Owe skrev:
Jag ställde frågan om gruppindelningen när vi skulle ställa oss bakom tre olika hojar.
Jag fick till svars att alla grupper skulle ha samma tempo, tänkte att det spelar ingen roll vilken grupp man hamnar i då.
Hur kan det då komma sig att vissa körde under hastighetsgränsen, och vissa grupper över.
Varför kunde man inte dela upp grupperna i fart som jag föreslog vid min fråga.
Vissa av oss har redan hunnit klämma ca trehundra aktiva mil på vägen i år.
Jag tror att alla håller med om att man vill liga i sin fart, nybörjare eller van förare.
Det blir roligare för alla om man tycker om tempot .
Må gott alla.
Alla körde i princip i samma tempo, dvs inte mer än +30, vilket i praktiken innebar mellan 70-99 km/h på stora vägarna, tex Slingerbulten, och nära 70 på de små vägarna. Man försöker läsa av gruppen och se om det uppstår luckor eller om det går för långsamt, och justera bäst det går. Jag hamnade tex bakom en bil+släp i mitten av Slingerbulten på utvägen och ansåg inte att man kunde göra en bra omkörning med så många hojar så då gick det ganska prick 70 resten av den vägen, trots att det gick ca 85 innan. Samma på en av de mindre vägarna då jag kom ikapp en övningskörare som körde 45 km/h konstant. Tyckte att min grupp (2) höll ihop snyggt och att tempot verkade rätt. Som Benkar tar upp så är det ju tex skillnad i felvisning på hastighetsmätare och dyl. som kan göra att folk tycker det går för fort tex.
Som det står i tråden så var det max +30 som gällde för den här turen, vilket hölls av alla grupper. Jag hamnade som sagt under hastighetsbegränsningen ett par tillfällen, men att styra övrig trafik går ju inte. Den här turen var tänkt för de som kanske är nya på hoj, inte hittar så bra eller av annan anledning inte vill köra jättefort, åkningar som går i högre tempo finns det många av under året. Ingenstans är det utlovat +25 eller +30 eller liknande överallt, utan max +30, det framgår tydligt. Att dunka fram i 150 blås på Slingerbulten med 15 man bakom sig är inte hållbart, och inte meningen med den åkningen.
Att åka olika fort i olika grupper är bra då man kan välja vart man vill åka, men också lätt att det blir konstigt precis som Benkar beskriver, och nu var meningen att alla skulle hålla ungefär samma tempo, det är ju omöjligt att köra exakt lika fort i tre grupper om inte vägen är helt tom.
Hoppas att frågorna är lite mer utredda.