Luffarturbo

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej
Jag har köpt mig en Suzuki Gsx-r600 SRAD, alltså med sk luffarturbo. När jag skruvade lite med den så såg jag att flödeskanalerna hade en massa läckor på väg in till luftfiltret. Jag tänkte att det kanske inte spelar så stor roll. Jag resonerade som följer:
Antag:
Inkompressibel strömning. Det kan man anta om hastigheten är < 100 m/s.
Friktionsfri strömning. Vissa tryckförluster som funktion av flödeshastighet förekommer dock alltid i verkligheten.
hastighet v = 200 km/h = 55.55 m/s, standarddag med p = 101325 Pa och T= 288.15 K (15 gr C), motorvarvtal = 12000 rpm, motorns fyllnadsgrad lambf= 0.8.

Då blir:
densiteten ra = 1.225 kg/m3
massflödet genom motorn mdot = n/60*Vs*lambf*ra = 200*0.0003*0.8*1.225=0.0588 kg/s
Strömrörsdiameter Ds = (4*mdot/ra/v/pi)^0.5 = 0.0332 m = 33.2 mm.
I detta strömrör skulle alltså hastigheten vara lika med hojens hastighet v = 55.55 m/s.

På hojen:
Om jag kikar på inloppen i frontkåpan så verkar dessa på varje sida ha en area som motsvarar en diameter på ca 70 mm. Detta ger en strömningsarea som är 4.4 ggr större än i strömröret. Sedan har vi dessutom 2 st sådana inlopp. Totalt 8.8 ggr större area i kåpan alltså.

Resultatet:
Det finns alltså luft så att det räcker till och blir över även för tämligen stora läckor, betydligt större än de som ser ut att finnas på min hoj. Hastigheten i vi dessa inlopp blir ju då 55.55/8.8 = 6.9 m/s. Så låga hastigheter ger inte upphov till så stora tryckförluster så antagandet om förlustfri strömning blir inte heltokigt. Nu läcker det ju en del så hastigheten i inloppen kommer att vara lite högre.
Turboeffekten då?
Det dynamiska trycket kommer att bli Pd = (ra*v2)/2 = 1890 Pa.
Ramtryckförhållandet blir då blir Pir = (101325+1890)/101325 = 1.019.
Eftersom vridmomentet är i stort sett proportionellt mot ingastrycket så får man en effektökning knappt 2% vid 200 knyck.
Mycket väsen för lite ull :)
Nu borde ju hela denna beräkning vara iterativ på grund av att vi nu har ett nytt tryck som ger ett högre massflöde o.s.v. Jag bedömer dock att skillnaderna mellan detta resultat och en konvergerad lösning inte är så stora.
Med vänlig hälsning
Thomas
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Kul :) Du har nog lagt mer energi på att beskriva hur en luffarturbo fungerar än du någonsin kommer att få ut av den ;-)

HaHa... jo så är det nog. Nyttan med mitt inlägg kan kanske vara att om någon funderar på varför det är så dåliga tätningar överallt i ett dylikt luffarturbosystem, så behöver man inte bry sig om att fixa till det.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Onej! Långt ifrån :) Det är bara det att jag jobbar med sånt här dagligen, fast då mest med gasturbiner (flygmotorer).
/Thomas

Vad har du för utbildning? Jag tycker att trådar som denna är riktigt festliga. Började precis läsa Maskinteknik på Chalmers, och funderar på att rikta in mig på Automotive Engineering under mastern. Förhoppningsvis leder det till något spännande!
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Vad har du för utbildning? Jag tycker att trådar som denna är riktigt festliga. Började precis läsa Maskinteknik på Chalmers, och funderar på att rikta in mig på Automotive Engineering under mastern. Förhoppningsvis leder det till något spännande!

Jo jag gick på Chalmers en gång i tiden (1984-1988). Jag gick maskinteknisk linje med energiinriktning. Jag försökte att suga åt mig alla kurser som gick att få i strömningslära, termodynamik och turbomaskiner. Det är trevligt att ha fått jobba med det jag alltid har varit intresserad av. Lycka till med dina studier. Det var en kul period i livet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Dina antaganden är helt korrekta. Poängen är mest att tillse att där inte blir undertryck på höga varv. Något övertryck att tala om blir där inte.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
ursäkta en okunnig som frågar.
men ser att du räknat på lambda 0,8 = fet blandning. borde ej lambda vara 1 eller över just på grund av övertrycket i insuget, även om övertrycket bara är ca 2%???

om det ej är så, vad fick du då lambda 0,8 från???
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Dina antaganden är helt korrekta. Poängen är mest att tillse att där inte blir undertryck på höga varv. Något övertryck att tala om blir där inte.

aha, det förklarade en hel del. har alltid trott att luffarturbo var till för just övertryck i sugröret....
alltid ska man lära sig något nytt. tack
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
ursäkta en okunnig som frågar.
men ser att du räknat på lambda 0,8 = fet blandning. borde ej lambda vara 1 eller över just på grund av övertrycket i insuget, även om övertrycket bara är ca 2%???

om det ej är så, vad fick du då lambda 0,8 från???

Du behöver inte ursäkta, jag är inte så'n :) Alla håller vi på med olika grejer. Jo det var kanske ett olyckligt val av parameternamn. Lambda är i detta fall fyllnadsgraden i cylindrarna. I en sugmotor är fyllnadsgraden i stort sett alltid under 1. Den kan i vissa fall för vissa varvtal då insugspulserna jobbar i rätt fas bli 1 eller kanske t.o.m. något över (nu gissar jag lite det finns kanske någon som vet mer om detta). På riktigt höga varvtal brukar fyllnadsgraden sjunka rejält. Det är ju det som får vridmomentkurvan att falla.
/Thomas
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Du behöver inte ursäkta, jag är inte så'n :) Alla håller vi på med olika grejer. Jo det var kanske ett olyckligt val av parameternamn. Lambda är i detta fall fyllnadsgraden i cylindrarna. I en sugmotor är fyllnadsgraden i stort sett alltid under 1. Den kan i vissa fall för vissa varvtal då insugspulserna jobbar i rätt fas bli 1 eller kanske t.o.m. något över (nu gissar jag lite det finns kanske någon som vet mer om detta). På riktigt höga varvtal brukar fyllnadsgraden sjunka rejält. Det är ju det som får vridmomentkurvan att falla.
/Thomas

och att det i en sugmotor blir under lambda 1 i cylindrarna antar jag då beror på att det är undertryck i insugsröret vilket i princip innebär att kolvarna suger i ett vacuum/undertryck istället för atmosfärstryck???
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
aha, det förklarade en hel del. har alltid trott att luffarturbo var till för just övertryck i sugröret....
alltid ska man lära sig något nytt. tack

När man på höga varv börjar få stora flöden i luftburken gäller det att inflödet av luft är säkrat så att man slipper få sjunkande tryck i luftburken. Det kan uppnås genom att man har en burk med stor volym och stora hål för inströmmande luft (så gör man på crosshojar). Det ger dock höga bullernivåer och kan bli svårt att få plats med. Därför satsar man på sporthojar istället på kanaler till fronten där hastigheten hjälper till att förse luftburken.

Att det skulle ge mycket mer effekt och övertryck är dock mest marknadsföringsblaj. När Yamaha säger att nya R1 ger 10hk mer med ram air uppe i fart är bara skitsnack. Hade man gjort en luftburk med intag kring tanken där man inte får skjuts av fartvinden hade cykeln lämnat precis lika mycket effekt.
Tittar man i en bränslemapp för cykel med ram air och följer lambdaloggingen så ser man att cykeln inte får nämnvärt mycket mer soppa på högsta växlarna och trots detta går den inte snålare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan väl tillägga till ts att en fördel med den utformningen på luftintaget är att man får kall luft till motorn. Jämfört med att ta in luft från någonstans under sadel/tank uppvärmd av motorn.

Tror det är nåt som märks betydligt mer
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hade man gjort en luftburk med intag kring tanken där man inte får skjuts av fartvinden hade cykeln lämnat precis lika mycket effekt.
Tittar man i en bränslemapp för cykel med ram air och följer lambdaloggingen så ser man att cykeln inte får nämnvärt mycket mer soppa på högsta växlarna och trots detta går den inte snålare.

Hmmmm…. så varför gör man det?:confused:
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
När man på höga varv börjar få stora flöden i luftburken gäller det att inflödet av luft är säkrat så att man slipper få sjunkande tryck i luftburken. Det kan uppnås genom att man har en burk med stor volym och stora hål för inströmmande luft (så gör man på crosshojar). Det ger dock höga bullernivåer och kan bli svårt att få plats med. Därför satsar man på sporthojar istället på kanaler till fronten där hastigheten hjälper till att förse luftburken.

Att det skulle ge mycket mer effekt och övertryck är dock mest marknadsföringsblaj. När Yamaha säger att nya R1 ger 10hk mer med ram air uppe i fart är bara skitsnack. Hade man gjort en luftburk med intag kring tanken där man inte får skjuts av fartvinden hade cykeln lämnat precis lika mycket effekt.
Tittar man i en bränslemapp för cykel med ram air och följer lambdaloggingen så ser man att cykeln inte får nämnvärt mycket mer soppa på högsta växlarna och trots detta går den inte snålare.

Vet inte om jag hållet med helt här. Vid de 200 km/h enligt mitt exempel, så får man ju trots allt ett totaltryck (statiskt + dynamiskt) som är ca 2% högre än enbart det statiska som man suger från då man står still. Hur mycket av det dynamiska trycket man kan återvinna, beror ju på vilka förluster man har längs intagskanaler, krökar mm, som i sin tur beror på hastigheterna i dem. Om vi tänker oss att motorn inte drar någon luft så borde vi ju få behålla hela det dynamiska trycket. Ett fall som ligger nära detta, är ju om motorn drar väldigt lite luft i förhållande till vad kanalsystemet kan leverera. Det var ju lite det jag kom fram till, att inloppsarean var ca 8.8 ggr "för stor". Luffarturbosystemen kan ju inte ge något tillskott i bromsbänk, om man inte kan simulera rätt fartvind förstås. Luffarturboeffekten ökar ju kvadratiskt med hastighetsökningen men den teoretiskt möjliga maximala höjningen vid 200 knyck (2%) är ju inte direkt svindlande :)
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Top