Deras utvecklingscenter och racingavdelning ligger i Ivancna Gorica, cirka tre mil sydost om Ljubljana. Byggnaden går inte att missa, ritad av ägaren Igor Akrapovic's fru som tydligen är en världsberömd arkitekt. Den har ett av de mer imponerande museum jag sett, med ett exemplar av snudd på varje racehoj som någonsin vunnit något med deras avgassystem. Riktiga racehojar alltså, inte sådana där som brukar släpas runt på hojmässor och mest består av hopskruvade random reservdelar från olika årsmodeller...
Tveksam till att de tar emot officiella studiebesök då de jämt och ständigt har hemliga gathojsprototyper såväl som MotoGP-hojar i något mätrum eller någon bromsbänk. Jag har varit där för att vi faktiskt har och har haft en del projekt tillsammans.
Om man är bra kompis med den lokale polismannen så kan man kanske få veta vilka nätter motorvägen strax utanför byn är avstängd. Detta sker då och då när de gör verkliga ljudmätningar på avgassystem. Bara att ta plats på någon närbelägen kulle och lyssna på musiken...
Produktionsfabriken ligger i Crnomelj ännu längre sydost, alldeles bredvid den kroatiska gränsen. Merparten av personalen är faktiskt kroater som dagspendlar över gränsen.
Slovenien är annars ett grymt fint land för både semester och tjänsteresor. Lite som Italien fast med tysk eller österrikisk ordning. Jag kommer aldrig att glömma pizzerian i Kranjska Gora. När servitrisen såg det svenska kreditkortet var första frågan om jag känner en snubbe som heter Ingemar...och sedan fri påfyllning av vad du än drack...Du som har släktband till både Slovenien och Tärnaby borde rimligtvis käka gratis på det stället...?
Vilken jävla tur att han blev uppmärksammad om denna fadäs.Vadå, har dom bytt namn från Skorpion?View attachment 511064
Edit: Jaha, för 29 år sedan. Snabba kast!
View attachment 511065
Haha min farbror var också arkitekt, kanske inte världsberömd men ritade en hel del banker… både i Slovenien och andra länder. Inte omöjligt att det kan finnas någon kontakt här.
Måste nog snoka lite i detta, jag trodde av någon anledning att Akrapovič var kroatiskt…
Bjuder på en bild från BMW Motorrads verkstad i Ljubljana; en seriös verkstad av den gamla sorten, dvs man får låna verktyg för att mecka själv när man köper reservdel och de hjälpte till att kapa kedjan. Gratis. Gissar att de går runt på nya hojar med serviceavtal.
Om du har åkt hoj i Slovenien så vet du att det är ett av de bättre hojländerna. Fantastiska alpvägar, men utan turister. Säg inget.
![]()
![]()
Mvh
Gästvänlighet och kundfokus!
Som det egentligen borde vara på fler ställen.
Angående ordning och det estetiska i verkstaden har jag inga anmärkningar, tvärtom!
View attachment 511067
Vadå, har dom bytt namn från Skorpion?
Vilken jävla tur att han blev uppmärksammad om denna fadäs. Tänk vilket öde om hans kvalitetsprodukt på något sätt hade kunnat förknippas med.....Ford
Ja visserligen men vurpor klarar dom rätt okey när hojen belastar i sidled gummiupphängningen flexar ju -när man går över vid hjulning så skärm/ljuddämpare tar smällen håller dom sämreHade du fått tag på ny klämma(till Akrapris)hade den ju ändå varit lika usel som den som följde med systemet från början...
- Det tycker jag också.De tyckte att en mätarställning på 85.000 km var mycket.
- Det tycker jag också.
Tycker det börjar bli touringvarning på min "nya" hoj med ~700 mil på displayen.
Men sånt är lifvet för oss posörer.
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!