ljudälskare och stereofiler, se hit!

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
En sak till...

Det helt klart mest viktiga att tänka på när du köper HiFi-spelare, köp inget som andra säger låter bra, köp det som du tycker låter bra.

Det är trots allt dina öron som ska tillfredställas av ljudet!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
oki doki, jag ska leta annat:)

så jag behöver bara en receiver och ett par bra högtalare samt kablar om jag nu ska koppla ihop den med datorn? finns det dvd-surround-receivers? alltså, en förstärkare med inbyggd radio och dvd-spelare (som även kan spela upp skivor) som man kan koppla många högtalarer till?

en fråga bara:
hittar man de här grejerna du snackar om nytt för den pengen eller? ska jag bara hitta högtalarna begagnat eller bara förstärkaren ny eller allt nytt eller allt beggat?

det du säger att det blir dyrare med surround för att högtalarna är flera: måste man fylla alla högtalarkanaler då?

tack:tummenupp

nja, jag letar nog snarare efter ett bra ljud än högt brusigt dunk:)

uppfattat, den går bort:tummenupp
ok, tror att jag fattar budgetdistributionen nu... fråga bara: om jag nu köper värstinghögtalare måste jag väl ha en värstingförstärkare för att över huvud taget driva dem?

tror att det lutar åt surround... jag vill iallafall kunna koppla in minst fyra olika högtalare och eventuellt (väldigt eventuellt) en subwoofer.
rummet är väl på en ungefär 30 kvadrat...
hur menar du då?:va jag kan väl ställa dem lite var som helst...:va

Det du behöver är en receiver, en uppsättning högtalare, hyfsad högtalarkabel och en DVD. Det ska inte vara några problem att hitta grejor för dom priserna nytt i butik.
Värt att tänka på är att välja en lite tjockare högtalarkabel. Ofta skickar dom med supertunn kabel och den är faktiskt riktigt dålig. Jag körde ett tag med det men bytte sedan till 4 kvadrats kabel och det hördes märkbar skillnad.
Jag skulle satsa på 2,5 kvadrats högtalarkabel med syrefri koppar. Kostar någonstans kring 10-20 kr/meter.
Det finns surroundreceivers med inbyggd DVD men jag är lite skeptisk till det. Det innebär ju att man sätter en hyfsat temperaturkänslig DVD-spelare i samma låda som värmealstrande effektsteg och det slutar med att DVD-spelaren slutar i förtid. Och sen har man en trasig receiver. Dessutom brukar dom ofta ha väldigt begränsat med ingångar. Dessutom brukar lådorna vara ganska små med små transformatorer vilket medför att strömresurserna inte är dom bästa. Då får man en anläggning som låter ganska illa så fort man vrider upp volymen.
Satsa på en Receiver med Radio i prisklassen 2000-3000 nytt. Effekten på en sådan brukar vara ungefär 5x80 watt och uppåt. Det ska räcka till bra för ditt rum. Mer skadar givetvis inte. Ju mer effekt förstärkaren har desto mindre behöver den ju anstränga sig för att spela på din volym och då låter det lite bättre. Har den autokalibrering så är det givetvis en fördel. Då gör den en hyfsad inställning av alla kanaler. Kanske inte optimal men tillräckligt bra för mig i alla fall.
Sen letar du reda på ett hyfsat högtalarpaket och provlyssnar. Visst är det en liten skillnad hur högtalare låter beroende på vilken förstärkare man kopplar det till men skillnaderna är ganska små så länge som man håller sig på rimliga ljudnivåer. Vill du ha Surround så köp ett helt paket högtalare på en gång. Eller åtminstone framhögtalare och center så att dom matchar varandra. Annars får man typiskt sett ett fall i ljudet på centerkanalen där all dialog är i filmerna.
Värt att tänka på när man väljer högtalare är att kolla känsligheten. Dom brukar ligga mellan 85-95 dB vid 1 watt och 1 meters avstånd. 3 dB ökning av känsligheten innebär att du kan spela på halva effekten med samma ljudnivå.
Med andra ord. 10 watt förstärkare i en högtalare med känsligheten 94 dB låter lika högt som 80 watt förstärkare i en högtalare med känsligheten 85 dB.

Med värstinghögtalare finns risken att du måste ha en värstinförstärkare för att driva dom men det går inte att säga så generellt. Det finns billiga högtalare som är svårdrivna också. Rent generellt kan man säga. Om högtalarna låter bra i en likadan eller lite klenare förstärkare än den du har så kommer dom att låta minst lika bra hemma hos dig.

Visst kan du ställa högtalarna som du vill men det ger långt ifrån det optimala ljudet. Idealt sett ska din lyssningsposition och de två fronthögtalarna bilda en liksidig triangel och centern mitt emellan fronthögtalarna. Bakhögtalarna kan man placera lite hur man vill under förutsättning att dom är bakom dig eller åtminstone inte framför. Höjdmässigt ska bakhögtalarna vara kanske en meter ovanför dig när du sitter och lyssnar och riktade ganska rakt fram. Av den anledningen brukar bakhögtalarna ofta vara ganska små och sitta på väggen. Framhögtalarna ställer man i fördel ganska nära hörnen av rummet och riktade rakt fram. Alltså inte riktade mot dig. Den enda högtalaren som alltså ska vara riktad mot dig är centerhögtalaren.

Min egen anläggning är på 5x85 watt och jag har ganska stora högtalare med 2 st 10 tums basar i varje och dessutom en 12 tums 100w subbas parat med en center och två surroundhögtalare. Alla högtalare har känsligheten 96 dB. Jag kan aldrig vrida upp fullt i mitt vardagsrum som är på 25 kvm. Inte ens om jag har röjfest. Gör jag det börjar grejor flytta sig i rummet. Blommor ramlar ner från fönsterbrädan osv. Inte kul alls. Då har å andra sidan jag lite dyrare grejor än 7000. Jag tror att mina grejor kostat kring 20000 totalt men det är köpt lite i omgångar.

Skulle jag köpa nu skulle jag nog välja att plocka ihop ett paket i ungefär prisklass 7000 och jag skulle troligen välja lite mindre högtalare som går att sätta på väggen (Men absolut inte dom allra minsta). Mina monster som är som halva garderober må spela fint och vara pampiga men dom tar plats och styr möbleringen lite. Har du en subbas så klarar man sig ganska bra med 4 tums basar i dom vanliga högtalarna men det är ju en lyssningsfråga. Idealt kanske det skulle vara 6 tummare. ska du pruta någonstans så gör det inte på framhögtalarna utan i så fall på surroundhögtalarna. Dom märks inte så hemskt mycket.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tycker att du ska titta på begagnade grejer. Lägg mest krut på högtalarna och minst på kablarna.

Eftersom det är mer eller mindre omöjligt att åka och lyssna på allt så föreslår jag att du tittar i tester etc. Är man ingen audiofil av högsta rang kommer du säkerligen att bli nöjd ändå.

Saken med begagnade grejer (privatsålda) är att de ofta säljs till 30-40 % av ursprungspriset. Då får du helt ok grejer för 5000:-

Skit i equaliser etc utan satsa på en förstärkare och en cd-spelare. Om du vill ha radio så satsa på en reciver med inbyggd sådan.

Här har du bra högtalare http://www.blocket.se/vi/14384489.htm?ca=15_s
Komplettera med en schysst stärkare samt en cd.

Alternativt om du är ute efter mest ljudtryck för stålarna. http://www.blocket.se/vi/14448512.htm?ca=15_s
Inte riktigt min grej, men uppenbarligen gillar vissa det.

jo, begagnat känns mer som min grej... känns som att man får mer för pengarna jämfört med nytt:) har inga problem med lite smått skamfilade prylar så länge de funkar som de ska, utseendet har mindre betydelse:) och det är ju ofta utseende och ålder som sätter ner priset menar jag, allts¨å bra med beggat:)

låter vettigt:tummenupp

japp, ungefär så jag tänker.

jo, jag var inne på hifi-klubben idag och de sa också bort med eq så... den går bort:)

ser fina ut... men 4500?... när de bara kostar 9000 nya?

kanske något lite sånt jag letar efter... är det bara bra blås i ett sånt system eller är det bra ljudkvalitet även på lägre volym?

jag är som sagt ingen audiofil, jag vill bara ha en bra stereo med rent och fint ljud som gärna får llara lite volym också men som absolut inte får "skorra" när det kommer kraftiga basljud eller "skära" vid hög diskant:)

För att skaffa dig själv lite kött på benen och inte bara lära av alla oss föreslår jag att du åker till HiFi-klubben (http://www.hifiklubben.se/), hugger en försäljare och berättar vad du har för budget och ungefär vad du har tänkt dig.
Han kommer garanterat att sätta ihop ett vettigt system till dig. Be att få lyssna på det. Be honom förklara allt, ställ frågor;
Vad är det?
Varför sitter den så?
Vad har den för funktion?
Varför gör du så?

Lyssna på utrustningen. Ta med ett par favoritskivor. Den musiken du gillar och kan är också den du lättast upplever nyanser i musiken med. Nyanser du kanske inte hört tidigare, både på gott och ont.

När du lyssnat färdigt ber du att få återkomma. Gå hem och ta dig en funderare. Lyssna på andra system i andra affärer.

Begangat i all ära. Man kan göra riktiga klipp när det gäller begagnade prylar då dessa som tidigare nämnts ligger en bra bit under nypriset.
Givetvis föreligger det en viss risk i att köpa begangnat. Bränner du ett slutsteg i förstärkaren en vecka efter affären blir det inte lika billigt längre. Där kanske är sprickor i en högtalare som märks först efter att du kommit hem med prylarna och brassat på lite...

Att köpa nytt; inte nog med att du givetvis har garanti, du får hem prylarna i kartong, i frigolit och med plast runt. Packa upp och känn doften av nytt. Packa upp förstärkaren och lukta på den. Titta på den lilla plastfilmen som sitter över displayen. Koppla ihop den med DVD:n. Grejerna blänker nytt. Högtalarna ska spelas in. Du sitter och spelar in högtalarna med din egen musik.

Lycka till! :tummenupp

det var precis vad jag gjorde idag efter skolan!
de var dock inte jättetillmötesgående eller välförklarande:näsblod
försäljaren visar fram två olika receivers med inbyggd dvd-spelare varpå förljande konversation utspelar sig:
jag: vad är skillnaden mellan dessa två då? mer än priset alltså.
han- ja du, den här (pekar på den dyrare) har "nånförkortningsomlättypsomHMSD eller nåt??" och den andra inte.
jag: ok... och vad gör den här "HMSD"??
han- ja... alltså... den ena stöder "HMSD" och den andra inte... alltså... dvdmummelmummel...
jag: ok... men vad gör det?
han- ja, alltså... dvd... bild... mummelmummel...
jag: ok, så den ena kan spela upp både ljud och bild och den ena bara ljud...??
han- njä... alltså, den ena har stöd för både ljud och bildformat och den andra... inte.

:confused: :confused:

därefter ursäktade jag mig med att jag nog måste kolla runt lite först...:rolleyes:

det enda jag fick veta av hifi-klubben var egentligen att jag inte ska ha eq och att jag absolut måste köpa ny cd-spelare eftersom beggade sådana oftast sjunger på sista versen, resten, typ förstärkare och högtalare, funkar att köpa beggat.

nytt och begagnat-... för- och nackdelar med båda...:rolleyes: den största fördelen med begagnat för mig är att det är billigt... ska jag ha en bra stereo nytt (inklusive högtalarna) så hamnar jag genast på en 12 000 + (enligt försäljaren på hifi) och så mycket har jag inte...

tack:tummenupp

En sak till...

Det helt klart mest viktiga att tänka på när du köper HiFi-spelare, köp inget som andra säger låter bra, köp det som du tycker låter bra.

Det är trots allt dina öron som ska tillfredställas av ljudet!

bra tips! tack ska du ha:)

Det du behöver är en receiver, en uppsättning högtalare, hyfsad högtalarkabel och en DVD. Det ska inte vara några problem att hitta grejor för dom priserna nytt i butik.
Värt att tänka på är att välja en lite tjockare högtalarkabel. Ofta skickar dom med supertunn kabel och den är faktiskt riktigt dålig. Jag körde ett tag med det men bytte sedan till 4 kvadrats kabel och det hördes märkbar skillnad.
Jag skulle satsa på 2,5 kvadrats högtalarkabel med syrefri koppar. Kostar någonstans kring 10-20 kr/meter.
Det finns surroundreceivers med inbyggd DVD men jag är lite skeptisk till det. Det innebär ju att man sätter en hyfsat temperaturkänslig DVD-spelare i samma låda som värmealstrande effektsteg och det slutar med att DVD-spelaren slutar i förtid. Och sen har man en trasig receiver. Dessutom brukar dom ofta ha väldigt begränsat med ingångar. Dessutom brukar lådorna vara ganska små med små transformatorer vilket medför att strömresurserna inte är dom bästa. Då får man en anläggning som låter ganska illa så fort man vrider upp volymen.
Satsa på en Receiver med Radio i prisklassen 2000-3000 nytt. Effekten på en sådan brukar vara ungefär 5x80 watt och uppåt. Det ska räcka till bra för ditt rum. Mer skadar givetvis inte. Ju mer effekt förstärkaren har desto mindre behöver den ju anstränga sig för att spela på din volym och då låter det lite bättre. Har den autokalibrering så är det givetvis en fördel. Då gör den en hyfsad inställning av alla kanaler. Kanske inte optimal men tillräckligt bra för mig i alla fall.
Sen letar du reda på ett hyfsat högtalarpaket och provlyssnar. Visst är det en liten skillnad hur högtalare låter beroende på vilken förstärkare man kopplar det till men skillnaderna är ganska små så länge som man håller sig på rimliga ljudnivåer. Vill du ha Surround så köp ett helt paket högtalare på en gång. Eller åtminstone framhögtalare och center så att dom matchar varandra. Annars får man typiskt sett ett fall i ljudet på centerkanalen där all dialog är i filmerna.
Värt att tänka på när man väljer högtalare är att kolla känsligheten. Dom brukar ligga mellan 85-95 dB vid 1 watt och 1 meters avstånd. 3 dB ökning av känsligheten innebär att du kan spela på halva effekten med samma ljudnivå.
Med andra ord. 10 watt förstärkare i en högtalare med känsligheten 94 dB låter lika högt som 80 watt förstärkare i en högtalare med känsligheten 85 dB.

Med värstinghögtalare finns risken att du måste ha en värstinförstärkare för att driva dom men det går inte att säga så generellt. Det finns billiga högtalare som är svårdrivna också. Rent generellt kan man säga. Om högtalarna låter bra i en likadan eller lite klenare förstärkare än den du har så kommer dom att låta minst lika bra hemma hos dig.

Visst kan du ställa högtalarna som du vill men det ger långt ifrån det optimala ljudet. Idealt sett ska din lyssningsposition och de två fronthögtalarna bilda en liksidig triangel och centern mitt emellan fronthögtalarna. Bakhögtalarna kan man placera lite hur man vill under förutsättning att dom är bakom dig eller åtminstone inte framför. Höjdmässigt ska bakhögtalarna vara kanske en meter ovanför dig när du sitter och lyssnar och riktade ganska rakt fram. Av den anledningen brukar bakhögtalarna ofta vara ganska små och sitta på väggen. Framhögtalarna ställer man i fördel ganska nära hörnen av rummet och riktade rakt fram. Alltså inte riktade mot dig. Den enda högtalaren som alltså ska vara riktad mot dig är centerhögtalaren.

Min egen anläggning är på 5x85 watt och jag har ganska stora högtalare med 2 st 10 tums basar i varje och dessutom en 12 tums 100w subbas parat med en center och två surroundhögtalare. Alla högtalare har känsligheten 96 dB. Jag kan aldrig vrida upp fullt i mitt vardagsrum som är på 25 kvm. Inte ens om jag har röjfest. Gör jag det börjar grejor flytta sig i rummet. Blommor ramlar ner från fönsterbrädan osv. Inte kul alls. Då har å andra sidan jag lite dyrare grejor än 7000. Jag tror att mina grejor kostat kring 20000 totalt men det är köpt lite i omgångar.

Skulle jag köpa nu skulle jag nog välja att plocka ihop ett paket i ungefär prisklass 7000 och jag skulle troligen välja lite mindre högtalare som går att sätta på väggen (Men absolut inte dom allra minsta). Mina monster som är som halva garderober må spela fint och vara pampiga men dom tar plats och styr möbleringen lite. Har du en subbas så klarar man sig ganska bra med 4 tums basar i dom vanliga högtalarna men det är ju en lyssningsfråga. Idealt kanske det skulle vara 6 tummare. ska du pruta någonstans så gör det inte på framhögtalarna utan i så fall på surroundhögtalarna. Dom märks inte så hemskt mycket.

oki doki, tack:)
ok, kombinerat bort... börjar lappa ihop sig det här:)
bra tips med kabel, ska tänka på det:tummenupp
kan man få tag på en "bättre" förstärkare (behöver nog ingen radio, lyssnar aldrig på det:D ) med kanske en 6x100 watt eller nåt i ungefär samma prisklass? snackar vi nytt eller begagnat nu?
ideligen bra tips, du verkar kunna det här:tummenupp så, hög känslighet = bra?:)
värt att tänka på... börjar få lite grepp nu:D
jo, ungefär den placeringen jag tänkt mig... känns naturligt så:) typ, tv i mitten, basen i mitten (under eller över tv:n), största högtalarna vid sidan om och lite sådär:)
ok, tack! såna tips uppskattas ordentligt då det ger mig lite kött på benen! typ, även om jag inte lyssnat själv har jag nåt tydligt att referera till med tydliga siffror, upplevelse beskrivning och humor, passar mig fint!:tummenupp
högtalarna ja... jag har egentligen bara funderat ytligt på dem... vill liksom ha nåt rejält, runt 10" basar då jag inte vet om jag ska skippa sub eller inte och vill gardera mig inför ett eventuellt inte så att jag inte står där utan bas och kanske en... dubbla 5" mellanregister? är som sagt nybörjare:) men de får ju gärna se lite småfeta ut också, typ en meter höga eller så... men gör de bara sitt jobb ordentligt så får de vara hus små de vill:)

EDIT: da masterquoter in da house!!:yoparty :D

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
j
jag: vad är skillnaden mellan dessa två då? mer än priset alltså.
han- ja du, den här (pekar på den dyrare) har "nånförkortningsomlättypsomHMSD eller nåt??" och den andra inte.
jag: ok... och vad gör den här "HMSD"??
han- ja... alltså... den ena stöder "HMSD" och den andra inte... alltså... dvdmummelmummel...
jag: ok... men vad gör det?
han- ja, alltså... dvd... bild... mummelmummel...
jag: ok, så den ena kan spela upp både ljud och bild och den ena bara ljud...??
han- njä... alltså, den ena har stöd för både ljud och bildformat och den andra... inte.

Låter som HDMI det där. :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
http://sv.wikipedia.org/wiki/HDMI

Köper du nya prylar ska du nog se till att ha det. Fast det är klart, då kostar det mer.

ok, så med hdmi kommer jag kunna kolla på hdtv och utan inte, är det så?:va

btw, påverkar dator-/cd-/dvdspelarkvaliteten ljudkvaliteten extremt mycket? tänker om jag ska satsa på en bra cd-spelare, en billig dito, en bradvd, en billig dito eller bara köpa förstärkaren och koppla in datorn... många frågor...:)

HDMI är en kontakt. Den överför bild och ljud digitalt i samma sladd, som scart ungefär fast digitalt. Du ska absolut ha HDMI på maskinen du köper tycker jag.

synkar ljud och bild på ett bättre sätt då eller?:va fan vad komplicerat allt är, jag vill bara lyssna på bra musik med bra ljudkvalle!:D

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
btw, påverkar dator-/cd-/dvdspelarkvaliteten ljudkvaliteten extremt mycket? tänker om jag ska satsa på en bra cd-spelare, en billig dito, en bradvd, en billig dito eller bara köpa förstärkaren och koppla in datorn... många frågor...:)

Om du köper en DVD-spelare som inte är av billigaste sort och låter signalen gå digitalt till förstärkaren för att låta stärkaren göra D/A-omvandlingen tycker jag att du får bäst ljud per investerad krona.

Vidare har vi den moderna tidens största gissel för att få hög ljudkvalitet; har man en hygglig utrustning är musik som kommer från mp3-format av hörbart lägre kvalitet. :fakta

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Om du köper en DVD-spelare som inte är av billigaste sort och låter signalen gå digitalt till förstärkaren för att låta stärkaren göra D/A-omvandlingen tycker jag att du får bäst ljud per investerad krona.

Vidare har vi den moderna tidens största gissel för att få hög ljudkvalitet; har man en hygglig utrustning är musik som kommer från mp3-format av hörbart lägre kvalitet. :fakta

ok, hyfsad dvd beställd. hur menar du med överföringen?:va inte sladd?:va
ok... vilket format ska man använda då? funkar det att omvandla mp3-filer till detta format för att få bättre ljudkvalle eller är allt som nånsin har varit mp3=dåligt?

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172

MP3 har ju alltså lägre kvalitet. Men om man själv vill jämföra, vad för ljud ska man jämföra då? Stoppa in en köpt skiva? Är inte det MP3-format?

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
ok, hyfsad dvd beställd. hur menar du med överföringen?:va inte sladd?:va
ok... vilket format ska man använda då? funkar det att omvandla mp3-filer till detta format för att få bättre ljudkvalle eller är allt som nånsin har varit mp3=dåligt?

Om du köper en vanlig CD-skiva är den digital, det vill säga full av ettor och nollor. Att köra en digital signal till en högtalare går inte. Därför måste den digitala signalen göras till en analog dito.
CD-spelaren läser av ettorna och nollorna som sitter på skivan. Alternativet man har sen är att antingen låta spelarens D/A-omvandlare (digital/analog) omvandla signalen till en analog signal som sen skickas till förstärkaren för den förstärkning som behövs för att få rätt spänningsnivå i signalen till högtalaren för att rätt volym ska uppnås.
Lämpligtvis låter man den komponenten dom har bäst D/A-omvandlare göra det jobbet och där tror jag att en förstärkare vanligtvis är utrustad med bättre D/A-omvandlare än en DVD-spelare.
Om du väljer att låta förstärkaren göra D/A-omvandlingen måste signalen från spelare till stärkare ske digitalt, exempelvis med en optisk kabel.

Gällande mp3-formatet. En vanlig pressad CD-skiva är ungefär 650 mb stor, fylld med ettor och nollor. Om det är 10 låtar blir en låt ca 65 mb.
En låt i mp3-format är vanligtvis 3-4 mb, lite beroende på kompression förståss och eftersom antalet mb är en indikation på hur många ettor och nollor det innehåller kan du själv förstå att den större filen innehåller mer information.

Jämför med ett digitalt foto. Du gör en A4-papperskopia på en foto tagen med en 2 Mpixelkamera och en från en 8 Mpixelkamera. I bilden du får fram är det fler och tydligare detaljer från 8Mpixkameran.

MP3 har ju alltså lägre kvalitet. Men om man själv vill jämföra, vad för ljud ska man jämföra då? Stoppa in en köpt skiva? Är inte det MP3-format?

Nej, det är det inte.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
liten ny setupfundering... :
dvd: Yamaha DVDS661. 1400 kr (ny).
förstärkare: Yamaha RXV461T TITAN. 3300 kr (ny).
högtalare: B&W DM 603 S2. 4500 kr (begagnad).
totalt: 9200 kr.

behövs det nåt mer? är prylarna bra/prisvärda?:va

Om du köper en vanlig CD-skiva är den digital, det vill säga full av ettor och nollor. Att köra en digital signal till en högtalare går inte. Därför måste den digitala signalen göras till en analog dito.
CD-spelaren läser av ettorna och nollorna som sitter på skivan. Alternativet man har sen är att antingen låta spelarens D/A-omvandlare (digital/analog) omvandla signalen till en analog signal som sen skickas till förstärkaren för den förstärkning som behövs för att få rätt spänningsnivå i signalen till högtalaren för att rätt volym ska uppnås.
Lämpligtvis låter man den komponenten dom har bäst D/A-omvandlare göra det jobbet och där tror jag att en förstärkare vanligtvis är utrustad med bättre D/A-omvandlare än en DVD-spelare.
Om du väljer att låta förstärkaren göra D/A-omvandlingen måste signalen från spelare till stärkare ske digitalt, exempelvis med en optisk kabel.

Gällande mp3-formatet. En vanlig pressad CD-skiva är ungefär 650 mb stor, fylld med ettor och nollor. Om det är 10 låtar blir en låt ca 65 mb.
En låt i mp3-format är vanligtvis 3-4 mb, lite beroende på kompression förståss och eftersom antalet mb är en indikation på hur många ettor och nollor det innehåller kan du själv förstå att den större filen innehåller mer information.

Jämför med ett digitalt foto. Du gör en A4-papperskopia på en foto tagen med en 2 Mpixelkamera och en från en 8 Mpixelkamera. I bilden du får fram är det fler och tydligare detaljer från 8Mpixkameran.

ok, så hur gör jag omvandligen? speciel knapp/sladd?:va

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
liten ny setupfundering... :
dvd: Yamaha DVDS661. 1400 kr (ny).
förstärkare: Yamaha RXV461T TITAN. 3300 kr (ny).
högtalare: B&W DM 603 S2. 4500 kr (begagnad).
totalt: 9200 kr.

behövs det nåt mer? är prylarna bra/prisvärda?:va

ok, så hur gör jag omvandligen? speciel knapp/sladd?:va

DVD:n får du en hundralapp billigare här:
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=5725

Stärkaren får du 500 kronor billigare här:
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=5878

Då har du 600 kronor att lägga på kablar! :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
DVD:n får du en hundralapp billigare här:
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=5725

Stärkaren får du 500 kronor billigare här:
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=5878

Då har du 600 kronor att lägga på kablar! :tummenupp

tackar!
men är det bra grejer kombinerat med ett par bra högtalare då?:)
edit: apropå högtalare... blir nog lite dyrt med de två för 4500... nån som har bra tips på ett par högtalare med bra ljud och viss volympotential för runt 3000 kr?:) så har jag råd med en subwoofer och en centerhögtalare också tänker jag...

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Alltså måste men alltså ha en köpt skiva och inte en "köpt" från Internet för bästa kvaliten...

Japp så är det. Men om man vill köpa musik på nätet som håller lika hög kvalitet som cd kan man ju köpa musik kodad med någon lossless codec istället, flac eller monkey audio t ex. Filerna blir större än motsvarande mp3 men är bit för bit identiska med originalet. :tummenupp

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
tackar!
edit: apropå högtalare... blir nog lite dyrt med de två för 4500... nån som har bra tips på ett par högtalare med bra ljud och viss volympotential för runt 3000 kr?:) så har jag råd med en subwoofer och en centerhögtalare också tänker jag...

Dynavoice M-65 som jag länkade till förut. M85 och du har megastort rum och vill ha ner tavlorna.

Jag skulle utan att ens tveka på att köpa några av dessa. Om det ska vara till musik M-65 eller DF-5. Har du en sub så skulle jag slagit till på DF-5 då enligt några kan djupaste basen saknas. M-85 kan är det ultimata till en fet hemmabio, men antar att då måste du ha sorround, vilket blir för dyrt.
Men kort sagt, M-65 om du inte har en extra sub, om du har det DF-5.

M-85
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1514

M-65
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=854

DF-5
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2428

Vid datorn sitter jag själv med Dynavoice S-5 (5,25" + diskant) som inte är helt inspelade. Det är satteliterna till M-85 serien, så det är feta för att vara satteliter. Låter helt otroligt vackert, ljudet är mycket rent. Det enda jag kan störas på är att diskanten kan låta lite för vasst vid högre volymer, men får hoppas det jämnas ut lite senare. Visst, den djupaste basen finns ej, men duger gott och väl till musiklyssning vid datorn. Dessa drivs av en miniförstärkare, T-AMP Gen2- myycket kraft och sjysst ljud för att vara så små och ha ett så bra pris! 5/5 på allting! :tummenupp

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
tackar!

Om du köper de Bower & Wilkinshögtalarna du skrev om nyss behöver du knappt någon sub.
Vill du däremot ha sub och center måste du ha bakhögtalare också för att få 5.1 för hemmabio.

Du skrev tidigare att du bara var ute efter bra musik hemma och vill jag tro att de Yamahaprylarna tillsammans med de B&W-högtalarna blir kalas! :tummenupp
Glöm inte att köpa komponent och högtalarkablar som matchar resten av utrustningen. En grundregel för det är att ha ca. 15-20% av hela utrustningens totala kostnad lagd på kablar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Dynavoice M-65 som jag länkade till förut. M85 och du har megastort rum och vill ha ner tavlorna.

Jag skulle utan att ens tveka på att köpa några av dessa. Om det ska vara till musik M-65 eller DF-5. Har du en sub så skulle jag slagit till på DF-5 då enligt några kan djupaste basen saknas. M-85 kan är det ultimata till en fet hemmabio, men antar att då måste du ha sorround, vilket blir för dyrt.
Men kort sagt, M-65 om du inte har en extra sub, om du har det DF-5.

M-85
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1514

M-65
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=854

DF-5
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2428

Vid datorn sitter jag själv med Dynavoice S-5 (5,25" + diskant) som inte är helt inspelade. Det är satteliterna till M-85 serien, så det är feta för att vara satteliter. Låter helt otroligt vackert, ljudet är mycket rent. Det enda jag kan störas på är att diskanten kan låta lite för vasst vid högre volymer, men får hoppas det jämnas ut lite senare. Visst, den djupaste basen finns ej, men duger gott och väl till musiklyssning vid datorn. Dessa drivs av en miniförstärkare, T-AMP Gen2- myycket kraft och sjysst ljud för att vara så små och ha ett så bra pris! 5/5 på allting! :tummenupp

de verkar hyfsade, men jag tror fortfarande på att begagnat ger mer för samma peng... jaja, ska jag köpa nytt så blir det nog m-85:eek:rna, de verkar bra:tummenupp tack för länk:tummenupp förresten, har du möjligen maxeffekten på m-85:eek:rna? bara utifall att jag bestämmer mig för att köpa nytt så är det ju bra att veta så att förstärkaren inte blir för bra eller så:)

Om du köper de Bower & Wilkinshögtalarna du skrev om nyss behöver du knappt någon sub.
Vill du däremot ha sub och center måste du ha bakhögtalare också för att få 5.1 för hemmabio.

Du skrev tidigare att du bara var ute efter bra musik hemma och vill jag tro att de Yamahaprylarna tillsammans med de B&W-högtalarna blir kalas! :tummenupp
Glöm inte att köpa komponent och högtalarkablar som matchar resten av utrustningen. En grundregel för det är att ha ca. 15-20% av hela utrustningens totala kostnad lagd på kablar.

ok, låter bra:)
men... jag har bara fem högtalarkanaler på den förstärkaren (väl?:va )... då får jag skippa antingen center eller sub och då köänns det ju lite meningslöst att ha bakre högtalare utöver de större främre...
ok, då ska jag nog ta och slänga iväg en beställning:tummenupp
vad är komponent?:va
bra kablar ska inhandlas, jag lovar:tummenupp

då är det bara det här med högtalarna kvar då... ska jag satsa på de dyrare B&W och bara köra på dem eller ska jag köpa ett par billigare "stora" högtalare, typ som http://www.blocket.se/vi/14658213.htm?ca=23_10_s , och sen lägga lite till på ett par hyfsade bakre samt en center och en sub? vad tycker ni?:)

edit: sådärja, nu har man slängt iväg ordern till fyndbörsen då då så nu hoppas man på paket om ett par dagar:tummenupp

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...