LMS RR-Träningar 2008

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Skönt med lite vår! Nu ska jag bara sätta ihop hojen och börja köra lite konditionsträning. :rolleyes:

Hoppas jag får nåt kört iår... Annars får jag vara depåvärd. :tummenupp

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Tack ni som ställde upp för att träningen skulle bli av!
Tack för bilderna disco!

Jag körde min första träning i tisdags, bättre sent än aldrig. Jag har en gammal r6 #31 och en betydligt äldre ambulans..
Andreas heter jag föresten. :)

Naturligtvis har jag massvis med frågor, och en av dem lyder:
Hur får jag min NanoLAP att fungera?

Jag använde en nyinköpt NanoLAP på träningen, och när jag förde över infon efter träningen hade den bara registrerat två varv, ett på drygt 2sek och ett på drygt 3 sek (iof bra tider för att vara första träningen..;) ).
Den var påslagen (blinkade grönt med 1-2s intervall), och jag hade den på höger sida av hojen, riktad en aning nedåt.

Var sändaren över huvud taget påslagen, var sitter den?
Är det någon som har något bra tips på hur jag ska komma till rätta med min NanoLAP?

Tack på förhand!
// Andreas

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Är det någon som har något bra tips på hur jag ska komma till rätta med min NanoLAP?

Vet inte om strömmen var påslagen ut dit ännu men annars sitter det en sändare ungefär vid tävlingsledartornet vid start/mål.. typ
sitter en liten låda där

//håkan

Ehh.. fan också. :gnissla

Fan åt att det är ljudmätningar? eller fan åt att du inte såg det? :)

om vi vill fortsätta köra på LMS med motorcyklar så måste ljudnivån ner helt enkelt.

Last edited:

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Jag har fått nytt jobb som gör att jag inte kommer kunna vara depåvärd på tisdag som jag är uppskriven att vara. Hoppas någon annan kan ställa upp så ni får köra.
Illa men jobb måste gå före för annars blir de ingen körning alls.
/Hampus

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag har två funktionärer (IO och Zormin) så det ordnar sig nog. Brukar finnas fler på plats som hjälper till också i race office t ex. :)

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Fan åt att det är ljudmätningar? eller fan åt att du inte såg det? :)

om vi vill fortsätta köra på LMS med motorcyklar så måste ljudnivån ner helt enkelt.

Att jag är blind ibland :tungan
Jag kör med orginalsystem så jag hoppas jag klarar mig. Har ju en hoj som låter bra utan att låta högt ändå tycker jag :)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Naturligtvis har jag massvis med frågor, och en av dem lyder:
Hur får jag min NanoLAP att fungera?

Jag använde en nyinköpt NanoLAP på träningen, och när jag förde över infon efter träningen hade den bara registrerat två varv, ett på drygt 2sek och ett på drygt 3 sek (iof bra tider för att vara första träningen..;) ).
Den var påslagen (blinkade grönt med 1-2s intervall), och jag hade den på höger sida av hojen, riktad en aning nedåt.

Det är inte så mycket med den. Kolla in var sändaren sitter och se sedan till att NanoLAP:en pekar mot den. Det är inte jättepetigt, men det får inte slå för många grader fel. Ju bättre NanoLAP:en är riktad mot sändaren desto bättre signal får den. Problemen du beskriver låter som att den varit feljusterad, alltså pekat fel.

Se också till att det är helt fritt mellan NanoLAP:en och sändaren. Inga styrhalvor eller så får finnas mellan.

Edit: missade hur dödligt snabba varv du satte. Det verkar som att det var två sändare utplacerade mycket nära varandra. Har du ställt in "dödtid" (tempo morto)? det är den minsta tid som får förflyta för att NanoLAP skall acceptera en ny signal. Standardinställningen är 2 sekunder (om jag minns det rätt). Ställ den 5-6 sekunder kortare än den bästa tid du törs drömma om att köra på - typ på 50 sek. Då ignorerar den garanterat alla sändare utom en.

NanoLAP accepterar både AIM:s sändare och I2M:s egna. I Linköping finns både AIM och GPcrono-sändare fast placerade. GPcronosändaren kan man ignorera i sammanhanget eftersom den har en egen frekvens. Men det finns några förare i LMS som kör med IR System (I2M:s Ducatilaptimer) och det finns väl en viss risk för att någon av dem placerat ut sin sändare. Den stör inte AIM-mottagarna, men eftersom NanoLAP tar signalen både fån den fasta AIM-sändaren och IR Systemssändaren så får du problem om du inte ställer in dödtiden.

Last edited:

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Det är inte så mycket med den. Kolla in var sändaren sitter och se sedan till att NanoLAP:en pekar mot den. Det är inte jättepetigt, men det får inte slå för många grader fel. Ju bättre NanoLAP:en är riktad mot sändaren desto bättre signal får den. Problemen du beskriver låter som att den varit feljusterad, alltså pekat fel.

...

Bingo! så att säga..

Tack för ett mycket utförligt svar!
Dödtiden är nu inställd. (dock en aning mer än 50s..)
På tisdag ska jag kolla upp ordentligt var den där sändaren sitter, och att den är påslagen.

Tack och bock!

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
Äntligen ska man få köra, den 8;e smäller det!!

Ses där allihopa :hojraket

Last edited:

nizze69

Fattig racingfarsa, men vafan..glad ändå
Gick med
17 Dec 2005
Hoj
Kawa Mean Streak, MV Agusta F3
Ser ut att bli regnträning i kväll.....
vi kör väl ändå??

behövs inför A-torp.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag bevakar vädret, kommer ner om det är risk för... torrt :)

ska bara testa quickshiftern inför Anderstorp i helgen isåfall.

Fornell

Med Lem!
Gick med
28 Jun 2007
Hoj
Yamaha Dt 125 Lc ypvs -86, Yamaha DT 125 mx -81, Fiddy 110cc -06, Speedwaycykel Jawa 500cc -06
Ser utt att bli torrt idag enligt SMHI
Ska bli +3 grader och molnigt och regnet ska komma på onsdag ist :tummenupp

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Är ju inte sommarväder ute och RR är en sommarsport (samt att jag tror det kommer böja regna) så jag skiter nog i det. Men det suger ju lite i tarmen...

björn

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Rapportera från Linköping närmare 2-3 tiden tack... Är det torrt säg 14:30 så lastar jag och åker!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA