Lufta koppling 625

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Bytte huvudcylindern på min SXC då koppling går så j*vla tungt. Det kan såklart finnas andra orsaker till att den går tungt men jag började där.
Nu har jag luftat den. Och luftat. Enligt bok och enligt mig själv. Där är ingen förbannad luft i ledningen. Ändå fattas det ca 50% för att frikoppla ordentligt. Ska man ner och lufta i slavcylindern med? Eller har jag gjort något fel likväl? Den känns inte svampig i handtaget och man hör och känner på kåpan att den flyttar lamellerna. Jag har använt rekommenderad olja.

För övrigt så påverkade bytet av huvudcylindern inte trögheten i handtaget över huvud taget. Lika tung som innan.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Skruva av locket på huvudcylindern och tryck i olja genom luftnippeln tills det kommer "ren" vätska utan luftbubblor i behållaren.
Klart.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Då gjorde du fel.
Tror jag tryckte ett par deciliter igenom bara för att vara säker och det kommer bara bubbelfri svindyr olja ut däruppe. Och som jag skrev: Ingen svampighet alls som det brukar bli med luft i ledningarna. Men visst, jag kan ju ha gjort fel på något vis. Förstår inte vad bara. Jag bytte och luftade bromsarna för ett par månader sedan och det var ju inga som helst problem, men kopplingen - ?
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
jag luftade en koppling på sx65 härom veckan.
jag pumpade bakvägen via slavcylindern. Fick heller ingen ordning på den. Fortfarande inte tillräcklig kopplingsverkan.
men sen tryckte jag in handtaget litegrann samtidigt som jag hade tryck bakvägen. Å då kom det mer bubblor… sen funkade kopplingen som tänkt.
Kanske en väg framåt.

jag brukar använda en oljekanna å en slangstump på luftningsnippeln för att fylla på bromsvätska.
har du förresten rätt vätska i? En del ktm har väl mineralolja snarare än bromsvätska om jag förstått rätt.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
jag luftade en koppling på sx65 härom veckan.
jag pumpade bakvägen via slavcylindern. Fick heller ingen ordning på den. Fortfarande inte tillräcklig kopplingsverkan.
men sen tryckte jag in handtaget litegrann samtidigt som jag hade tryck bakvägen. Å då kom det mer bubblor… sen funkade kopplingen som tänkt.
Kanske en väg framåt.

jag brukar använda en oljekanna å en slangstump på luftningsnippeln för att fylla på bromsvätska.
har du förresten rätt vätska i? En del ktm har väl mineralolja snarare än bromsvätska om jag förstått rätt.
Ska testa dra lite i handtaget. Tack för tipset! ?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
IMG_20221130_112658074.jpg

Fick det inte att fungera, men startade den. Kopplingen fungerade direkt. Märkligt. Tyvärr är den lika tung som innan så det var några hundra spänn för inget.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top