blacktriple
Har två Aprilior!
Det bästa (eller värsta?) med spikes är att basen inte fortplantar sig så mycket i golvet. Det är kalas om man har grannar t.ex. (och det har ju en del ) och även för ljudets skull om man tycker det blir för mycket bas annars. Just nu har jag mina högtalare stående på golvet för det blev bättre ljud i soffan då - och jag har inga grannar att ta hänsyn till för så högt kan jag faktiskt inte spela...
Visst är det som du skriver, har man högtalarna stående på golvet kan man får hela golvet eller i alla fall delar av det att verka som resonansförstärkare av basen. I vissa fall kan det vara av godo och vi vissa fall av ondo.
Vill man låta högtalaren sköta all produktion av bas bör så lite kontakt som möjligt eftersträvas med golv eller väggar. I mitt fall har jag löst det med tidigare nämnda spikes och en 20 kilos marmorplatta som spiksen står på. Då får man någon mm2:s kontaktyta från högtalare och neråt. Neråt ligger sen marmorplattan som inte direkt börjar vibrera av några fjuttiga metallpinnar och högtalaren är vibrationsmässigt avskärmad från resten av rummet.
Det finns andra sätt att lösa det på, exempelvis genom att dela squashbollar på mitten och ställa högtalarna på. Dock passar spikes/marmorlösningen mitt öra och mitt rum bäst.