Lotus C-01

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Såg att Lotus kommer att ge sig in i motorcykelbranschen...

Pressrelease

Lotus Motorcycles to build its own and first ever motorcycle

Lotus Motorcycles was established to design and build the first motorcycle of the iconic car manufacturer. The bike will be named Lotus C-01 and will be the most impressive appearance on public roads on two wheels. It will reflect a combination of lifestyle, design and high end technology.

Lotus Motorcycles is a joint project of Kodewa, car designer Daniel Simon and the Holzer Group. The Lotus C-01 will be a hyper bike with integrated racing technology. It will be manufactured of materials like carbon, titanium and aerospace quality steel, which are also used in Formula 1. Safety, ergonomics and design are the most important factors the design team has put emphasis on. It will be a state of the art motorbike powered by an approximately 200 horsepower engine.

Kodewa has recently built the new sports car Lotus T128 LMP (Le Mans Prototype) and is running the Lotus LMP2 program in the FIA World Endurance Championship. The team of Kodewa comprises of experts with a lot of knowledge and experience not only in endurance racing but also Formula 1, DTM and lower formulas.

The unique shapes of Lotus Motorcycles will be penned by renowned designer Daniel Simon. Simon, a former designer for Bugatti Automobiles, has lately been responsible for some of the most sophisticated concept vehicles in Hollywood film history. Amongst his most recognizable contributions are the 'Lightcycle' in the 2010 Disney motion picture 'Tron: Legacy' and the 'Bubbleship' used by Tom Cruise in the recent Universal Sci-Fi hit 'Oblivion'. The German was also designing the famous black and gold livery of the Lotus LMP2 sports cars.

Daniel Simon is known for his clean and holistic concepts. The designer says: "With the Lotus C-01, we have only one ambition: to create a unique state-of-the-art machine that carries its brutal forces with elegance and style, a high-tech monster in a tailored suit. The C-01, with all its top notch components and materials, is first and foremost emotional, heartbreaking, at times playfully retro, and always clearly a Lotus. Lotus is a glamorous name with a rich history, and the C-01 celebrates it proudly: the shapes of the marvelous Lotus 49 were a main inspiration, and all color schemes pay homage to iconic Lotus racing liveries, such as the dashing black and gold. The intersection of past and future never fails to fascinate, and so does the unique idea of the C-01."

Within the Holzer Group, the Performance GmbH is involved in the development process. The components made of titanium, carbon fibre and aerospace steel will be produced by RPC GmbH, which is also part of Holzer Group and Kodewa. Latest CNC machines linked with CAM workstations ensure highest precision and optimal workflow of the complex procedures. Because of quality inspections before, during and after the production process, a safety-related and faultless production is ensured.

In the next few weeks, images of Lotus Motorcycles will be released and will give a first insight into what to expect from the new Lotus C-01.

Första bilden på vad som komma skall:
lotus-motorcycles-logo.jpg

http://www.lotus-motorcycles.com/

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intressant med ny tillverkare. Däremot hoppas jag att det döljer sig erfarna namn inom hojtillverkning bakom några av de där namnen de rapar upp. De ska ju trots allt slå sig in i en ganska kompetetiv bransch och det vore lite synd om de bygger en hoj och gör konstiga misstag som verkar vettiga för en bilingenjör med den, så att den inte är hyper annat än till namnet och materialen som används...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Intressant med ny tillverkare. Däremot hoppas jag att det döljer sig erfarna namn inom hojtillverkning bakom några av de där namnen de rapar upp. De ska ju trots allt slå sig in i en ganska kompetetiv bransch och det vore lite synd om de bygger en hoj och gör konstiga misstag som verkar vettiga för en bilingenjör med den, så att den inte är hyper annat än till namnet och materialen som används...

Material och motorteknik kan dom.
Men hojjen kommer att bli ett fiasko.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Frågan är väl vilken motor de plockar för sin hoj. De är ju inte tillräckligt stora för att producera en egen motor och få ekonomi i det, även om nu kunskaperna finns i överflöd.
Till sina bilar har de väl kört med Toyota motorer. Osäker ifall de fortfarande gör det iofs.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Frågan är väl vilken motor de plockar för sin hoj. De är ju inte tillräckligt stora för att producera en egen motor och få ekonomi i det, även om nu kunskaperna finns i överflöd.
Till sina bilar har de väl kört med Toyota motorer. Osäker ifall de fortfarande gör det iofs.

Lotus vet nog hur man bygger motorer. För bilmarknaden tror jag bara det är en kostnadsfråga i frågan om produktion i en värld där ören måste sparas överallt för att man ska vara konkurrenskraftig. Jag har svårt och tänka mig att dom skulle köpa en MC-motor faktiskt.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Den kommer att kosta som ett mindre hus, gå sönder bara man tittar på den och för att få den lagad måste man stoppa den i ett vadderat kuvert och skicka den till huvudkontoret i England.

Men den kommer säkert att bli häftig. Och ni vet vad Lotus är förkortning för va? "Lots Of Trouble, Usually Serious".

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den kommer att kosta som ett mindre hus, gå sönder bara man tittar på den och för att få den lagad måste man stoppa den i ett vadderat kuvert och skicka den till huvudkontoret i England.

Men den kommer säkert att bli häftig. Och ni vet vad Lotus är förkortning för va? "Lots Of Trouble, Usually Serious".

som alla helt nya modeller av sporthojar. ;)

HyyLand

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
DR600 -88, KTM EXC-F 250
Med en designer vars främsta referens är film-hojar så förväntar jag mig något som ser ut som en sporthoj, har onödiga detaljer som en glidare, prestanda som en glidare och ett pris motsvarande en herrgård på landet. Hoppas jag har fel!

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Med en designer vars främsta referens är film-hojar så förväntar jag mig något som ser ut som en sporthoj, har onödiga detaljer som en glidare, prestanda som en glidare och ett pris motsvarande en herrgård på landet. Hoppas jag har fel!

Och framför allt, en stor v-twin som låter som en R4.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lotus vet nog hur man bygger motorer. För bilmarknaden tror jag bara det är en kostnadsfråga i frågan om produktion i en värld där ören måste sparas överallt för att man ska vara konkurrenskraftig. Jag har svårt och tänka mig att dom skulle köpa en MC-motor faktiskt.
Jag tror faktiskt tvärtom, att de köper in motorn men pillar i någon variant av förbättring från den egna utvecklingsavdelningen.
Visst vore det smutt ifall F1-avdelningen fick ett par motorcykel rovor att leka med. Botten från Honda/Suzuki/Kawasaki/Yamaha med lite Lotus magic i toppen. Pneumatiska ventiler kanske..?
Skulle ju kunna bli riktigt bra.
Fast risken finns ju alltid att det blir en överdesignad hoj med stor jänke V-Twin och stötstänger. :död

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös

Hoppas verkligen att det blir något egenutvecklat och producerat, motorkunskapen har dom definitivt. Till exempel var det ju till Lotus Chevrolet vände sig när dom behövde en liten effektiv V8a till ZR1an. Självklart ska den vara lackad i Brittisk Racing Green. Förvisso är ju svart och guld Lotus klassiska färger, men BRG är snyggare

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Kan inte tänka mig en annan biltillverkare som har bättre förutsättningar att tillverka en rolig hoj då Lotus motto är låg vikt... Jag tror att det kan bli bra!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
It will be manufactured of materials like carbon, titanium and aerospace quality steel, which are also used in Formula 1.
Så som alla andra motorcykeltillverkare alltså.
Fast skall de inte utnyttja aluminium?
Stålram?
kolfiberkåpor?
titan avgassystem?

It will be a state of the art motorbike powered by an approximately 200 horsepower engine.
Dvs. literhoj av något slag.
Fast borde inte Lotus, enligt traditionen, satsa på en mindre motor men en extremt lätt hoj?
Typ en 600:a med 125 hästar och 130 kg.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Man kan ju hoppas på att åtminstone linjerna blir lite mer tilltalande än Ferraris one-off-beställning. :rolleyes:

Large Image.jpg

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kan kanske bli bra.
Lär troligen bli ball.
Kommer garanterat bli dyyyyyr.

Dom kan tekniken och materialen. Frågan är om dom kan omsätta det i en riktigt bra hoj.
Å ena sidan vill man ju se massor av unika och bra lösningar å andra sidan blir det gärna pannkaka av alltihop när en ny och liten tillverkare försöker göra något eget och unikt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hoppas verkligen att det blir något egenutvecklat och producerat, motorkunskapen har dom definitivt. Till exempel var det ju till Lotus Chevrolet vände sig när dom behövde en liten effektiv V8a till ZR1an. Självklart ska den vara lackad i Brittisk Racing Green. Förvisso är ju svart och guld Lotus klassiska färger, men BRG är snyggare

Nja, svart och guld var ju färger tillhörande tillhörande ett sponsrande cigarettmärke.
British racing green är ska det va! :tummenupp

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...