Vantskruv
Övning ger färdighet
- Gick med
- 17 Aug 2005
- Ort
- Sillfittan
Själv är jag lokförare. Ska skriva lite här hur utbildningen var och vad jag tycker om yrket.
Sökte till KY-utbildningen i Mjölby som lokförare. Min kurs började februari 2002 och blev avklarad maj 2003. Det finnas flera utbildningar på olika orter som Mjölby, Hallsberg och jag har för mig i Bollnäs. SJ har jag för mig tar in folk på vissa ställen med betald utbildning, likaså Stockholmståg. Innan jag blev intagen till testen fick jag prata med psykolog, vilket inte var så värst farligt om man inte hade några mentala problem
. Sen fick vi göra tester som simultan-förmåga, koordinations-test, koncentrations-test, sifferminne, språktest, räknetest under tidspress m.m.. Man var ganska slut efter den dagen! Om ni blir intagna på test så se till att lär er räkna för hand på papper. Testen som jag hade kanske skiljer sig från nutida utbildningar. Utbildning vi hade ingick det en massor med teoretiska ämnen och slutprov på dessa. Dom viktigaste ämnena handlade om olika föreskrifter och lagar som vi lokförare måste följa när vi är ute på spåren. Det var ganska mycket att ta in i början men som tur var varvades teorin med praktik ute på linjen vilket gjorde allt lättare att förstå. Andra viktiga ämnen handlade om diesellära, elteknik tryckluftslära m.m., så det gäller att vara tekniskt intresserad och gärna ha lite grundliga kunskaper från dessa. Men det är ju inget krav, intresse är iallafall bra att ha. Praktikplatserna bestod av mycket variation på olika orter i Sverige och dom var ungefär på längd 3 veckor vardera. Man får räkna med flänga från södra till norra Sverige och bo på vandrarhem. Själv var jag på SJ Stockholm, SJ Kalmar, dåvarande Citypendeln, Inlandsgods samt SJ Östersund. Allt det här kan låta skrämmande men utbildningen var väldigt rolig.
Som lokförare får man räkna med att kunna tåla stress, kunna hantera situationer, ha gott omdöme, vara psykisk stabil m.m. Det första vi fick inpräntade i huvudet i början av utbildningen var riskerna att vi skulle få köra på någon i spåret. Man får räkna med att det kommer man göra så småningom och det bra att vara psykiskt föreberedd på detta.
Själv tycker jag om mitt yrke väldigt mycket. Enda nackdelen är att man blir borta väldigt mycket och svårt att få ihop det sociala livet då man är borta under hegler, kvällar och högtider. I genomsnitt på en del företag, som t.e.x. SJ och Green Cargo, är man borta 60-70 timmar per vecka (obetald sovtid på andra orter inräknat). För övrigt tycker jag det är ett kul jobb.
Det finns stora skillnader mellan att köra godståg, resandetåg och pendeltåg. Godståg är man ofta ensam och kör på natten, vilket inte är en höjdare om man inte klarar av att vara ensam. Rent tekniskt är körning mer svår där då det gäller att planera körning med inbromsningar och accelaration i uppförsbackar och nerförsbackar. Då dessa tåg är ganska långa och tunga tar det lång tid att få stopp på tåget eller att får fart på det, speciellt när det är halt ute. Resandetåg är kul då det finns många söta tågvärdar ombord.
Körningen är också ganska krävande då det gäller att få stopp på tåget ofta på hållplatserna på rätt plats med meternoggranhet, och det med så mjuk körning som möjligt. Pendeltåg, t.e.x. i Stockholm, är fördelen att man får vara hemma mycket jämfört med ovansagda samt det mest sociala jobbet. Körningen där är väldigt intensiv och stressfull. Där gäller det att ta in tid när man är sen samt då och då bråka lite med resenärer
. Den tekniska körningen är inte lika kravfull som godståg eller resandetåg då det är lättare att få stopp eller rull på ett pendeltåg.
Lönerna är väldigt bra hos vissa företag. Stockholmståg har bland dom högsta lönerna. Har jobbat där i 4 år men p.g.a. den brist på variation som finns där slutade jag och började på ett bemanningsföretag, som tur var med lika bra lön!
Om det är något mer någon undrar över så är det bara att PM:a, eller skriva en fråga i denna tråd.
Sökte till KY-utbildningen i Mjölby som lokförare. Min kurs började februari 2002 och blev avklarad maj 2003. Det finnas flera utbildningar på olika orter som Mjölby, Hallsberg och jag har för mig i Bollnäs. SJ har jag för mig tar in folk på vissa ställen med betald utbildning, likaså Stockholmståg. Innan jag blev intagen till testen fick jag prata med psykolog, vilket inte var så värst farligt om man inte hade några mentala problem

Som lokförare får man räkna med att kunna tåla stress, kunna hantera situationer, ha gott omdöme, vara psykisk stabil m.m. Det första vi fick inpräntade i huvudet i början av utbildningen var riskerna att vi skulle få köra på någon i spåret. Man får räkna med att det kommer man göra så småningom och det bra att vara psykiskt föreberedd på detta.
Själv tycker jag om mitt yrke väldigt mycket. Enda nackdelen är att man blir borta väldigt mycket och svårt att få ihop det sociala livet då man är borta under hegler, kvällar och högtider. I genomsnitt på en del företag, som t.e.x. SJ och Green Cargo, är man borta 60-70 timmar per vecka (obetald sovtid på andra orter inräknat). För övrigt tycker jag det är ett kul jobb.
Det finns stora skillnader mellan att köra godståg, resandetåg och pendeltåg. Godståg är man ofta ensam och kör på natten, vilket inte är en höjdare om man inte klarar av att vara ensam. Rent tekniskt är körning mer svår där då det gäller att planera körning med inbromsningar och accelaration i uppförsbackar och nerförsbackar. Då dessa tåg är ganska långa och tunga tar det lång tid att få stopp på tåget eller att får fart på det, speciellt när det är halt ute. Resandetåg är kul då det finns många söta tågvärdar ombord.


Lönerna är väldigt bra hos vissa företag. Stockholmståg har bland dom högsta lönerna. Har jobbat där i 4 år men p.g.a. den brist på variation som finns där slutade jag och började på ett bemanningsföretag, som tur var med lika bra lön!
Om det är något mer någon undrar över så är det bara att PM:a, eller skriva en fråga i denna tråd.

Last edited: