Lokförare på SH?

Själv är jag lokförare. Ska skriva lite här hur utbildningen var och vad jag tycker om yrket.

Sökte till KY-utbildningen i Mjölby som lokförare. Min kurs började februari 2002 och blev avklarad maj 2003. Det finnas flera utbildningar på olika orter som Mjölby, Hallsberg och jag har för mig i Bollnäs. SJ har jag för mig tar in folk på vissa ställen med betald utbildning, likaså Stockholmståg. Innan jag blev intagen till testen fick jag prata med psykolog, vilket inte var så värst farligt om man inte hade några mentala problem :). Sen fick vi göra tester som simultan-förmåga, koordinations-test, koncentrations-test, sifferminne, språktest, räknetest under tidspress m.m.. Man var ganska slut efter den dagen! Om ni blir intagna på test så se till att lär er räkna för hand på papper. Testen som jag hade kanske skiljer sig från nutida utbildningar. Utbildning vi hade ingick det en massor med teoretiska ämnen och slutprov på dessa. Dom viktigaste ämnena handlade om olika föreskrifter och lagar som vi lokförare måste följa när vi är ute på spåren. Det var ganska mycket att ta in i början men som tur var varvades teorin med praktik ute på linjen vilket gjorde allt lättare att förstå. Andra viktiga ämnen handlade om diesellära, elteknik tryckluftslära m.m., så det gäller att vara tekniskt intresserad och gärna ha lite grundliga kunskaper från dessa. Men det är ju inget krav, intresse är iallafall bra att ha. Praktikplatserna bestod av mycket variation på olika orter i Sverige och dom var ungefär på längd 3 veckor vardera. Man får räkna med flänga från södra till norra Sverige och bo på vandrarhem. Själv var jag på SJ Stockholm, SJ Kalmar, dåvarande Citypendeln, Inlandsgods samt SJ Östersund. Allt det här kan låta skrämmande men utbildningen var väldigt rolig.

Som lokförare får man räkna med att kunna tåla stress, kunna hantera situationer, ha gott omdöme, vara psykisk stabil m.m. Det första vi fick inpräntade i huvudet i början av utbildningen var riskerna att vi skulle få köra på någon i spåret. Man får räkna med att det kommer man göra så småningom och det bra att vara psykiskt föreberedd på detta.

Själv tycker jag om mitt yrke väldigt mycket. Enda nackdelen är att man blir borta väldigt mycket och svårt att få ihop det sociala livet då man är borta under hegler, kvällar och högtider. I genomsnitt på en del företag, som t.e.x. SJ och Green Cargo, är man borta 60-70 timmar per vecka (obetald sovtid på andra orter inräknat). För övrigt tycker jag det är ett kul jobb.

Det finns stora skillnader mellan att köra godståg, resandetåg och pendeltåg. Godståg är man ofta ensam och kör på natten, vilket inte är en höjdare om man inte klarar av att vara ensam. Rent tekniskt är körning mer svår där då det gäller att planera körning med inbromsningar och accelaration i uppförsbackar och nerförsbackar. Då dessa tåg är ganska långa och tunga tar det lång tid att få stopp på tåget eller att får fart på det, speciellt när det är halt ute. Resandetåg är kul då det finns många söta tågvärdar ombord. :) Körningen är också ganska krävande då det gäller att få stopp på tåget ofta på hållplatserna på rätt plats med meternoggranhet, och det med så mjuk körning som möjligt. Pendeltåg, t.e.x. i Stockholm, är fördelen att man får vara hemma mycket jämfört med ovansagda samt det mest sociala jobbet. Körningen där är väldigt intensiv och stressfull. Där gäller det att ta in tid när man är sen samt då och då bråka lite med resenärer ;). Den tekniska körningen är inte lika kravfull som godståg eller resandetåg då det är lättare att få stopp eller rull på ett pendeltåg.

Lönerna är väldigt bra hos vissa företag. Stockholmståg har bland dom högsta lönerna. Har jobbat där i 4 år men p.g.a. den brist på variation som finns där slutade jag och började på ett bemanningsföretag, som tur var med lika bra lön!

Om det är något mer någon undrar över så är det bara att PM:a, eller skriva en fråga i denna tråd. :)
 
Last edited:
Själv är jag lokförare. Ska skriva lite här hur utbildningen var och vad jag tycker om yrket.

Sökte till KY-utbildningen i Mjölby som lokförare. Min kurs började februari 2002 och blev avklarad maj 2003. Det finnas flera utbildningar på olika orter som Mjölby, Hallsberg och jag har för mig i Bollnäs. SJ har jag för mig tar in folk på vissa ställen med betald utbildning, likaså Stockholmståg. Innan jag blev intagen till testen fick jag prata med psykolog, vilket inte var så värst farligt om man inte hade några mentala problem :). Sen fick vi göra tester som simultan-förmåga, koordinations-test, koncentrations-test, sifferminne, språktest, räknetest under tidspress m.m.. Man var ganska slut efter den dagen! Om ni blir intagna på test så se till att lär er räkna för hand på papper. Testen som jag hade kanske skiljer sig från nutida utbildningar. Utbildning vi hade ingick det en massor med teoretiska ämnen och slutprov på dessa. Dom viktigaste ämnena handlade om olika föreskrifter och lagar som vi lokförare måste följa när vi är ute på spåren. Det var ganska mycket att ta in i början men som tur var varvades teorin med praktik ute på linjen vilket gjorde allt lättare att förstå. Andra viktiga ämnen handlade om diesellära, elteknik tryckluftslära m.m., så det gäller att vara tekniskt intresserad och gärna ha lite grundliga kunskaper från dessa. Men det är ju inget krav, intresse är iallafall bra att ha. Praktikplatserna bestod av mycket variation på olika orter i Sverige och dom var ungefär på längd 3 veckor vardera. Man får räkna med flänga från södra till norra Sverige och bo på vandrarhem. Själv var jag på SJ Stockholm, SJ Kalmar, dåvarande Citypendeln, Inlandsgods samt SJ Östersund. Allt det här kan låta skrämmande men utbildningen var väldigt rolig.

Som lokförare får man räkna med att kunna tåla stress, kunna hantera situationer, ha gott omdöme, vara psykisk stabil m.m. Det första vi fick inpräntade i huvudet i början av utbildningen var riskerna att vi skulle få köra på någon i spåret. Man får räkna med att det kommer man göra så småningom och det bra att vara psykiskt föreberedd på detta.

Själv tycker jag om mitt yrke väldigt mycket. Enda nackdelen är att man blir borta väldigt mycket och svårt att få ihop det sociala livet då man är borta under hegler, kvällar och högtider. I genomsnitt på en del företag, som t.e.x. SJ och Green Cargo, är man borta 60-70 timmar per vecka (obetald sovtid på andra orter inräknat). För övrigt tycker jag det är ett kul jobb.

Det finns stora skillnader mellan att köra godståg, resandetåg och pendeltåg. Godståg är man ofta ensam och kör på natten, vilket inte är en höjdare om man inte klarar av att vara ensam. Rent tekniskt är körning mer svår där då det gäller att planera körning med inbromsningar och accelaration i uppförsbackar och nerförsbackar. Då dessa tåg är ganska långa och tunga tar det lång tid att få stopp på tåget eller att får fart på det, speciellt när det är halt ute. Resandetåg är kul då det finns många söta tågvärdar ombord. :) Körningen är också ganska krävande då det gäller att få stopp på tåget ofta på hållplatserna på rätt plats med meternoggranhet, och det med så mjuk körning som möjligt. Pendeltåg, t.e.x. i Stockholm, är fördelen att man får vara hemma mycket jämfört med ovansagda samt det mest sociala jobbet. Körningen där är väldigt intensiv och stressfull. Där gäller det att ta in tid när man är sen samt då och då bråka lite med resenärer ;). Den tekniska körningen är inte lite kravfull som godståg eller resandetåg då det är lättare att få stopp eller rull på ett pendeltåg.

Lönerna är väldigt bra hos vissa företag. Stockholmståg har bland dom högsta lönerna. Har jobbat där i 4 år men p.g.a. den brist på variation som finns där slutade jag och började på ett bemanningsföretag, som tur var med lika bra lön!

Om det är något mer någon undrar över så är det bara att PM:a, eller skriva en fråga i denna tråd. :)

Kanon!
Jag vill ha all info jag kan få!
Helger, nätter och sånt är inga problem, jobbar femskift nu = helger, nätter och storhelger.
Ska ringa runt lite på måndag och höra mig för med betyg och sådant och vad som eventuellt behövs läsas in för att kunna söka lokförarutbildning.
En bekant är lokförare på TågAB och han sade att det var bara att följa med när det passade, för att se hur saker och ting går till.
Bra lön, vilken nivå ligger den på?
 
Kanon!
Jag vill ha all info jag kan få!
Helger, nätter och sånt är inga problem, jobbar femskift nu = helger, nätter och storhelger.
Ska ringa runt lite på måndag och höra mig för med betyg och sådant och vad som eventuellt behövs läsas in för att kunna söka lokförarutbildning.
En bekant är lokförare på TågAB och han sade att det var bara att följa med när det passade, för att se hur saker och ting går till.
Bra lön, vilken nivå ligger den på?

Skitbra att du känner en som kan ta med dig på en tur. Ger endel insikt över vad yrket innebär. Lönerna på SJ och Green Cargo är på ca 25200 :- med diverse tillägg och OB vilket borde bli ungefär 28000-29000. En del andra bolag erbjuder från 27000 till 29000-30000 i grundlön.
 
Nu är ansökan inskickad!
Bara att invänta svar då :tummenupp

Jag hoppas att du väntade med att skicka in ansökan till sista minuten så att den inkommer försenad. Det gäller ju att visa att man är av rätt material så att säga... :hihi
 
Tackar som tusan för all den informationen! :tummenupp

Bumpar tråden lite...antar att du funtat på DSB / Öresundstågen eftersom du är skåning? Har själv funtat på dem. 22.000 DKK + tilägg under utbildningen (10 mån) låter inte helt fel (ca 30k DKK som fast anställd), och som jobb betraktat tycker jag det verkar rätt kuligt. Mitt enda "problem" blir väl om man ska börja köra vid typ 5 på morgonen, jag är ju inte människa före 9....

Här är länken till DSBFirsts "vi behöver lokförare"-info:

http://delta.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?ProjectId=37139&DepartmentId=254&MediaId=5
 
Bumpar tråden lite...antar att du funtat på DSB / Öresundstågen eftersom du är skåning? Har själv funtat på dem. 22.000 DKK + tilägg under utbildningen (10 mån) låter inte helt fel (ca 30k DKK som fast anställd), och som jobb betraktat tycker jag det verkar rätt kuligt. Mitt enda "problem" blir väl om man ska börja köra vid typ 5 på morgonen, jag är ju inte människa före 9....

Här är länken till DSBFirsts "vi behöver lokförare"-info:

http://delta.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?ProjectId=37139&DepartmentId=254&MediaId=5

Nja, så långt har jag inte tänkt än, har inte gått ut 3an än och ska göra värnplikten efter det, så lokföraryrket ligger en bit fram i tiden, men jag funderar starkt på det. Tackar för länken!
 
Hadlar den här tråden om att Jabba vill sitta ensam i ett litet utrymme i ett tåg hela dagarna? Så otroligt passande och samtidigt festligt.

:banana
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top