Kurt-Olsson
Gudomlig sporthojare
Har beställt ett nytt batteri från Northvolt. Fick leveransdatum 2066-01-23...
Har beställt ett nytt batteri från Northvolt. Fick leveransdatum 2066-01-23...
Fel, det var 100% vid beställning och 0% vid leverans. De var de tydliga med faktiskt innan jag beställde så där ska de ha cred.Och dom bad om betalning 50% vid beställning, 50% vid leverans ; Va ?
De pengarna ska komma nästa vecka, var bara problem med kontot. Skönt, ska sluta jobba nästa vecka. Flyger ner till Nigeria med Heart Aerospace i deras ES-30 som blir klart "snart" enligt dem. De har tom visat ett dugligt RC flygplan.Du kan betala med pengarna du ska få av den nigerianske prinsen som mailade.....
Jag har inte märkt att det batteriet jag har nu blir varmt överhuvudtaget. Vare sig sittande i mc eller av batteriladdaren, men man har ju inte haft det sålänge heller....Ja det skulle i så fall vara en laddare som uppfyller tex Biltemas krav för laddning, utdrag ur Biltemas manual till
Utdrag:MC-batteri Lithium LiFePO4, 12 V, 4 Ah, 150 x 87 x 93 mm
Litiumbatteri för MC, skoter, gräsklippare m.m. Högpresterande startbatteri med överlägsna egenskaper gentemot traditionella batterier: lägre vikt, lägre självurladdning vid vinterförvaring, längre livslängd, bättre startegenskaper samt syra/läckagefritt. Med laddningsindikator. Laddas med...www.biltema.se
View attachment 506860
Det skulle alltså inte vara helt fel med en Regulator-Likriktare som i varje fall sänker laddspänningen och därmed laddströmmen om batteriet blir varmt.
Jag tror att i manualen till det Litiumbatteri Hayabusaman köpte stod det att högsta laddström var 3 Ampere.
Kan inte hitta 3A men hittar View attachment 506861
i
Som jag fattat det så är det inre motståndet i Blybatterier så stortJag har inte märkt att det batteriet jag har nu blir varmt överhuvudtaget. Vare sig sittande i mc eller av batteriladdaren, men man har ju inte haft det sålänge heller....
View attachment 507077
Jag uppdaterade till Biltemas 4A-laddare från den där 1,5/2A-laddaren jag köpte först. De verkar bra hela den där serien med blåa laddare som dessutom inte väger mycket jämfört mot tidigare modeller och jag gillar att man ser spänningen samt laddstapel. Och även att man kan se batterispänningen innan man börjar ladda.
View attachment 507076
Jag gick även och tänkte om man skulle köpa ytterligare en 8Amp eller 10Amp-laddaren för jag gillar om man slipper vänta en hel dag på ett batteri. Samt användas om man behöver ladda upp husvagnsbatteriet. (Ej litiumbatteri i den)
Men litiumbatteriet har inte varit helt eller halvt urladdat än heller, men menar du att det egentligen eller i teorin inte bör laddas upp för snabbt med för många Ampere till skillnad då från ett blybatteri?
Eller förstår jag fel?
Nej, jag vet inte riktigt vad jag pratar om heller : ) Men vad betyder dessa saker då?View attachment 507074
Jag hittade originalkartongen till Litiumbatteriet.Ja det skulle i så fall vara en laddare som uppfyller tex Biltemas krav för laddning, utdrag ur Biltemas manual till
Utdrag:MC-batteri Lithium LiFePO4, 12 V, 4 Ah, 150 x 87 x 93 mm
Litiumbatteri för MC, skoter, gräsklippare m.m. Högpresterande startbatteri med överlägsna egenskaper gentemot traditionella batterier: lägre vikt, lägre självurladdning vid vinterförvaring, längre livslängd, bättre startegenskaper samt syra/läckagefritt. Med laddningsindikator. Laddas med...www.biltema.se
View attachment 506860
Det skulle alltså inte vara helt fel med en Regulator-Likriktare som i varje fall sänker laddspänningen och därmed laddströmmen om batteriet blir varmt.
Jag tror att i manualen till det Litiumbatteri Hayabusaman köpte stod det att högsta laddström var 3 Ampere.
Kan inte hitta 3A men hittar View attachment 506861
i
Då vet vi att standardladdström är 2 Ampere , dvs Biltemas laddare som ger 1,5 A överskrider inte angivna 2 Ampere, om batteriet är på 4Ah rekommenderar alltså fabrikanten 0,5C ( eller mindre). Då återstår frågan om villka villkor som ska vara uppfyllda för för 20A = 5C ????????Jag hittade originalkartongen till Litiumbatteriet.
Å så fick Busan ett oljebyte med filter : )
Aldrig haft den i kallförvaring.Då vet vi att standardladdström är 2 Ampere , dvs Biltemas laddare som ger 1,5 A överskrider inte angivna 2 Ampere, om batteriet är på 4Ah rekommenderar alltså fabrikanten 0,5C ( eller mindre). Då återstår frågan om villka villkor som ska vara uppfyllda för för 20A = 5C ????????
Om jag fattat det rätt ?
Den står varmt och gott hoppas jag, ingen laddning under 0C av litiumbatteri utan värmare, bilar har värmare......
Då återstår frågan om villka villkor som ska vara uppfyllda för för 20A = 5C ????????
Om jag fattat det rätt ?
Den står varmt och gott hoppas jag, ingen laddning under 0C av litiumbatteri utan värmare, bilar har värmare......
Ja då har dom ju också angivet spänning, lägst 14 Volt (för fulladdat) och Max 15 Volt.Det här tolkar jag som 14,5v. Men i övrigt så hör man 14,2 rekommenderas.
15v som absolut bristningsgräns. Men det gäller väl blybatterier också?
Jag tycker det är onödigt att ladda fortare än nödvändigt. Ett 4 Ah batteri är ju från tomt till laddat med 1,5A laddat på mindre än 3 h. Sätter man ett tidur på den laddaren som bryter strömmen en gång/dygn så är batteriet alltid laddat. Förutsätter givetvis varmgarage.Skyddar BMS om batteriet laddas under 0°?
Alltså, känner BMS av temperaturen så att en laddare eller laddströmen från generatorn inte kan ladda batteriet förens det är uppvärmt om jag förstått rätt?
Så tillbaka till det här med 1C och 4C, som blir 16C väl på ett 4A-batteri? Är det lugnt då alltså att använda t ex Biltemas 10A-laddare?
Eller är det bara korkat ändå för livslängden alltså?
Nu har jag inte skaffat någon 10A-laddare än men...
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|