ljudälskare och stereofiler, se hit!

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det bästa (eller värsta?) med spikes är att basen inte fortplantar sig så mycket i golvet. Det är kalas om man har grannar t.ex. (och det har ju en del :hihi) och även för ljudets skull om man tycker det blir för mycket bas annars. Just nu har jag mina högtalare stående på golvet för det blev bättre ljud i soffan då - och jag har inga grannar att ta hänsyn till för så högt kan jag faktiskt inte spela... ;)

Visst är det som du skriver, har man högtalarna stående på golvet kan man får hela golvet eller i alla fall delar av det att verka som resonansförstärkare av basen. I vissa fall kan det vara av godo och vi vissa fall av ondo.

Vill man låta högtalaren sköta all produktion av bas bör så lite kontakt som möjligt eftersträvas med golv eller väggar. I mitt fall har jag löst det med tidigare nämnda spikes och en 20 kilos marmorplatta som spiksen står på. Då får man någon mm2:s kontaktyta från högtalare och neråt. Neråt ligger sen marmorplattan som inte direkt börjar vibrera av några fjuttiga metallpinnar och högtalaren är vibrationsmässigt avskärmad från resten av rummet.

Det finns andra sätt att lösa det på, exempelvis genom att dela squashbollar på mitten och ställa högtalarna på. Dock passar spikes/marmorlösningen mitt öra och mitt rum bäst.

Bifogat

• resize of IMG_2160.JPG
    resize of IMG_2160.JPG
    132.1 KB · Visningar: 46

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu är det söndag kväll. Blev det inget eller?

nej, fick bli ikväll eller imorgon kväll istället tyudligen... han som har dem är tydligen iväg och jobbar en 30 mil hemifrån eller nåt så jag ska hem till honom och deala med hans fru nån dag nu i det närmaste:D fortsättning följer...
dum dum dum dum dum dum dum dum...:brynad

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Jo Jammaha gär bra ljudjrejjer :yoparty Utom Trögtalare, då.
E nog bra skit som du tjoppat. B&W vet jag inte så jävla mycke om annat än att det verkar dyrt. En lirare som jag tjännde förut hade Dali högtalare och de var finaa krejjer :tummenupp
Appråpå högtalarkablarna så är det nog mera placebo än sanning att man kan höra skillnad på fina snöret och annan slang. Ska man välja nått så visst syrafri koppar är mindre förluster i jämfört med vanig tattarkabel. Sen ska man kanske ha lika långa slangar åxå och inte rulla ihop överflödet till en boll.
I morrn är det kyrkdag åxå för dom som verkar behöver veta.

De blir nog skitbra det dära :tummenupp

Seriöst, vad kan du om ljud? Att öppna med att Yamaha gör dåliga högtalare och sen knappt veta vad Bowers & Wilkins är för något.. Yamaha's nya Soavo vann EISA Awards för bästa golvstående högtalare, det säger inte lite det.

Lika långa kablar? Varför?
Avståndet kan det knappast motiveras med. Dels p.g.a farten (ca:90% av ljusets hastighet) som ljudet färdas med. Vi pratar skillnader på drygt 1mm vid jämförelse på 1m VS 1km kabel. Men framförallt så har väl alla nya förstärkare nån form av kalibreringsfunktion alá Pioneers MCACC som justerar ljudet/avståndet åt lyssnaren? Saknas detta alt. utrustning för att utföra en kalibrering så är utgångsmaterialet så pass undermåligt att det kvittar vilket som.
Även svårt att se att det ska gå att motivera genom att tänka på motståndet. 100m kabel ger en skillnad på runt 0.5db..
Induktans/kapacitans är även det helt orelevant att tänka på när vi pratar högtalarkablar p.g.a frekvenserna som används = ingen fasvridning.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Motstånd mäts inte i db (dB för att vara korrekt) :mattias

/B. Esserwisser

Jag vet :D Kanske borde stått resistans istället. Det jag ville komma fram till är att olika längd på kablen gör att samma signal inte kommer fram. Men då snackar vi inte ett 15k projekt utan grejjer där det är rikigt hög strömstyrka. På en hembio upp till igenkänneliga summor är detta så pass försumbart att man räknar med ca: 0.5dB skillnad (på ljudet, inget annat) på 100m isolerad 2.5 kabel = hur stor är rymden fråga.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Jag vet :D Kanske borde stått resistans istället. Det jag ville komma fram till är att olika längd på kablen gör att samma signal inte kommer fram. Men då snackar vi inte ett 15k projekt utan grejjer där det är rikigt hög strömstyrka. På en hembio upp till igenkänneliga summor är detta så pass försumbart att man räknar med ca: 0.5dB skillnad (på ljudet, inget annat) på 100m isolerad 2.5 kabel = hur stor är rymden fråga.

Jag förstod det. Ville bara märka ord. Hade jag varit riktigt petig skulle jag sagt att det inte är ljudet som färdas i kabeln heller utan ström :tungan

Edit: Om det inte är optisk kabel förstås för då är det ljus ;)

Edit2: Finns det högtalare med optiska kabelanslutningar? :va

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Jag förstod det. Ville bara märka ord. Hade jag varit riktigt petig skulle jag sagt att det inte är ljudet som färdas i kabeln heller utan ström :tungan

Edit: Om det inte är optisk kabel förstås för då är det ljus ;)

Edit2: Finns det högtalare med optiska kabelanslutningar? :va

Tur för dig att du har en så läskig avatar (kan ju vara du), annars hade jag hotat med ett kok stryk :fatta! :crash :lol

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ljusdriven högtalare? :va

"Åhh, vilket gröngult ljud..." :3freak

:tummenupp

Fast man kan föra över såväl ljud som bild (och även annan data) optiskt, så mkt vet jag.

Tur för dig att du har en så läskig avatar (kan ju vara du), annars hade jag hotat med ett kok stryk :fatta! :crash :lol

Bäst för dig det :hihi

En gissning är att åtminstone imaster känner igen killen på min avatar

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
sådärja! ledsen att update dröjde men jag hade ingen dator igår så... men nu är det klappat och klart iallafall!:D ska ta bilder så fort jag åker tillbaka men tänk er det såhär: valvbåge, två hyllor på väggen, stärkare på den ena och dvd på den andra, sladdarna ner i mitten, på golvet mellan högtalarna: tv-bänk (utan tv), på var sida om bänken: högtalare:tummenupp och för er som undrar hur det blir med högtalarsladdarna: just nu har jag lånat hem ett par av de där silver/kopparkablarna men jag ska ta hem ett par vanliga billiga kopparkablar och testa dem (hifi-klubben bjuder på en testvecka:tummenupp ) och hör jag ingen skillnad så tjöper jag de billiga:) liten fråga bara: min optiska kabel som jag köpt till att ha mellan stärkare och dvd passade inte så just nu kör jag med de där tre vanliga gul/röd/vit-sladdarna man får till. ska man köpa tre nya koaxiala sladdar och byta ut dessa med eller hur ska man göra?:va

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
sådärja! ledsen att update dröjde men jag hade ingen dator igår så... men nu är det klappat och klart iallafall!:D ska ta bilder så fort jag åker tillbaka men tänk er det såhär: valvbåge, två hyllor på väggen, stärkare på den ena och dvd på den andra, sladdarna ner i mitten, på golvet mellan högtalarna: tv-bänk (utan tv), på var sida om bänken: högtalare:tummenupp och för er som undrar hur det blir med högtalarsladdarna: just nu har jag lånat hem ett par av de där silver/kopparkablarna men jag ska ta hem ett par vanliga billiga kopparkablar och testa dem (hifi-klubben bjuder på en testvecka:tummenupp ) och hör jag ingen skillnad så tjöper jag de billiga:) liten fråga bara: min optiska kabel som jag köpt till att ha mellan stärkare och dvd passade inte så just nu kör jag med de där tre vanliga gul/röd/vit-sladdarna man får till. ska man köpa tre nya koaxiala sladdar och byta ut dessa med eller hur ska man göra?:va

På vilket sätt passade inte den optiska kabeln? :va
Inte för att verka näsvis, men har du tagit bort den lilla skyddsploppen som sitter i var ända?

Lakritsbanden till signalkablar du fick till utrustningen används lämpligast till att knyta ihop soppåsar med. :gnissla

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Blev det dom B&W som du länkade till?? :)

Kort fråga bara: Hur ser sambandet ut mellan effekt på högtalare och effekt på stärkare??
Klarar en stärkare med uteffekt på 2x105W av att driva högtalare med effekt på 400W ?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Finns det högtalare med optiska kabelanslutningar? :va
TROR inte det. Det skulle ju ändå innebära att man måste ha en strömsladd till högtalaren som dessutom skulle behöva vara aktiv med en inbyggd förstärkare. Den optiska sladden överför ju bara signal och inte effekt. Dessutom en digital signal.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
TROR inte det. Det skulle ju ändå innebära att man måste ha en strömsladd till högtalaren som dessutom skulle behöva vara aktiv med en inbyggd förstärkare. Den optiska sladden överför ju bara signal och inte effekt. Dessutom en digital signal.

Så rimligtvis borde det finnas nån aktiv sub med optisk ingång? Isf hamnar ju D/A-omvandlingen så nära slutprodukten (ljudet) som möjligt med minsta möjliga risk för signalförlust/signalstörning...

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Är nästan säker på att meridian har optisk in på sina högtalare, vet att dom har både rca och balanserade ingångar, kostar ju en slant men ändå

Har de optisk ingång på högtalaren måste det finnas strömtillförsel till högtalaren också.
Hittar du någon länk till högtalaren du nästan är säker på har optisk ingång? :va

Så rimligtvis borde det finnas nån aktiv sub med optisk ingång? Isf hamnar ju D/A-omvandlingen så nära slutprodukten (ljudet) som möjligt med minsta möjliga risk för signalförlust/signalstörning...

Det bör finnas subbar med optisk ingång då dessa ändå har förstärkare inbyggda. Dock ligger frekvensomfånget någonstans mellan 20 - 150 Hz i en sub av de 20 - 20.000 Hz mänskliga örat kan uppfatta. Således är det en väldigt liten del av det totala lyssningsljudet som kommer från subben i en HiFi-anläggning.
Av den anledningen känns det nästan lite overkill att ha optisk överförsel till subben.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...