Livsfarligt att köra sm på Anderstorp

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
En väldigt dum fråga, varför kör man inte med "safety bike" istället. Borde ju passa avsevärt bättre då man enklare kan använda ett fordon som snabbt kan anpassa hastigheten till rådande läge istället för en trött bil?

Tänker jag helt fel?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ptja missar man en bil missar man en båge ännu lättare. Dock finns ju starkt blinkande lampor och annat tillhygge att sätta på. Kanske långa stolpar på vardera sida i något mjukt material? ;)

Och tanken med SC är ju för att man skall slippa blåsa av race. Det är tråkigt både för publik och förare. Men det skall ju aldrig innebära en risk för förare. googlar man på ämnet hittar man otaliga trådar om att folk missbedömt farten och liknande saker när SC varit ute och det har resulterat i olycker. Det är så att säga inget unikt problem egentligen att SC innebär risker. Dock vore det ju bra att man minimerar dem och tänker både en och två gånger hur man skall undvika dem då det är ett känt faktum att SC är ett riskmoment.

Personligen hade jag inte velat gå ut på båge före ett racingfält. Men visst har du rätt i att man säkert skulle kunna anpassa fart och köra mer likt övriga racefältet vid mc-event.

En väldigt dum fråga, varför kör man inte med "safety bike" istället. Borde ju passa avsevärt bättre då man enklare kan använda ett fordon som snabbt kan anpassa hastigheten till rådande läge istället för en trött bil?

Tänker jag helt fel?

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Ptja missar man en bil missar man en båge ännu lättare. Dock finns ju starkt blinkande lampor och annat tillhygge att sätta på. Kanske långa stolpar på vardera sida i något mjukt material? ;)

Björn Gunnarsson som vann 250GP på söndagen är ju mc-polis så han skulle väl kunna köra BMW:n med blåljus framför. :D

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
I de flesta motorsporter används SC i FÖRSTA hand för att hålla tidschemat och slippa avbrott. Ett par lugna varv stör både publik, schema och förare mindre än rödflagg.

Enligt min mening finns det däckvärmare för sånt i depån, alltså rödflagga.

Jag antar att man kör med SC för att rödflaggning tar lite längre tid och således pajar tidsschemat lite mer.

Hehe ja vem har inte inbyggd snuträdsla så den lär man ju se ;)

Björn Gunnarsson som vann 250GP på söndagen är ju mc-polis så han skulle väl kunna köra BMW:n med blåljus framför. :D

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
I de flesta motorsporter används SC i FÖRSTA hand för att hålla tidschemat och slippa avbrott. Ett par lugna varv stör både publik, schema och förare mindre än rödflagg.

Endast tidsschemat gynnas av SC. Förare som ligger och trycker bakom SC bara väntar på att få ge 110% igen och när det händer så har vi ytterligare krascher eftersom däcken har hunnit svalna. Och ärligt talat, vem i publiken tycker det är roligare med kökörning bakom en blinkande bil än en omstart med full action igen?

Nej, SC ska inte finnas i sprintracing.

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Endast tidsschemat gynnas av SC. Förare som ligger och trycker bakom SC bara väntar på att få ge 110% igen och när det händer så har vi ytterligare krascher eftersom däcken har hunnit svalna. Och ärligt talat, vem i publiken tycker det är roligare med kökörning bakom en blinkande bil än en omstart med full action igen?

Jag kanske fortfarande är dum men om det ska användas en SC/mc borde den väl hålla en bra fart på dom rena delarna av banan eller kör dom samma lunk hela tiden.

Låter som en god ide, men kanske använda något annat en än polis-bumse. Nog fasen borde en blinkande mc kunna upptäckas eller blir man så blind när man rejsar?

Last edited:

MC Doktorn

Guest
En härlig sport för amatörer arrangerad av amatörer.
Glad att ni klarade er så pass inkl farbror Per.

Jocke S

Snabbare & Snabbare
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Yamaha 660 Tenere Yamaha WR 450
Tjenare spång!
jävlar vad jag fick bromsa för att slippa köra över dig!!!
hur gick de med överarmen? var den av?
Krya på dig så hoppas jag att jag ser dig i falken! åtminstånde som åskådare. Ha de gött / R.Blom

Tack för att du bromsade. Jag har ont i kroppen så att det räcker ändå. Inga broblem med armen. Höften och skulderblad är mörbultade.
Grattis till bra placeringar i helgen, du är grym:Bugar

alve

SST 600 #3
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Kawa
Jag pratade precis med Patrik som ligger kvar i Värnamo fortfarande. Hans lunga är i lite sämre skick än de först trodde och han blir kvar ytterliggare några dagar. Som han säger så har det skit tråkigt och inga polare som kommer och hälsar på (då alla typ bor i Stockholm) så nu vädjar jag till er småläningar att åka och köpa en påse godis och lägga en timma på att hälsa på Patrik och snacka hojåking.

Ps Är det någon som dessutom har en Iphone laddare att låna ut kommer han bli skit glad.

/ Team kollega fast i Stockholm

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Stackars killar, inte kul när sånt här händer men upplever tyvärr att Sverige (norden) är något av ett U-land vad det gäller racing.

Ser man i Europa i stort så är det en helt annan kvalitet på banor och arrangemang, samt ett enormt intresse hos befolkningen för att komma och titta på tävlingarna.

Tror vi hamnat lite i ett moment 22, dåliga banor och arrangemang, ingen rolig racing och det ger ingen publik= intäkter att bygga nytt.

MotoGp senast i Spanien 122´000 besökare bara på söndag, undrar hur många som kommit om de kört på Anderstorp nu (hypotetisk fråga)??
20-30´000?? Enda gången jag varit på motorsport i Sverige med mycket folk, var när de körde formel 1 på Anderstorp för miljoner år sen :va

SC i BSB kör ju nästan så den välter i kurvorna och ändå så ligger fältet och "jazzar" för att hålla däcken varma. Sen ligger man ju ofta i slipstream på rakan och tittar bara på bakhjulet på hojen framför, tills det är dags att bromsa.
Hoppas detta tråkiga som hänt mynnar ut i något bra!

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Enligt min mening finns det däckvärmare för sånt i depån, alltså rödflagga.

Jag antar att man kör med SC för att rödflaggning tar lite längre tid och således pajar tidsschemat lite mer.

Jo visst kan man åka in å sätta på värmarna. Var löser man det rent praktiskt. Alla har inte Box. Alla har inte elverk! Ska Alla åka till sina tält?

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Jag kanske fortfarande är dum men om det ska användas en SC/mc borde den väl hålla en bra fart på dom rena delarna av banan eller kör dom samma lunk hela tiden.

Låter som en god ide, men kanske använda något annat en än polis-bumse. Nog fasen borde en blinkande mc kunna upptäckas eller blir man så blind när man rejsar?

Det är god ide faktiskt . Men det kan ju förväxlas i rookie klasserna p man tror att det är en förare som är ute å rejsar. Sen tror jag Björn steker dom flesta med en bumse i rookie klasserna

Det är god ide faktiskt . Men det kan ju förväxlas i rookie klasserna p man tror att det är en förare som är ute å rejsar. Sen tror jag Björn steker dom flesta med en bumse i rookie klasserna

Om jag inte minns fel så gjorde Ulf en 55 tid på falken med em bumse

Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
MotoGp senast i Spanien 122´000 besökare bara på söndag, undrar hur många som kommit om de kört på Anderstorp nu (hypotetisk fråga)??
20-30´000?? Enda gången jag varit på motorsport i Sverige med mycket folk, var när de körde formel 1 på Anderstorp för miljoner år sen :va

40000 var det när de körde GP VM på Mossen.

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jo visst kan man åka in å sätta på värmarna. Var löser man det rent praktiskt. Alla har inte Box. Alla har inte elverk! Ska Alla åka till sina tält?

När jag råkat ut för avbrutet lopp (det började regna) och vi fick 15 minuter innan utfart igen stannade jag i bandepån och satte på däcksvärmare, skickade in sladd till en box och de pluggade i den.

Efter racet gick jag och hämtade depåstöd, värmare och tackade dem i boxen.

15 andra i klassen gjorde likadant, 10 bytte till regndäck och 5 sket i att göra något.

Det är inte speciellt svårt om man inte vill göra det svårt.

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
SC är ett otyg..... skapar svåra olyckor i sprintrace och skyddar förare relativt lite... nej ta bort skiten fattar inte varför man infört något så dumt... förstår att långloppen har det men i sprintlopp verkar det helt galet:gnissla

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum