Regulator/Likriktare skulle se till att batteriet laddades med just 2A med motorn igång oavsett varvtal ända till Batterispänningen börjar närma sig de vanliga 14,3 Volten. Då det inte längre går trycka i 2A utan överskrida 14,3 Volt batterispänning. Två sätt lösa det här.
1) Regulator-Likriktare ger alltid 14,3 Volt.
Ett variabelt motstånd (en FET ?) reglerar in strömmen till batteriet med motorn gång till 2 A.
Med motorn avstängd sluter ett relä huvudsäkringen direkt till de andra säkringarna.
Ett relä som alltså är till med motorn avstängd är slutet, tex ett växlande relä. Reläet kortsluter bort FETn när motorn är avstängd.
2) Regulator-Likriktare känner av spänningsfallet # över Huvudsäkringen och reglerar utspänningen från Regulator-Likriktare så laddströmmen till batteriet blir 2A. Låt oss säga att batteriet har spänningen 13,0 Volt, räcker då 13,6 Volt från Regulator likriktare för 2A laddning, ja håller Regulator-Likriktare 13,6 Volt, en spänning som höjs allteftersom batteriet laddas upp till 14,3 Volt, 14,3 Volt blir maxspänningen och laddströmmen sjunker då från 2A och alltmer nedåt allteftersom batterispänningen stiger och batteriet laddas klart.
# Är motståndet över Huvudsäkringen 30A 0,01 Ohm
motsvarar 2 A en spänning U = 0,01*2=0,02 Volt eller 20 mV. Och Regulator -Likriktare reglerar utspänningen tills spänningsfallet är just 20mV över huuvudsäkringen ända tills utspänningen är 14,3 Volt, då höjs inte spänningen mer.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tog och mätte spänningen över en 30 A säkring vid strömmen 2 Ampere. Spänningen var 3,8 mV vilket ger att motsåndet är bara 0,0019 Ohm. Spänningsfallet över flatstift anslutningar var för den ena mellan 3,4 till 4,0 mV och för den andra 2,0 till 2,3 mV.
Och då hade jag klämt flatstiftanslutningarna innan jag tryckte i säkringen för gott för jag tyckte de satt så dåligt. Det var för "Lätt trycka i säkringen". Jag misstänker det kan förekomma stora spänningsfall över "huvudsäkringen" beroende på dålig kontakt i huvudsäkringens anslutningar vilket det också skrivits om i denna(?) eller en annan tråd på SH.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hittade en gammal men informativ videosnutt. Hade varit bra om den hade inkluderat en MOSFET-shunt-regulator också.

Påminner om Comeback's testlaboratorium ovan.

 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top