Livsfarligt att köra sm på Anderstorp

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det som hände var att förare kom ut på rakan "i ett led", precis så som det brukar vara. Det innebär att man inte ser det som är framför förarna. Eftersom det var grönt ut på rakan stog folk på järnet. När alla sen en efter en upptäckte SC så blev det tvärnit o väjning omvartannat. Detta innebär att för varje förare som väjer, kommer klungan betydligtnärmare SC i hög fart. När det blev min tur att upptäcka SC, och dom få förare som hunnit sakta ner, så var det försent...
Är det något som du tycker är för svårt eller avancerat för att förstå, så kan du komma upp till kirurgen i Värnamo så ska jag rita o berätta för dig. Fråga efter Patrik Nordh

Då var det du som var den där gröna killen med en grön hoj som kom förbifarande över min vänstra axel i hög fart på tre meters höjd?!? Jag är GLAD att du sitter och skriver detta! För det trodde jag nog inte att du skulle göra... Det såg bedrövligt ut!
Och som sagt, ingen skugga på dig! Du gjorde inget fel. Krya på dig!

Salty

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
ZX6RR -05
Då var det du som var den där gröna killen med en grön hoj som kom förbifarande över min vänstra axel i hög fart på tre meters höjd?!? Jag är GLAD att du sitter och skriver detta! För det trodde jag nog inte att du skulle göra... Det såg bedrövligt ut!
Och som sagt, ingen skugga på dig! Du gjorde inget fel. Krya på dig!

Tack.

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Jocke som vurpa io kurva 1 i starten mår bra och är hemma från sjukan så det kanske inte var tillräckligt gulliga syrror i alla fall! :tuttar

Skönt att höra att han är ok, han verka lite snurrig när jag kom fram till honom även om han både klämde med båda händerna och pratade :)

Oopsjoppe

#28 R600
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
ZX6R -07 banhoj
Hörde bara på radion när det small och det lät inte något vidare. Grymt att du kan sitta och skriva vid datorn redan! Krya på dig Patrik. Syns i sommar!

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
brusa inte upp över bc, han har logik som en full apa på skansen alltid. Dessutom är han lätt vrickad på forum på internet, kan inte svara på hur han beter sig i verkligheten, men för hans egen del hoppas jag han har mer hyfs då...

Krya på dig!

/ jens

hot el löfte..................................

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
hot el löfte..................................

Oavsett vems fel det än är..Så är det tråkigt att det händer.
Alla som har varit med att arrangera tävlingar vet hur svårt att få tag i folk.
Och i panik får man ta folk som inte är så rutinerat
Och då är faktum att sånt kan hända.
Just nu skriver alla att det är synd och förjävligt vad som hände med förarna.
Men dom stackarna som satt i SC som har fått info att samla i hop fältet.
Dom tycker nog inte det är så ballt heller. Jag tror att dom mår förjävligt i dag(dom känner att dom bär skulden)
Vi får ängna en liten tanke till dom oxo.

Jag kanske uttryckte mig lite fel .
Men jag tycker inte att hela skulden ska läggas på arrangörerna.
Vi som förare har oxo ett ansvar.
Ser man en bil på en 1km lång raka borde man ju reagera som förare.

Det finns inga tävlingar som är perfekta.
Vi kan göra hur många skrivelser som helst. Men problemet är vem ska straffas och hur isf.
Skulle alla straffas av ngn form av avstängning så skulle vi inte han ngn domare, arrangörer kvar som gör ngt för OSS gratis.
Visst är det för jävligt...

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Det finns inga tävlingar som är perfekta.
Vi kan göra hur många skrivelser som helst. Men problemet är vem ska straffas och hur isf.
Skulle alla straffas av ngn form av avstängning så skulle vi inte han ngn domare, arrangörer kvar som gör ngt för OSS gratis.

Det handlar väl inte om att lägga skulden på eller straffa någon? :va
Allt handlar om att vidta åtgärder som gör att misstagen inte återupprepas.

Det är mycket bra att diskussionen förs och händelseförloppet försöks redas ut.

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR

Undra var alla cashen tar vägen egentligen då, om ingen får nåt betalt för det, det inkasserades ju runt 350,000:- i bara startavgifter denna helgen

Jocke S

Snabbare & Snabbare
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Yamaha 660 Tenere Yamaha WR 450
Skönt att höra att han är ok, han verka lite snurrig när jag kom fram till honom även om han både klämde med båda händerna och pratade :)

Var det du som åkte av samtidigt som mig? Jag har lite minnesluckor, vad var det som hände?

stone

mek@spoonvalleyracing.se , depåtomte :-)
Gick med
11 May 2005
Hoj
KTM 690 SMC R
Pratade precis med #72 Söderén, han klarade sej med 2 brutna numera stiftade fingrar, tur i oturen:)

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Undra var alla cashen tar vägen egentligen då, om ingen får nåt betalt för det, det inkasserades ju runt 350,000:- i bara startavgifter denna helgen

Banhyra,ambulans,mat till personal.domare.speaker.ljudanläggning...listan kan göras lång skulle ja tro.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000

Ja, du, om du tror att man blir rik på att arrangera tävlingar kan du ju prova att göra det nån gång så får du se. Nettot efter helgens bravader är betydligt lägre än du tror. Jag får inte diskutera summor, då det är företagshemligheter. Nån supervinst blir det dock inte.

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
CBR600 RR -09
Måste korrigera min stavning från igår.. (får skylla på att jag jobbat 14h i sträck)..
Det heter naturligtvis lungpunktering och inte lungpungtering.. Även om lungpungtering låter som det skulle kunna vara en (dock makaber) medicinsk term...
Förhoppningsvis ingen som märkte nåt (förutom MC Doktorn kanske ;) )

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Skönt att höra att förarna är ok. Man undrade ju hur det skulle sluta så som krashen såg ut och upplevdes ute på banan.
Mycket bra skrivet mossberg, vi verkar ha upplevt situationen på samma sätt.
Tycker inte att man på något sätt ska anse att någon förare gjort fel utan att ha upplevt det som hände. Den vita sedanen som kröp framför en klunga med hojar är VÄLDIGT svår att upptäcka när man ligger och pressar hojen för fullt.

Hoppas på att få se samtliga inblandade på sina hojar snart igen!

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Var det du som åkte av samtidigt som mig? Jag har lite minnesluckor, vad var det som hände?

Tjena Jocke,
Du vurpa (tror du fick framhjulssläpp såg ut som det) precis när jag skulle om dig på yttern. Hojen hann glida undan och fick svängt så mycket att jag missade din kropp men din högra underarm/handled (svårt att veta vart) träffade jag med framhjulet så jag med åkt i backen. Du pratade och greppa mina händer när jag kom fram till dig. Dock undrade du mest var du var och vad som hänt.

Hoppas jag missade handleden och underarmen är ok. Kände ingen "skump" i hojen så tror jag vurpade så fort jag nudda armen eftersom jag redan försökte luta ner hojen mer. Krya på dig :)

Edit: Menade nog vänstra....

Pratade precis med #72 Söderén, han klarade sej med 2 brutna numera stiftade fingrar, tur i oturen:)

Jäklar vad tur, skönt. Snackar du mer med honom får du hälsa från mig :)

Last edited:

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Ja, du, om du tror att man blir rik på att arrangera tävlingar kan du ju prova att göra det nån gång så får du se. Nettot efter helgens bravader är betydligt lägre än du tror. Jag får inte diskutera summor, då det är företagshemligheter. Nån supervinst blir det dock inte.

Svar NEJ, jag tror INTE nån blir rik på det å det har jag aldrig sagt heller, å jag tror ingenting heller, det var bara en undran, läs gärna mitt tidigare inlägg igen å läs rätt denna gång :krama

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09

Som tidigare diskuterats så är det ju ett problem att ingen verkar tjäna pengar på att arrangera Roadracingtävlingar. För då går det inte att ställa krav på arrangören. Man får bara vara nöjd med det som levererats av frivilliga. Trots att TL skickar ut en SC mitt på långa raksträckan och orsakar farliga krascher som kostar deltagarna både hälsa och pengar.

Jag tycker faktiskt ärligt att tävlingsarrangören samt Svemo (som övervakande organisation) borde ersätta förarna som kraschade på rakan. Men jag vet att så kommer det inte bli, samt ingen arrangör kommer arrangera nya tävlingar om det skulle ställas krav på arrangören när dom gör fel.

Hade vi tävlat i simning och det värsta som kunde hända var att badmössan gick sönder så spelar det inte så stor roll. Men nu är faktiskt TL ansvariga för materialskador och personskador för säkert 100 000kr.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum