Lithiumbatteri, en bra regulator/ rectifier

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hittade en gammal men informativ videosnutt. Hade varit bra om den hade inkluderat en MOSFET-shunt-regulator också.

Påminner om Comeback's testlaboratorium ovan.

Intressant film. Varm plats, +38 C respektive +43 C, Pakistan ? eller Indien ?
Fungerade shunt regulatorn, lite hög spänning, såg 14,79 Volt på batteriet och 20 Ampere (typiskt shunt),
Serieregulatorn 14,37 Volt.

Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Intressant film. Varm plats, +38 C respektive +43 C, Pakistan ? eller Indien ?
Fungerade shunt regulatorn, lite hög spänning, såg 14,79 Volt på batteriet och 20 Ampere (typiskt shunt),
Serieregulatorn 14,37 Volt.
Ja, jag tänkte också på det.🤣 Sämsta förutsättningarna men bra för test.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har nu den här Shindengen serie/open regulatorn liggande på sambons köksbord. (Hon skulle bara veta)
20241216_055857.jpg
20241216_055917.jpg

Lite förhastat köp och jag stör mig nu lite på alla olika data man hör om den. Jag har hört 27A, 30A, och 35A. Att den är begränsad till 10000rpm borde inte vara ett problem eftersom den inte var tänkt att sitta på en 600a som varvar 17000.

MOSFET shunt/short'en som sitter på hojen nu är väl specad 50A tror jag. (Shindengen FH020BA)

Tanken var ju lite grann det där med att skona generatorn rent allmänt men också nu när jag provade LED-ljus osv. Men nu skiter nog sig det projektet också...
Se tråd, inlägg #244

Duger den på en Busa? Bara att plugga i och se om den laddar batteriet och uppehåller systemspänning eller ska jag skrota idén?

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Har nu den här Shindengen serie/open regulatorn liggande på sambons köksbord. (Hon skulle bara veta)
View attachment 507744
View attachment 507745

Lite förhastat köp och jag stör mig nu lite på alla olika data man hör om den. Jag har hört 27A, 30A, och 35A. Att den är begränsad till 10000rpm borde inte vara ett problem eftersom den inte var tänkt att sitta på en 600a som varvar 17000.

MOSFET shunt/short'en som sitter på hojen nu är väl specad 50A tror jag. (Shindengen FH020BA)

Tanken var ju lite grann det där med att skona generatorn rent allmänt men också nu när jag provade LED-ljus osv. Men nu skiter nog sig det projektet också...
Se tråd, inlägg #244

Duger den på en Busa? Bara att plugga i och se om den laddar batteriet och uppehåller systemspänning eller ska jag skrota idén?
Ja det är väl bara plugga i och se om uppehåller systemspänning 14,0 till 14,3 Volt.
Då kommer den också ladda batteriet.
Hur man mäter laddströmmen till batteriet och hur man mäter mycket ström hojen förbrukar till annat när man är ute och kör med hojen vore intressant att veta. Men hur mäta ?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ja det är väl bara plugga i och se om uppehåller systemspänning 14,0 till 14,3 Volt.
Hur man mäter laddströmmen till batteriet och hur man mäter mycket ström hojen förbrukar till annat när man är ute och kör med hojen vore intressant att veta. Men hur mäta ?
Ett par shuntar och en liten logger?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tror du nämnde tidigare att den borde räcka till en Busa om det är tal om 35A dvs.

Såg att den sitter ju också bla på någon ny Indian 1200 hoj. Säkert en del LED och sådant på den men måste ju ändå vara en del strömkrävande elektronik på en sådan också....2 cylindrig dock.

Är det några andra risker med den förutom om den inte skulle ladda batteriet?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Lekmannaspråk, tack! 😉
En shunt i det här fallet är en brygga som har ett känt motstånd och som kan anslutas till ett instrument eller en inspelningsapparat. Bryggan ansluts på ledningen till batteriet från generator och kan även sitta på utgående kabel men då krävs en som tål startmotorströmmen.
Jag har inga direkta tips på delarna, var för länge sedan jag pysslade med sånt här.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Har du några länkar till LED-lysena här
(sätter man pekaren på #234 uppe i högra hörnet och väljer högerklick så kan man kopiera länken till #234 i tråden).
Jag har Xenonlampor i Busan, halvljusbilden (40W) är bra. Tycker jag, men helljuset (60W) tänds ju inte blixtsnabbt. Har valt 4300K Xenon lampor för minska reflexerna från vägskyltar.
Men funderat om 3000K lampor hade varit ännu bättre, mindre reflexer i vägskyltningen.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har du några länkar till LED-lysena här
(sätter man pekaren på #234 uppe i högra hörnet och väljer högerklick så kan man kopiera länken till #234 i tråden).
Jag har Xenonlampor i Busan, halvljusbilden (40W) är bra. Tycker jag, men helljuset (60W) tänds ju inte blixtsnabbt. Har valt 4300K Xenon lampor för minska reflexerna från vägskyltar.
Men funderat om 3000K lampor hade varit ännu bättre, mindre reflexer i vägskyltningen.
Vet inte om jag förstod dig rätt men det var dessa jag köpte och av denna gubben.

Men det finns hundratals som säljer precis samma. Minns inte om han skickade med Speedpak men det gick hyfsat snabbt.

På min hoj tänkte jag nu eventuellt bara prova någon annan "billig" H7 LED på halvljuset för att se om ljusbilden blir bättre. Annars sätter jag tillbaka Halogen (men den där lite modernare varianten)

Men din Busa har väl H11 på helljus och min har HB3. De är väl inte riktigt samma vad jag förstår? Även om båda har vinklad anslutning.

Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hittade H7 samt H11 från samma säljare

Förövrigt, om vi går tillbaka till TS och ursprungsämnet så tror jag RM Stator i USA verkar veta vad de sysslar med och 20 år på Ebay.
De har sin egen serie-regulator med samma infästning som Shindengen SH847.

Priset är väl hyfsat.
Kontakter inkluderat. Hur bra den är för Litiumbatteri har jag ingen vetskap om, men kan nog möjligen bero på vilket fabrikat på batteri man väljer också. Om jag följer mitt senaste "nördande" i ämnet.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Vet inte om jag förstod dig rätt men det var dessa jag köpte och av denna gubben.

Men det finns hundratals som säljer precis samma. Minns inte om han skickade med Speedpak men det gick hyfsat snabbt.

På min hoj tänkte jag nu eventuellt bara prova någon annan "billig" H7 LED på halvljuset för att se om ljusbilden blir bättre. Annars sätter jag tillbaka Halogen (men den där lite modernare varianten)

Men din Busa har väl H11 på helljus och min har HB3. De är väl inte riktigt samma vad jag förstår? Även om båda har vinklad anslutning.
Det är HB3 på GSX1300R 2008 till helljuset.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC