Lugnare Stockholmstur på 1a Maj

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
benkar skrev:
...Tanken var att alla grupperna skulle köra i ungefär samma tempo, lugnt, och absolut inte fortare än körkortsindragningsgräns.....
/B

Sedan jag tog kortet vid midsommar förra året har jag bara kört själv och till 98% på större vägar som inte ställt några större krav. Jag tyckte lördagens tur var perfekt för min del. Jag lade mig i sista gruppen och även om jag hade "kunnat" köra lite högre tempo tyckte jag det var alldeless lagom. Ingen stress, ingen prestige.. Det var en tur som helt enkelt var som den beskrivits i förväg. En tur för nybörjare/rostiga som vill komma ut och pröva på vägarna där det trots allt finns kurvor.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Owe skrev:
Jag ställde frågan om gruppindelningen när vi skulle ställa oss bakom tre olika hojar.
Jag fick till svars att alla grupper skulle ha samma tempo, tänkte att det spelar ingen roll vilken grupp man hamnar i då.
Hur kan det då komma sig att vissa körde under hastighetsgränsen, och vissa grupper över.
Varför kunde man inte dela upp grupperna i fart som jag föreslog vid min fråga.
Vissa av oss har redan hunnit klämma ca trehundra aktiva mil på vägen i år.
Jag tror att alla håller med om att man vill liga i sin fart, nybörjare eller van förare.
Det blir roligare för alla om man tycker om tempot .
Må gott alla.

Alla körde i princip i samma tempo, dvs inte mer än +30, vilket i praktiken innebar mellan 70-99 km/h på stora vägarna, tex Slingerbulten, och nära 70 på de små vägarna. Man försöker läsa av gruppen och se om det uppstår luckor eller om det går för långsamt, och justera bäst det går. Jag hamnade tex bakom en bil+släp i mitten av Slingerbulten på utvägen och ansåg inte att man kunde göra en bra omkörning med så många hojar så då gick det ganska prick 70 resten av den vägen, trots att det gick ca 85 innan. Samma på en av de mindre vägarna då jag kom ikapp en övningskörare som körde 45 km/h konstant. Tyckte att min grupp (2) höll ihop snyggt och att tempot verkade rätt. Som Benkar tar upp så är det ju tex skillnad i felvisning på hastighetsmätare och dyl. som kan göra att folk tycker det går för fort tex.
Som det står i tråden så var det max +30 som gällde för den här turen, vilket hölls av alla grupper. Jag hamnade som sagt under hastighetsbegränsningen ett par tillfällen, men att styra övrig trafik går ju inte. Den här turen var tänkt för de som kanske är nya på hoj, inte hittar så bra eller av annan anledning inte vill köra jättefort, åkningar som går i högre tempo finns det många av under året. Ingenstans är det utlovat +25 eller +30 eller liknande överallt, utan max +30, det framgår tydligt. Att dunka fram i 150 blås på Slingerbulten med 15 man bakom sig är inte hållbart, och inte meningen med den åkningen.
Att åka olika fort i olika grupper är bra då man kan välja vart man vill åka, men också lätt att det blir konstigt precis som Benkar beskriver, och nu var meningen att alla skulle hålla ungefär samma tempo, det är ju omöjligt att köra exakt lika fort i tre grupper om inte vägen är helt tom.
Hoppas att frågorna är lite mer utredda.

Rutger

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
Blå plastraket
:tummenupp
Jag får också tacka för en i mina ögon mycket lyckad tur! Jag fick chansen att åka på några för mig nya vägar, tex "strandvägen" i Nynäshamn samt träffa lite nya hojåkare. Tempot var alldeles lagom för en skön dag i solen, all heder åt er som ställde upp och anordnade detta!

/"Han på den blå zx9-an"

Owe

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Honda CBR600RR & KTM LC4 SM/Offroad
Har helt förståelse för er som är ledare för grupperna.
Har kört några svängar med dig Benkar och tempot har varit mycket bra,
Det jag vill få fram är att man kan ha en grupp för hojåkare som inte är så vana, eller vill köra en väldigt lugn sväng. Sen är det bara att gasa för dom andra grupperna i lagom tempo, som det brukar vara.
Vill man köra av sig totalt brukar jag åka på bana.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Owe skrev:
Har helt förståelse för er som är ledare för grupperna.
Har kört några svängar med dig Benkar och tempot har varit mycket bra,
Det jag vill få fram är att man kan ha en grupp för hojåkare som inte är så vana, eller vill köra en väldigt lugn sväng. Sen är det bara att gasa för dom andra grupperna i lagom tempo, som det brukar vara.
Vill man köra av sig totalt brukar jag åka på bana.

Meningen med den här turen enlig allt som skrivits i trådarna som föregått denna är att HELA turen skule vara en lugnare tur. Detts innebär att ALLA skulle köra lugnare än vad de övriga turerna brukar medföra. Vi var flera som kände att just detta var den detalj som fick oss att åka med. Att en hel tur var avsedd att gå lite lägre tempo och inte behöva åka i sista klungan och känna sig som något släpande bihang.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
korvgubbe skrev:
Meningen med den här turen enlig allt som skrivits i trådarna som föregått denna är att HELA turen skule vara en lugnare tur. Detts innebär att ALLA skulle köra lugnare än vad de övriga turerna brukar medföra. Vi var flera som kände att just detta var den detalj som fick oss att åka med. Att en hel tur var avsedd att gå lite lägre tempo och inte behöva åka i sista klungan och känna sig som något släpande bihang.

vart vänder man sig när man kör ännu långsammare än grupp nr 3 tempo?
Dvs, skapligt lagligt i kurvorna och +20 på rakorna...? Får nog starta en egen sådan körning..

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Bikerbitch skrev:
vart vänder man sig när man kör ännu långsammare än grupp nr 3 tempo?
Dvs, skapligt lagligt i kurvorna och +20 på rakorna...? Får nog starta en egen sådan körning..

Inga problem du kan få åka med mej. När jag agerar tur ledare så går det långsamt(nåja ibland). Hojta till en någon dag så kan jag visa dej norrort i lugnt tempo. Och eftersom du är en så snäll och trevlig människa så får du bestämma alldeles själv vilken fart det ska vara.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Ehrm, körde inte du i grupp nummer 2 i lördags? :7peta
Låter kalasfint, norrort, lukta på blommorna etc. Jag är på! Skall vi ragga fler?
Jag ligger lagligt i kurvorna, ibland +10. Men det är oftast bara Slingerbulten eftersom jag kört där så ofta. Tack Qwerty :Bugar

Qwerty skrev:
Inga problem du kan få åka med mej. När jag agerar tur ledare så går det långsamt(nåja ibland). Hojta till en någon dag så kan jag visa dej norrort i lugnt tempo. Och eftersom du är en så snäll och trevlig människa så får du bestämma alldeles själv vilken fart det ska vara.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Bikerbitch skrev:
Ehrm, körde inte du i grupp nummer 2 i lördags? :7peta
Låter kalasfint, norrort, lukta på blommorna etc. Jag är på! Skall vi ragga fler?
Jag ligger lagligt i kurvorna, ibland +10. Men det är oftast bara Slingerbulten eftersom jag kört där så ofta. Tack Qwerty :Bugar

Nej jag körde grupp 1. Långt bak på vägen bort och långt fram på vägen hem eftersom jag kände för att öka tempot. Men jag kanske uppskattar att åka saktare för det. Jo nog kan vi ragga några. (jag klarar inte av fler än kanske ca 10 pers om jag ska vara själv.) Samt att jag måste reka lite vägar satt jag får ihop till en bra tur utan onödiga transportsträckor. Men någon 10mila kan man ju på rak arm få fram.

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
BMW R1200GSA
Qwerty skrev:
Nej jag körde grupp 1. Långt bak på vägen bort och långt fram på vägen hem eftersom jag kände för att öka tempot. Men jag kanske uppskattar att åka saktare för det. Jo nog kan vi ragga några. (jag klarar inte av fler än kanske ca 10 pers om jag ska vara själv.) Samt att jag måste reka lite vägar satt jag får ihop till en bra tur utan onödiga transportsträckor. Men någon 10mila kan man ju på rak arm få fram.

Skrik till när det blir jag är på!!! :tummenupp

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
CBR 600 -87
Qwerty skrev:

Ja vill åsså va me, ja vill åsså va me :banana
Om jag får :rolleyes:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Om man åker med folk som är lite snabbare kanske man lär sig mer? Målet måste ju vara att bli bättre på att manövrera sin motorcykel, eller hur?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Mattias skrev:
Om man åker med folk som är lite snabbare kanske man lär sig mer? Målet måste ju vara att bli bättre på att manövrera sin motorcykel, eller hur?

Precis så tycker jag med.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag kan åka med folk som kör fortare, det gjorde jag redan i lördags. Men jag åker inte med folk som tror sig ha fetas ballen. Sånt är jobbigt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Bikerbitch skrev:
Jag kan åka med folk som kör fortare, det gjorde jag redan i lördags. Men jag åker inte med folk som tror sig ha fetas ballen. Sånt är jobbigt.

Att tro något sådant är bara löjligt! Det är klart bättre att veta! :rolleyes:

Nädå, skämt å sido.. jag hade garanterat inte klagat om tempot varit lägre. Nu trivdes jag rätt bra i lördags men skulle säkert hänga på även om en "grupp 3 och lite långsammare"-tur ordnades..
Kör hellre långsammare och nöter in ett bra spårval än stressar mig själv att hänga på de snabbare för att sedan plantera hojen i fronten på en bil när jag skär någon kurva för att hänga på.

Själv hittar jag inte så bra i norrort utan föredrar de södra delarna.. (bor ju vid trånkan/farsta)

D-one

....
Gick med
8 Aug 2003
Hoj
finns
Mattias skrev:

Håller med dig där, körde efter Pvc i söndags (tack vännen), lärde mig massa på den lilla biten....sen gasa han på och då såg jag honom inte mer :rolleyes:
Jag e inte snabb i kurvorna, men jag blir bättre o bättre.

BB: Jag vill oxå åka med :yoparty

redbird

knäskrap, vad är det?
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
röd blackbird xxx
korvgubbe skrev:
Att tro något sådant är bara löjligt! Det är klart bättre att veta! :rolleyes:

Nädå, skämt å sido.. jag hade garanterat inte klagat om tempot varit lägre. Nu trivdes jag rätt bra i lördags men skulle säkert hänga på även om en "grupp 3 och lite långsammare"-tur ordnades..
Kör hellre långsammare och nöter in ett bra spårval än stressar mig själv att hänga på de snabbare för att sedan plantera hojen i fronten på en bil när jag skär någon kurva för att hänga på.

Själv hittar jag inte så bra i norrort utan föredrar de södra delarna.. (bor ju vid trånkan/farsta)

Om du ska nöta spårval i låg fart så hamnar man alldeles fel i kurvorna
Det gör jag iallafall och snacka om att koncentrationen bara försvinner, man ligger och slickar högerkanten. :squid

Benkar hade bra första dagen tempo ,eller den som var bakfull som ej skall vara ute på vägen den dagen.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
redbird skrev:
Om du ska nöta spårval i låg fart så hamnar man alldeles fel i kurvorna
Det gör jag iallafall och snacka om att koncentrationen bara försvinner, man ligger och slickar högerkanten. :squid

Benkar hade bra första dagen tempo ,eller den som var bakfull som ej skall vara ute på vägen den dagen.

Jag menar inte krypköra runt vägarna så jag tappar hojen ut mot vägrenen... Så länge man håller en bra linje så spelar det ju egentligen ingen roll hur lång till höger man ligger utan tvärtom, jag vill hålla höger om möjligt i högerkurvor så jag slipper överraskas av en mötande bil som väljer att skära i kurvan.. se bara på olyckan utanför Södertälje här i dagarna som var..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati