ljudälskare och stereofiler, se hit!

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Är nästan säker på att meridian har optisk in på sina högtalare, vet att dom har både rca och balanserade ingångar, kostar ju en slant men ändå

Hittade inte nåt om att dom har det på deras hemsida men dom här skulle nog duga ändå http://www.meridian-audio.com/p_d8k.htm :kär

Det bör finnas subbar med optisk ingång då dessa ändå har förstärkare inbyggda. Dock ligger frekvensomfånget någonstans mellan 20 - 150 Hz i en sub av de 20 - 20.000 Hz mänskliga örat kan uppfatta. Således är det en väldigt liten del av det totala lyssningsljudet som kommer från subben i en HiFi-anläggning.
Av den anledningen känns det nästan lite overkill att ha optisk överförsel till subben.

Jovisst, jag var mest nyfiken på om det fanns eller inte. Dessutom är det många subbar som har utgångar till vanliga högtalare och då används ju resterande del av frekvensområdet oxå :)

Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Således är det en väldigt liten del av det totala lyssningsljudet som kommer från subben i en HiFi-anläggning.

Inte om man har en på tok för kraftig sub och har efterfest. Då brukar folk vilja känna hur det skakar och har sig, då hörs subben mest :yoparty

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Inte om man har en på tok för kraftig sub och har efterfest. Då brukar folk vilja känna hur det skakar och har sig, då hörs subben mest :yoparty

Likväl levererar subben bara frekvenser mellan 20 och 150 Hz. Resterande från 150 Hz till 20.000 Hz kommer från de "vanliga" högtalarna.

Å andra sidan spelar det kanske inte så stor roll var D/A-omvandlingen sker i det scenariot du målar upp... :tungan

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Likväl levererar subben bara frekvenser mellan 20 och 150 Hz. Resterande från 150 Hz till 20.000 Hz kommer från de "vanliga" högtalarna.

Å andra sidan spelar det kanske inte så stor roll var D/A-omvandlingen sker i det scenariot du målar upp... :tungan

Vet vad du menar. Dock måste det ju poängteras att en kraftig sub kan "låta" minst lika mycket som ett par frontar trots det smala registret.

1kW & Ner till 16Hz :fakta kan få vilka högtalare som helst att försvinna i mullret som levereras. :D

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Dessutom är det många subbar som har utgångar till vanliga högtalare
Eh va? :va
Kanske när det handlar om datorljud eller liknande paket. Inte om man snackar lite ljudbögigare grejer.

F.ö. så borde väl alla former av aktiva högtalare vara någon som ljudnördar i största möjliga mån vill undvika? Eftersom att till och med ett vanligt litet passivt delningsfilter kan bli lite stört av att sitta monterat i en högtalare så borde ju en aktiv högtalare vara rena mardrömmen?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
På vilket sätt passade inte den optiska kabeln? :va
Inte för att verka näsvis, men har du tagit bort den lilla skyddsploppen som sitter i var ända?

Lakritsbanden till signalkablar du fick till utrustningen används lämpligast till att knyta ihop soppåsar med. :gnissla

fanns inget uttag på dvd:n:D jadå, jag är inte dum:fatta! :tungan

har köpt ny koaxial kabel nu, låter fiiint:tummenupp

är fan riktigt impad av ljukvaliteten hittills, basen slår det mesta jag hört hittills och jag har inte hört minsta lilla missljud, vare sig på hög eller låg volym! jag är helnöjd:D

Blev det dom B&W som du länkade till?? :)

Kort fråga bara: Hur ser sambandet ut mellan effekt på högtalare och effekt på stärkare??
Klarar en stärkare med uteffekt på 2x105W av att driva högtalare med effekt på 400W ?

precis:tummenupp riktigt bra ljud i dem:tummenupp

jadå, men du kommer inte kunna nyttja högtalarna till sin fulla potential. du kan göra tvärtom också och driva en 100w högtalare med en 400w förstärkare men då kan du tvärtom inte nyttja förstärkarens fulla potential (brassar du på satan så går högtalaren sönder):)

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Motstånd mäts inte i db (dB för att vara korrekt) :mattias

/B. Esserwisser

Nej. Motstånd mäts i Ohm men när man pratar om överföring av ljud så brukar man också ange dämpningen och den mäts i dB.
Resistansen är egentligen helt ointressant för en högtalarkabel eftersom det är ett mått på motståndet för likström. Ljudsignalen är ju växelström och ställer helt andra krav.
Alltså är dB en helt korrekt enhet när man pratar om hur stor dämpning man får av en viss längd på högtalarkabeln.
Dämpningen varierar med frekvens, längd på kabel, kvalitet på ledarmaterialet samt ledararean.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Blev det dom B&W som du länkade till?? :)

Kort fråga bara: Hur ser sambandet ut mellan effekt på högtalare och effekt på stärkare??
Klarar en stärkare med uteffekt på 2x105W av att driva högtalare med effekt på 400W ?

Rent generellt så brukar man försöka använda högtalare som tål lite mer än vad förstärkaren kan leverera för att få lite marginal. Vrider man upp ljudet på förstärkaren så att du närmar dig maxeffekten så kommer den att förvränga signalen (olika typer av distorsion) vilket kan förstöra högtalaren. En kraftigare högtalare har lite bättre chans att överleva många av dom förvrängningarna. Dock vill man inte ta i för mycket eftersom en riktigt stor och tålig högtalare också ofta är svårdriven.

Det går inte att generellt ange någon gräns för hur stora högtalare man kan driva med en viss effekt på förstärkaren. Det som är intressant är hur högtalaren fasvrider strömmen samt hur låga de djupaste dalarna i impedansen är.
Det går inte att göra en högtalare som inte fasvrider och inte har dalar i impedansen och samtidigt har bra ljud.
Generellt sett så är högtalare med mer filterkomponenter lite svårare. (trevägs lite svårare än två vägs) Det har att göra med att det är framför allt filterkomponenterna som fasvrider strömmen.
Tillverkarna gör en avvägning när högtalarna tillverkas. Man vill jämna ut ljudkurvan så mycket som möjligt men man vill samtidigt inte att impedans och fasvridning gör att högtalaren blir för svår attt driva.

En högtalare på 250W som har svåra fasvridningar och djupa impedansdippar kan få en 150W förstärkare att storkna medan en 80W förstärkare av annat fabrikat som är bättre konstruerad kan driva dom utan problem. Det har att göra med att förstärkaren lägger en spänning ut vilket resulterar i en viss ström. En fasvridande högtalare ger ett underligt strömförlopp och då kan lite billigare förstärkare få problem oavsett vad maxeffekten är. Den kanske inte klarar av 2 ohms impedans utan att storkna.

En lättdriven 400W högtalare kan du driva hjälpligt med den inbyggda förstärkaren i din TV på 2x20W medan en svårdriven 80W högtalare kan vara helt hopplös.

B&W har jag för mig gör relativt lättdrivna grejor. Det innebär att dom kan spela bra på dom flesta förstärkare.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Eh va? :va
Kanske när det handlar om datorljud eller liknande paket. Inte om man snackar lite ljudbögigare grejer.

F.ö. så borde väl alla former av aktiva högtalare vara någon som ljudnördar i största möjliga mån vill undvika? Eftersom att till och med ett vanligt litet passivt delningsfilter kan bli lite stört av att sitta monterat i en högtalare så borde ju en aktiv högtalare vara rena mardrömmen?

Nåja, tidigare nämnda Meridian för väl anses falla in i kategorin som ljudnördar gärna lägger vantarna på och de gör uteslutande (i det närmaste iaf) aktiva högtalare.

Nej. Motstånd... blabla

De e int lönt å förklara för nån som inte begrip

/S. Tenmark

Du menar 'vilken an-läggning man har'. :D

Edit: :spam

Edit2: Fortsätt.

:crash

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
De e int lönt å förklara för nån som inte begrip

/S. Tenmark

Nej. Det är jag väl medveten om. Men faktum är att resistans ju är ganska ointressant för en högtalarkabel eftersom den inte ska överföra likström. den skall överföra ljud i form av elektriska signaler vilket ju är detsamma som växelström med varierande frekvenser. Då är det dämpningen och möjligen impedansen som har betydelse.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Nej. Det är jag väl medveten om. Men faktum är att resistans ju är ganska ointressant för en högtalarkabel eftersom den inte ska överföra likström. den skall överföra ljud i form av elektriska signaler vilket ju är detsamma som växelström med varierande frekvenser. Då är det dämpningen och möjligen impedansen som har betydelse.

För att tydliggöra lite så kan du läsa det här inlägget http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3364643&postcount=109
Sen kanske t.o.m du förstår hur allvarlig jag var i mitt påpekande om terminologin kring resistans

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
update med bilder!

sådärja, såhär ser det ut:tummenupp och jag är grymt nöjd hittills! verkligen skitbra ljud mot vad jag är van vid!:D

tack som fan alla som hjälpt mig, tillrättavisat mig och rätat ut alla mina frågetecken, ni har verkligen varit till stor hjälp!:)

//Bushido alias "dunkdunk:yoparty "

Bifogat

• DSC00509.JPG
    DSC00509.JPG
    64.4 KB · Visningar: 49
  • DSC00512.JPG
    DSC00512.JPG
    71.7 KB · Visningar: 41
  • DSC00513.JPG
    DSC00513.JPG
    69.1 KB · Visningar: 38
  • DSC00514.JPG
    DSC00514.JPG
    58.7 KB · Visningar: 39
  • DSC00515.JPG
    DSC00515.JPG
    59.8 KB · Visningar: 49
  • DSC00516.JPG
    DSC00516.JPG
    63.2 KB · Visningar: 49

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
sådärja, såhär ser det ut:tummenupp och jag är grymt nöjd hittills! verkligen skitbra ljud mot vad jag är van vid!:D

tack som fan alla som hjälpt mig, tillrättavisat mig och rätat ut alla mina frågetecken, ni har verkligen varit till stor hjälp!:)

//Bushido alias "dunkdunk:yoparty "

Sådärja! :tummenupp

Nu har du bara nöjet med att få högtalarna på rätt plats kvar.

Prova med att flytta dem lite ut från vägen och lyssna om du hör någon skilldnad. Vinkla dem lite och lyssna dig fram till olika "toe in" som passar dig.

Fick du med några skumgummicylindrar att sätta i basreflexportatna? Orginal levererades de med både homogen skumgummicylinder och en med hål genom. Prova att sätta i dem och lyssna skilldnaden.

Grattis till en bra anläggning förrästen! :tummenupp

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Sådärja! :tummenupp

Nu har du bara nöjet med att få högtalarna på rätt plats kvar.

Prova med att flytta dem lite ut från vägen och lyssna om du hör någon skilldnad.

När du gjort det och dessutom insett att de billiga kablarna låter lika bra som de dyra, så kan du tacka mig för högtalartipset som jag gav dig i början av tråden. :nicka

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...