LMS RR-Träningar 2010

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Du skrev "WM" och jag hackade på det. Kan man få lite uppmärksamhet?

Öh.. Tare lite lungt nu jävla poptjärna. Va fan, komma här å käfta. :)tungan)

För din information:
W [wue] är ösgötska för svenskans V. Helt accepterat här i krokarna.

Stå på dig Alx! :banana

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Öh.. Tare lite lungt nu jävla poptjärna. Va fan, komma här å käfta. :)tungan)

För din information:
W [wue] är ösgötska för svenskans V. Helt accepterat här i krokarna.

Stå på dig Alx! :banana

W kan användas istället för R också, har jag förstått. "Dä wyker om ditt bakdäck, döh" och "Fyj faaan vad wolit", till exempel. Jag har varit på Sviestad sen 1994 (inte nonstop), så man har ju hört en del. Men man vänjer sig aldrig.

Välkommen till vuxenlivet Alx. När du har varit i detta livet så länge som Mattias blir du lika luttrad och hemsk.. ;)

/ Jens

Pff. Jag är bara tjugosjutton. Som en nyponros!

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
W kan användas istället för R också, har jag förstått. "Dä wyker om ditt bakdäck, döh" och "Fyj faaan vad wolit", till exempel. Jag har varit på Sviestad sen 1994 (inte nonstop), så man har ju hört en del. Men man vänjer sig aldrig.

Mattias - Som antik nyponsoppa

Vilken slogan, wolit som skam!

/ Jens - Össchötte om 2 veckor!

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09

Haha pricken på.
Det är ju precis så infödingarna låter.

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Vi östgötar är störst, bäst, vakrast och snyggast! Ni andra är bara avundsjuka! :mad:

Tack Jens :)

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Vi östgötar är störst, bäst, vakrast och snyggast! Ni andra är bara avundsjuka! :mad:

Tack Jens :)

Störst : Magnus Samuelsson? Stor som ett hyreshus. :)
Bäst : Ovan nämnda vann väl Wueää-Äm i strongman för 100 år sen?
Vackrast : Uhmm... ja, jo.. ok...
Snyggast: Se tidigare svar. :D

Skämt åsido...
Finns här någon som kan ge lite tips på vad för justering som behöver göras för att få bakänden på AprÄlljan att sluta dansa vid hårda inbromsningar?
Det enda jag kunnat läsa mig till är hårdare förspänning fram. Är det medicinen?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Skämt åsido...
Finns här någon som kan ge lite tips på vad för justering som behöver göras för att få bakänden på AprÄlljan att sluta dansa vid hårda inbromsningar?
Det enda jag kunnat läsa mig till är hårdare förspänning fram. Är det medicinen?

Det eller lite mer olja fram så den arbetar mot en "större" oljekudde längst ner i gaffeln istället för att arbeta mot gummistoppet. Testa med lite hårdare förspänning först. :tummenupp

/ Jens

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto

Skämt åsido...

Ett annat hett tips är att sitta lite längre bak.

Som denne vackre individ:
IMG_3933.jpg

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).

Skämt åsido...

"-Die ääh eee böööögel i baaana, dii iii dääärfööör di stuuuttsar iij baaak!:tummenupp

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
Ett annat hett tips är att sitta lite längre bak.

Det eller lite mer olja fram så den arbetar mot en "större" oljekudde längst ner i gaffeln istället för att arbeta mot gummistoppet. Testa med lite hårdare förspänning först. :tummenupp

/ Jens

Tack för tipsen.
Skall prova förspänning och sittställning, och om det inte räcker så får jag helt enkelt ta i lite mer olja i gaffeln.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Tack för tipsen.
Skall prova förspänning och sittställning, och om det inte räcker så får jag helt enkelt ta i lite mer olja i gaffeln.

Lätt att låta som en besserwisser MEN.
Många som har det problemet bromsar för aggresivt i början.
Sliter du tag i handtaget när du tycker att det är dags att bromsa ger gafflen väldigt mycket fart och den kommer ligga i ett lägre läge under bromsningen vilket gör att hojen vill lyfta bak.

Testa att gå på lite mjukt bara de första metrarna för att sedan gå ORDENTLIGT när gaffeln väl har satt sig.

Kan låta konstigt men att bromsa mindre i början gör att du kommer att flytta fram dina bromspunkter.

Du kör ju tvåtakt oxå, har du testat att mysa med lite bakbroms samtidigt som du lägger på frambromsen? Gör sjuk skillnad. 4-taktsåkarna har ju motorbromsen som de lägger på så mycket de vågar.

Last edited:

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Sliter du tag i handtaget när du tycker att det är dags att bromsa ger gafflen väldigt mycket fart och den kommer ligga i ett lägre läge under bromsningen vilket gör att hojen vill lyfta bak.

Testa att gå på lite mjukt bara de första metrarna för att sedan gå ORDENTLIGT när gaffeln väl har satt sig.

Kan låta konstigt men att bromsa mindre i början gör att du kommer att flytta fram dina bromspunkter.

Du kör ju tvåtakt oxå, har du testat att mysa med lite bakbroms samtidigt som du lägger på frambromsen? Gör sjuk skillnad. 4-taktsåkarna har ju motorbromsen som de lägger på så mycket de vågar.

Bara en nyfiken fundering men borde man inte kunna minska returdämpningen bak med så bakändan ligger kvar i marken längre då den sträcks ut lättare. Vet att dämparen jobbar på fel håll och bak/motorbroms och inställning fram låter mest rätt. Men om det inte påverkar resten av kurvan negativt borde man väl kunna ändra lite bak med. :brinnerup

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj

Tack för tipset, men tyvärr så använder jag redan den tekniken för att få gaffeln att sätta sig bra.
Bakbroms har jag tidigare inte viljat använda p.g.a cykeln ormat sig tidigare. Skall nog börja peta på den nu då det hjälpte bra med lite styvare förspänning fram och bakflyttad rooompaaaa vid inbromsningen.

Bara en nyfiken fundering men borde man inte kunna minska returdämpningen bak med så bakändan ligger kvar i marken längre då den sträcks ut lättare. Vet att dämparen jobbar på fel håll och bak/motorbroms och inställning fram låter mest rätt. Men om det inte påverkar resten av kurvan negativt borde man väl kunna ändra lite bak med. :brinnerup

Blir kanske nästa steg om jag lyckas köra så fort att det behövs...
1.10 verkar nu som ett realistiskt mål att knäcka. Var 33 hundradelar ifrån idag. :(

Last edited:

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Skämt åsido...

Individens tips är wätt bra, sitt långt bak, knip åt med knäna om tanken, böj på armarna och håll löst i styret. Då kan bakänden på hojen bli ganska lätt utan att den börjar dansa runt. Det är kanske lättare sagt än gjort men....

/Stefan

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Individens tips är wätt bra, sitt långt bak, knip åt med knäna om tanken, böj på armarna och håll löst i styret. Då kan bakänden på hojen bli ganska lätt utan att den börjar dansa runt. Det är kanske lättare sagt än gjort men....

/Stefan

Sitte långt bak med wöva å hålla löst i stywet! :yoparty

Nån som vill köpa ett italienskt bojsänke? (den är billig nu)

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser

Helt rätt!
Roligt att du fått med meningsändelsen "döh", "va" funkar också btw.
För de oinvigda:
[YOUTUBE-ID]2YbYeweV3fc[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...