Ljuddämpare

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Deras utvecklingscenter och racingavdelning ligger i Ivancna Gorica, cirka tre mil sydost om Ljubljana. Byggnaden går inte att missa, ritad av ägaren Igor Akrapovic's fru som tydligen är en världsberömd arkitekt. Den har ett av de mer imponerande museum jag sett, med ett exemplar av snudd på varje racehoj som någonsin vunnit något med deras avgassystem. Riktiga racehojar alltså, inte sådana där som brukar släpas runt på hojmässor och mest består av hopskruvade random reservdelar från olika årsmodeller...

Tveksam till att de tar emot officiella studiebesök då de jämt och ständigt har hemliga gathojsprototyper såväl som MotoGP-hojar i något mätrum eller någon bromsbänk. Jag har varit där för att vi faktiskt har och har haft en del projekt tillsammans.

Om man är bra kompis med den lokale polismannen så kan man kanske få veta vilka nätter motorvägen strax utanför byn är avstängd. Detta sker då och då när de gör verkliga ljudmätningar på avgassystem. Bara att ta plats på någon närbelägen kulle och lyssna på musiken...

Produktionsfabriken ligger i Crnomelj ännu längre sydost, alldeles bredvid den kroatiska gränsen. Merparten av personalen är faktiskt kroater som dagspendlar över gränsen.

Slovenien är annars ett grymt fint land för både semester och tjänsteresor. Lite som Italien fast med tysk eller österrikisk ordning. Jag kommer aldrig att glömma pizzerian i Kranjska Gora. När servitrisen såg det svenska kreditkortet var första frågan om jag känner en snubbe som heter Ingemar...och sedan fri påfyllning av vad du än drack...Du som har släktband till både Slovenien och Tärnaby borde rimligtvis käka gratis på det stället...?

Haha min farbror var också arkitekt, kanske inte världsberömd men ritade en hel del banker… både i Slovenien och andra länder. Inte omöjligt att det kan finnas någon kontakt här.

Måste nog snoka lite i detta, jag trodde av någon anledning att Akrapovič var kroatiskt…

Bjuder på en bild från BMW Motorrads verkstad i Ljubljana; en seriös verkstad av den gamla sorten, dvs man får låna verktyg för att mecka själv när man köper reservdel och de hjälpte till att kapa kedjan. Gratis. Gissar att de går runt på nya hojar med serviceavtal.

Om du har åkt hoj i Slovenien så vet du att det är ett av de bättre hojländerna. Fantastiska alpvägar, men utan turister. Säg inget.

bdb818d2b7994367e4be942b10efa0c0.jpg

40883a0bf76aae2bb8d98590aba5ceb1.jpg

Mvh

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Haha min farbror var också arkitekt, kanske inte världsberömd men ritade en hel del banker… både i Slovenien och andra länder. Inte omöjligt att det kan finnas någon kontakt här.

Måste nog snoka lite i detta, jag trodde av någon anledning att Akrapovič var kroatiskt…

Bjuder på en bild från BMW Motorrads verkstad i Ljubljana; en seriös verkstad av den gamla sorten, dvs man får låna verktyg för att mecka själv när man köper reservdel och de hjälpte till att kapa kedjan. Gratis. Gissar att de går runt på nya hojar med serviceavtal.

Om du har åkt hoj i Slovenien så vet du att det är ett av de bättre hojländerna. Fantastiska alpvägar, men utan turister. Säg inget.

40883a0bf76aae2bb8d98590aba5ceb1.jpg

Mvh

Gästvänlighet och kundfokus!
Som det egentligen borde vara på fler ställen.
Angående ordning och det estetiska i verkstaden har jag inga anmärkningar, tvärtom!

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag har också varit i stan. Med mitt originalavgassystem i rostfritt. Har aldrig haft en tanke på att byta. Ni vet, en hoj ska inte låta mer än den går. Min går tyst.

Den glassiga glasgatan:

IMG_1439.jpeg

Å i Rom betalade jag bara för oljan, inte jobbet. Mycket noggrann meck. Torrsump, fyllde enligt boken och mätte nivån enligt boken.
De tyckte att en mätarställning på 85.000 km var mycket.

IMG_1438.jpeg

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vadå, har dom bytt namn från Skorpion?
Vilken jävla tur att han blev uppmärksammad om denna fadäs. Tänk vilket öde om hans kvalitetsprodukt på något sätt hade kunnat förknippas med.....Ford

Orsaken till detta hade jag faktiskt missat. Jag trodde att Akrapovic bytte namn självmant för att den engelske avgastillverkaren Scorpion dök upp vid ungefär samma tidpunkt. En engelsk tillverkare med inte riktigt samma syn på kvalitet...

Ni som läste engelska hojtidningar mitten nittiotal kommer säkert ihåg att det fanns annonser både från Skorpion och Scorpion...

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hade du fått tag på ny klämma(till Akrapris)hade den ju ändå varit lika usel som den som följde med systemet från början...
Ja visserligen men vurpor klarar dom rätt okey när hojen belastar i sidled gummiupphängningen flexar ju -när man går över vid hjulning så skärm/ljuddämpare tar smällen håller dom sämre :brynad inte acras fel 😉titanskalet böjde sig innan den gick så titanet är ju isåfall ännu sämre 🤭
image.jpg
image.jpgimage.jpg

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
- Det tycker jag också.
Tycker det börjar bli touringvarning på min "nya" hoj med ~700 mil på displayen.

Men sånt är lifvet för oss posörer.
IMG_1074.jpeg
Alla är posörer, alla tittar på alla. Vad har dom på sig, vad kör dom? Hur ser jag ut när jag sitter på hojen och sneglar mot skyltfönstret.
Kan man köra motard i sporthojsskinnställ? Vilka stövlar till? Äventyrshoj, integral-, cross- eller adventyre-hjälm. Jomen för fan, argument, argument, argument…

Min posörbild. Sorry nu är det ot.

IMG_1824.jpeg
Samma ställ och hjälm för feta nedlägg här i fotokurvan på Bulten, för touring, för en sväng med min custom eller min offroad/supermotard med 21 eller 18” fram. Har iofs ett par vattentäta varma crosstövlar som jag kör DRen med. Skönare att kicka med.
Jag kanske inte lyckas så bra med mitt poserande i det jag kallar tidlöst och universellt. Att skryta om kostnad per säsong funkar aldrig. Inga loggor, inga knäpuckar…

Akrapovic, min ena son skrattar alltid när jag försöker uttala namnet. Det går inte. Så det får bli Ackra. Eller Kerker #1. 😎

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...