LMS RR-Träningar 2010

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Supertack för en kalaskväll!

Att köra junishojjen var verkligen bland det roligaste jag gjort!! Kändes lätt som en cykel, svängde som att den hade ett eget liv, trångt så att jag fick nackspärr, men ack så kul när det blev racing med den andra junisen!!!

Någon som vill utmana på KM DOS? (givet att ingen junior vill köra så klart!)
En Aprilia std 125? Den är ju som en finlandsfärja i jämförelse med en 125 racer, du skulle testa en så'n vid tillfälle ;)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Vi har ju pratat om ett "pappa-race" med juniorernas hojar i 125-400. Det föll väl på att få av föräldrarna har licens själva.

Nu kanske det blir någon sorts enhetsracing i stället då. Kul idé i alla fall. :tummenupp
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Det blir inga heldagar i LMS regi iår?
Väldigt få arrangörer med heldagar på sviestad iår..
 

lena p

Fortare ska det gå!
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda cbr600rr -07
En Aprilia std 125? Den är ju som en finlandsfärja i jämförelse med en 125 racer, du skulle testa en så'n vid tillfälle ;)

Gärna! Men det var ganska tufft med standardhojjen för man fick verkligen ta med den fart man hade! Inga genvägar utan full fart i kurvorna och att definitivt ligga på rätt varvtal ut!

Jens, Otto; se bara till att äta upp er ordentligt så att jag får lite handikapp! :)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Gärna! Men det var ganska tufft med standardhojjen för man fick verkligen ta med den fart man hade! Inga genvägar utan full fart i kurvorna och att definitivt ligga på rätt varvtal ut!

Jens, Otto; se bara till att äta upp er ordentligt så att jag får lite handikapp! :)

Jo, jag är ju smal av naturen :rolleyes: och otto är känd för att vara spetig otränad och kort :gnissla

Kul! Jag är ju inte riktigt, vad ska man säga, van vid låg effekt... :D

/ Jens
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Känns ofta skit i början men du kommer tillbaka frotare än du tror.
Bara du inte slutar röra på skräpaxeln :tummenupp

Om två veckor är du under minuten igen. Om fyra kommer du sätta nytt PB.


Första träningen efter vurpan avklarad, gick inget vidare att köra. Det gör skitont och axelhelvetet funkar inte alls som jag vill om jag försöker köra fortare än 1.05...

Det får bli massor rehab och vila innan jag är i form... jävla skit!

http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1537638
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Första träningen efter vurpan avklarad, gick inget vidare att köra. Det gör skitont och axelhelvetet funkar inte alls som jag vill om jag försöker köra fortare än 1.05...

Det får bli massor rehab och vila innan jag är i form... jävla skit!

http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1537638
Var glad så länge det bara är fysiska men, såna är mycket lättare att tas med än hjärnspöken :( Fuskar du bara inte med rehaben så är du snart på't igen :tummenupp
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Känns ofta skit i början men du kommer tillbaka frotare än du tror.
Bara du inte slutar röra på skräpaxeln :tummenupp

Om två veckor är du under minuten igen. Om fyra kommer du sätta nytt PB.

Faen åsså! Jag vill glänsa i solen så länge jag kan när vi tillåme är lika snabba på Sviestad!

Otto: Tillfrisknandetakten går att beräkna med längden på människan. Ju längre desto snabbare. Du och Munkmannen ligger bra till med andra ord... ;)

/ Jens
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Någon som vet vad varvrekordet ligger på med en RS250 på sviestad?

Inte för att jag tror att jag är i närheten, men det skulle vara kul att veta vad cykeln är kapabel till.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Någon som vet vad varvrekordet ligger på med en RS250 på sviestad?

Inte för att jag tror att jag är i närheten, men det skulle vara kul att veta vad cykeln är kapabel till.

Jag tror inte att nån supersnabb individ har kört på banan sen den byggdes om 2007. 57,68 är den bästa tid jag hittat från gamla sträckningen från 2001. 1.04,77 är den bästa tiden jag hittar från nya sträckningen 2008.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Jag tror inte att nån supersnabb individ har kört på banan sen den byggdes om 2007. 57,68 är den bästa tid jag hittat från gamla sträckningen från 2001. 1.04,77 är den bästa tiden jag hittar från nya sträckningen 2008.

Tackar.

1.04,77 innebär att jag är sex sekunder långsammare... vart 17 kan jag hitta dem någonstans?
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Faen åsså! Jag vill glänsa i solen så länge jag kan när vi tillåme är lika snabba på Sviestad!

Otto: Tillfrisknandetakten går att beräkna med längden på människan. Ju längre desto snabbare. Du och Munkmannen ligger bra till med andra ord... ;)

/ Jens

Lika snabba är aldrig något mål att sträva efter.
Något jag undrat över är vad folk gör för att bli snabbare????:confused:

Försökte starta en tråd för en tid sedan "Hjälp mig att bli snabb" men råden jag fick där var väldigt övergripande. Träna mer typ.

Men hur tränar man, vad tränar man på. Vilka körtankar anväder ni. Hur jobbar ni med chassieinställningar. Hur jobbar man med projesering och förebilder. Hur sätter folk upp mål, hur följer man upp målen.

Jag var nyfiken men fick inga sådana svar i min tråd.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Lika snabba är aldrig något mål att sträva efter.
Något jag undrat över är vad folk gör för att bli snabbare????:confused:

Försökte starta en tråd för en tid sedan "Hjälp mig att bli snabb" men råden jag fick där var väldigt övergripande. Träna mer typ.

Men hur tränar man, vad tränar man på. Vilka körtankar anväder ni. Hur jobbar ni med chassieinställningar. Hur jobbar man med projesering och förebilder. Hur sätter folk upp mål, hur följer man upp målen.

Jag var nyfiken men fick inga sådana svar i min tråd.

Jag kan bara svara för mig själv. Du och jag är varandras motparter körmässigt tror jag (efter att ha tittat på Sviestad såklart). Jag har under många många år åkt intruktör och kör väldigt mjukt, jag tror det kommer med tiden i sadeln på RR-hoj. Jag har samtidigt haft samma hoj under många år vilket gett mig förtroende och lärdomar av alla misstag.. Det är även min nackdel, jag är inte den som slår på gasen galet och svajar ur böjarna och det är det jag behöver lära mig. Träningen består i att våga mera, våga lita på grejerna och våga pusha mig själv till att bromsa senare osv... Sen tar jag allt lite med en klackspark, det är ju på skoj. MAO är jag nog lite mindre seriös än du, jag gör det inte enkom för resultat, jag gör detta för att det är skoj...

Jag rör inte fjädringen så länge inte något är fel, typ att gaffeln bottnar, jag kanske haft tur med val av hoj, men den krånglar aldrig...
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Då jag tappar 20 meter på dig varje raka måste jag göra något för att köra ifatt den tiden :) Normalt sett kör även jag mjukt. Men jag har verkligen haft strul med fjädringen saknat fäste bak. Då får man vrida på ändå :)

Efter attha kört på Falkenberg i helgen känns det som om jag fått till den bättre. Har lyssnat för mycket på folk som har betalt för att veta, det har inte blivit bra. Alla säger olika så snart har jag testat alla olika teorier och under tiden skapat mig många egna och kommit fram till att det inte skiljer mycket från att ställa in en supermotohoj.

Själv tycker jag det är kul att köra hoj. Att mellan körpassen fundera och tänka ut hur det kan gå bättre tycker jag är nästan lika kul. Därför har jag alltid skrivat mycket på chassie och fjädring. Först känns det lite läskigt men när man testat lite och föstår fysikens lagar blir det riktigt kul.

Jag tror din hoj har en bra setting. Den är lugnt och fin utan att slita däck. Men hur ska man veta om något är rätt om man inte vet vad som är fel. Hur ska man kunna glädjas av framgång om man inte vet hur det känns att ha motgång.

Jag glädjs åt att göra saker bättre. Det handlar inte bara om att jag ska köra fortare. Kan jag hjälpa dig eller någon annan men den kunskap eller teorier jag har så glädjas jag lika mycket. Det värmer att få se ett stort leende när man hjälpt nåogn att kapa några tiondelar. Vi är ju som en stor Zigenarfamlij som åker land och rike runt och kör RR.

Då det finns risk att detta är ett off topic inlägg så vill jag avsluta med att säga att Mr Wats är en stor förebild när det gäller att få andra att glädjas åt sin utveckling. Han hjäper alla med ett leedne på läpparna :tummenupp Det imponerar med en så bra förare som tar sig tid åt alla.





Jag kan bara svara för mig själv. Du och jag är varandras motparter körmässigt tror jag (efter att ha tittat på Sviestad såklart). Jag har under många många år åkt intruktör och kör väldigt mjukt, jag tror det kommer med tiden i sadeln på RR-hoj. Jag har samtidigt haft samma hoj under många år vilket gett mig förtroende och lärdomar av alla misstag.. Det är även min nackdel, jag är inte den som slår på gasen galet och svajar ur böjarna och det är det jag behöver lära mig. Träningen består i att våga mera, våga lita på grejerna och våga pusha mig själv till att bromsa senare osv... Sen tar jag allt lite med en klackspark, det är ju på skoj. MAO är jag nog lite mindre seriös än du, jag gör det inte enkom för resultat, jag gör detta för att det är skoj...

Jag rör inte fjädringen så länge inte något är fel, typ att gaffeln bottnar, jag kanske haft tur med val av hoj, men den krånglar aldrig...
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top