Jag skickade just in en rapport om olyckan till svemos roadracingsektion dvs; Per Träff, Rickard Sthillert och Fredrik Hansson för att de ska veta vad som hänt. Så här skrev jag:
Startkrasch i Rookie 600 Anderstorp 2 maj 2010.
En riktigt otäck krasch inträffade under andra varvet på Rookie 600 racet. Den hade aldrig behövt hända om tävlingsledning/funkitonärer hade agerat korrekt.
Så här gick det till.
Starten går och hela fältet drar iväg. Jag ligger 4-5:a ut på rakan. Bakom mig blir det en startvurpa i första kurvan/startkurvan; två förare går omkull. När fältet efter ett varv passerar start-mål och går ut på varv två blinkar gult i ingång till startkurvan (kurva 1). Jag ligger fyra, tätt bakom de tre första. På ett föredömligt sätt saktar ledaren farten avsevärt och vi kör i klunga långsamt genom kurvan. Vid posteringen på utgången blinkar grönt samtidigt som det visas vit flagg. Alla slår på så hårt det går, jag kommer förbi två förare på utgången och ligger tvåa, 20 meter efter ledaren. En bit ut på rakan får vi se en Safetycar som kör mycket långsamt ned längs rakan. Ledaren bromsar in, jag bromsar in alldeles bakom, någon sveper förbi under hård inbromsning och släpper sedan om oss igen, uppenbarligen för att rätta till sitt misstag med att köra om oss. Ögonblicket senare smäller det bakom mig, en mc och förare flyger på tre meters höjd förbi i HÖG fart. En mycket kraftfull krasch är ett faktum. Det som skett är att en förare längre bak i fältet sett den gröna signalen på posteringen på utgång och sedan inte uppmärksammat Safetycar och att fältet ligger och kör i ca 40-50 km/h.
Här har flera funktionärsfel begåtts:
1. Safetycar körde ut på banan utan att gul signal visats
2. Grön signal visas på posteringen omedelbart före Safetycar kör ut på banan
3. Safetycar kör i alldeles för långsamt tempo; 40-50 km/h istället för att köra så fort det går.
4. Utöver detta var Safetycar alldeles för dåligt markerad; Jag är inte säker men OM det fanns blinkande ljus så far det alldeles för låg intensitet på det.
Jag är en mycket rutinerad förare med ett flertal säsonger i Superstock 600 och har dessutom gjort ett flertal utlandsstarter. Jag kan inte se att någon förare begått något fel. Kraschen berodde enligt mig enbart på funktionärsmisstag, primärt pga att grönflagg visades alldeles innan pacecars utfart.
Vidare vill jag framhålla att funktionärers jobb är svårt och många gånger otacksamt och jag, som aktiv förare, är mycket tacksam att de finns och utför det jobb de gör. Dock måste vissa funktioner/situationer fungera till 100% och detta är en sådan.
Jag gör härmed en formell anmälan om detta och förväntar mig ett svar om vilka åtgärder som kommer att vidtagas. Detta gör jag dels för att visa på att det uppenbarligen saknas kompetens på någon ledande funktionärsposition, dels för att försöka undvika att detta händer igen.
Magnus Mossberg
#22 Rookie 600