Lumpen träningsfrågor och dyl.

ewil

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2004
Hoj
Firestorm, GSX-R 750-T, EXC200

Undrar hur många som skrivit i tråden som gjort värnplikt på en av de hårdare utbildningarna:va

Jag har fått kustjägar och chefsutbildning i finska armen, vet inte hur stor skillnad det är mellan utbildningarna, men det jag skrev tidigare är min erfarenhet.

Då det blir riktitgt tungt har konditionen inte den största betydelsen, då är självdisciplin viktigare. Jag såg många exempel på personer som var mycket bra "på pappret" som inte orkade med för att de helt enkelt gav upp då de blev trötta och det började göra ont.

Till sist en fråga: vilken benämning använder ni i sverige, fänrik eller underlöjtnant?

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Jag har fått kustjägar och chefsutbildning i finska armen, vet inte hur stor skillnad det är mellan utbildningarna, men det jag skrev tidigare är min erfarenhet.

Då det blir riktitgt tungt har konditionen inte den största betydelsen, då är självdisciplin viktigare. Jag såg många exempel på personer som var mycket bra "på pappret" som inte orkade med för att de helt enkelt gav upp då de blev trötta och det började göra ont.

Till sist en fråga: vilken benämning använder ni i sverige, fänrik eller underlöjtnant?

Fänrik. Jo, när det blir tungt så sitter allt i huvudet

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Tja, lyfta 8, cykla 8 är väl det som gäller för att fixa första mönstringen sen tillkommer det ju en mönstring om du skulle fixa den första då kollas knän etc etc.

Du lär börja gå mycket, jogga också helt i kängor.
Träna på gym lyftet så du får in tekniken, teknik är allt på mönstringen när jag mönstrade va det riktigt starka killar som lyfte en 4:a tänk på det.

Sen så var säker på att du vill göra det också.

Sen vill du va i bra form:

1. Undvik att gymma förutom att träna tekniken för lyftet, du blir bara tung och bygger en massa muskelmassa, resulterar i tunga muskler som är otränade inte bra alls om man ska gå långt och klara sig på lite mat.
2. Jogga och spring, fixa sulor och sånt till kängorna se till så du inte har skavsår.
3. In på badhuset och trampa vatten, inte säker men de kör nog med Vattentrampningen och spyr du åker du ut direkt :d

4. Lycka till !

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Tja...

Jag mönstrade både till Jägare och Röjdykare... Tyvärr så brann mina drömmar om att få göra som jägare då jag körde av mina ledband och pajade foten ca 4-5 månader innan jag skulle rycka in.

Jägartestet är hårt men Röjdykar testet är SUPER HÅRT. De tar bara in 15st varje år till Röjdykare, (jag klarade det) men tackade nej då jag tycket det va lite väl hårt.

Men förbered dig så mycket som möjligt och träna löpning och gym så ofta du kan det har du nytta av ifall du skulle klara det. Men nu är det ju så att det är ju inte bara att åka och mönstra och bli Kust jägare utan du ska ju klara Iq test, psykolog test, syn test, hörsel test, styrke test, kondition test, jägar provet innan du ens får åka iväg på din andra mönstring till jägare. Du måste tillexempel ha minst 7av 9 i IQ testet. och ha fullt i alla de andra för att ens gå vidare till ett jägartest. Så va det iallafall när jag mönstrade för ca 6 år sedan.

Lycka till

///Micke

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650

Blev du officer i lumpen? :va

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Letar sjysst R6, Aprilia Rs125 02:a, Pb900 05:a och en Suzuki RM50 79:a
Mina erfarenheter är från 2006 och 2007. Jägartestet under mönstringen är 75 uppstigningar per ben på en ca 40cm hög bänk med 20kg packning. Därefter om mönstringsförrättaren anser dig lämplig får du söka till KJ. Amf1 har sedan en gallring av alla sökande och av ca 600sökande får 200 komma på extramönstring. Extramönstringen startar med ett löptest där man springer milen på under 49min. Folk som inte klarar tiden blir hemskickade. Under den helgen jag var på extramönstringen var det drygt hälften som inte klarade löptestet. Därefter fortsätter dagen med andra maxstyrketester och vattenövningar. Sist under dagen utförs en marsch som de flesta av oss kjaspiranter trodde skulle vara väldigt enkelt, "promenera någon timme med 20kg packning det kan ju inte vara så jobbigt" men det fick vi äta upp. Slutligen efter marschen var det 5 av de 20 som klarat löpningen som hade klarat sig. Dagen efter de fysiska testerna fortsätter det med psykologsamtal, samtal med befäl och läkarundersökningar och anser då dessa att du är lämplig för utbildningen blir du uttagen till kustjägarutbildningen.

Nu klarade inte jag av marschen men jag är inte bitter för det, rycker istället in på K3 som luftburen jägarsoldat i januari. Där var jag förrförra helgen på informationshelg och fick endel träningsråd, fick hämta ut kängorna och sen var det lite fysiska tester bla marscherade vi ca 3mil med 30kg packning på ca 5h och det är oerhört krävande för kroppen när det gör ont överallt.

Mina råd till dig om du vill bli Kustjägare eller någon annan jägare också för den delen är att spring minst 2ggr/vecka, ett distans pass och ett intervall pass. Strundta i gymet och kör istället övningar med din egen kropp som vikt och möjligtvis ryggsäck, sträva alltid när du gör tex armböj efter att göra så många du orkar, sätt inte upp tex ett schema 3x30 utan gör 3x så många du orkar. Sen sists men inte minst ut och gå/marschera med en ryggsäck 1 eller 2ggr/vecka för att vänja kroppen för tung belastning under lång tid. Tänk på att inte börja med 30kg i 3h utan starta lugnt med kanske 10kg i 50min och öka därefter med ca 1kg och 10min per vecka tills du kommer upp i kanske 25kg.

Hoppas det går bra för dig!

MVH
Nilsson

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Crescent
många mycket bra tips här:tummenupp

är väl igentligen bara en grej nu som jag funderar på .
jag har under en veckas tid haft kramper som kommer och går i båda mina vader.
Någon som tror sig veta vad det beror på och hur man blir av med det är inte skoj att springa med två krampande vader.
Har funderat på om det kan vara inflamationer men då borde jag inte fått dem samtidigt i båda benen eller?:va

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
många mycket bra tips här:tummenupp

är väl igentligen bara en grej nu som jag funderar på .
jag har under en veckas tid haft kramper som kommer och går i båda mina vader.
Någon som tror sig veta vad det beror på och hur man blir av med det är inte skoj att springa med två krampande vader.
Har funderat på om det kan vara inflamationer men då borde jag inte fått dem samtidigt i båda benen eller?:va

Drick mer, och stretcha ordentligt

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Crescent
Har inte blivit av med värken i vaderna än men den är bättre jag ska vila hårt veckan ut nu så får vi se efter det.

Hittade även kraven på mönstringen för kustjägare så nu slipper ni gissa:tummenupp

Fysisk arbetsförmåga (FY): 7
Synskärpa (ej glasögon eller linser): 8
Hörsel: 7
Muskelkraft (MU): 7
Hälsogrupp: A

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
szr660
Har inte blivit av med värken i vaderna än men den är bättre jag ska vila hårt veckan ut nu så får vi se efter det.

Hittade även kraven på mönstringen för kustjägare så nu slipper ni gissa:tummenupp

Här var det inte frågan om att gissa, allt som kommer från mig är ren och skär fakta. :gnissla

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Crescent
Här var det inte frågan om att gissa, allt som kommer från mig är ren och skär fakta. :gnissla

Ja du verkar kunna dina grejer men vissa gör detverkar inte göra det:pannkyss

Vad är chins för något läste någonstans att det skulle vara en bra övning

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)

Är det dom beräknar FY? Minns inte att jag har någon FY-siffra..

EDIT:

Hittade min FY-siffra nu i papperna, hade bara en sexa. :mad:
Men FY är alltså konditionsprovet då? (Det gjorde ju aldrig jag, blev bara skattad.) Eller lägger dom ihop styrkan och konditionstestet och beräknar det på nått sätt?

Last edited:

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
"Lumpen träningsfrågor och dylikt" - Ja, på tal om dylikt. Kollar i mina papper från mönstringen nu och ser att jag fick en fyra på datortestet. Hur räknar dom egentligen då?

Jag fick typ en åtta på svenskadelen, minns ej vad jag fick på det med kuber&mönster men det var väl hyffsat bra i alla fall och sedan klickade jag mig igenom en (hel?) del "logiska" frågor, till exempel frågor om vilket vev som är bäst när man ska hissa upp vatten från en brunn osv, så det fick jag inte några höga poäng på.

Hur f-n kan det sammantaget bli en fyra? Jag känner mig som en idiot. Hoppas ingen när man väl rycker in får reda på dessa siffror. :rodnar

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024